Twee domme vragen: vering en dropper

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Twee domme beginnersvragen. Info vooraf: ik rijd mijn rondjes op de UHR.

1. De vering van mijn fully heeft drie standen. Ik heb tot nu toe zo gereden:

- verharde weg en hardpack gravel: dicht stand 1
- afdalingen open stand 3
- de rest stand 2

Is dat "hoe het hoort"? Ik snap dat het persoonlijk is.

2. Ik heb al heel veel info gelezen in het dropper-topic. Maar wat me nog niet duidelijk wordt is wanneer je de dropper laat zakken (op de UHR), en hoeveel. Hoe vaak verander je de hoogte op een gemiddelde UHR trail?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Allebei zijn persoonlijk. Waar jij je het meest comfortabel mee voelt.
Een aantal opmerkingen.
Er zijn mensen die de vering altijd open heeft staan.
Er zijn ook voldoende mensen die geen dropper hebben/gebruiken in Nederland.
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Vering:
op de weg of lange steile beklimmingen: 1
Rest in 2
Bij lange steile afdalingen (meestal buiten Nederland) 3

Dropper droppen: nooit ‘er tussenin’. Als ik hem drop, doe ik dat helemaal. Bedoeling is om dan niet op je zadel te zitten en dat hij ook niet in de weg zit als je afdaalt.

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De vering stel ik zo in (en zou naar mijn idee iedereen moeten doen) dat je op de normale rondjes zo'n 90% van de veerweg gebruikt. In de volledig open stand.
Bij die half dichte stand is het vaak de high speed compressie die je hoger zet, die is bedoeld is voor grotere impact zoals grotere sprongen en drops. Daarmee zet je de vork stugger, zodat die niet direct door de veerweg gaat bij grotere impact, maar verlies je ook de soepelheid op de kleinere oneffenheden.
Waarom zou je op 95% van je ritten je duur betaalde vork in een instelling zetten die de werking beperkt?
Je zet toch ook geen 48 weken per jaar 5 kratten bier in je kofferbak en haalt ze er dan voor de vakantie uit? ;-)

Een dropper gebruik ik bij elk wat langer technischer stuk waar je op de pedalen staat. Bij alleen bochten een stukje omlaag, bij ook sprongen helemaal omlaag.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Vering altijd open, iets anders dan open vind ik zonde van het meergewicht.

Dropper, zoveel als mogelijk naar beneden dat ding.

O, enne domme vragen bestonden niet en doen dat nog steeds niet. Anders leren we niks. :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vering, wat Jurriaan zegt.
Dropper, wat Jamis zegt.

Dus de twee Jees :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Vering altijd open, wel zo afgesteld dat ik op een willekeurig parcours ongeveer 90% veerweg gebruik. Ik heb er met klimmen of verhard geen last van dat hij open staat.

Dropper bij springen en steile afdalingen volledig naar beneden, bij snelle bochten en ttf’s (northshores, rots partijen) een stukje naar beneden zodat ik gemakkelijker een voet aan de grond kan zetten als het mis dreigt te gaan en wat meer ‘in’ mijn fiets zit
Knakworstkweker

vering altijd open

dropper? zo'n ding voor als je niet goed kan fietsen?
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Nee....Dropper, zo'n ding voor als je meer lol wil.
Voor als je je fiets als een verlengstuk van je lichaam wilt gebruiken :bier: en niet je lichaam als verlengstuk van je fiets 8)
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Knakworstkweker schreef: za 27 februari 2021, 20:48 vering altijd open

dropper? zo'n ding voor als je niet goed kan fietsen?
Jij rijdt in lycra en hebt ook geen ventieldopjes om gewicht te besparen? :tong

Valt mij wel tegen dat je dan geen starre vork hebt :winkie:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vering gelocked, op asfalt of vlakke beklimmingen zonder hobbels.
En dan heb ik het over de demper, vork heb ik altijd open staan.

Met de huidige trails wordt een dropper wel steeds handiger.
Bij sprongen, switchbacks omlaag of alleen al je fiets keren op een smal pad is het makkelijker als je zadel laag staat.
Dit is iets waar ik tegen aan loop, niet overkomelijk maar het zou wel makkelijker zijn.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Wat Jamis zegt met kanttekening dat hij op de wekelijkse rondjes 99% veerweg gebruikt. (Lees binnen Nederland, dus zo dat hij net niet op eind veerweg komt of max 1x) naar iets ruiger terrein gaat er of net paar psi meer in de vork of iets meer HSC afhankelijk van de omstandigheden.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als het om achtervering gaat: je kunt de ‘firm’ stand ook als normale stand gebruiken en de fiets daarop instellen. Ik zie best vaak mensen rijden wiens fully daar flink van zou opknappen qua rijgedrag. Wat betreft voorvorken moet je wel een extreem beukende rijstijl hebben om iets anders dan helemaal open nodig te hebben. Met een te stug verende vork heb je (op onverhard) wel de nadelen maar niet de voordelen. Ook bij het klimmen waar je juist je wielen aan de grond wil houden voor tractie. Ik snap persoonlijk van die XC-rijders niet die nog steeds met een keihard opgepompte vork rondrijden alsof het 1999 is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Probeer het gewoon eens uit. Rijd hetzelfde stuk eens met verschillende instellingen en voel wat er gebeurd.
Ook met de dropper. Op stukken waar je "echt moet trappen" wil je het zadel natuurlijk op hoogte hebben staan. Maar als het naar beneden gaat, of je hebt een slingerstuk kan het fijn zijn het zadel (iets) te droppen. Probeer ook eens hetzelfde stuk met het zadel op verschillende hoogtes.

Persoonlijk laat ik de dropper alleen helemaal zakken op steile en/of technische afdalingen en bij de kleine sprongetjes die ik aandurf :oops: :D
Op bochtige singletracks laat ik het soms een klein beetje zakken, 2~3cm of zoiets denk ik. Hoog genoeg om nog te kunnen trappen, maar wat lager om makkelijker over de fiets te kunnen bewegen en je zwaartepunt wat lager te kunnen krijgen.

In de bergen kom je ook weleens op paadjes die je wilt kunnen fietsen, maar waar je ook makkelijk(er) bij de grond wilt kunnen. Ook daar laat ik het zadel ietsje zakken maar niet teveel.

Allemaal een kwestie van wat uitproberen wat je zelf fijn vindt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jamis Diablo schreef: za 27 februari 2021, 11:12De vering stel ik zo in (en zou naar mijn idee iedereen moeten doen) dat je op de normale rondjes zo'n 90% van de veerweg gebruikt. In de volledig open stand.
Is een benadering maar persoonlijk interesseert het me echt totaal niet hoeveel veerweg ik op 95% van de ritten gebruik... Ik vind het belangrijker dat er geen verschil zit in hoe de fiets in de basis reageert (vooral qua posture) wanneer je een track rijdt waar je je limieten haalt. Da's vaak al spannend genoeg, wanneer voor de rest de fiets reageert zoals je het hele jaar gewend bent...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie