1ste MTB +-€1000

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Glitchdj
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 16:12

Dag mede-forumgangers,

Nu het betere weer in aantocht is wil ik concreet eens kijken voor de aankoop van een MTB.
Vorig jaar heb ik dezelfde oefening gemaakt maar dan meteen voor een fully en op een YT jeffsy uitgekomen, maar daar heb ik wijselijk van af gezien.

Nu dus iets sensibeler, een HT voor +-€1000 (give or take).

Ik heb een hoop research gedaan en een lijstje samegesteld van potentiële kanshebbers en hun parts, te vinden hieronder:

https://drive.google.com/open?id=1xlo8c ... E-sx8RlHWT


Sommige hiervan zal ik vast wel kunnen testen, anderen niet. Voorkeur gaat naar 27".

Welke zouden jullie kiezen?
tonych
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 9 juni 2013, 08:34
Mijn mountainbike: Singlespeed - geared
Contacteer:

Hoi,


Ik heb je lijstje even doorgenomen.
Welke criteria heb je voor jezelf vastgesteld?

Je voorkeur gaat uit naar 27,5". Waarom geen 29"?
Ik zie er één fully tussen staan. Zwaar ding maar wel een mooie afmontage.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De duurste of toch de....
Zonder te weten wat jij wilt, kunt en .....Krijg je vreemde antwoorden.
Glitchdj
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 16:12

In de beperkte ervaring dat ik heb kan ik zeggen dat 27' voor mij "natuurlijker" aanvoelde? Iets speelser zeg maar. Daarom de voorkeur. Maar ik sluit 29 dus niet uit.

Ik hou van flowy maar ook meer technische singletracks, grote afstanden of touren zeggen me minder.

Het lijstje is samengesteld door triage van verschillende reviews binnen dit budget. Ik zoek dus basically wat de meeste wel zoeken, een fiets op groei met een goede afmontage ootb, voor trails en eventueel AM in het buitenland als de ervaring dit toelaat.

op het eerste zicht leek de Whyte er wel bovenuit te springen.
RikD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 22:41

Ik heb recentelijk bij de aanschaf van mjin nieuwe HT ervaren dat de afmontage niet het allerbelangrijkst is. Het gaat ook om het gevoel dat je bij een bike hebt. Ik vond het prettig om bij een lokale dealer even een proefritje te kunnen maken en uitleg te krijgen. Ook dat ik voor onderhoud en garantie gewoon om de hoek terecht kan geeft mij een goed gevoel.

Dus zo'n Excel lijstje is leuk en heb ik zelf ook gemaakt, maar zijn al die bikes ook beschikbaar? In de juiste maat? En bij een winkel waar je een goed gevoel bij hebt?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je zou je lijstje ook nog kunnen aanvullen met bijvoorbeeld deze:
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOBDSX/ ... ntain-bike (Stalen frame, balhoofdhoek van 65 graden)
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Glitchdj schreef: zo 24 mei 2020, 22:47 In de beperkte ervaring dat ik heb kan ik zeggen dat 27' voor mij "natuurlijker" aanvoelde? Iets speelser zeg maar. Daarom de voorkeur. Maar ik sluit 29 dus niet uit.

Ik hou van flowy maar ook meer technische singletracks, grote afstanden of touren zeggen me minder.

Het lijstje is samengesteld door triage van verschillende reviews binnen dit budget. Ik zoek dus basically wat de meeste wel zoeken, een fiets op groei met een goede afmontage ootb, voor trails en eventueel AM in het buitenland als de ervaring dit toelaat.

op het eerste zicht leek de Whyte er wel bovenuit te springen.
Je geeft nog weinig info over jezelf, hoeveel ervaring heb je? Tevens wat info over jezelf, leeftijd, lengte en gewicht.....
Persoonlijk zou ik geen fiets meer willen hebben met een voorvork met stalen veer, kun je een aantal door strepen.
Wil je direct een mtb of kun je weken of maanden wachten?
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Hoi!

Zonder wat verdere achtergrond info van je zou ik zeggen dat de Canyon Grand Canyon 120mm een geschikte keuze is. Prima voor een beginner, maar een gevordere kan er ook mee verder. En er is wat ruimte voor upgrades!

Zelf rijd ik op een commencal meta HT am. Ik persoonlijk zou daar geen beginner op zetten.. Dus hoeveel ervaring heb je?
Omdraaien kan altijd nog!
Glitchdj
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 16:12

massen schreef: ma 25 mei 2020, 09:15 Je geeft nog weinig info over jezelf, hoeveel ervaring heb je? Tevens wat info over jezelf, leeftijd, lengte en gewicht.....
Persoonlijk zou ik geen fiets meer willen hebben met een voorvork met stalen veer, kun je een aantal door strepen.
Wil je direct een mtb of kun je weken of maanden wachten?
JMA1992 schreef: ma 25 mei 2020, 11:59 Hoi!

Zonder wat verdere achtergrond info van je zou ik zeggen dat de Canyon Grand Canyon 120mm een geschikte keuze is. Prima voor een beginner, maar een gevordere kan er ook mee verder. En er is wat ruimte voor upgrades!

Zelf rijd ik op een commencal meta HT am. Ik persoonlijk zou daar geen beginner op zetten.. Dus hoeveel ervaring heb je?
Ikzelf ben 34 jaar oud, 182cm, 75kg en een binnenbeenlengte van +-90cm.
Weinig ervaring, maar genoeg om te zeggen wat ik leuk vind. Meeste praktische ervaring komt uit de ardennen. Laten we zeggen 500 a 1000km? Maar hoofdzakelijk XC met wat singletracks hier en daar, op een veel te brakke ongeveerde Giant.

Omdat ik toevallig ook nog een €200 aan ecocheques had liggen kwam ik bij de lokale fietsenboeren uit, alwaar de Orbea Laufey H30 de aandacht trok. Helaas nergens meer te verkrijgen maar 1 van de verkopers gaf een Kona Honzo als alternatief.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Kona Honzo :-q
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

massen schreef: ma 25 mei 2020, 16:21 Kona Honzo :-q
Dat dus :winkie:
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Glitchdj schreef: ma 25 mei 2020, 15:37
massen schreef: ma 25 mei 2020, 09:15 Je geeft nog weinig info over jezelf, hoeveel ervaring heb je? Tevens wat info over jezelf, leeftijd, lengte en gewicht.....
Persoonlijk zou ik geen fiets meer willen hebben met een voorvork met stalen veer, kun je een aantal door strepen.
Wil je direct een mtb of kun je weken of maanden wachten?
JMA1992 schreef: ma 25 mei 2020, 11:59 Hoi!

Zonder wat verdere achtergrond info van je zou ik zeggen dat de Canyon Grand Canyon 120mm een geschikte keuze is. Prima voor een beginner, maar een gevordere kan er ook mee verder. En er is wat ruimte voor upgrades!

Zelf rijd ik op een commencal meta HT am. Ik persoonlijk zou daar geen beginner op zetten.. Dus hoeveel ervaring heb je?
Ikzelf ben 34 jaar oud, 182cm, 75kg en een binnenbeenlengte van +-90cm.
Weinig ervaring, maar genoeg om te zeggen wat ik leuk vind. Meeste praktische ervaring komt uit de ardennen. Laten we zeggen 500 a 1000km? Maar hoofdzakelijk XC met wat singletracks hier en daar, op een veel te brakke ongeveerde Giant.

Omdat ik toevallig ook nog een €200 aan ecocheques had liggen kwam ik bij de lokale fietsenboeren uit, alwaar de Orbea Laufey H30 de aandacht trok. Helaas nergens meer te verkrijgen maar 1 van de verkopers gaf een Kona Honzo als alternatief.

De kona honzo is een alleskunner. Mijn vrouw rijdt er ook op. Prachtige fiets. Erg speels, snel en voelt zich overal thuis. Ietsjes meer dan 1000,- maar uitermate geschikt voor wat jij wilt.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

JMA1992 schreef: ma 25 mei 2020, 11:59 Zelf rijd ik op een commencal meta HT am. Ik persoonlijk zou daar geen beginner op zetten..
Waarom niet?
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Dice Oldskool schreef: ma 25 mei 2020, 18:55
JMA1992 schreef: ma 25 mei 2020, 11:59 Zelf rijd ik op een commencal meta HT am. Ik persoonlijk zou daar geen beginner op zetten..
Waarom niet?
Kan wat zwaar en lomp zijn. Is meer enduro dan trail. Ik denk dat iemand die net begint niet echt de lol van zo een fiets in kan zien als ie net begint. Je moet wel al wat ervaring hebben om hem goed op gang te houden. Als je deze fiets niet goed door de bochten heen gooit en je moet hem steeds opnieuw op gang brengen dan vreet dat energie. Als dan je maatjes voorbij komen vliegen op de XC fietsen dan zou ik daar als beginner best gefrustreerd van kunnen raken.

Daarbij zijn de verschillen tussen een grand canyon SL en een meta duidelijk aanwezig. De grand canyon/kona honza en soortgelijken is een mooie gulden middenweg. Lekkere trail hardtails die zich nog vrij makkelijk laten sturen maar ook zekerheid geven op flinke afdalingen.
Omdraaien kan altijd nog!
Glitchdj
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 16:12

Even een update:

Levertermijn van de Honzo was ondertussen ook al een eind opgeschoven.
De keuze is uiteindelijk op iets helemaal anders gevallen, namelijk een Orbea Occam H30 in Indigo/oranje..
Stukje duurder maar ik vind het een hele knappe fiets, en ik kan wel even verder nu denk ik :-)
Plaats reactie