Welke mtb ??
Een fully kan helpen om klappen op te vangen en dat scheelt natuurlijk impact op het frame (en op de berijder). Aan de andere kant is een fully frame veel complexer en daardoor weer kwetsbaarder. Een HT frame is qua constructie in principe erg sterk en voor het budget van de TS in dit geval de beste keuze.
- ManWithTheGoldenBike
- All rounder
- Berichten: 134
- Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
- Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7
Ik ben zelf ook in 2021 (februari) begonnen met 130+ op een Decathlon ST520 (hardtail). Ik heb ondertussen geleerd door veel instructie filmpjes te kijken dat je de meeste "klappen" moet opvangen door vooral niet op je zadel te blijven zodat je benen als een vering gaan functioneren en vooral dat je fiets onafhankelijk van jou onder je kan bewegen. Dat scheelt natuurlijk enorm voor je eigen fysiek, maar ook voor je bike.
Ik had verwacht dat ik na een half jaar wel "vierkante wielen" zou hebben, maar die wielen zijn nog steeds prima in orde. Ik had mezelf beloofd dat ik een nieuwe fiets mocht uitzoeken als ik 15 kg kwijt was, dus ondertussen heb ik een fully staan (AM fifty-S, ook van Decathlon, maar dan een stuk duurder). Het eerste dat ik nu bemerk is dat ik bij een boomwortelpaadje minder uit het zadel kom omdat de vering de klappen opvangt, maar bij wat grotere onregelmatigheden kom ik nog steeds uit het zadel. Overigens heb ik die vering wel moeten aanpassen qua druk aan mijn gewicht, maar ben nu een gelukkige rijder die voor de volgende 15 kg gaat... Moraal van dit verhaal: de belasting van je fiets is ook voor een deel afhankelijk van je rij techniek.
Ik had verwacht dat ik na een half jaar wel "vierkante wielen" zou hebben, maar die wielen zijn nog steeds prima in orde. Ik had mezelf beloofd dat ik een nieuwe fiets mocht uitzoeken als ik 15 kg kwijt was, dus ondertussen heb ik een fully staan (AM fifty-S, ook van Decathlon, maar dan een stuk duurder). Het eerste dat ik nu bemerk is dat ik bij een boomwortelpaadje minder uit het zadel kom omdat de vering de klappen opvangt, maar bij wat grotere onregelmatigheden kom ik nog steeds uit het zadel. Overigens heb ik die vering wel moeten aanpassen qua druk aan mijn gewicht, maar ben nu een gelukkige rijder die voor de volgende 15 kg gaat... Moraal van dit verhaal: de belasting van je fiets is ook voor een deel afhankelijk van je rij techniek.
mountainbiken: It's ok to be crap
-
- All rounder
- Berichten: 54
- Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
- Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race
Oh, was er een budgeteis? Toch apart, daar lees ik altijd overheenGeorge schreef: ↑di 18 januari 2022, 10:47 Een fully kan helpen om klappen op te vangen en dat scheelt natuurlijk impact op het frame (en op de berijder). Aan de andere kant is een fully frame veel complexer en daardoor weer kwetsbaarder. Een HT frame is qua constructie in principe erg sterk en voor het budget van de TS in dit geval de beste keuze.
Naast het frame, beperkt een fully ook de klap op het achterwiel.
-
- All rounder
- Berichten: 54
- Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
- Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race
15 kgManWithTheGoldenBike schreef: ↑di 18 januari 2022, 12:38 Ik ben zelf ook in 2021 (februari) begonnen met 130+ op een Decathlon ST520 (hardtail). Ik heb ondertussen geleerd door veel instructie filmpjes te kijken dat je de meeste "klappen" moet opvangen door vooral niet op je zadel te blijven zodat je benen als een vering gaan functioneren en vooral dat je fiets onafhankelijk van jou onder je kan bewegen. Dat scheelt natuurlijk enorm voor je eigen fysiek, maar ook voor je bike.
Ik had verwacht dat ik na een half jaar wel "vierkante wielen" zou hebben, maar die wielen zijn nog steeds prima in orde. Ik had mezelf beloofd dat ik een nieuwe fiets mocht uitzoeken als ik 15 kg kwijt was, dus ondertussen heb ik een fully staan (AM fifty-S, ook van Decathlon, maar dan een stuk duurder). Het eerste dat ik nu bemerk is dat ik bij een boomwortelpaadje minder uit het zadel kom omdat de vering de klappen opvangt, maar bij wat grotere onregelmatigheden kom ik nog steeds uit het zadel. Overigens heb ik die vering wel moeten aanpassen qua druk aan mijn gewicht, maar ben nu een gelukkige rijder die voor de volgende 15 kg gaat... Moraal van dit verhaal: de belasting van je fiets is ook voor een deel afhankelijk van je rij techniek.