Welk voorblad op een MTB Trail

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Kees77
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 7 juni 2020, 19:55

Ik ben een beginnende mountainbiker. Maar ben nog een beetje zoekende naar de juiste versnelling op het voorblad. De fietsmaker gaf aan dat er in het bos meestal op het laagste voorblad wordt gereden. Echter een vriend van mij rijdt op zijn grootste voorblad ( 2 keer 11). Kan iemand mij een goede tip geven welke versnelling op het voorblad het handigst is als je in het bos op de trail zit.

Alvast bedankt

Kees
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Uhh, dat ligt eraan hoe sterk je bent en hoe de route door het bos eruit ziet... :~

Een 2x11 heeft effectief grofweg 14 overbrengingsverhoudingen (grofweg de 7 grote achter met klein voor en de 7 kleine achter met groot voor), de rest is eigenlijk gewoon overlappend. Wanneer je de overbrengingsverhoudingen van alle combinaties in Excel of soortgelijks uitzet dan zie je de overlap vrij gemakkelijk...

In een ideale wereld heb je dan een punt waar je voor schakelt en achter 3 moet schakelen om een logisch verloop te hebben maar wanneer je net een versnelling meer nodig hebt kun je er voor kiezen voor op groot of klein te blijven. Da's grotendeels gewoon ervaring.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Ik weet niet hoeveel bladen je voor hebt maar de kleinste gebruik je alleen bij het oprijden van zeer steile hellingen. Ik heb 2 bladen (2x10) en gebruik de kleinste eigenlijk nooit. Bij 3 bladen rij je in het bos voornamelijk op het middenblad en bij 2 bladen op de buitenste (grootste)

Wel een beetje een vreemde stelling van de fietsenmaker. Op je kleinste blad haal je hooguit snelheden van 5km per uur en trap je je dood :lol:
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Als beginner 15 jaar geleden en met 26” reed ik in het bos altijd op het middenblad (34t) voor omdat het me geadviseerd werd door de LBS.
Nu met 3x11 en 29” wielen rij ik sporadisch op het middenblad, meestal groot (40t) voor.
(Mijn volgende bike zal dan ook maar 1 of 2 voorbladen hebben :D)
ik vind het nog wel luxe om in 1x terug te kunnen naar middenblad (32t) wanneer ik de klim of mul-zandbak niet fietsend dreig te halen.

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Kees77 schreef: zo 7 juni 2020, 20:05 Ik ben een beginnende mountainbiker. Maar ben nog een beetje zoekende naar de juiste versnelling op het voorblad. De fietsmaker gaf aan dat er in het bos meestal op het laagste voorblad wordt gereden. Echter een vriend van mij rijdt op zijn grootste voorblad ( 2 keer 11). Kan iemand mij een goede tip geven welke versnelling op het voorblad het handigst is als je in het bos op de trail zit.

Alvast bedankt

Kees
Daarbij maakt het natuurlijk niets uit wat anderen zeggen, het maakt uit wat je zelf lekker vindt fietsen.
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Kees77 schreef: zo 7 juni 2020, 20:05 Ik ben een beginnende mountainbiker. Maar ben nog een beetje zoekende naar de juiste versnelling op het voorblad. De fietsmaker gaf aan dat er in het bos meestal op het laagste voorblad wordt gereden. Echter een vriend van mij rijdt op zijn grootste voorblad ( 2 keer 11). Kan iemand mij een goede tip geven welke versnelling op het voorblad het handigst is als je in het bos op de trail zit.

Alvast bedankt

Kees
De principes zijn als volgt:
1 Je moet een beentempo aanhouden dat goed voelt. Voor de meeste mensen is dat zo'n 80 a 90 omwentelingen per minuut. Als je begint ben je misschien gewend om langzamer te trappen dan dat, het loont dan misschien de moeite om eens te oefenen met hoger beentempo. Maar ook sommige zeer ervaren rijders gebruiken een laag beentempo, er zit een stukje persoonlijke voorkeur in.
2 Scheve kettingen zijn niet goed. Dus klein voor en klein achter, of groot voor en groot achter vermijden
3 Je past je versnelling aan aan je rijsnelheid

Sommige bossen hebben vlakke rechte paden. Sommige hebben wortelige steile kronkelpaden. Sommige mensen hebben dijen van staal, anderen kuiten van kwark. Die fietsenmaker zegt maar wat.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

30t of 32t lijkt me een goed uitgangspunt bij 1x11 of 1x12 in de heuvels.
Maar als je alleen fietspad in de polder rijdt, dan kan 42t ook nog wel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Het lijkt mij handig om te weten wat voor setup de TS heeft. 3x9sp, 2x10sp, 2x11sp en ga zo door.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

P@trick schreef: zo 7 juni 2020, 20:29 Ik weet niet hoeveel bladen je voor hebt maar de kleinste gebruik je alleen bij het oprijden van zeer steile hellingen. Ik heb 2 bladen (2x10) en gebruik de kleinste eigenlijk nooit. Bij 3 bladen rij je in het bos voornamelijk op het middenblad en bij 2 bladen op de buitenste (grootste)

Wel een beetje een vreemde stelling van de fietsenmaker. Op je kleinste blad haal je hooguit snelheden van 5km per uur en trap je je dood :lol:
Alles hangt af van hoe groot die twee voorste bladen zijn. Ik ken ze met 20-34t maar ook met 30-44t de keuze hangt af van je eigen voorkeur en kunnen.

Zolang de setup van de topic starter niet bekend is valt het niet mee om hierover zinnig advies te geven.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

P@trick schreef: zo 7 juni 2020, 20:29 Ik weet niet hoeveel bladen je voor hebt maar de kleinste gebruik je alleen bij het oprijden van zeer steile hellingen. Ik heb 2 bladen (2x10) en gebruik de kleinste eigenlijk nooit. Bij 3 bladen rij je in het bos voornamelijk op het middenblad en bij 2 bladen op de buitenste (grootste)

Wel een beetje een vreemde stelling van de fietsenmaker. Op je kleinste blad haal je hooguit snelheden van 5km per uur en trap je je dood :lol:
Jij mag terug de schoolbanken in wat jouw redenering klopt niet. Toen ik nog met een 2X setup reed had ik hem ook geregeld op het kleine blad.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Dice Oldskool schreef: wo 10 juni 2020, 14:06
P@trick schreef: zo 7 juni 2020, 20:29 Ik weet niet hoeveel bladen je voor hebt maar de kleinste gebruik je alleen bij het oprijden van zeer steile hellingen. Ik heb 2 bladen (2x10) en gebruik de kleinste eigenlijk nooit. Bij 3 bladen rij je in het bos voornamelijk op het middenblad en bij 2 bladen op de buitenste (grootste)

Wel een beetje een vreemde stelling van de fietsenmaker. Op je kleinste blad haal je hooguit snelheden van 5km per uur en trap je je dood :lol:
Jij mag terug de schoolbanken in wat jouw redenering klopt niet. Toen ik nog met een 2X setup reed had ik hem ook geregeld op het kleine blad.
Als we nu eens onze eigen setup erbij zetten kunnen we nog iets vergelijken....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, goed plan. :kiss:
En dan ook de bandenmaat erbij, want 26" of 29", dat scheelt ook 10%.

30t voorblad (rond)
11-speed 11-46 XT cassette
29x2.35 achterband.
Mijn rondjes zijn 1000hm in 40km.
Lunchpauze op 476m.
Voor een goede afloop heb ik Magic Mary voor en Hans Damf achter, gecombineerd met 203 en 180 schijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 10 juni 2020, 14:29 Ja, goed plan. :kiss:
En dan ook de bandenmaat erbij, want 26" of 29", dat scheelt ook 10%.
:-q

Kunnen we meteen kijken of de 29er verzetjes 10% kleiner zijn.... (Nemen we gelijk ook het snelheids verschil tussen een 26er of 29er bij het klimmen mee.) :winkie:
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik fiets met 29" 2.4 banden, 1x11, 34 tands rond voorop en 11-46 SLX achterop. Ik had eerst 11-42, maar die 42 was me bij sommige klimmetjes iets te pittig af en toe. Die 34 voorop wilde ik graag houden voor snelheid op het vlak. Helemaal happy nu.
Laatst gewijzigd door Ad58 op wo 10 juni 2020, 20:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

29”, Shimano 1x12 met 10-51 cassette, 32 ovaal blad voor in Zuid L eo, 30 ovaal voor in de bergen. Vlot toeren en (steile) trails rijden, hard dalen. Geen racer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie