Aanschaf Merida big nine 29'er. Maat?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Kroesjeluc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 september 2020, 15:22

Hallo allemaal,

Wellicht een vraag die vaker aan bod komt, maar ik even geen concreet antwoord op kan vinden. Ik ben beginnend MTB'er en heb een tweedehands Merida big nine tfs 500 29'er op het oog. Het frameformaat is 21inch.
Op internet zie ik veel maattabellen staan. 21 inch is bij de ene een XL en bij de ander een M. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik vraag om jullie advies betreft de framemaat.
Ik ben 1,86 met een BBL van +- 90 centimeter. Is de 21 inch van een Merida big nine een juist formaat voor mij?
Ik weet dat het afhankelijk is van persoonlijke wensen, maar wil toch ongeveer juist zitten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/adviseren.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

In theorie zou 21" voor jou moeten passen, maar da's de hoogte vh frame. Ook de lengte is van belang ( afstand zadel - stuur ) en dat verschilt per merk. Gewoon even proefrijden geeft meer antwoorden, geen ervaring met Merida of deze lang of kort gebouwd zijn.
Knakworstkweker

gijsje schreef: di 29 september 2020, 20:19 In theorie zou 21" voor jou moeten passen, maar da's de hoogte vh frame. Ook de lengte is van belang ( afstand zadel - stuur ) en dat verschilt per merk. Gewoon even proefrijden geeft meer antwoorden, geen ervaring met Merida of deze lang of kort gebouwd zijn.
Ik heb een big nine maat M en ben 1,73.

Een beetje ertussenin qua bouw, een cube is bijv. Kort gebouwd en een Sensa weer lang.

Gewoon even proefrijden en bikefit doen
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Kroesjeluc schreef: di 29 september 2020, 15:26 Hallo allemaal,

Wellicht een vraag die vaker aan bod komt, maar ik even geen concreet antwoord op kan vinden. Ik ben beginnend MTB'er en heb een tweedehands Merida big nine tfs 500 29'er op het oog. Het frameformaat is 21inch.
Op internet zie ik veel maattabellen staan. 21 inch is bij de ene een XL en bij de ander een M. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik vraag om jullie advies betreft de framemaat.
Ik ben 1,86 met een BBL van +- 90 centimeter. Is de 21 inch van een Merida big nine een juist formaat voor mij?
Ik weet dat het afhankelijk is van persoonlijke wensen, maar wil toch ongeveer juist zitten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/adviseren.
L was voor mij net te klein en ik ben 1.92. Verwacht dat de XL wellicht voor jou gaat passen, maar nadeel van te groot is verkeerde houding en niet fijn fietsen.
Heb een 300 van de big nine serie.
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Ik vraag me af hoe die 21 inch bepaald is, want de maten worden eigenlijk altijd aangeven met letters. Dus hoe betrouwbaar is die inch grootte?

Ik heb een Merida met TFS frame, maat L, en ik ben 1.82 cm.
Plaats reactie