Beginnersvragen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
savast
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 oktober 2021, 12:37

Hi! :D

Fijn dat ik dit forum gevonden heb. Ik wil namelijk gaan beginnen met mtben, maar ik heb een hoop vragen waar ik geen antwoord op kan vinden. Op het forum heb ik wel al wat dingen gevonden, maar niet helemaal waar ik naar opzoek ben. Ik woon in Utrecht en zal voornamelijk op de Utrechtse Heuvelrug routes gaan rijden (Austerlitz en Amerongen al geprobeerd). Momenteel heb ik nog een oude, slecht schakelende, geroeste Decathlon fiets, maar het staat nog op de planning om deze te vervangen zodra er weer interessante fietsen online komen.

Dingen die ik mij afvraag:
- Heb je op de routes hier in NL knie- en/of elleboog bescherming nodig?
- Op de website van de Utrechtse Heuvelrug staat aangegeven (#trailrespect) beter niet te rijden na veel regen en na een dooiperiode. Maar hier op het forum zie ik dat mensen wel rijden na/met regen (Nederland dus vaak regen, lijkt me ook een logische keus om wel te gaan). Hoe hiermee om te gaan? Wanneer wel en wanneer niet rijden (na hoeveel regen bv niet gaan)? Heeft iemand wat meer info?
- Wat zijn must haves als je op pad gaat naast een fiets, helm, handschoenen, bril, water, telefoon?
- Wat is een fijne route voor iemand met nog niet veel ervaring? Austerlitz was vrij saai (wel leuk om even een rondje door het bos te doen), maar Amerongen was weer vrij pittig met het vele klimmen en slippen tijdens het remmen. (mtbroutes.nl ben ik al bekend mee, maar lastig inschatten alsnog)
- Iemand ervaring met een achterklep fietsendrager? Is het wat? (wij hebben beide geen trekhaak)
- Misschien linkjes naar interessante informatie, mensen om te volgen online, fb groepen, etc?
- Tips, tricks, alles is welkom! :lol:

Het is leuk om videos te kijken van andere in een ander wereld deel, maar die routes zijn natuurlijk helemaal niet te vergelijken met hier in nl, haha.

Alvast bedankt!

Gr. Savannah
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Hallo Savannah,

Bij de dingen om mee te nemen zou je nog wat kunnen toevoegen:
- een binnenband
- een kleine pomp (of zo'n ding met een CO2 patroon, heb hier zelf (nog) geen ervaring mee)
- een multitool; dit is een soort "zakmes", maar dan met verschillende maten inbussleutels en andere handigheidjes
- setje bandenlichters
- iets te eten, energybar of iets dergelijks.

Mijn ervaring met mijn Decathlon fiets is dat de multitool al meerdere keren zeer van pas is gekomen. Ik heb nog nooit lek gereden (ik rij pas sinds februari dit jaar), maar eens zal de eerste keer zijn.
Knie- en elleboog beschermers draag ik wel; je zal toch maar een smak maken (is mij al twee keer gebeurt) en dan verkeerd terechtkomen(is mij nog niet gebeurt) en de boel kapot hebben.

Ik heb ook een achterklep fietsdrager bij Decathlon gekocht en de ervaring is dat het wel even een dingetje is om het ding achterop te zetten. Drie mtb's passen er echt niet op, maar voor 1 of 2 is het prima. Ik doe de fietsen meestal achterin de auto; die is daar groot genoeg voor. Wle met de voorwielen eruit.

Als je de filmpjes kijkt van MTB Challenge op Youtube krijg je een goed idee van de nederlandse routes.

Gr. Rob
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Als ik het zo lees dan zou mijn advies zijn volg een MTB clinic. :-q

Austerlitz is toch best leuk rondje? Deze één keer mogen fietsen en ja het is niet meest uitdagende route, maar kan mij klein jumpje etc. herinneren. En kunt er ook mooi je bochten techniek etc oefenen.

Vaste routes zoals Rijk van Nijmegen etc. vaak eigen website of facebook pagina. Waar ze informatie plaatsen als; onderhoudsmomenten en of (stukken) van routes door weer omstandigheden zijn afgesloten.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
savast
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 oktober 2021, 12:37

ManWithTheGoldenBike schreef: di 12 oktober 2021, 14:51 Hallo Savannah,

Bij de dingen om mee te nemen zou je nog wat kunnen toevoegen:
- een binnenband
- een kleine pomp (of zo'n ding met een CO2 patroon, heb hier zelf (nog) geen ervaring mee)
- een multitool; dit is een soort "zakmes", maar dan met verschillende maten inbussleutels en andere handigheidjes
- setje bandenlichters
- iets te eten, energybar of iets dergelijks.

Mijn ervaring met mijn Decathlon fiets is dat de multitool al meerdere keren zeer van pas is gekomen. Ik heb nog nooit lek gereden (ik rij pas sinds februari dit jaar), maar eens zal de eerste keer zijn.
Knie- en elleboog beschermers draag ik wel; je zal toch maar een smak maken (is mij al twee keer gebeurt) en dan verkeerd terechtkomen(is mij nog niet gebeurt) en de boel kapot hebben.

Ik heb ook een achterklep fietsdrager bij Decathlon gekocht en de ervaring is dat het wel even een dingetje is om het ding achterop te zetten. Drie mtb's passen er echt niet op, maar voor 1 of 2 is het prima. Ik doe de fietsen meestal achterin de auto; die is daar groot genoeg voor. Wle met de voorwielen eruit.

Als je de filmpjes kijkt van MTB Challenge op Youtube krijg je een goed idee van de nederlandse routes.

Gr. Rob
Hoi Rob,

Bedankt voor de tips! Inderdaad nog handige dingen om mee te nemen. :-D
Koban schreef: di 12 oktober 2021, 15:17 Als ik het zo lees dan zou mijn advies zijn volg een MTB clinic. :-q

Austerlitz is toch best leuk rondje? Deze één keer mogen fietsen en ja het is niet meest uitdagende route, maar kan mij klein jumpje etc. herinneren. En kunt er ook mooi je bochten techniek etc oefenen.

Vaste routes zoals Rijk van Nijmegen etc. vaak eigen website of facebook pagina. Waar ze informatie plaatsen als; onderhoudsmomenten en of (stukken) van routes door weer omstandigheden zijn afgesloten.
Oh dat is inderdaad een goed idee! En ja, Austerlitz is inderdaad leuk, maar niet uitdagend. Zeker wel een route om vaker heen te gaan hoor!
savast
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 oktober 2021, 12:37

ManWithTheGoldenBike schreef: di 12 oktober 2021, 14:51 Hallo Savannah,

Bij de dingen om mee te nemen zou je nog wat kunnen toevoegen:
- een binnenband
- een kleine pomp (of zo'n ding met een CO2 patroon, heb hier zelf (nog) geen ervaring mee)
- een multitool; dit is een soort "zakmes", maar dan met verschillende maten inbussleutels en andere handigheidjes
- setje bandenlichters
- iets te eten, energybar of iets dergelijks.

Mijn ervaring met mijn Decathlon fiets is dat de multitool al meerdere keren zeer van pas is gekomen. Ik heb nog nooit lek gereden (ik rij pas sinds februari dit jaar), maar eens zal de eerste keer zijn.
Knie- en elleboog beschermers draag ik wel; je zal toch maar een smak maken (is mij al twee keer gebeurt) en dan verkeerd terechtkomen(is mij nog niet gebeurt) en de boel kapot hebben.

Ik heb ook een achterklep fietsdrager bij Decathlon gekocht en de ervaring is dat het wel even een dingetje is om het ding achterop te zetten. Drie mtb's passen er echt niet op, maar voor 1 of 2 is het prima. Ik doe de fietsen meestal achterin de auto; die is daar groot genoeg voor. Wle met de voorwielen eruit.

Als je de filmpjes kijkt van MTB Challenge op Youtube krijg je een goed idee van de nederlandse routes.

Gr. Rob
Hoi Rob,

Bedankt voor de tips! Inderdaad nog handige dingen om mee te nemen. :-D
Koban schreef: di 12 oktober 2021, 15:17 Als ik het zo lees dan zou mijn advies zijn volg een MTB clinic. :-q

Austerlitz is toch best leuk rondje? Deze één keer mogen fietsen en ja het is niet meest uitdagende route, maar kan mij klein jumpje etc. herinneren. En kunt er ook mooi je bochten techniek etc oefenen.

Vaste routes zoals Rijk van Nijmegen etc. vaak eigen website of facebook pagina. Waar ze informatie plaatsen als; onderhoudsmomenten en of (stukken) van routes door weer omstandigheden zijn afgesloten.
Oh dat is inderdaad een goed idee! En ja, Austerlitz is inderdaad leuk, maar niet uitdagend. Zeker wel een route om vaker heen te gaan hoor!
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Denk dat er nog genoeg uitdaging te vinden/bedenken is op die route :winkie:
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Als tip voor het leren van techniek kun je kijken naar de filmpjes van Alex Bogusky en Lee McCormack. (Joy of Bike https://www.youtube.com/channel/UCucbPd ... tyl2XCP18Q) Deze filmpjes laten op eenvoudige wijze en met goede uitleg zien hoe je bijvoorbeeld drops moet rijden. Ik heb hier heel veel aan gehad.
Zij hebben ook zeer nuttige filmpjes over hoe je de juiste maat fiets kan uitkiezen en hoe je bepaalde aanpassingen aan je fiets kunt doen, zodat je hier beter op kan rijden. Ik heb bijvoorbeeld een breder stuur erop gezet naar aanleiding van een filmpje en dat is mij zeer goed bevallen.
Emily Horridge kan ook leuk uitleggen en als je wat meer adembenemende video's wil kijken is Rémy Métallier erg leuk om naar te kijken.

Lee McCormack heeft ook mede geschreven aan een boek: Mastering Mountainbike Skills van Brian Lopes. Dit is een makkelijk te lezen boek met veel goede tips om je rijvaardigheden te verbeteren.
mountainbiken: It's ok to be crap
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Hoi Savannah, leuk dat je interesse hebt in MTB-en!

- Knie- of elleboogbescherming is op de routes op de Utrechtse heuvelrug mijns inziens niet echt nodig, een helm en handschoenen volstaan in principe. Maar voor extra zekerheid kan het geen kwaad, vooral doen waar jij je goed bij voelt!
- Trailrespect; dit is iets wat je in de loop van de tijd wel gaat ondervinden. Na een paar buien kun je best nog een rondje gaan rijden, helemaal op de routes Austerlitz/Zeist, regenwater loopt daar heel snel weg. Pas na meerdere dagen aanhoudende zware regenval zou het kunnen dat de onderhoudscrew van bepaalde routes je vraagt de route te mijden. Houd dit forum in de gaten en vraag gerust even hoe de route erbij ligt. Zelf vind ik het vaak ook gewoon niet leuk meer als het echt veel té nat of juist droog is, dus dan blijf ik sowieso wel weg :)
- M.b.t. spullen voor onderweg; ik sluit me aan bij de rest van de mensen hier in het topic (binnenband, pompje, bandenlichters, multitooltje en wat te snacken). Zelf neem ik ook wat betere inbussleutels mee in de auto om op locatie eventueel wat anpassingen te kunnen doen aan mijn fiets.
- Leuke routes: ​De route Zeist (deels overlap met Austerlitz) is ook prima als beginner, iets uitdagender dan Austerlitz, ik heb daar echt een hoop geleerd. En Hoge en Lage Vuursche lijken me ook prima geschikt. Eventueel ook Leusden en Woudenberg op landgoed Den Treek, maar daar moet je weer een apart vignet voor aanschaffen (of € 5,- per dag aftikken).
- Achterklep fietsendrager heb ik geen ervaring mee.
- GMBN (Global MountainBike Network) op YouTube vind ik wel leuk om te volgen, hebben ook een apart GMBN tech kanaal voor technische videos. MTB challenge is een Nederlands kanaal met heel veel route videos van Nederlandse routes. Verder is Pinkbike ook wel ok, en de hierboven genoemde sites. www.mtbroutes.nl is ook een handige site.

Veel plezier op de trails!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je toch iets van instructies video's wil kijken: How to bike with Ben Cathro.


Wat betreft 'wat mee te nemen', daar zijn meerdere topics over, maar samengevat komt het er op neer wat je nodig hebt om thuis te komen bij de meest voor de hand liggende defecten/problemen. Dat kan alleen een telefoon zijn om de hulp troepen te bellen, maar wanneer je zelfredzaam moet zijn spare parts & tools (wat exact en hoeveel is weer afhankelijk van waar je rijdt, hoe ver, etc...). b
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
savast
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 oktober 2021, 12:37

Bedankt voor alle uitgebreide reacties!
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

savast schreef: di 12 oktober 2021, 13:14 Hi! :D

...Ik woon in Utrecht en zal voornamelijk op de Utrechtse Heuvelrug routes gaan rijden (Austerlitz en Amerongen al geprobeerd)....

- Wat zijn must haves als je op pad gaat naast een fiets, helm, handschoenen, bril, water, telefoon?

Gr. Savannah
Er zijn veel lijstjes te vinden wat handig is mee te nemen aan tools en spares, maar vaak wordt het vignet vergeten. Dit is wel een must have op de Utrechtse Heuvelrug. Je zal per route even moeten zoeken of een vignet vereist is of niet. Ook zwerft er hier op het forum wel ergens een topic met lijstjes van alle vignetplichtige routes.
Plaats reactie