Eindeijk mijn Canyon Stoic 3

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
RideOrCrash
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 18 juli 2021, 01:35

Ik heb dus eindelijk mijn Canyon Stoic 3 binnen gekregen sinds 2 weken en vraag mij af of ik beter de zadel recht kan houden zoals op een normale fiets, of hem toch iets naar boven laten wijzen? Ik krijg namelijk na een tijdje een soort verdoofd gevoel tussen mijn benen, hij staat nu namelijk een stukje omhoog zoals ik hem binnen heb gekregen, heb fiets zelf inelkaar gezet. (Laatste keer dat ik op een moutainbike zat is z’n 12jaar geleden) maar wilde het toch weer oppakken.
Iemand tips voor de zadel? Verder is er niks mis me de mtb.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Zeker horizontaal zetten, grote kans dat het probleem dan verholpen is.

Eventueel de inbussleutel meenemen tijdens een fietsrit om hem onderweg nog even te kunnen aanpassen :-q
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

Iets omhoog lijkt mij niet lekker nee. Minimaal horizontaal of punt ets naar beneden. Maar inderdaad onderweg lekker uitproberen
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Horizontaal is goed start punt om je eigen ideale stand van het zadel te vinden. Maak wijzigingen in kleine stapjes en fiets eerst dan x aantal kilometers ermee. Alvorens je weer gaat wijzigen.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MarkMeisner schreef: zo 18 juli 2021, 07:50 Zeker horizontaal zetten, grote kans dat het probleem dan verholpen is.

Eventueel de inbussleutel meenemen tijdens een fietsrit om hem onderweg nog even te kunnen aanpassen :-q
Precies.
Horizontaal, of met de punt iets omlaag.
Punt omhoog is geen goed idee als je wat langer op het zadel zit, dat heb je inmiddels gemerkt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RideOrCrash
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 18 juli 2021, 01:35

Bedankt voor de reacties! Heb hem nu waterpas staan en ga vanavond even een stuk fietsen, om te kijken of het probleem is verholpen.
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

Mocht het nou niet lukken met de stand van het zadel dan kan het zijn dat het zadel niet past. Dan zit je net niet goed op je zitbotjes en dan komt er teveel druk op de weke delen 😉

Maar goed met de stand kan het al goed een stuk schelen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

RideOrCrash schreef: zo 18 juli 2021, 15:44 Bedankt voor de reacties! Heb hem nu waterpas staan en ga vanavond even een stuk fietsen, om te kijken of het probleem is verholpen.
Waterpas is meestal/ongeveer goed.
Als je stuur vrij laag staat, dan kan je het puntje van je zadel ook wat omlaag zetten.

Of, wat al gezegd werd, een ander zadel.
De betere fietsenmakers hebben ook zadels die je kan lenen.
Dan kan je een paar verschillende zadels proberen.
(en dan wel bij die fietsenmaker kopen, niet een paar euro goedkoper via internet)

Als je een paar foto's maakt van je Stoic kan je een SYS starten.
Wij zijn dol op plaatjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Een zadel van goede breedte is ook wel handig. Als je zadel te smal is, krijg je dit ook. Je kunt je kont laten opmeten bij een fietsenmaker, maar er zijn ook wat methodes voor thuis en die werken eigenlijk ook wel. Bij de fietsenmaker moet je een paar minuten in je boxershort/onderbroek op een kussentje zitten en waar je zitbotjes zitten, zitten 2 deukjes.

Er loopt hier ergens een vrij recent draadje over een zadel van SQ labs. Daarin staat een linkje naar zo'n meetmethode die je thuis kunt doen. Op de site van SQ labs staat wat nuttige info over hoe je dan de juiste breedte kiest (je houding heeft hier ook mee te maken).

En daarna gewoon de eerste rit (-ten) een imbussleutel in je shirt om onderweg je zadel te kunnen verzetten.
RideOrCrash
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 18 juli 2021, 01:35

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 18 juli 2021, 16:27
RideOrCrash schreef: zo 18 juli 2021, 15:44 Bedankt voor de reacties! Heb hem nu waterpas staan en ga vanavond even een stuk fietsen, om te kijken of het probleem is verholpen.
Waterpas is meestal/ongeveer goed.
Als je stuur vrij laag staat, dan kan je het puntje van je zadel ook wat omlaag zetten.

Of, wat al gezegd werd, een ander zadel.
De betere fietsenmakers hebben ook zadels die je kan lenen.
Dan kan je een paar verschillende zadels proberen.
(en dan wel bij die fietsenmaker kopen, niet een paar euro goedkoper via internet)

Als je een paar foto's maakt van je Stoic kan je een SYS starten.
Wij zijn dol op plaatjes.
Ik zal proberen dit weekend in SYS wat foto’s te plaatsen!
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

Mijn vriendin en een vriendin hebben beide de stoic 3. Beetje bike ervaring, maar dit zadel was een hekelpunt.
Ik.heb het ook ervaren. Hoe je hem ook zet. Het is een naar (klein ook) zadel.

Is de eerste upgrade geworden. Zadel van de vorige fiets erop gezet en de dames.waren weer blij

Happy wife happy life
Shit Shed Builds 8)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Veel fabrikanten monteren waardeloze zadels en pedalen op hun fietsen.
Daar is (behalve kosten besparing) een hele goese reden voor.
Een zadel (of een pedaal) is heel persoonlijk.
Zou je 100 of 150 euro meer willen betalen voor een beter zadel en pedalen, die in de praktijk alsnog niet jouw voorkeur hebben?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

Vrienden van ons hebben nu ook stoic. Verschrikkelijk zadel.
Das wel net jammer van de stoic... de rest maakt een hoop goed gelukkig. Een goed zadel geniet je sws al beter op
Shit Shed Builds 8)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

ThaSingleTrackMastah schreef: do 29 juli 2021, 16:44 Veel fabrikanten monteren waardeloze zadels en pedalen op hun fietsen.
Daar is (behalve kosten besparing) een hele goese reden voor.
Een zadel (of een pedaal) is heel persoonlijk.
Zou je 100 of 150 euro meer willen betalen voor een beter zadel en pedalen, die in de praktijk alsnog niet jouw voorkeur hebben?
Sluit me hierbij aan, het maakt me niet uit wat er op zit, vervang het toch wel door wat ik zelf wil. Zelfde met grips, die zijn ook niet best op de stoic, maar vervang ik ook op al mijn fietsen tot nog toe voor ESI's.
Plaats reactie