Welke knee en elbowpads?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als ervaren XC/marathon/trails light rijder zouden mij bv de Endura MT500 D3O Ghost of Endura MT500 Lite kniebeschermers, evt icm de Endura SingleTrack Lite elleboog Protektoren II wel wat lijken, als lichte (let. en fig.) bescherming tegen schaaf- en stootplekken, als ik toch eens wat zwaardere trails in de bergen afdender, na eerst de berg ook op te zijn gereden.

Die lichtere beschermers zouden in Nl zeker al uitstekend voldoen.
Let. en fig. 'zwaardere' bescherming is hier snel overkill, voor zover je niet gaat rijden in dat enkele bikeparkje dat ons land rijk is (en zelfs dan nog).

Voor het serieuzere trail- en park werk in het buitenland, het echte AM- en Endurowerk: gaan voor de wat zwaardere protectoren.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ThaSingleTrackMastah schreef: do 29 juli 2021, 16:28RF heeft nog een dunnere, de Charge.
Die zijn vooral bedoeld om schaafwonden te voorkomen.
Die lijken me het best geschikt voor dagelijks gebruik in NL.
Veel 'beschermende' werking zou ik daar niet van verwachten; ze zien er wel beter/stoerder uit dan kniewarmers... Als er nog iets van bescherming vanuit moet gaan zou ik toch denken aan iets als G-Form, Bliss ARG, etc...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Miesjell schreef: do 29 juli 2021, 13:10
Ik ga de ION K-Pact Zip en iXS CARVE EVO+ bestellen, als één van de twee bevalt bestel ik wellicht er ook de elbow variant van.
Als ik ze binnen heb zal ik mijn ervaringen hier nog even delen :-q
*Persoonlijke mening.

De K-Pact en Carve vind ik too much als je er ook gewoon mee fietsen moet en al helemaal in Nederland.
Bestel iig de K-Traze en Flows om een goede vergelijking te maken. Zit op het moment in Spanje en draag hier de Flows op ritjes van 2 tot 3 uur en ze dragen mij echt fantastisch. Relatief koel en dat is ook een groot verschil met de grotere broers van beide merken.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MacReal schreef: wo 28 juli 2021, 17:42 IXS flow is een meer dan prima beschermer. Voelt als goede kwaliteit en zit erg fijn.

Ik ben overgestapt op de nukeproof critical sleeve (https://www.chainreactioncycles.com/nuk ... prod132015) omdat je die wat makkelijker in de wasmachine kunt stoppen.
Dat kan met de IXS niet, dan breekt de padding. Vraag me niet hoe ik dat weet :roll:
Uh...je kan bij de Flow toch gewoon de padding eruit halen?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

TenZNL schreef: vr 30 juli 2021, 20:10
MacReal schreef: wo 28 juli 2021, 17:42 IXS flow is een meer dan prima beschermer. Voelt als goede kwaliteit en zit erg fijn.

Ik ben overgestapt op de nukeproof critical sleeve (https://www.chainreactioncycles.com/nuk ... prod132015) omdat je die wat makkelijker in de wasmachine kunt stoppen.
Dat kan met de IXS niet, dan breekt de padding. Vraag me niet hoe ik dat weet :roll:
Uh...je kan bij de Flow toch gewoon de padding eruit halen?
Ik had de eerste versie, daarbij kon het niet.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Miesjell
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 17 mei 2020, 16:16
Mijn mountainbike: is rood

Uiteindelijk meer modellen besteld dan de bedoeling was, kwam grotendeels ook door de 'sale' bij een aantal webshops. Daar zaten ook de Leatt Airflex pro's bij en tegen mijn verwachtingen in zaten deze erg fijn. Ja ze verschuiven wel iets wanneer ik er mee de trap op en af loop maar dat had ik ook bij twee modellen van POC en FOX. De meer heavy duty modellen waren prima maar je levert behoorlijk in op mobiliteit en je moet ze ook aardig strak om je been/knie strappen.

Afbeelding

Het enige wat ik me kan voorstellen bij de Leatt's is dat bij een val het mesh partoon op de knie ervoor zorg dat de beschermer gaat schuiven, doordat het vol komt te zitten met zand/grind. Maar dan is de impact al geweest natuurlijk :D
Reviews online zijn ook zeer positief over de kwaliteit op de lange duur dus de Leatt's it is.

Voor de elbow's bekijk ik nog even wat reviews aangezien ik nu ook een beeld heb van de dikte van de pads en welke bescherming het biedt (waar ik eerder me twijfels over had) en bestel ik een exemplaar ipv het halve aanbod aan elbowpads te laten versturen.
Plaats reactie