Maat Canyon Grand Canyon 8 2020 met 150mm dropper

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Teezke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:49
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 (2020)

Hi allemaal :wink: ,

Recentelijk heb ik eindelijk een echte MTB weten te bemachtigen, weliswaar tweedehands, maar na een aantal jaren op een hybride Cube uit 2009 is dit toch een verademing. Getwijfeld tussen de Neuron en Grand Canyon, maar vanwege verkrijgbaarheid en mogelijkheid een Grand Canyon nu tweedehands te bemachtigen is het de laatste geworden.

Nu weet ik dat er al veel vragen zijn gesteld omtrent de maat (M of L) bij iemand van +/-181 met BBL 84cm, maar toch nog even een vraag. Volgend Canyon zou ik met mijn lengte en BBL een M nodig hebben maar de fiets die ik nu heb gekocht is een L, wat in lijn valt met het advies wat op het forum vaak gegeven worden. Nu is het zo dat ik de dropper (150mm) zo ver mogelijk in de zadelpen (+0,5cm) heb gemonteerd maar bij volledige extensie het zadel net nog te hoog staat om makkelijk op de fiets te komen. Nu kun je de dropper makkelijk indrukken en opstappen, maar voor tijdens het fietsen is het dan niet handig om de dropper omhoog te laten komen om hem vervolgens dan ongeveer weer +/-2cm te laten zakken voor de juiste maat. Dit zou je dat iedere keer weer ongeveer moeten bepalen.

Is nu de enige optie om de dropper te vervangen met een exemplaar van 125mm of 100mm? en is het frame dan niet tóch te groot voor mijn lengte en BBL?

Voor mijn gevoel zit het heel prettig (net een monstertruck (vershil met de hybride Cube) :lol: maar dat had ik bij de M Neuron van een vriend ook), ook een stuk relaxter/rechter op dan mijn huidige Cube http://www.2009.cuberussia.ru/p-curve/ maat 58. Deze kwam qua maarvoering meer overeen met een M grand canyon maar omdat het zo'n verouderde fiets is (2009) heb ik mijn keuze hier niet op bepaald. Overigens kom ik bij andere merken als Specialized en Cube wel ook op een L uit.

:bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je de dropper maximaal diep in het frame hebt zitten en op volle extensie staat het zadel te hoog heb je inderdaad maar twee opties:
- elke keer dat je de dropper gebruikt hebt op gevoel de juiste zithoogte weer terugvinden. Erg onhandig en niet wat je wilt.
- een maatje kortere dropper monteren.

Een hele kleine kans zit er misschien nog in een zadel dat heel laag bouwt, maar de vraag is of je daar genoeg mee wint en of het een zadel is waar je prettig op zit. Die route lijkt me onwaarschijnlijk als oplossing.

Dit wil niet persé zeggen dat je een te groot frame hebt, maar wel dat er een -voor jouw binnenbeenlengte- te lange dropper in zit.
Voordeeltje is dat de langere droppers (150mm en meer) goed verkoopbaar zijn, dus die ben je zo kwijt denk ik. En dan eentje met 125mm drop zoeken (of beter nog, dat doen voor je de huidige verkoopt ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Teezke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:49
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 (2020)

Dank voor je reactie Kermit! :-D

Ligt inderdaad in lijn met wat ik zelf ook al dacht. Ik ga denk ik even een aantal keer rijden met de 'beperkingen' van de dropper die ik nu heb om wel even te checken of ik uberhaubt een dropper zou willen want anders is een vaste pen natuurlijk ook nog een mogelijkheid. Anders snel voor een 125mm kijken.

Wat betreft de frame maat zelf, denk inderdaad niet dat dit persé een te grote maat is aangezien het fijn zit en ik toch al tegen de bovenkant van een maat M zat.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Er zijn veel mensen die te laag zitten. Ik was even aan het rekenenmet de 1,09-methode en dan blijft er nog een cm of 3 ruimte.
Nu is de 1,09-methode meer voor de racefiets maar daar heb je dan die 3 cm voor.
Het op en afstappen is van minder belang, het gaat erom dat je tijdens het fietsen goed zit.

https://www.12gobiking.nl/blog/afstelle ... et%20zadel.

Zit nog even terug te lezen. Dacht dat het om een Stoic ging maar dat is niet zo. :roll:
"This species has amused itself to death"
Shendrea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 19 juli 2021, 18:16

Je lengte is trouwens vrij irrelevant bij het bepalen van de maat imho. Binnenbeen is belangrijker. Helemaal bij dit probleem :)

Gezien je zithoogte op 48cm + 20 van de dropper + 5 van een zadel op 73 komt is een L wat groot. Maar idd. Goed op te lossen met een 125mm dropper.

Daarnaast speelt natuurlijk reach een grote rol. Maar daar gaat die dropper natuurlijk niks aan veranderen. Zelf kies ik meestal voor een M (184 met een zadelhoogte van 74).

Ik zou nog wel even goed meten of je zadel idd hoog genoeg staat. Door de dropper kan je hem natuurlijk wel iets hoger zetten dan wat je met een non-dropper zou doen. Althans. Dat is mijn ervaring ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Teezke schreef:...het zadel net nog te hoog staat om makkelijk op de fiets te komen...
Of je makkelijk op en af kan stappen heeft niets met de juiste zadelhoogte te maken.
Vroeger zette je vader het zadel van je kinderfiets zo hoog (laag) dat je met je voeten bij de grond kon, maar dat was om te voorkomen dat je telkens op je bek ging. Had niets met efficient trappen te maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Shendrea schreef: za 25 september 2021, 21:49 Daarnaast speelt natuurlijk reach een grote rol. Maar daar gaat die dropper natuurlijk niks aan veranderen. Zelf kies ik meestal voor een M (184 met een zadelhoogte van 74).
Als je zulke korte benen hebt om op 74 cm te zitten bij 184 cm, dan zit je met een M ook extreem kort...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kan niet meer schreef: za 25 september 2021, 10:11 Er zijn veel mensen die te laag zitten. Ik was even aan het rekenenmet de 1,09-methode en dan blijft er nog een cm of 3 ruimte.
Nu is de 1,09-methode meer voor de racefiets maar daar heb je dan die 3 cm voor.
Precies dit, inderdaad zit het overgrote deel gewoon te laag. Kijk daar dus eerst eens goed naar!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Teezke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:49
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 (2020)

Hi Heren, :)

Dank voor jullie comments. :-q

Goed om te horen dat ik dus inderdaad prima er op zou moeten passen en ik waarschijnlijk gewend ben om te laag te zitten. Op mijn vorige fiets had ik bewust het zadel lager omdat ik anders te ver naar voren zat en wel eens nekpijn daardoor ervaarde.

Gisteren de dropper helemaal laten zakken in het frame(had nog 0,5/1cm speling). Gelijk even een test ritje gedaan en merk dat als ik eenmaal de dropper iets heb laten zakken voor het opstappen, daarna de dropper prima full extended kan zijn. Ik kom nog prima bij de pedalen en strek mijn been niet volledig, en ga niet van links naar rechts op het zadel of iets dergelijks. :lol:

Zoals ik het nu ervaar is de 150mm dropper prima op deze manier weet alleen niet of het raar/ongebruikelijk is om de dropper voor op en af stappen wat te laten zakken?!

Vandaag een MTB route gereden en dat ging goed, merkte alleen dat de cassette erg ‘ratelde’. Hier en daar een tikje van een kabel of zadel is wel normaal, maar toen ik aan de cassette voelde zat er ook wat speling op. Even checken of die goed vast zit en spacer wel is gebruikt. Al is die bij mijn weten zo vanuit Canyon gekomen bij de vorige eigenaar. Daarnaast loopt de ketting niet soepel op het een na zwaarste verzet (kleine tandwiel) maar lijkt deels door de speling en deels te komen door afstelling derailleur.

Even alles nalopen en weer ritje maken! :-D

PS. Ik fietste overigens het eerste stuk met de derailleur (Shimano XT) lock op OFF, deze op ON gezet maar verhielp de ratel niet. Rijden op ON is gebruikelijk toch?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Teezke schreef: zo 26 september 2021, 13:57 Hi Heren, :)

Dank voor jullie comments. :-q

Goed om te horen dat ik dus inderdaad prima er op zou moeten passen en ik waarschijnlijk gewend ben om te laag te zitten. Op mijn vorige fiets had ik bewust het zadel lager omdat ik anders te ver naar voren zat en wel eens nekpijn daardoor ervaarde.
Andere mensen zetten hun stuur iets hoger ;)
Gisteren de dropper helemaal laten zakken in het frame(had nog 0,5/1cm speling). Gelijk even een test ritje gedaan en merk dat als ik eenmaal de dropper iets heb laten zakken voor het opstappen, daarna de dropper prima full extended kan zijn. Ik kom nog prima bij de pedalen en strek mijn been niet volledig, en ga niet van links naar rechts op het zadel of iets dergelijks. :lol:
Misschien kan ie nog wel wat omhoog.
Zoals ik het nu ervaar is de 150mm dropper prima op deze manier weet alleen niet of het raar/ongebruikelijk is om de dropper voor op en af stappen wat te laten zakken?!
De oude mannen opstaphulp :D
Vandaag een MTB route gereden en dat ging goed, merkte alleen dat de cassette erg ‘ratelde’. Hier en daar een tikje van een kabel of zadel is wel normaal, maar toen ik aan de cassette voelde zat er ook wat speling op. Even checken of die goed vast zit en spacer wel is gebruikt. Al is die bij mijn weten zo vanuit Canyon gekomen bij de vorige eigenaar. Daarnaast loopt de ketting niet soepel op het een na zwaarste verzet (kleine tandwiel) maar lijkt deels door de speling en deels te komen door afstelling derailleur.

Even alles nalopen en weer ritje maken! :-D

PS. Ik fietste overigens het eerste stuk met de derailleur (Shimano XT) lock op OFF, deze op ON gezet maar verhielp de ratel niet. Rijden op ON is gebruikelijk toch?
De clutch moet ON staan tijdens het fietsen.
OFF is voor het uitnemen en terugplaatsen vh achterwiel.

Als je de derailleur niet goed krijgt kan je een Canyon-vriendelijke fietsenmaker bezoeken en de afstelling eens na laten kijken. En laat dan ook je derailleurpatje controleren, kan scheef staan (transportschade)
Evt. in overleg met Canyon, wie weet nemen ze de kosten voor hun rekening.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Teezke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:49
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 8 (2020)

Haha, ja het stuur was al volledig voorzien van spacers :tong

Duidelijk wat betreft de derailleur stand, en inderdaad wellicht goed hem even te laten checken bij een fietsenmaker. Voor mijn gevoel zie ik niks scheef aan de derailleur / pad, maar zoveel verstand heb ik er ook niet van. Ik ga eerst even de cassette wat aandraaien mocht dit de speling weghalen en wellicht dat daarmee het al beter gaat. Zo niet, derailleur even laten bekijken en afstellen!
:-q
Plaats reactie