Tweedehandsje: Ridley Ignite carbon XTR (2018) óf Cube Elite carbon (2015)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

De overgangen tussen de versnellingen zijn op papier inderdaad groter bij een 1 x 10/11/12 al beweren de meeste rijders dat het meevalt... geen idee want ik rijd met een 2 x 11 momenteel.
Carbon veroudert niet voor zover ik weet, maar het is meer de oude geometrie...en hoe dan ook heeft die Cube al een heel leven achter de rug. Ik lees hier op het forum vaker over gescheurde carbon frames dan over alu frames...geen ramp als je garantie hebt. Carbon is daarentegen te repareren...niet goedkoop...en een gescheurde Alu frame kan de kliko in.
Carbon is dus top...mits nieuw gekocht of gebruikt met garantie...vind ik dan he ..

( ik heb overigens ook nog een 1 x 11 zelfbouw bike/project..maar die cassette komt van mijn 2 x 11 bike af..dus met kleinere tussenstappen )
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Met de schaarste in de onderdelen en de daarbij behorende schaarste in de nieuwe fietsen worden gebruikte fietsen steeds populairder en daar ook steeds prijziger van.

Desondanks zijn er soms best wel eens leuke dingen te vinden, vaak moet je daarvoor wel snel zijn. Zowel nieuw als gebruikt.

Zelf zou ik met het genoemde budget nog even verder kijken dan deze twee fietsen voor die prijs.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Ridley zit nog veel verder van de 2018 af met die oude xtr groep en 26 inch wielen. Denk eerder 2012 of vroeger en wat dan vroeger is....
Ik had in 2012 de toen nieuwe XT op m'n fiets.
Omdat XTR meestal een jaar eerder is, zou die Ridley dus van voor 2011 zijn.
Dus eerder 2008 dan 2018.
Ook een oude Fox
Maar ik las dat die al afvalt.

De Cube is ook samengesteld.
Steekas achter en QR voor ?
Vreemde combinatie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Ja, daar heb je mij weer, maar https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... mc=8616937 gaat je toch meer brengen dan die 2e handsjes. Moderner geo, steekassen, etc, plus fatsoenlijke garantie. Ga je niet vinden bij de 'a' merken. Is nog 1x XL op voorraad.

Als je van speels rijden houdt is het ook een mooie optie om te wachten tot de witte AM versie van eveneens 899e weer op voorraad is. Die heb ik onlangs nog in mn handen gehad en is voor dat geld echt veel bang for the buck. https://www.decathlon.nl/p/all-mountain ... mc=8641876 Compleet met dropper.

ter info: ik werk voor een A merk, en in deze prijsklasse kunnen deze clubs niet wedijveren met wat de grote D aanbiedt. Not even close.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Komt wel weer een flesje stickerverwijderaar bij, hè? :D
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Giant-E schreef: wo 12 januari 2022, 12:18 Komt wel weer een flesje stickerverwijderaar bij, hè? :D
Als je ego daarom vraagt.... :lol:
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

gijsje schreef: di 11 januari 2022, 23:14 De overgangen tussen de versnellingen zijn op papier inderdaad groter bij een 1 x 10/11/12 al beweren de meeste rijders dat het meevalt... geen idee want ik rijd met een 2 x 11 momenteel.
Carbon veroudert niet voor zover ik weet, maar het is meer de oude geometrie...en hoe dan ook heeft die Cube al een heel leven achter de rug. Ik lees hier op het forum vaker over gescheurde carbon frames dan over alu frames...geen ramp als je garantie hebt. Carbon is daarentegen te repareren...niet goedkoop...en een gescheurde Alu frame kan de kliko in.
Carbon is dus top...mits nieuw gekocht of gebruikt met garantie...vind ik dan he ..

( ik heb overigens ook nog een 1 x 11 zelfbouw bike/project..maar die cassette komt van mijn 2 x 11 bike af..dus met kleinere tussenstappen )
Op de singletracks stoort het mij helemaal niet. Op snelle verbindingsstukken vind ik het gat tussen 10 en 12 best groot, maar aan de andere kant kun je dat ook juist weer gebruiken om je cadans te trainen. Dan maar eens 90 rpm trappen in plaats van altijd maar die 80. Wordt je alleen maar beter van.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Edd.random
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 10 januari 2022, 21:28

Super, ik ben jullie echt dankbaar voor alle reacties, top!

De decathlon bikes ga ik bekijken.

De gedeelde ervaring over de evt grote overgangen met 1 achterblad is heel nuttig om te lezen, klinkt als overkomelijk, en het is dus ook voordelig qua “intuïtief” schakelen? Voelt het ook als een directere overdracht van been-kracht, kan ik me zo voorstellen? Minder verloren energie aan scheve ketting?

Ik ben om, ik laat ook de Cube voor wat hij is. M’n mp alert heeft me nu op deze mooie bike gewezen, in het verlengde van jullie aanbeveling om voor de nieuwe geo te gaan. De biedingen gaan ook snel, ik ga hopelijk morgen even kijken. Ik houd jullie op de hoogte.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 21-xl-29er
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Edd.random schreef: wo 12 januari 2022, 20:09 Super, ik ben jullie echt dankbaar voor alle reacties, top!

De decathlon bikes ga ik bekijken.

De gedeelde ervaring over de evt grote overgangen met 1 achterblad is heel nuttig om te lezen, klinkt als overkomelijk, en het is dus ook voordelig qua “intuïtief” schakelen? Voelt het ook als een directere overdracht van been-kracht, kan ik me zo voorstellen? Minder verloren energie aan scheve ketting?

Ik ben om, ik laat ook de Cube voor wat hij is. M’n mp alert heeft me nu op deze mooie bike gewezen, in het verlengde van jullie aanbeveling om voor de nieuwe geo te gaan. De biedingen gaan ook snel, ik ga hopelijk morgen even kijken. Ik houd jullie op de hoogte.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 21-xl-29er
Deze verkoper probeert toch een beetje gebruik te maken van de schaarste en zo te zien helpen de bieders hem een handje..... Een Cube Analog 2021 model had een adviesverkoopprijs van EUR 749,-- en dan vind ik het wat opportunistisch om voor een gebruikte EUR 700,-- te vragen. Het 2022 model kost inmiddels wel EUR 849,-- maar die is ook weer iets beter afgemonteerd.

( p.s. ik zet ook weleens iets op marktplaats en dan laat ik een paar vriendjes gewoon een leuk bod doen om eventuele potentiele kopers een beetje op te jutten 8) )

En die Decathlon bike is een supergoede aanbieding voor het geld, en die fietsen zitten ook gewoon goed in elkaar.....als je zelf geen sleutelaar bent zou ik zo'n Rockrider voor service en reparaties wel gewoon naar een "echte" fietsenwinkel brengen waar een vakkundig iemand eraan werkt. ( er zullen best Decathlon filialen zijn met deskundige sleutelaars, maar wat ik zie zijn het gewoon de zaterdaghulpen die in staat zijn om een set pedalen te monteren zonder de schroefdraad om zeep te helpen en meer ook niet )
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

gijsje schreef: wo 12 januari 2022, 21:59
Edd.random schreef: wo 12 januari 2022, 20:09 Super, ik ben jullie echt dankbaar voor alle reacties, top!

De decathlon bikes ga ik bekijken.

De gedeelde ervaring over de evt grote overgangen met 1 achterblad is heel nuttig om te lezen, klinkt als overkomelijk, en het is dus ook voordelig qua “intuïtief” schakelen? Voelt het ook als een directere overdracht van been-kracht, kan ik me zo voorstellen? Minder verloren energie aan scheve ketting?

Ik ben om, ik laat ook de Cube voor wat hij is. M’n mp alert heeft me nu op deze mooie bike gewezen, in het verlengde van jullie aanbeveling om voor de nieuwe geo te gaan. De biedingen gaan ook snel, ik ga hopelijk morgen even kijken. Ik houd jullie op de hoogte.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 21-xl-29er
Deze verkoper probeert toch een beetje gebruik te maken van de schaarste en zo te zien helpen de bieders hem een handje..... Een Cube Analog 2021 model had een adviesverkoopprijs van EUR 749,-- en dan vind ik het wat opportunistisch om voor een gebruikte EUR 700,-- te vragen. Het 2022 model kost inmiddels wel EUR 849,-- maar die is ook weer iets beter afgemonteerd.

( p.s. ik zet ook weleens iets op marktplaats en dan laat ik een paar vriendjes gewoon een leuk bod doen om eventuele potentiele kopers een beetje op te jutten 8) )

En die Decathlon bike is een supergoede aanbieding voor het geld, en die fietsen zitten ook gewoon goed in elkaar.....als je zelf geen sleutelaar bent zou ik zo'n Rockrider voor service en reparaties wel gewoon naar een "echte" fietsenwinkel brengen waar een vakkundig iemand eraan werkt. ( er zullen best Decathlon filialen zijn met deskundige sleutelaars, maar wat ik zie zijn het gewoon de zaterdaghulpen die in staat zijn om een set pedalen te monteren zonder de schroefdraad om zeep te helpen en meer ook niet )
Alles van de Deca boven de 800e wordt geassembleerd in duitsland, niet in de winkels. Zit allemaal keurig in elkaar met vet en pasta waar het hoort.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Ik had alleen op mijn Decathlon fiets wat etiketten met "vieze" Duitse woorden als groet van de monteur :D :D :D
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Edd.random
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 10 januari 2022, 21:28

Har77 schreef: wo 12 januari 2022, 09:37 Ja, daar heb je mij weer, maar https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... mc=8616937 gaat je toch meer brengen dan die 2e handsjes. Moderner geo, steekassen, etc, plus fatsoenlijke garantie. Ga je niet vinden bij de 'a' merken. Is nog 1x XL op voorraad.

Als je van speels rijden houdt is het ook een mooie optie om te wachten tot de witte AM versie van eveneens 899e weer op voorraad is. Die heb ik onlangs nog in mn handen gehad en is voor dat geld echt veel bang for the buck. https://www.decathlon.nl/p/all-mountain ... mc=8641876 Compleet met dropper.

ter info: ik werk voor een A merk, en in deze prijsklasse kunnen deze clubs niet wedijveren met wat de grote D aanbiedt. Not even close.
Dank je wel, ik had eigenlijk niet gedacht dat deze D bikes zo goed waren. Echter ben ik meer op zoek naar een snelle mtb, niet zozeer speels. Als in: ik houd meer van zo efficient en hard mogelijk rijden dan van springen etc.. Zou je dan zo weten of daar een andere D bikes (of A merk bike) bij past? Thx.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Ik heb ook zeer goede ervaring met de Decathlon fietsen; zowel de goedkopere om te proberen of mountainbiken iets voor mij was, als het inmiddels aangeschafte duurdere exemplaar. De eerder beoogde A-merk fiets was gewoon 1000 euro duurder. Nu zal het wel iets schelen in de onderdelen, maar ook op de D zitten gewoon prima spullen gemonteerd.
mountainbiken: It's ok to be crap
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Edd.random schreef: do 13 januari 2022, 13:06
Har77 schreef: wo 12 januari 2022, 09:37 Ja, daar heb je mij weer, maar https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... mc=8616937 gaat je toch meer brengen dan die 2e handsjes. Moderner geo, steekassen, etc, plus fatsoenlijke garantie. Ga je niet vinden bij de 'a' merken. Is nog 1x XL op voorraad.

Als je van speels rijden houdt is het ook een mooie optie om te wachten tot de witte AM versie van eveneens 899e weer op voorraad is. Die heb ik onlangs nog in mn handen gehad en is voor dat geld echt veel bang for the buck. https://www.decathlon.nl/p/all-mountain ... mc=8641876 Compleet met dropper.

ter info: ik werk voor een A merk, en in deze prijsklasse kunnen deze clubs niet wedijveren met wat de grote D aanbiedt. Not even close.
Dank je wel, ik had eigenlijk niet gedacht dat deze D bikes zo goed waren. Echter ben ik meer op zoek naar een snelle mtb, niet zozeer speels. Als in: ik houd meer van zo efficient en hard mogelijk rijden dan van springen etc.. Zou je dan zo weten of daar een andere D bikes (of A merk bike) bij past? Thx.
Kijk naar de bikes boven de 800e met "xc" in de naam. Model van 899, 1149, 1299 even uit mn hoofd. Dat zijn de snelle xc modellen. Allemaal hetzelfde alu frame, verschillen in afmontage.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Plaats reactie