Nieuwe mountainbike gekocht, maar.....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

En ik ben van een 29er naar een 27.5 gegaan , en de eerste x op de route dacht ik ook dat er iets mis ging want er zat totaal geen gang in , nu , na wat aan de zithouding en fiets stijl te hebben gesleuteld , hou ik de 29ers weer bij.
—Cube reaction TM Pro—
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Had deze ikon banden ook onder mijn Merida. Juist in het zand had ik iets meer grip dan de huidige schwalbe combo.

Voor de rest vind ik de schwalbe combo veel beter rijden :winkie:

Qua druk, ik zit achter met binnenband op de 2,3 a 2,4 bar en voor op 1,9 a 2 bar met deze Ikon (en ook met de Racing Ray / Ralph combo)

Heb wel iets meer gewicht. Zit op de 122 op het moment, maar er is weer een dalende lijn. 8)
Gebruikersavatar
paashaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 13 mei 2020, 22:43
Mijn mountainbike: Giant Terrago XC29
Contacteer:

Zo, tijdje geleden dat ik hier was. Inmiddels een aantal kleine dingen aangepast.
Ik heb het stuur hoger laten zetten.
Ik rijd met een bandenspanning van ongeveer 2.0-2.5 bar.
Ik heb bar-ends gemonteerd.
Ik heb uitgevonden hoe ik de SPD pedalen losser kan stellen.
Ik heb een ander stuur gekocht, welke bijna 20cm korter is dan de originele.

Afbeelding

Met als resultaat dat ik sneller in- en uitklik (en dus geen valpartijen meer), wat meer grip heb, de korte bochten veel beter doorkom, en geen last meer van rug of nek heb.
Ik fiets meestal 2 keer per week, en ga regelmatig naar het MTB parcour in Meijel.

Ik twijfel nog over andere banden, maar til dat plan maar even door naar volgende zomer....
What separates the men from the boys, is just the size of their toys
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik denk dat ik liever een veel kortere stuurpen had gekozen met een breder stuur dan deze oplossing om rechterop te zitten.
Zo'n smal stuurtje met 29 inch wielen werkt de nerveusheid eerder in de hand.
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

paashaas schreef: wo 28 oktober 2020, 00:34 Zo, tijdje geleden dat ik hier was. Inmiddels een aantal kleine dingen aangepast.
Ik heb het stuur hoger laten zetten.
Ik rijd met een bandenspanning van ongeveer 2.0-2.5 bar.
Ik heb bar-ends gemonteerd.
Ik heb uitgevonden hoe ik de SPD pedalen losser kan stellen.
Ik heb een ander stuur gekocht, welke bijna 20cm korter is dan de originele.

Afbeelding

Met als resultaat dat ik sneller in- en uitklik (en dus geen valpartijen meer), wat meer grip heb, de korte bochten veel beter doorkom, en geen last meer van rug of nek heb.
Ik fiets meestal 2 keer per week, en ga regelmatig naar het MTB parcour in Meijel.

Ik twijfel nog over andere banden, maar til dat plan maar even door naar volgende zomer....
Het lijkt alsof je heel veel moeite hebt gedaan om je nieuwe fiets op je oude te laten lijken... :~
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

2.0-2.5 bar is ook niet best. Begin eens met ongeveer 1.8 bar en ga daar eens een paar keer mee rijden om te wennen :-q

En haal dat BMX stuurtje er ajb weer af ja!

Alle tips zijn al gegeven hierboven... kortere stuurpen ipv korter stuur. Zadelpositie...

Succes :-q
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Patrick_V schreef: wo 28 oktober 2020, 10:44 2.0-2.5 bar is ook niet best. Begin eens met ongeveer 1.8 bar en ga daar eens een paar keer mee rijden om te wennen :-q

En haal dat BMX stuurtje er ajb weer af ja!

Alle tips zijn al gegeven hierboven... kortere stuurpen ipv korter stuur. Zadelpositie...

Succes :-q
Aantal bar is natuurlijk wel afhankelijk van je gewicht... Het smalle stuur zou ik inderdaad ook niet aanraden.
Heb wel iets meer gewicht. Zit op de 122 op het moment, maar er is weer een dalende lijn
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Blijkbaar is er toch wel veel mis met houding en framemaat als je rug- en nekklachten had.
Een 20cm korter stuur is nogal een stevige ingreep die het rijden in mulle zandpakketten alleen maar lastiger maakt.
Hard opgepompte banden in mul zand is ook al zo'n tegenstrijdige oplossing die het probleem alleen maar zouden vergroten.

Houding-gewicht wat naar je achterwiel en de dwingende stuurbewegingen die uit je voorwiel komen, voldoende ruimte geven door het stuur wel stevig maar beslist niet krampachtig vast te houden.
Je wiel moet wat kunnen zoeken en dat gaat met een veel breder stuur echt veel makkelijker.
Banden op lage druk drijven beter op het mulle zand waardoor de boel minder snel blokkeert en het zoeken van je voorwiel minder heftig wordt.

Ik snap er werkelijk niks van dat je oplossingen blijken te helpen maar als jouw conclusie is dat het bij jou werkt, dan is het goed :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
paashaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 13 mei 2020, 22:43
Mijn mountainbike: Giant Terrago XC29
Contacteer:

Jan Willem schreef: wo 28 oktober 2020, 11:11 Blijkbaar is er toch wel veel mis met houding en framemaat als je rug- en nekklachten had.
En die zijn weg !
Wel wil ik nog eens proberen het zadel iets hoger te zetten, kijken wat dat nog voor verschil maakt.
Jan Willem schreef: wo 28 oktober 2020, 11:11 Hard opgepompte banden in mul zand is ook al zo'n tegenstrijdige oplossing die het probleem alleen maar zouden vergroten.
Ik ben niet zo'n licht gewichtje als de meesten hier :oops: dus vandaar iets meer bandenspanning......
In de zomer had ik ze op (als de spanningsmeter tenminste wilde werken) op 2 tot 2.2 bar (niet zo gek ver van 1.8 af), nu de laatste maand zit ik in de buurt van de 2.5 bar, waar ik ook prima mee weg kom tenzij ik op natte boomwortels of natte bladeren kom...

Het bmx stuurtje bevalt vooralsnog prima, ik twijfel om nog een stuur te proberen met aan weerskanten 2cm extra, met de bar-ends erop wordt het wel wat krap allemaal....
What separates the men from the boys, is just the size of their toys
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Extra stuurbreedte gaat je niet helpen in mul zand.
Na jaren experimenteren met allerlei verschillende aanpakken blijkt er naar één echt te werken en dat is de beweging van je voorwiel verminderen. Dat kan door de druk eraf te halen of door er een stuurdemper op te zetten, die laatste heb ik nog niet op MTB’s gezien dus de eerste zal wel de beste aanpak zijn. Zorg dat je voorwiel gaat planeren over het zand, zo kan je nog wel van richting veranderen maar graaft het voorwiel zich niet in.
Verder naar achteren met het middenlijf en van de remmen af blijven?
Lekker fietsen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een breder stuur brengt toch meer rust in de voorkant: als je het stuureinde een cm beweegt zal het voorwiel bij een smal stuur meer draaien dan bij een breed. Dus de beweging van het voorwiel wordt daarmee wel degelijk verminderd.

Het verbaast mij echt dat een smaller stuur blijkbaar verbetering brengt hier, ik heb het idee dat er iets in het totaalplaatje mist...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie