Grappig dat de jumps afgeraden worden, terwijl die juist in de meeste gevallen het minst van je demping vragen in dat soort parken.
Pas als je naar flat of op ongelijk terrein gaat landen dan is de klap veel groter, maar land je in een mooie downslope landing die gelijk loopt met jouw baan door de lucht, dan is de landing zo licht als een veertje... Daarom zie je bij dirtjumpers en slopestyle (fully) ook maar 100mm veerweg, terwijl ze enorme sprongen maken.
Juist met rockgardens en dergelijke zul je het grote verschil merken.
Waar een 200mm gewoon doorheen rolt, zul je met 120mm veel meer zelf moeten werken. En dat is met de klappen opvangen nog best te doen (je armen hebben een behoorlijke lengte als veerweg) maar zal vooral het verschil maken bij de negatieve uitslag van je demper, dus om traction te behouden op het terrein.
Als je 30% sag hebt van 160mm heeft je bike veel meer ruimte om zich aan het terrein aan te passen, dan 30% van 100mm... (1,6x

)
Alles wat dus mooie egale tracks heeft (flowtrails, jumplines, e.d.) is prima met minder veerweg te doen....
En heb je wat meer skills, dan kun je het zelfs met een stadsfiets proberen:
https://www.youtube.com/watch?v=_2_nDekAyZY&t=94
