2e hands of toch nieuw?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
duimp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 14 februari 2022, 22:40

ben nu een paar weken aan het mountainbike en vind het erg leuk, nu zit erg te twijfelen tussen 2 verschillende mountainbikes.
heb nu een paar weken op onderstaande fiets gereden en kan deze overkopen voor 500 euro, is van 2016 en in 2020 zijn er nieuwe schijven en tandwielen opgezet. Fiets wel fijn maar is wel 27,5 inch wielen

https://www.12gobiking.nl/bulls-copperhead-3-2016

persoonlijk vind ik de mountainbikes van cube wel erg mooi en leuk geprijsd, een voorbeeld is onderstaand

https://www.mantel.com/cube-aim-ex-2022

wat is nu echt wijsheid hierin? persoonlijk denk ik dat copperhead een betere fiets is maar deze is al wel 6 jaar oud.
kan je deze fietsen wel vergelijken met elkaar en waar zouden jullie voor gaan?

Fiets nu 1 x per week de route van rijssen en heb er erg veel plezier aan.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Voor 100 euro meer een nieuwe fiets...... met garantie!
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ManWithTheGoldenBike schreef: di 15 februari 2022, 09:40 Voor 100 euro meer een nieuwe fiets...... met garantie!
Puntjes van aandacht: 100/135 QR wielen met wrs 20mm interne breedte, een flatmount achterrem, 1x10 drivetrain en een "casual MTB" 30mm coil instap vork.
Als het virus toeslaat en je wilt upgraden dan kan je imho maar beter gelijk voor een nieuwe fiets gaan sparen, deze wordt een dure zaak. En voor €100-200 meer wordt de keuze al groter en kun je wel iets met een luchtvork vinden (hetgeen beter en makkelijk af te stellen is dan een coil).
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Afmontage vd Cube is wel erg basic. Maar goed, daar is de prijs ook naar. Voordeel is natuurlijk wel dat hij spiksplinternieuw incl. garantie is.
duimp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 14 februari 2022, 22:40

welke cube zou ik dan moeten nemen, wat is de ondergrens van de modellen?
Ik geef natuurlijk liever 200 euro meer uit en dat ik een goede basisfiets heb.
Timtim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 29 december 2014, 13:04

Ik vind die bulls voor 500 euro wel een goede deal als er niks geks met de fiets is gebeurd. De voorvork bulls lytra schijnt een suntour axon te zijn. Die fiets is echt stukken beter dan de instapmodellen. 29 inch is misschien 10 seconden sneller op een route of wat dan ook maar wat maakt dat uit voor ons hobbyisten? Je zegt dat je er fijn op fietst..

edit: misschien heeft de vork wel een servicebeurt nodig daar moet je dan wel rekening mee houden.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

duimp schreef: di 15 februari 2022, 10:16 welke cube zou ik dan moeten nemen, wat is de ondergrens van de modellen?
Ik geef natuurlijk liever 200 euro meer uit en dat ik een goede basisfiets heb.
Met die laatste zin geef je het al aan.. iets meer uitgeven is wel de moeite waard. Met het oog op afmontage en vork bv.

De Cube die je hier selecteerde heeft een 'deore mix' als afmontage, wat op zich niet slecht is en wel wordt gezien als het minimum aan schakelgroep om een beetje leuk te fietsen. Maar iets in een hoger segment is wel wat beter, vooral bij schakelen onder belasting.

Nog even verder browsen kan dus zeker de moeite lonen... succes iig! :-q
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

Het voordeel van de Bulls is dat je er blijkbaar al een tijdje op gefietst hebt. Hoe bevalt het? Hoe zit het? Is de maat goed? Schakelt het goed?
Je weet wat je koopt en dat is best wat waard in deze prijscategorie. Nieuw voor onder de 500 is niet altijd beter.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Een bekende fiets overnemen waar je al vaker op hebt gereden, is inderdaad anders dan een fiets ergens bij iemand uit een schuurtje.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Willem Altes schreef: di 15 februari 2022, 16:56 Een bekende fiets overnemen waar je al vaker op hebt gereden, is inderdaad anders dan een fiets ergens bij iemand uit een schuurtje.
Waarbij het op zich toch wel waarschijnlijk is dat die bekende fiets ook in een schuurtje heeft gestaan. :winkie:

Maar zonder dollen.... zoals Holenbeer ook al schreef is dat een pluspunt. En bovendien als zijnde 27,5" zeker niet 'minder' of inferieur aan 29", ik rij zelf ook met dat type en ben er nog steeds tevreden mee.
duimp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 14 februari 2022, 22:40

gisteren nog voor de zekerheid een rondje Rijssen gefietst op een andere fiets, namelijk onderstaand.

https://archiv.cube.eu/nl/2019/203110.

Framemaat was wel iets te klein voor mij (framemaat 17) en ik ben 183
Wat een verschil vergeleken met de bulls!! Vering was echt een stuk fijner en ook het gevoel dat de fiets makkelijker te hanteren is.
Zal natuurlijk wel komen omdat het een kleiner frame is dan de bulls.
Wat ik wel weet is dat de cube een coilvering heeft en de bulls een lichtvering, begreep dat luchtvering beter is maar de cube voelde echt veel beter aan

Zit erg te twijfelen om een framemaat m te halen ipv de l die wordt aanbevolen, hoe heilig is eigenlijk de aanbeveling qua framemaat?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De Cube uit je link heeft ook een coilvork ;-)

Technisch gezien is een vork met staalveer (coil dus) niet slechter dan een luchtvork, in het goedkope segment worden echter alleen uitermate simpele en zware coilvorken gemonteerd. Dan is een luchtvork al snel beter. Sowieso hebben die het voordeel eenvoudiger op je gewicht en voorkeur instelbaar te zijn, een beetje meer of minder lucht erin is simpeler dan een veer vervangen door een andere :)

Een framemaat is niet heilig, maar een duidelijk te groot of te klein frame kopen is niet slim. Je zit dan niet goed op de fiets, of je moet extreme aanpassingen doen met veel te lange stuur- en zadelpennen. En dat gaat dan weer ten koste van comfort en rijeigenschappen.

Uiteraard speelt voorkeur wel een rol, de een zit liever wat gestrekter en met een laag stuur, de ander juist liever wat rechterop. De zithouding is een beetje ingebakken bij een frame (sommige frames zijn lang en andere juist kort), maar tot op zekere hoogte te finetunen met een ander stuur, stuurpen etc.

Misschien dat een groot uitvallende M bij jou zou kunnen, een M bij het ene merk is niet precies hetzelfde als een M bij een ander merk. Maar maak niet de fout een te klein frame te kopen (of een te groot). Kijk eens bij wat verschillende merken op de site wat ze bij jouw maten adviseren (lichaamslengte en binnenbeenlengte). Als je op de grens van een M en L uitkomt zou een M wellicht kunnen, maar val je midden in de range voor een L zou ik niet naar een M gaan zoeken.
(Ik ben zelf kleiner dan jij dus ik weet niet precies wat bij 1.83m een beetje gangbaar is qua bovenbuislengte, reach e.d.)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
flaskk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: za 14 april 2012, 20:19

Gewoon rustig door zoeken, je komt vanzelf wel wat tegen voor een leuke prijs.

Mijn vriendin heb ik pas een b'twin rockrider 920 via marktplaats op de kop weten te tikken met Reba/GX1x11 en prima setje mavic wielen voor 350,-

Die zit op een L met 175cm. (met een andere stuur stem zit ze er prima op)
Talon 1
Rockrider 920
duimp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 14 februari 2022, 22:40

Uiteindelijk toch maar voor de bulls gekozen, ik kon hem overnemen voor 400 euro. Lijkt me nette prijs :D
Plaats reactie