Beginner MTB kopen - budget 500/600 euro

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
sheming
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 november 2020, 19:05

Hallo allen,

Ik wil binnenkort starten met mountainbiken en ben dus op zoek naar mijn eerste MTB. Ik heb hier nog niet veel ervaring maar wil ongeveer 2/3x per week gaan mountainbiken. Ik ben woonachtig in de omgeving van Nijmegen en ben dan ook in eerste instantie van plan om in deze omgeving te blijven. Ik ben 1,90 meter lang met een binnenbeen lengte van 90 cm en ik weeg 83kg. Ik zat te denken aan een MTB met 29 inch wielen en 21 inch framemaat.

Mijn budget ligt rond de 500/600 euro. Zelf heb ik vooral gekeken naar cube en dan de aim collectie. Op het moment kijk ik naar de volgende varianten:
- Cube Aim Ex
- Cube Aim race
- Cube Aim Pro

Ik heb ook gekeken naar de SL, maar weet niet in hoeverre dit de extra kosten waard zijn. Daarnaast vroeg ik mij af wat andere geschikte modellen zouden kunnen zijn.

Ik hoor graag jullie adviezen.
Laatst gewijzigd door sheming op di 31 augustus 2021, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Knakworstkweker

Iets met levertijd......

Maar prima fiets joh, lekker doen, persoonlijk zou ik voor een instapper gaan van 1000-1500 euro omdat je dan simpelweg meer fiets hebt voor je geld.

Levertijden zijn bizar momenteel dus veel succes gewenst :-q
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Het zijn leuke fietsjes voor een beginner.
Ik ben op iets vergelijkbaars begonnen, echter na 1 jaar een fiets van €1300 gekocht.
Met name de voorvork was een heikel punt.
Beter iets direct goed aanpakken, ben je uiteindelijk ook goedkoper uit.
Imo dit is het minimum:
https://www.12gobiking.nl/cube-attention-sl-2021
Tja en levertijden is echt een probleem nu.
Of een tweede hands, maar door de lange levertijden wordt hier misbruik (of gebruik) van gemaakt en zijn de prijzen hoog.
sheming
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 november 2020, 19:05

Bedankt voor jullie reacties. Helaas is dit budget wel echt mijn max aangezien ik nog student ben, ik zag inderdaad al dat het qua levertijden moeilijk kan zijn. Even goed mijn ogen openhouden dus.
Thegreatgaitie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 18 december 2019, 12:52

Het ligt ook aan de plannen die je ermee hebt. Wil je 'proeven' van het MTBen, of af en toe met mooi weer lekker het bos in, of de fiets casual inzetten, dan heb je uitstekende fietsen hieraan.

Ga je echter wat serieuzer MTBen, dan kom je wel wat beperkingen tegen. Voor serieus gebruik zou ik minstens een achterderrailleur met een clutch willen(vanaf deore). Voor zwaar werk zijn die tournee en alivio niet heel fijn, dat gaat klapperen etc. Maar wellicht kun je die later upgraden.

...Maar wellicht merk jij daar niets van. Het ligt dus ook aan gebruik.
sheming
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 november 2020, 19:05

Dankjewel voor je reactie, had hier zelf ook al naar gekeken. Mijn idee is om het eerst even te testen en wil er ook wel wat trails mee gaan proberen. En inderdaad zou ik er altijd later nog een deore erop kunnen plaatsen.

Echter wel een vraag die ik hier nog over had, is dat een duur onderdeel en is deze gemakkelijk zelf te plaatsen of toch door een dealer laten doen?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3297
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Thegreatgaitie schreef: ma 23 november 2020, 14:59 Voor serieus gebruik zou ik minstens een achterderrailleur met een clutch willen(vanaf deore). Voor zwaar werk zijn die tournee en alivio niet heel fijn, dat gaat klapperen etc. Maar wellicht kun je die later upgraden.
Niet overdrijven hè. :-)
Mijn XT achterderailleur heeft ook geen clutch maar daar heb ik zonder problemen al heel wat ritten in de Alpen meegereden, waaronder een Grand Raid van 125km en 5050hm.
Ja, het klappert meer dan een derailleur met clutch, maar buiten dat heb je er geen last van en als je niet anders gewend bent hoor je het na verloop van tijd ook niet meer.
Mijn zoontje rijdt op een AIM race en zoals hierboven al opgemerkt werd is de voorvork zeker een beperking. Daar zit duidelijk de besparing.
Na korte tijd veerde de suntour vork al slechter dan je wilt.
En kijk of je er goed op zit. Je zit behoorlijk rechtop op een AIM en zelfs mijn zoontje van toen 7 jaar klaagde daar al over. Die was blij toen hij 2 jaar later een Canyon kreeg en meer voorover zat.
De AIM is toen doorgeschoven naar zijn kleinere broertje en nu hij iets meer gegroeid is klaagt hij over hetzelfde.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Waarom koop je niet een tweedehands tussen de 250-350 euro. Eerste even een maandje op fietst, waarna je gelijk weet of er slijtdelen vervangen moeten worden. Daar hou je dan ook geld voor over.

Daarmee leer je gelijk sleutelen aan je eigen fiets en kan je proberen of het leuk is. Vind je het niks en heb je niks vervangen kost het je slechts 300 euro.
Grondvreter
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 3 november 2020, 14:52

sheming schreef: ma 23 november 2020, 15:13 Dankjewel voor je reactie, had hier zelf ook al naar gekeken. Mijn idee is om het eerst even te testen en wil er ook wel wat trails mee gaan proberen. En inderdaad zou ik er altijd later nog een deore erop kunnen plaatsen.

Echter wel een vraag die ik hier nog over had, is dat een duur onderdeel en is deze gemakkelijk zelf te plaatsen of toch door een dealer laten doen?
Ondertussen het wachten op een eigen fiets kun je ook zo nu en dan eens een MTB huren, bij elke noemenswaardige route zijn verhuurpunten, de kwaliteit van de fietsen wisselt erg maar daardoor krijg je voor jezelf ook een beeld wat voor jou de minimale fiets moet zijn.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Klopt. Qua huren kan bijv bij Mastworp in Uden. Alleen om daar te komen heb je wel een auto nodig. Terrein van de Maashorst is stukken makkelijker dan de routes van Nijmegen, maar zo heb ik het ook gedaan.
Eerst een bike daar gehuurd en daarna eentje gekocht in een fietsenzaak.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

By Bikester, hebben ze nu Serieus mtb's in de aanbieding, vanaf €250.-
Dan heb je dus zoiets:
Afbeelding
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

sheming schreef: ma 23 november 2020, 15:13 Dankjewel voor je reactie, had hier zelf ook al naar gekeken. Mijn idee is om het eerst even te testen en wil er ook wel wat trails mee gaan proberen. En inderdaad zou ik er altijd later nog een deore erop kunnen plaatsen.

Echter wel een vraag die ik hier nog over had, is dat een duur onderdeel en is deze gemakkelijk zelf te plaatsen of toch door een dealer laten doen?
Ik heb ook heel lang gezocht. De Decathlon XC50 heeft bruikbare basis onderdelen (Sram SX), een zeer goed frame dat het upgraden waard is en een Rockshox Judy. Voor mijn gevoel één van de betere lange termijn investeringen. Kost wel 850,- maar dan je ook wel klaar voor een tijdje. Ik zou eerder voor 100 euro of minder een 2e hands 26 inch kopen om nu mee te oefenen en even doorsparen voor de XC50. Als je een nieuwe voor 300 koopt heb je aan het frame en de onderdelen verder niet veel die goooi je gewoon weg op marktplaats na een jaar voor 75 euro. Buy once, cry once.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Plaats reactie