Nieuwe mountainbike gekocht, maar.....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Overigens is met SPD niets mis. In principe zelfs een verbetering.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Zeker in mul zand moet je best je best doen om je te bezeren. Wees daar ook niet te bang voor, het maakt je eerder wat krampachtig.
Waar je bang voor bent overkomt je soms ook.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
paashaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 13 mei 2020, 22:43
Mijn mountainbike: Giant Terrago XC29
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: vr 29 mei 2020, 08:10 Als je al 15 jaar met flats gereden hebt waarom stap je dan nu opeens over op SPD?
Omdat echt iedereen in mijn omgeving het aanraadde !
En ik dacht, ik doe toch alles nieuw, laat ik het maar proberen als iedereen er zo lovend over is.
Lars TB schreef: vr 29 mei 2020, 16:17 2 punten.

Ten eerste lijkt mij de fiets een maat te groot voor jou. Maar dat baseer ik op hoeveel je zadelpen er uit steekt. Ik zou een foto van jou op de fiets moeten zien.
Bij 26" was dat bijna juist beter - een maat te groot -, omdat dat wat rust bracht in de korter gebouwde fiets (kleinere wielen, steilere balhoofdhoek). Samen met wat TSTM al zegt ("je zit op je achterwiel"), brengt dat wel een bepaalde balans in de fiets.
Wat aan sluit op punt twee: een 29" stuur je heel anders. In plaats van aan je stuur te draaien moet je nu veel meer met je lichaam gaan werken. Je leunt de fiets veel meer in de bocht, je stuuruitslag zou juist kleiner moeten zijn.
Als je nu dus fanatiek aan je stuur gaat draaien, maar rechtop blijft zitten, dan wil je voorwiel eerder gaan schuiven. Tel daarbij op dat zacht zand sowieso tricky is en dan glij je wat sneller onderuit.
Dus pas je rijstijl wat aan. Druk de fiets iets meer een bocht in. Oefen op asfalt.
Daarnaast is die bandenspanning cruciaal. Ouderwets meer dan 2 bar in je banden gaat niet lukken. Een indicatie voor een 80 kg rijder is 1.5 bar. Dat zorgt voor bakken meer grip.
Die "te grote maat" zorgt ook voor een iets andere balans in de fiets. Schuif je zadel iets naar voren, dat geeft misschien verbetering. Of een iets kortere stuurpen. Je zit daardoor rechter op, geeft ook meer controle.
Ik ben 1.92 , en weeg rond de 110-115 kg.
Ik heb eerder het idee dat de fiets iets te klein is voor me :lol: , en wbt m'n bandenspanning....gezien mijn gewicht zou ik juist meer erin moeten doen volgens fabrieksadvies ? (stond op de verpakking van m'n bandenspanningsmeter van Schwalbe die ik gisteren binnen kreeg)
Ik heb m'n zadel al 3 cm hoger gezet omdat ik vond dat de winkel me die te laag had afgesteld.
Dus nu m'n stuur nog iets hoger dan is m'n balans misschien ook weer wat beter.

Bedankt voor alle andere reacties en tips, ik ga me er zeker nog wat meer in verdiepen.
Nu ga ik eerst het bos bij Lommerbergen, Reuver onveilig maken :winkie:
What separates the men from the boys, is just the size of their toys
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Toen ik jaren gelden begon, moest ik ook wennen. Aan positie, bandengrip en SPD. Paar keer knullig omgevallen en ging toen wat krampachtige rijden.
Heb de SPD wel gehouden, maar extreem los gezet, zodat ik makkelijk kon uitkijken. Andere banden geplaatst op juiste spanning. Had toen meer controle.
En gewoon lekker blijven rijden. Gevoel en bewenning komt vanzelf.
Laatst gewijzigd door ReinierT op zo 31 mei 2020, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

paashaas schreef: zo 31 mei 2020, 07:43 Ik ben 1.92 , en weeg rond de 110-115 kg.
Ik heb eerder het idee dat de fiets iets te klein is voor me :lol: , en wbt m'n bandenspanning....gezien mijn gewicht zou ik juist meer erin moeten doen volgens fabrieksadvies ? (stond op de verpakking van m'n bandenspanningsmeter van Schwalbe die ik gisteren binnen kreeg)
Ik heb m'n zadel al 3 cm hoger gezet omdat ik vond dat de winkel me die te laag had afgesteld.
Dus nu m'n stuur nog iets hoger dan is m'n balans misschien ook weer wat beter.
3 cm er bij maakt al een heel verschil. Je kunt de voorkant aanpassen dat je gemoedelijker zit, maar je zou er ook aan kunnen (proberen) te wennen. Het is persoonlijk, maar je went ook aan heel veel.

Met jouw gewicht moet de bandenspanning flink omhoog. Ergens rond de 2 bar. Gewoon proberen tot je het juiste gevoel krijgt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Dennis
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

@ Lars TB: je wilt overigens geen foto van deze man op een fiets zien :lol:

Patrick, wij zijn qua bouw en gewicht ongeveer hetzelfde.
Ik fiets met 2.4 banden, voor op 1.8 en achter 2 bar.
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

Wat een verschillen! Ik rij 2.25 tubeless, beide op 1.4 bar. Weeg 115 kg, bakken grip en het blijft zelfs allemaal heel :D
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Konabud schreef: di 2 juni 2020, 00:39 Wat een verschillen! Ik rij 2.25 tubeless, beide op 1.4 bar. Weeg 115 kg, bakken grip en het blijft zelfs allemaal heel :D
Dan heb je banden met hele stevige sidewalls, of je rijdt alleen op zand, of je drukmeter is stuk, of je doet jezelf tekort.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

Makkelijk schreef: di 2 juni 2020, 06:48
Konabud schreef: di 2 juni 2020, 00:39 Wat een verschillen! Ik rij 2.25 tubeless, beide op 1.4 bar. Weeg 115 kg, bakken grip en het blijft zelfs allemaal heel :D
Dan heb je banden met hele stevige sidewalls, of je rijdt alleen op zand, of je drukmeter is stuk, of je doet jezelf tekort.
WTB trail boss en ja, voornamelijk zand en veel mulle stukken. Drukmeter lijkt niet stuk te zijn, net een nieuwe Joe blow mountain gekocht. Ik ben me er wel van bewust dat ik niet bij alle omstandigheden zo laag rijd. Had ik wel even kunnen vermelden. Maar het gaat zoals gezegd prima!
Pierre1968
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 januari 2019, 15:21

Een Terrago heeft standaard geen tubeless banden. Rijden met 1.4 bar is dan vragen om snakebites.
Om en nabij de 2.0 bar om mee te starten voor TS zijn gewicht en dan wat bandendruk variaties V+A uitproberen om te kijken wat het beste bevalt.
Gebruikersavatar
paashaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 13 mei 2020, 22:43
Mijn mountainbike: Giant Terrago XC29
Contacteer:

Ik denk dat ik ook maar eens op zoek ga naar een andere voorband, werd me afgelopen weekend aangeraden. :-?
What separates the men from the boys, is just the size of their toys
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik zie niet in wat er mis is met deze voorband.
Profiel lijkt me redelijk fijn en de zijnoppen niet te agressief, iets wat nu in mul zand juist van pas zou moeten komen. (hapt minder snel)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En al helemaal met de 26er die er achter staat :-{ ....dusss....de banden lijkt mij erg sterk, ook daar ben je op vooruit gegaan :-q
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 5 juni 2020, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Goed advies.....wissel voor zo lang de pedalen met de 26er, gaat met de 26er wennen aan dat geklik :-q en op de 29er moet je (wat heel normaal is) zo'n beetje aan de hele fiets wennen :-D en ook wat ik je eerder melde....vooral het sturen :-D en dat doe je dan weer met de pedalen van je oude 26er :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Plaats reactie