Welke mtb ??

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
DVLottum
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 20 december 2020, 00:39

Mijn naam is daan 25 jaar. Ik ben nu al lange tijd aan het uitzoeken welke mtb ik wil gaan aanschaffen. Nu is mijn oog gevallen op een canyon stoic 4 of een canyon gc 9. Welke is nu het beste aan te raden. Ook met het oog dat ik vrij lang ben (1.95) en vrij zwaar (130kg)😅. Of zijn er in deze prijsklasse (1.800) nog andere modellen aan te raden.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5573
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Welke fiets aan te raden is dat ligt eraan wat je wil gaan doen maar met een eigen gewicht van 130kg zal je eerst moeten uitzoeken of de fiets überhaupt wel geschikt is voor het totaalgewicht wat je dan hebt. Sowieso op zijn minst een bombproof wielsetje eronder.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Dat zijn wel twee heel verschillende fietsen, XC vs trail. Maar wat betreft je gewicht zit je veel beter bij de Stoic met de DT Swiss M1900 een 30mm brede wielset voor 120kg (totaalgewicht) maar wel voor Cat 4 werk, dus geschikt voor hogere drops. Het is ook een beetje hoe je rijdt, lomp of "licht".
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
DVLottum
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 20 december 2020, 00:39

Bedankt voor de reacties. Ik rij zelf meer lomp haha. Paar drops vind ik leuk om te doen dus dan zou ik al meer rii de stoic neigen. Maar is een nx afmontage (stoic) tegen een xt afmontage (gc 9)het wel waard. En wat voor banden setje zou er dan het beste onder passen
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inderdaad speelt je gewicht een rol (no offence), met name wielen en waar de zadelpen het frame in gaat zijn kritische plekken. Kies in elk geval een frame waar de achtervork niet lager aan het frame gelast is dan de bovenbuis, dit moet je dus niet hebben:
Afbeelding
Bij deze constructie is de kans op scheuren van de zitbuis groter dan bij hoger aangezette achtervorken. Ook belangrijk in dit verband is een zadelpen die diep in het frame zit.

Wielen: hoe meer spaken hoe beter. Standaard is 32 spaken, veel fabriekswielen (ook DT Swiss) hebben 28 spaken per wiel. Geen enkel probleem als je 80kg weegt maar niet ideaal als je duidelijk meer op de schaal brengt.
Nog beter zou -in elk geval achter- 36 spaken zijn maar ik denk dat je dat niet snel ziet op compleet geleverde fietsen. Laat in elk geval meteen een goede wielbouwer/fietsenmaker de wielen natrekken, af fabriek is de spaakspanning vaak niet goed gelijk over alle spaken en dat maakt een wiel kwetsbaarder voor slagen en zelfs spaakbreuk.

Van de twee Canyons is de Stoic voor wat ruiger gebruik bedoeld dan de GC, dus je zou ook een iets steviger bouw verwachten.
Probeer in elk geval "actief" te rijden, staan zodra het terrein wat hobbeliger wordt en zo soepel mogelijk alles opvangen. Zal in het begin best pittig zijn, maak dan gewoon wat kortere ritjes. Beter drie keer in de week een uurtje dan een keer in de week drie uur.

Ik zou de keuze niet baseren op een derailleur of zo. Die zijn relatief goedkoop te vervangen. Belangrijker zijn wielen en vork.
XT staat wel ietsje hoger op de ladder (GX is het Sram alternatief) maar NX werkt ook echt niet slecht.

Succes met kiezen!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Je zou even kunnen kijken naar een Trek Roscoe. Trek heeft vaak een max rider weight van 136kg (inclusief bepakking) dus dat zou waarschijnlijk net passen. En de Roscoe is een trail-bike die wat meer abuse aankan.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Ik zou inderdaad kijken naar een wat stevigere trail hardtail zoals de Stoic of misschien een Orbea Laufey? Die laatste hebben ze als het goed is op voorraad bij MaxiBikes in maat L.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: ma 17 januari 2022, 10:12 Wielen: hoe meer spaken hoe beter. Standaard is 32 spaken, veel fabriekswielen (ook DT Swiss) hebben 28 spaken per wiel. Geen enkel probleem als je 80kg weegt maar niet ideaal als je duidelijk meer op de schaal brengt.
Nog beter zou -in elk geval achter- 36 spaken zijn maar ik denk dat je dat niet snel ziet op compleet geleverde fietsen.
In principe heb je gelijk dat meer spaken een sterker wiel maakt, maar dat is niet altijd beter en ook zijn veel spaken niet altijd nodig. Ik heb nu de Santa Cruz reserve wielen. Deze hebben 28 spaken type competition 1.6 !!! Veel te zwak volgens de deskundigen, maar wel geschikt voor (Amerikaans) trail gebruik, levenslange garantie en geen gewichtslimiet (in de VS ook zeker relevant :winkie: ). Daarnaast zijn volgens mij zijn ook de DT Swiss M1900 en E1900 wielsets met 28 spaken behoorlijk bombproof.

Waarom meer spaken niet altijd beter zijn? Ik had eerder een wielset bijna volledig vergelijkbaar met de SC reserves. Sterke carbon velgen 30mm intern, zelfde gewicht maar dan met 32 spaken van 1.8 mm. En het verschil in rij gevoel? SC Reserve stuurt even precies, voelt even stabiel, maar er worden veel minder trillingen doorgegeven en daarmee heel veel prettiger rijden. Echt een opvallend verschil.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Ik heb zelf ook de M1900 van DTSwiss en die geven vanaf de fabrikant een maximaal gewicht aan van 120kg, als je voor de E1900 gaat zit je al op 130kg. Dat is volgens hun classificatie de enduro variant. Beide inderdaad zoals hierboven gezegd gewoon 28 spaken dus dat hoeft geen beperking te zijn.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even goed lezen hè, ik zeg niet dat een 28 spaaks wiel niet heel goed kan zijn. Maar bij dezelfde componenten geven meer spaken een sterker wiel. Er is een reden dat er tandemnaven met 40 of zelfs 48 spaakgaten zijn.

En 130kg is gewoon veel, als je met zo'n gewicht stevig gaat biken krijgt het spul serieus op z'n donder.
De opgegeven maxima gaan doorgaans over het maximale systeemgewicht, dus rijder, fiets en uitrusting.
Even globaal opgeteld dus 130 + 15 + 5 = 150kg.

Ik zou dan niet aanraden om op een paar spaken te bezuinigen maar het is natuurlijk maar een advies.
Staat eenieder vrij om er iets mee te doen of het naast je neer te leggen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DVLottum
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 20 december 2020, 00:39

Ik denk dat de keuze gaat vallen op de stoic 4 idd. Mede om prijs/kwaliteit ik zal idd meteen de spaken na laten trekken en mss is opzoek gaan naar een setje dt swiss E1900 zodat ze wat meer aan kunnen haha. Iemand nog suggesties om iets anders aan de bike te doen om hem wat bombproof te maken haha buiten de spaken om dan
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Je zou i.p.v. een kant en klare set ook hier op het forum eens na kunnen vragen wat ze voor een dergelijk budget voor je kunnen maken. Er zitten een aantal mensen hier die wielen maken en misschien dat je dan voor hetzelfde geld een wielset hebt die beter bij jou past. Een setje DT Swiss wielen is namelijk ook niet gratis :P.

Canyon Stoic leuke fiets :-q
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's ook een optie inderdaad. Ik vermoed dat die DT set helemaal niet zo slecht gespaakt zal zijn overigens. Even spaakspanning (laten) meten en je weet meer. Maar er zijn keuzes die nog wat meer abuse aan kunnen en als je die DT set (nagenoeg) nieuw te koop zet heb je alweer een stuk van die investering terugverdiend.

Dat hoeft niet peperduur te zijn hoor, een high-end naaf is niet nodig en een stevige velg uit de enduro-hoek hoeft ook niet heel duur te zijn. Juist lichte spullen zijn vaak het prijzigst.

Maar goed, je kunt ook gewoon gaan rijden met de wielen die erin zitten en kijken hoe het gaat. Blijven ze heel is het mooi en gaat er toch een keer wat stuk kun je alsnog kiezen wat je dan wilt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: ma 17 januari 2022, 17:04 Da's ook een optie inderdaad. Ik vermoed dat die DT set helemaal niet zo slecht gespaakt zal zijn overigens. Even spaakspanning (laten) meten en je weet meer. Maar er zijn keuzes die nog wat meer abuse aan kunnen en als je die DT set (nagenoeg) nieuw te koop zet heb je alweer een stuk van die investering terugverdiend.

Dat hoeft niet peperduur te zijn hoor, een high-end naaf is niet nodig en een stevige velg uit de enduro-hoek hoeft ook niet heel duur te zijn. Juist lichte spullen zijn vaak het prijzigst.

Maar goed, je kunt ook gewoon gaan rijden met de wielen die erin zitten en kijken hoe het gaat. Blijven ze heel is het mooi en gaat er toch een keer wat stuk kun je alsnog kiezen wat je dan wilt.
Mijn ervaring met een setje E1900 was erg goed. Uitstekend gelijkmatig gespaakt en afgezien van wat tikkende geluiden onder extreme belasting (trap op fietsen op kracht, niet op snelheid) nooit iets op aan te merken gehad. Ze zitten nu onder onze reserve fiets voor als we een keer een gast-rijder hebben. Ik weeg trouwens ook tegen de 100kg.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Vroeg me af: zijn fully's door hun achtervering sowieso dan beter bestand tegen hoge belastingen door wat zwaardere berijders? Zou dat dan een betere optie zijn?

Qua principe van de achterveer waarschijnlijk wel beter, maar ik weet niet of het in de praktijk ook zo uitpakt. Bij de mannen van de megajumps (Sam Reynolds enz.) zie je ook meer fullies dan hardtails
Plaats reactie