Eerste mountainbike kopen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
bazottie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 15 september 2021, 23:06

Hallo bikers,

Het virus is overgeslagen op mij na er al jaren lang over na te denken.
Ik mountainbike vaak als ik op vakantie ben, al van kinds af aan, en vond het altijd onwijs gaaf.
Mijn stadsfietsen gaan altijd snel stuk door de dingen die ik er mee doe, die niet horen (bunnyhops, stukjes Spaarnwoude fietsen of een stukje funbox op de skatebaan). Mijn ouders hebben een stacaravan ergens langs de trails van Amerongen/Leersum die ik vroeger wel eens met een fiets die ik tot mijn beschikking had op dat moment (wisselend) gewaagd heb. Zelf skateboard ik zo nu en dan ook.
Al met al ben ik er vrij zeker van dat ik met een mountainbike wel af en toe een jump of ruige afdaling wil wagen. In het buitenland vind ik het altijd geweldig om de steile ruwe stukken of kleine houten features mee te pakken op een ritje.

Ik ben al dagen online aan het zoeken naar de juiste fiets binnen mijn budget (onder de 1000,-) en ben ik op de Marin San Quentin 1 gestuit aangezien deze nog een beetje op de markt gezet wordt als een trail bike.
Veel van de fietsen binnen deze prijsklasse die ik op het oog heb (Giant talon 0, trek marlin 7, specialized rockhopper elite, canyon Grandcanyon 6, rose count solo 2) missen de 120mm travel op de voorvork en marketen hun geometrie meer als XC.
Ik ga ongetwijfeld nog van alles proberen bij dealers of een verhuurpartij, maar ik vraag me nu vooraf toch al af of de onderscheiding XC of trail in dit klassement al uitmaakt.

Ik kwam iemand op YouTube tegen die bijvoorbeeld zeiden dat ze met XC fietsen uit dit klassement liever geen jumps oid pakken omdat ze bang zijn dat ze daarmee een verwonding op zouden lopen en dat bijv de San Quentin daar een perfecte tegenhanger voor is omdat het daarmee wel zou kunnen. Als dat zo is, wat maakt dat dan het geval? Wat maakt het verschil tussen XC en trail, los van de relaxter houding, daarvoor uit? Is het verschil in travel van 100mm-120mm zoveel verschil voor dit soort doeleinden? Zou een goede XC bike niet ook een goed startpunt zijn nu ik uberhaupt nog nooit een mountainbike heb gehad? Ik wil vooral dat het een stevig ding is waar ik trails mee kan pakken en af en toe mee kan spelen op een sprongetje of drop etc.

Veel vragen dus, vooral omdat ik in m'n eentje heel YouTube en meerdere webshops ondertussen uitgespeeld heb. Ik heb vooral meer vragen gekregen, dus ik ben op zoek naar wat goede tips.

Tips voor goede plekken om het verschil zelf eens aan te voelen van verschillende fietsen in de regio Amsterdam (woongebied) en Veenendaal-Amerongen (camping) zijn ook meer dan welkom.

PS: het heeft allemaal geen haast, ik ben niet van plan binnen een maand of twee impulsief een fiets te kopen en wil best even een deal afwachten, maar mijn budget gaat waarschijnlijk niet veel ruimer worden.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Voor onder de €1000 zou ik de Canyon stoic overwegen.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=WH%2FMC
Voor wat je ermee wilt doen is een dropper wel zo handig, zit op deze stoic dan niet op, maar de marin heeft dit ook niet.
bazottie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 15 september 2021, 23:06

massen schreef: do 16 september 2021, 11:04 Voor onder de €1000 zou ik de Canyon stoic overwegen.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=WH%2FMC
Voor wat je ermee wilt doen is een dropper wel zo handig, zit op deze stoic dan niet op, maar de marin heeft dit ook niet.
Oh tof, die had ik nog over het hoofd gezien. Misschien nog iets beter te verkrijgen hier zelfs dan de Marin.
Ik was al naar een dropper en andere onderdelen aan het kijken, daarom dat ik m'n budget ook nog beperkt houd zodat ik er eventueel in de maand(en) na aankoop nog aan kan sleutelen.
Gebruikersavatar
Arnieboy85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 24 september 2021, 11:06
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 8 2021

Hoi bazottie,

we zitten in hetzelfde schuitje.

Ikzelf heb gekeken naar bijvoorbeeld de GT Avalanche Comp 2021

wat me opvalt is dat als je kijkt naar de prijs je eigenlijk altijd dezelfde fiets koopt.
ik bedoel als in schakelmateriaal enzo fietsen van de 8 a 9 honderd euro zitten vaak Shimano Deore op.

Ik denk dat de belangrijke vraag is hoe kan je nou net dat pareltje eruit vissen in zo'n grote zee van fietsen?
Shendrea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 19 juli 2021, 18:16

Ik heb afgelopen zomer een GT Avalanche gekocht. Prima fiets maar idd. De afmontage is niet heel spectaculair op dit prijsniveau. Heb ondertussen de vork en de hele schakelgroep al vervangen:p Eventueel een 2dehands fiets overwegen? Zie vrij veel hardtails langskomen met prima spullen voor rond of onder de 1000 euro.
Gebruikersavatar
Arnieboy85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 24 september 2021, 11:06
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 8 2021

Shendrea schreef: vr 24 september 2021, 11:58 Ik heb afgelopen zomer een GT Avalanche gekocht. Prima fiets maar idd. De afmontage is niet heel spectaculair op dit prijsniveau. Heb ondertussen de vork en de hele schakelgroep al vervangen:p Eventueel een 2dehands fiets overwegen? Zie vrij veel hardtails langskomen met prima spullen voor rond of onder de 1000 euro.
Wat ik veel zie op de 2e hands markt dat de fietsen bijvoorbeeld 2 jaar oud zijn en nog duurder worden verkocht dan een nieuwe.
Er wordt niet bij verteld of ze geupgrade zijn dus daar ga ik dan ook niet van uit.

Met welke merken/typen heb je de avalanche geupgrade?
Shendrea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 19 juli 2021, 18:16

Ik heb een betere rockshox vork erin gezet. En dram NX schakelmateriaal. + een setje dt swiss wielen (want die passen in die achterwiel maat)

Wel allemaal 2dehands of in de aanbieding aangeschaft.

Maar idd. Duurder dan nieuw 2dehandsjes lekker negeren.
bazottie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 15 september 2021, 23:06

De GT Avalanche was ik ook al tegengekomen.
Inderdaad, de afmontage lijkt allemaal redelijk gelijk in deze klasse, maar het frame is dan natuurlijk wel een interessante onderscheiding.
De Stoic vind ik nog steeds heel interessant door de wat langere veerweg en slacke geometrie. Helaas is alles nog tot de winter uitverkocht, maar heb nog wel even geduld 😜
Wat is voor jullie de belangrijkste overweging?
Gebruikersavatar
Arnieboy85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 24 september 2021, 11:06
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 8 2021

bazottie schreef: vr 24 september 2021, 12:28 De GT Avalanche was ik ook al tegengekomen.
Inderdaad, de afmontage lijkt allemaal redelijk gelijk in deze klasse, maar het frame is dan natuurlijk wel een interessante onderscheiding.
De Stoic vind ik nog steeds heel interessant door de wat langere veerweg en slacke geometrie. Helaas is alles nog tot de winter uitverkocht, maar heb nog wel even geduld 😜
Wat is voor jullie de belangrijkste overweging?
Op dit moment vooral beschikbaarheid.

Ik ben te onervaren om over een frame te kunnen bespreken wat beter is of niet.
En ga ik dat dan wel merken met mij niveau.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Staat je iig niet blind op afmontage. De laatste Deore groep is kwalitatief gewoon erg goed en meer dan prima om mee te biken. De duurdere groepen zijn niet perse beter maar wel lichter. En daardoor ook gevoeliger voor slijtage. Een shifter uit een hogere groep ga je wel plezier van hebben omdat die gewoon veel directer schakelt.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Op zich wel eens met Dice, de afmontage is niet alles.
Maar als ik dan kijk naar de GT Avalanche Comp, de vork die er in zit zit ook in fietsen van €500.
De vork is een zware vork met een stalen veer, deze zit echt aan de onderkant.
De groep is een microshift groep, geen idee of dit goed werkt, kan best wel zo zijn.
Ik lees wel dat deze is gekocht door Shendrea, maar na aanschaf eigenlijk zo´n beetje alles vervangen behalve het frame.
Tja, dan denk ik "een miskoop".
Peter The Eater
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: CUBE Reaction C:62 pro 2019
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: vr 24 september 2021, 14:03 Staat je iig niet blind op afmontage. De laatste Deore groep is kwalitatief gewoon erg goed en meer dan prima om mee te biken. De duurdere groepen zijn niet perse beter maar wel lichter. En daardoor ook gevoeliger voor slijtage. Een shifter uit een hogere groep ga je wel plezier van hebben omdat die gewoon veel directer schakelt.
Klopt precies, Shimano Deore is gewoon goed als groep.
Als je niet meer dan 1000 euro te besteden hebt voor een nieuwe fiets, kom je gewoon niet uit op een 'hogere' groep.

Wil je toch iets 'hoger' in je afmontage (en dus toch iets meer wil uitgeven) dan zou ik bijvoorbeeld kijken naar de Specialized Rockhopper Expert 29 =>
https://www.specialized.com/nl/nl/rockh ... 91520-3302

Die kost 1250,- en heb je SRAM SX als afmontage.
Dat schakelt dan weer net iets netter dan de Shimano Deore.
Gaaf: schoon vertrekken en onherkenbaar terugkomen!
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 308
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Mocht de Stoic je wat lijken dan adviseer ik je de site van Canyon regelmatig in de gaten te houden.
Het gebeurt best vaak dat er tussendoor toch een paar modellen beschikbaar komen. Ben het nu de afgelopen 3 maanden ongeveer 3-4x tegengekomen, vaak op maandagen volgens mij.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Peter The Eater schreef: vr 1 oktober 2021, 09:57 Die kost 1250,- en heb je SRAM SX als afmontage.
Dat schakelt dan weer net iets netter dan de Shimano Deore.
Dat je niet blind moet staren op afmontage klopt, maar hier ben ik het niet mee eens: de SX groep (derailleur) is echt een excuus-derailleur om goedkoop met 12-speed te kunnen showen. De stelschroeven zitten bij de SX rechtstreeks in de kunststof body gedraaid, dit is echt geen duurzaam product.
Deore zou zeker mijn voorkeur hebben boven SX.

Specialized is overigens nooit een merk waar je moet zijn als je prijs-kwaliteitverhouding bovenaan de lijst hebt staan, meestal zit hun afmontage aan de onderkant vergeleken veel fietsen uit dezelfde prijsklasse.
(met andere woorden, leuke fietsen maar je betaalt er wel flink voor...).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2129
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Er zijn hier alleen al heel wat problemn met die Sram SX groep langsgekomen en nauwelijks tot niets van een nieuwe deore groep.
Ik zou net als Kermit direct een Deore boven een SX kiezen.
Plaats reactie