Welke MTB aanschaffen?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Met de nieuwe bedoelde ik i.d.d. de 12-speed. ( 8100 en 9100 shifters) Ik ken alleen die en kwam er achter dat daar een zwak veertje in zit die nog al eens kan breken. Niet te repareren, je moet de hele shifter vervangen. Ik heb nu tijdelijk een SLX 7100 van Euro 32,95 er op, werkt net zo goed en schijnt dat probleem niet te hebben.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Erwin25 schreef: wo 6 januari 2021, 15:34 Ik zei dit omdat de nieuwe XT en XTR shifters een probleempje schijnen te hebben waardoor je ineens niet meer kunt terugschakelen.

Dit kreeg ik vorige week met een 3 maand 'oude' shifter ineens ook en uiteraard had Shimano NL nooit van dit probleem gehoord.
Maar op het MTBR forum in USA is een heel draadje over defecte XT en XTR shifters na een paar honderd kilometer. Sommigen zijn al aan de 4e shifter toe die Shimano elke keer onder garantie levert. (USA)
Heb je een link? Ik kan niks vinden over problemen met de 12 speed xt shifters.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Erwin25 schreef: wo 6 januari 2021, 19:10 Met de nieuwe bedoelde ik i.d.d. de 12-speed. ( 8100 en 9100 shifters) Ik ken alleen die en kwam er achter dat daar een zwak veertje in zit die nog al eens kan breken. Niet te repareren, je moet de hele shifter vervangen. Ik heb nu tijdelijk een SLX 7100 van Euro 32,95 er op, werkt net zo goed en schijnt dat probleem niet te hebben.
De SLX heeft geen lagers en is daardoor minder soepel en gevoeliger voor vuil en slijtage. Nieuw misschien niet, maar na verloop van tijd wel.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Mad Wally schreef: wo 6 januari 2021, 19:55 Heb je een link? Ik kan niks vinden over problemen met de 12 speed xt shifters.
https://www.mtbr.com/threads/shimano-xt ... y.1150763/

Dit is exact wat ik vorige week met mijn 3 maand oude shifter kreeg. Zocht op 'problem with shimano shifter' en kwam op die MTBR site uit.
Ik heb gisteren overigens wel een nieuwe XTR (9100 ir) shifter besteld.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Erwin25 schreef: wo 6 januari 2021, 20:04
Mad Wally schreef: wo 6 januari 2021, 19:55 Heb je een link? Ik kan niks vinden over problemen met de 12 speed xt shifters.
https://www.mtbr.com/threads/shimano-xt ... y.1150763/

Dit is exact wat ik vorige week met mijn 3 maand oude shifter kreeg. Zocht op 'problem with shimano shifter' en kwam op die MTBR site uit.
Ik heb gisteren overigens wel een nieuwe XTR (9100 ir) shifter besteld.
Het lijkt bijna uitsluitend XTR te betreffen en wordt alleen op MTBR besproken en veelal mensen die dit al meerdere keren hebben gehad. Dat is best wel vreemd.

Het betreft het schakelen naar een lichtere versnelling. Met deze shifters kan dat met 4 versnellingen tegelijk, de slag die de shifter maakt is behoorlijk groot, mogelijk geeft dat veel spanning op het veertje waardoor deze uiteindelijk faalt. De kans is daarom groot dat het gebeurt wanneer er regelmatig met 4 versnellingen ineens wordt teruggeschakeld.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ietsje minder werken door een beetje vuil (wat volgens mij te poetsen is of desnoods te vervangen, het ding blijft schakelen dus ok), is heel wat beter, dan plots zonder waarschuwing volledig uitvallen (waarbij je in de bergversnelling naar huis mag peddelen). Dus ik zal niet investeren in een extra XT shifter, en als je er een op je fiets hebt altijd een reserve meenemen.

Probleem ontstaat bij terugschakelen op grootste blad. Hangt er van af waar je in Nederland rijdt of je dat vaak doet. Er zijn helaas veel Nederlandse routes waar je de granny niet nodig hebt, dan krijg je dit probleem ook niet, maar of je dan echt aan het mountainbiken bent is de vraag.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Willem Altes schreef: do 7 januari 2021, 01:31 is heel wat beter, dan plots zonder waarschuwing volledig uitvallen (waarbij je in de bergversnelling naar huis mag peddelen). Dus ik zal niet investeren in een extra XT shifter, en als je er een op je fiets hebt altijd een reserve meenemen.

Probleem ontstaat bij terugschakelen op grootste blad. Hangt er van af waar je in Nederland rijdt of je dat vaak doet. Er zijn helaas veel Nederlandse routes waar je de granny niet nodig hebt, dan krijg je dit probleem ook niet, maar of je dan echt aan het mountainbiken bent is de vraag.
Dat klinkt nogal dramatisch. Kans is groot dat het je nooit overkomt en mocht het wel gebeuren wil hij juist niet op de granny blijven hangen. Met een tie rap of het verstellen van je limit kom je gewoon thuis. Ik fiets ook regelmatig single speed en kom ook bijna overal. De kans is veel groter dat je je derrie er af rijdt. Wat moet je allemaal niet meenemen als je alles onderweg wil kunnen vervangen?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
frankinho
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 23:24

massen schreef: wo 6 januari 2021, 15:17 De Cube heeft duidelijk de betere vork. Qua afmontage is de Cube de betere.
Thanks voor de info!
Plaats reactie