Last van nek na fietsen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Hi all,

Een aantal jaar geleden heb ik een Giant anyroad gekocht. Ik werd er niet gelukkig van. In 2 jaar tijd 250 kilometer gereden. Ondertussen verhuist naar Harderwijk. Ik heb de fiets twee weken geleden ingeruild voor een nieuwe Cannondail Trail SL 3. Wat een feest!

Ik heb de luxe dat ik op een paar kilomter van ons huis, zo de bossen in duik. De eerste 4 ritjes zitten er ondertussen op. Dit past VEEL beter bij me dan fietsen op de weg.

Helaas kamp ik met een ongemak waar jullie hopelijk een tip voor hebben. Na 1 a 1,5 uur op de fiets begin ik last te krijgen van mijn nek (hoog tussen mijn schouderbladen). Ik vermoed dat dit komt omdat ik mijn nek teveel intrek (in een S vorm) om vooruit te kijken. Na de laatste tocht (gisteren 2,5 uur) heb ik nu een behoorlijk stijve nek. Morgenochtend heb ik weer een tocht gepland staan, ik maak me wat zorgen over dit lichamelijke ongemak, in eerste instantie dacht ik dat het gewenning was, nu vrees ik dat het met de afstelling van mijn fiets te maken heeft.

Ik begrijp dat dit een vrij open vraag is, ik ben compleet nieuw in de wereld van zithoogte, stuur afstand etc. Wellicht kunnen jullie me wat tips geven?
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Schouders laag houden, dat helpt vaak al veel. Maar ik denk dat je spieren er aan moeten wennen, als ik morgen ineens 2,5 uur ga hardlopen ga ik zeker last krijgen tijdens het rennen want ik ren normaal tussen de 5-10km. Dus rustig opbouwen!
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

Fiets heeft de juiste maat?
Afstelling zadel hoogte+positie ok?
Stuurbreedte en lengte stuurpen ok?
Foto van jij op jouw fiets in actiehouding, vanaf de zijkant. Maakt veel duidelijk.
Qua Patet Orbis
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Downtherabbithole schreef: do 29 oktober 2020, 09:49 Fiets heeft de juiste maat?
Afstelling zadel hoogte+positie ok?
Stuurbreedte en lengte stuurpen ok?
Foto van jij op jouw fiets in actiehouding, vanaf de zijkant. Maakt veel duidelijk.
Dat is een goeie. Ik zal morgen een foto maken en hier plaatsen. Ik heb dus geen idee hoe het precies zit met stuur en stuurpen. Fijn dat er zo snel gereageerd wordt!

Foto volgt!
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Probeer bewust te zijn van de stand van je ellebogen.
Als je die hoog hebt (zeg maar in een hoek van 45 fraden of hoger) gaan je schouders omhoog en zit je verkrampt.
Probeer ze zoveel mogelijk langs je zij te houden, en ontspannen te zitten.
Met kijken hoef je niet je hoofd helemaal omhoog te doen, je kan ook meer met je ogen omhoog gedraaid kijken, dan is je nek meer ontspannen.
Verder moet je lijf ook wennen aan de nieuwe houding en überhaupt aan fietsen in het bos.
Mocht het blijvend zijn, dan kan je kijken naar de positie van het stuur.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Wat Downtherabbithole zegt is de basis die in elk geval goed moet zijn.
Als dat allemaal OK is, ga je kijken naar de kleinere dingen die van invloed kunnen zijn.
Ik had ooit de positie van mijn stuur in de stuurpen wat teveel omhoog gedraaid waardoor ik ook van die pijntje-hier-pijntje-daar klachten kreeg.
Wat spelen met die positie loste alles op.
Maar eerst dus die basis checken.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Zoals hierboven wordt aangegeven. Kijk eerst naar je houding. Ik dacht begin van dit jaar ook dat het aan afstelling van de fiets lag, maar was één ding vergeten dat ik van 1x a 2x per week (1 a 1 1/2 uur) naar 5x in de week (2 a 4 uur) op de fiets zat. Dit was mijn lichaam niet gewend. Kreeg ook nodige last van mijn nek. En dit kwam veelal door te verkrampt op de fiets te zitten. In mijn geval op de iets technische stukken...
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Wat is het hoogteverschil tussen zadel en stuur en hoe lang ben je? Dit om te bepalen of je erg diep zit.
Mocht dit zo zijn dan zou je een stuur met meer “rise” kunnen monteren.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Knakworstkweker

Combi van te diepe zit met een te 'agressieve' houding?

Heb dit ook gehad, stuur 1,5cm omhoog gezet, probleem weg
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

Allemaal prachtig wat er gezegd wordt over houding en wennen, klopt allemaal wel.
Maar als je fiets 2 maten te groot of te klein is ben je bezig met gevolgbestrijding.
Dus eerst bij de basis beginnen.
Zal de eerste keer niet zijn dat een FM een overjarig XL dranghek verpatst aan iemand die 1,65m is.
Qua Patet Orbis
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Wow,

Wat een reacties en info!

Ik ben 1.85. Mijn trail is een L. Volgens de cannondale website zou dat moeten kloppen.

Alle andere vragen kom ik morgen op terug. Zal gaan meten en een foto maken.

Overigens een goede tip van de armen. Die hou ik idd wijd, alsof ik de vogeltjesdans op de fiets doe. Ik begrijp nu dat ik mijn ellebogen juist zoveel mogelijk tegen mijn lijf moet houden. Dit zal ik morgen proberen. Het stuur van de trail is wel vrij groot. Dit betekend dan dat ik mijn onderarmen naar buiten draai. Geen idee of dit kwaad kan
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik benoem bewust; zoveel mogelijk.
Dus niet wat fysiek mogelijk is, want dan creër je een nieuw probleem. :)
Maar dusdanig dat je schouders naar normaal / ontspannen staan ipv omhoog.
Ik heb zelf een stuur van 740mm op mijn fietsen ipv de trend van 800mm.
Daar kreeg ik last van mijn polsen en schouders.
Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Eerst goed op je houding letten.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Joostgr schreef: do 29 oktober 2020, 12:25 Wow,

Wat een reacties en info!

Ik ben 1.85. Mijn trail is een L. Volgens de cannondale website zou dat moeten kloppen.

Alle andere vragen kom ik morgen op terug. Zal gaan meten en een foto maken.

Overigens een goede tip van de armen. Die hou ik idd wijd, alsof ik de vogeltjesdans op de fiets doe. Ik begrijp nu dat ik mijn ellebogen juist zoveel mogelijk tegen mijn lijf moet houden. Dit zal ik morgen proberen. Het stuur van de trail is wel vrij groot. Dit betekend dan dat ik mijn onderarmen naar buiten draai. Geen idee of dit kwaad kan
Armen langs mijn lichaam doe ik nooit, en in da attack houding staan de ellebogen echt naar buiten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Joostgr schreef: do 29 oktober 2020, 09:43 Hi all,

Een aantal jaar geleden heb ik een Giant anyroad gekocht. Ik werd er niet gelukkig van. In 2 jaar tijd 250 kilometer gereden. Ondertussen verhuist naar Harderwijk. Ik heb de fiets twee weken geleden ingeruild voor een nieuwe Cannondail Trail SL 3. Wat een feest!

Ik heb de luxe dat ik op een paar kilomter van ons huis, zo de bossen in duik. De eerste 4 ritjes zitten er ondertussen op. Dit past VEEL beter bij me dan fietsen op de weg.

Helaas kamp ik met een ongemak waar jullie hopelijk een tip voor hebben. Na 1 a 1,5 uur op de fiets begin ik last te krijgen van mijn nek (hoog tussen mijn schouderbladen). Ik vermoed dat dit komt omdat ik mijn nek teveel intrek (in een S vorm) om vooruit te kijken. Na de laatste tocht (gisteren 2,5 uur) heb ik nu een behoorlijk stijve nek. Morgenochtend heb ik weer een tocht gepland staan, ik maak me wat zorgen over dit lichamelijke ongemak, in eerste instantie dacht ik dat het gewenning was, nu vrees ik dat het met de afstelling van mijn fiets te maken heeft.

Ik begrijp dat dit een vrij open vraag is, ik ben compleet nieuw in de wereld van zithoogte, stuur afstand etc. Wellicht kunnen jullie me wat tips geven?
Heel herkenbaar! Ik heb door mijn lengte altijd dat het zadel hoog komt te staan en kom dan net iets tekort met de hoogte van het stuur.
Nu een stuurpen gemonteerd die ervoor zorgt dat het stuur hoger komt en het probleem is opgelost. ( Een verhoogd stuur monteren kan natuurlijk ook!)
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Ik lees even mee... Ik zit altijd met hetzelfde probleem al heb ik het tot nu toe voor lief genomen. Kijken of ik de tip vind ;)

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Plaats reactie