De beste fiets voor het Nederlandse rondje

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

mfacey schreef: zo 27 december 2020, 21:18
TenZNL schreef: zo 27 december 2020, 19:30
Denk dat je eerder naar de (vergeten) categorie Marathon-fullies moet kijken: lichte 110-120mm racediesels zoals de Canyon lux, Pivot Mach 4 SL, Revel Ranger 29, Pyga Stage, dat soort fietsen.
Allemaal prachtige fietsen maar staat voor mij niet gelijk aan de eis voor een wat meer “gemoedelijke” houding. Ik heb niet op de meest recente XC bikes gereden, maar vroeger waren het vooral nerveuze en relatief oncomfortabele snelheidsmachines! Wellicht dat de huidige modellen daar wat meer gematigd in zijn geworden?
Op de Lux na (en dat weet ik niet eens zeker) zijn dat allemaal fietsen zoals de SC Tallboy, licht en snel maar met een wat slackere geo en relaxtere zit. Eigenlijk XCplus/trail light of, zoals het tegenwoordig noemen, downcountry. Ik heb zelf het voorgaande model van de Mach 4 (wel 27,5) en die is dmv wat meer of minder sag in de achterdemper en andere bandjes zo om te toveren van XC-racer naar een trailbike (met 115mm travel)

En dat is eigenlijk ook het punt wat Heckler en Makkelijk al aangeven, met wat kleine aanpassingen (spacers, riser, verlengde vork, etc) kan je een hoop doen qua zit.
reyndert
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 3 mei 2004, 21:28
Mijn mountainbike: MaxCycles Ultra-Lite Custom Bike
Contacteer:

Leuk al die reacties, prachtige discussie, laat maar komen die voorstellen!
Aurelius vroeg naar lengte en gewicht, 1.78 en 78kg is daarop het antwoord.
Het is weer smullen met het bekijken van jullie opties, the hunt is half the joy!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Majoorkees schreef: zo 27 december 2020, 12:13 GMBN heeft een build door Doddy van een Santa Cruz. Beetje meer ‘bite’. Maar lijkt me een goed idee voor een downcountry, hoewel de 130 mm voorvork voor Nl niet nodig is. Wel prettig lijkt me.

https://m.youtube.com/watch?v=yukF1ZuNj5I

Verder lijkt me voor NL als ultieme downcountry een Scalpel SE ook fijn :-q
Was dit een test of er iemand naar het filmpje keek?
Santa Cruz mag deze kleur blauw niet gebruiken.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik denk, wat lul jij nou over wie welke kleur mag gebruiken.... Maar toch maar weer eens naar GMBN gekeken en toen viel het kwartje. :winkie:

Je hebt gelijk, Santa Cruz mag deze kleur en veersysteem en headbadge inderdaad niet gebruiken. :lol:

Overigens was mijn opmerking over de BOTY van dit jaar niet (alleen :winkie: ) schaamteloze zelfpromotie, maar vooral een referentie aan het feit dat Heckler en ik met deze fiets de perfecte geo voor Nederlandse rondjes wilden bereiken. Geen klassieke XC geometrie, maar juist langer en slacker zonder aan snelheid in te boeten op de typische slingerende XC parcours die we hebben. Gezien het feit dat Heckler er PRs mee heeft afgepakt die hij met zijn veel lichtere en meer XC Open HT heeft gezet lijkt dat dus gelukt. Je kan dus langer, slacker en met meer veerweg dan je zou verwachten in NL. (Heb ik zelf op mijn LTHT met 140mm Pike ook gemerkt trouwens) En die Spur is behoorlijk vergelijkbaar qua geo met Heckler zijn Vertigo, vandaar mijn suggestie. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

massen schreef: ma 28 december 2020, 09:11
Majoorkees schreef: zo 27 december 2020, 12:13 GMBN heeft een build door Doddy van een Santa Cruz. Beetje meer ‘bite’. Maar lijkt me een goed idee voor een downcountry, hoewel de 130 mm voorvork voor Nl niet nodig is. Wel prettig lijkt me.

https://m.youtube.com/watch?v=yukF1ZuNj5I

Verder lijkt me voor NL als ultieme downcountry een Scalpel SE ook fijn :-q
Was dit een test of er iemand naar het filmpje keek?
Santa Cruz mag deze kleur blauw niet gebruiken.
Nee, wist niet dat die kleur etc niet gebruikt mag worden door SC. Ik hoorde Doddy wel ergens roepen dat hij die fiets terug moest sturen.... ineens beeld bij :winkie:
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

suravida schreef: ma 28 december 2020, 09:38 Ik denk, wat lul jij nou over wie welke kleur mag gebruiken.... Maar toch maar weer eens naar GMBN gekeken en toen viel het kwartje. :winkie:

Je hebt gelijk, Santa Cruz mag deze kleur en veersysteem en headbadge inderdaad niet gebruiken. :lol:
Tja die verschrikkelijke sneeuwman is wel erg bekend om zijn kleurtje.
Lavado
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 17:39
Mijn mountainbike: Trek remedy 8

of kijk is naar een Trek top fuel, 120 mm
Plaats reactie