Schade na 1e rit

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik weet niet of je de fiets bij een winkel weg hebt of deze via een webwinkel.
Als je deze bij een winkel weg hebt vind ik wel dat het nalatig is dat ze je niet hebben geïnformeerd over de clutch.
Ik hoop dat je daar nog iets op kunt verhalen.
Op mijn eerste mtb gebruikte ik een oude binnenband voor bescherming. Zal denk ik iets meer bescherming bieden dan tape.
Hofrijder91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 23 augustus 2021, 15:28

massen schreef: ma 6 september 2021, 10:02 Ik weet niet of je de fiets bij een winkel weg hebt of deze via een webwinkel.
Als je deze bij een winkel weg hebt vind ik wel dat het nalatig is dat ze je niet hebben geïnformeerd over de clutch.
Ik hoop dat je daar nog iets op kunt verhalen.
Op mijn eerste mtb gebruikte ik een oude binnenband voor bescherming. Zal denk ik iets meer bescherming bieden dan tape.
Ja ik heb hem bij een winkel gekocht , ze hebben hem daar gelijk geprept maar niets aangegeven over de derailleur.
Ook al contact gehad en gaan kijken waar het op uit draait.
Binnenband zou wel handig zijn heb hier alleen niets meer liggen , zijn er ook geen aparte beschermers te koop hiervoor?
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Maar... chainsuck ontstaat echt niet zomaar, ook niet als je clutch uit staat.

Heb je door ontzettende bagger of slijk gereden?
Hofrijder91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 23 augustus 2021, 15:28

Knakker29 schreef: ma 6 september 2021, 10:30 Maar... chainsuck ontstaat echt niet zomaar, ook niet als je clutch uit staat.

Heb je door ontzettende bagger of slijk gereden?
Nope, alles was droog en het is ook een parkour wat in de winter zelfs nog goed te doen is.
Zoals de ketting eruit ziet op de foto is is ook echt zoals die was na die rit.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Apart dat je hier niks van hebt gemerkt, kijkend naar de foto (behoorlijk diepe krassen) moet hier iets behoorlijk vast zijn gelopen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Toch lijkt t erop dat met opschakelen van middenblad naar groot je ketting is blijven hangen tussen midden en groot en zo je chainstay beschadigd heeft. Schakelfout of onjuiste afstellingen........
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Hofrijder91 schreef: ma 6 september 2021, 10:17 Ja ik heb hem bij een winkel gekocht , ze hebben hem daar gelijk geprept maar niets aangegeven over de derailleur.
Ook al contact gehad en gaan kijken waar het op uit draait.
Binnenband zou wel handig zijn heb hier alleen niets meer liggen , zijn er ook geen aparte beschermers te koop hiervoor?
Even wachten wat de winkel aangeeft.
Iedere redelijke mtb winkel heeft wel iets van een beschermer te koop.
Anders kun je online genoeg vinden:
https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... try_id=150
Alhoewel ik betwijfel of je een beschermer kunt vinden die dit had kunnen voorkomen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

nick22 schreef: zo 5 september 2021, 21:32 moet die clutch op on staan dan? mijne staat ook OFF. sinds dag 1. zag vandaag dat dat hendeltje een stukje korter is(gebroken)
Waar dacht je dat het hendeltje voor was? Geen commentaar, puur uit nieuwsgierigheid. Zo wil ik ook weten wat knopjes op het dashbord van een auto doen.

Aan TS: het hendeltje/de clutch is niet sec bedoeld om chainsuck te voorkomen. Wel om de ketting op het blad te houden. Met chainsuck als bij jou moet je wat gemerkt hebben, want als je ketting zo ver mee omhoog wordt genomen (vanaf onder)loopt-ie helemaal vast en kun jij niet meer trappen. Of, klopt de afstelling van de voorderailleur wel? Schakelt dat goed?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Kapitein Iglo schreef: ma 6 september 2021, 13:38
nick22 schreef: zo 5 september 2021, 21:32 moet die clutch op on staan dan? mijne staat ook OFF. sinds dag 1. zag vandaag dat dat hendeltje een stukje korter is(gebroken)
Waar dacht je dat het hendeltje voor was? Geen commentaar, puur uit nieuwsgierigheid. Zo wil ik ook weten wat knopjes op het dashbord van een auto doen.

:D :D Dat heb ik ook, wil altijd weten war 'knopjes' voor dienen, zo erg dat als we ergens binnen komen mijn vrouw zegt;'overal van afblijven'🤣🤣👍
Gelukkig ben ik niet de enige met die 'afwijking'
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Hofrijder91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 23 augustus 2021, 15:28

Kapitein Iglo schreef: ma 6 september 2021, 13:38 Aan TS: het hendeltje/de clutch is niet sec bedoeld om chainsuck te voorkomen. Wel om de ketting op het blad te houden. Met chainsuck als bij jou moet je wat gemerkt hebben, want als je ketting zo ver mee omhoog wordt genomen (vanaf onder)loopt-ie helemaal vast en kun jij niet meer trappen. Of, klopt de afstelling van de voorderailleur wel? Schakelt dat goed?

Ja het zal vast de ketting geweest zijn . Kan me echter niet herinneren dat ik opeens heel stroef trapte. Heb ook de ketting niet ertussen uit hoeven halen oid. Wellicht dat die met een stuk naar beneden fietsen eraf gleed ofzo en daarna toch weer gewoon oppakte. Het schakelen klinkt wel gewoon normaal ( voor zover ik weet :tong ) , hoort wel eens dat die niet in 1 keer lekker pakt. Of dat de afstelling klopt weet ik niet , zal ik denk iemand naar moeten laten kijken.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Kapitein Iglo schreef: ma 6 september 2021, 13:38
nick22 schreef: zo 5 september 2021, 21:32 moet die clutch op on staan dan? mijne staat ook OFF. sinds dag 1. zag vandaag dat dat hendeltje een stukje korter is(gebroken)
Waar dacht je dat het hendeltje voor was? Geen commentaar, puur uit nieuwsgierigheid. Zo wil ik ook weten wat knopjes op het dashbord van een auto doen.

Aan TS: het hendeltje/de clutch is niet sec bedoeld om chainsuck te voorkomen. Wel om de ketting op het blad te houden. Met chainsuck als bij jou moet je wat gemerkt hebben, want als je ketting zo ver mee omhoog wordt genomen (vanaf onder)loopt-ie helemaal vast en kun jij niet meer trappen. Of, klopt de afstelling van de voorderailleur wel? Schakelt dat goed?
Je herkent dat echt niet gelijk als een hendel die je kunt bedienen als je niet weet dat de clutch bestaat. Zelfs als je het wel weet kun je het maar zo vergeten als je hem bij het onderhoud even los hebt gehad. Zo opvallend is dat echt niet, oogt als een klein stukje grijs plastic in een donker hoekje.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat veronderstelt dat hij het hendeltje inderdaad niet als zodanig herkende. Ik interpreteerde dat anders, toen hij aangaf dat-ie al een jaar op “off” stond, of woorden van gelijke strekking. In een jaar zul je vast wel eens wat schoongemaakt hebben, of een wiel verwijderd, of noem maar op. Maar eerlijk is eerlijk: ik ben er zo een die dat wel opvalt en dan wil weten wat het doet.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Knakker29 schreef: ma 6 september 2021, 10:30 Maar... chainsuck ontstaat echt niet zomaar, ook niet als je clutch uit staat.

Heb je door ontzettende bagger of slijk gereden?
Kracht gezet tijdens schakelen met de voorderailleur?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wat de oorzaak ook geweest is ik blijf het bijzonder vinden dat je er totaal niets van gemerkt hebt.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

De eerste krassen zijn gezet. Die komen er sowieso, nu alleen ietsje sneller dan gemiddeld. Als het je stoort, lakstiftje. Of inderdaad bescherming over en je ziet het ook niet meer.

Automatisme kweken om bij enige vreemde weerstand uw benen onmiddellijk stil te leggen. Bespaart je veel kosten. Ik denk maar aan takken in derailleur maar ook chainsuck uiteraard.
Plaats reactie