Nieuwe banden, trap veel zwaarder

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Draadbanden gaan meestal ook, maar wel met compressor en wat meer handigheid.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Mijn ervaringen met zwetende banden is juist maxxis. Daarbij ook heel snel al de kruis strepen bin lage druk.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

byorka schreef: zo 17 oktober 2021, 22:43Draadbanden zijn te stug en sluiten niet goed tegen de velgrand aan.
Ik heb toch een half dozijn draadbanden tubeless gemonteerd en gereden... En zijn ze echt stugger dan bijv. een SuperGravity of vergelijkbare casing van een concurrent?b

(ik monteer banden overigens altijd met ventielkern verwijderd en met compressor (met reservoir) of tire booster wanneer een compressor niet voorhand is)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Azurri schreef: za 16 oktober 2021, 22:24 Bonanza heeft in het verkoop forum 2 Raceking's te koop staan,misschien is dat wat voor je? :-q
En de prijs is bespreekbaar :-D
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Michel.nl schreef: ma 18 oktober 2021, 06:27 Mijn ervaringen met zwetende banden is juist maxxis. Daarbij ook heel snel al de kruis strepen bin lage druk.
Hiero gemengd, laatst oudere Maxxis Minion DHF flink aan t zweten gehad maar ook een Schwalbe SmartSam Performance daarentegen geen probleem met nieuwe Maxxis Forekaster en Bontrager XR4
Lekker fietsen!
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Ik heb ook verschillende merken gehad. En van alle bevallen de Vittoria's mij nog het beste tot nu toe. Deze zijn kwa gebruik en kwa tubeless maken super. 👌
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zweten is een kwestie van uitgewerkte latex, vroeg of laat gaan bijna alle banden dat doen.
Zelfs mijn toch niet hele dunne Maxxis Minion DHR EXO's als ik te lang wacht met verversen.

Maar goed, de oorzaak van het probleem van ts is wel duidelijk als er een Magic Mary en Hans Dampf in de plaats van een paar xc-bandjes gekomen zijn :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, als de latex is uitgewerkt blijft er een waterig goedje over.
Dat gaat zweten. Bij dunne en oude banden eerder dan bij dikke of verse banden.
Maar het water dicht niet meer af en als je dan blijft rijden wordt de boel (weer) poreus en komt het water naar buiten.
Als je ergens rijdt zonder doorns of ander scherp spul merk je verder niets, maar gaatjes worden dus ook niet meer afgedicht.

Vooral 's zomers is de latex eerder uitgewerkt, en ook de vraag naar amoniak vrije latex helpt niet mee. De amoniak zat er in om de (natuurlijke) latex te conserveren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie