Met 2x11 of 1x 12 versnellingen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Alleen als je op 1 rit zowel de heel grote alsook de heel kleine verzetten nodig hebt is een 2x aandrijving nog nuttig IMHO. De rest kun je het bereik afstemmen met de single ring, en ik vind de eenvoud van single voor een grote pre.

Ik en best nog anderen op dit forum reden ook al met 1x8 en 1x9 voor de revolutie. We hebben echt geen bergen hier, voor grote delen van NL is een beperkt bereik een non issue. Voor de Harz en de Ardennen monteerde ik dan tijdelijk een voorderrie (tegelijk met de grotere remschijf en de stevige banden) Of ik had een andere bike om mee te nemen

Met SRAM XX1 en Eagle werdt het mogelijk om ook in de Ardennen en zelfs de Alpen vakantie met een single ring set-up te rijden, 1x11 deed ik nog met een 28t voor maar met Eagle werkte ook de standaard 32t goed genoeg.

@ George
Moderne bikes hebben geen clearance voor een groter single voorblad wat op vlakke routes wel prettig is, dat je meer midden op de cassette kunt rijden en niet steeds op de 12. Maae er is een hack, je kunt nog spelen met de kettinglijn.

Mijn Ripley Boost frame was ontworpen voor Max 32t op 3mm offset, en heeft in NL meeste tijd met een 36t ring met 0mm offset rondgereden war ik het grote voorblad nodig heb reed ik nooit op de 42 of 50. En de verkrijgbaarheid van 0mm offset bladen is OK, dat is standaard bij BB30 cranks.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

gijsje schreef: ma 3 augustus 2020, 20:40
George schreef: ma 3 augustus 2020, 11:36 Een aandrijving met een enkel voorblad levert altijd een beperkt bereik op, hetzij in de grote, hetzij in de kleine verzetten. Heb je een groot bereik nodig dan is een dubbel imho nog altijd de beste keuze (mits montage van een voorderailleur mogelijk is qua geometrie)

De kleine verzetten zijn goed te compenseren met een groot achterkransje (wat natuurlijk ook weer nadelen heeft) en/of een kleiner voorblad maar grote verzetten zijn lastiger omdat de positie van het blad meer dan 36T onmogelijk maakt (het grote blad van een dubbel of triple zit verder naar buiten en heeft dus meer ruiimte). Er wordt ook nog geprutst met minuscule 10 of zelf 9T achterkansjes maar er is een goede reden om dat gepruts te noemen ;)

Moraal van dit verhaal: Bezin eer ge aan een 1x drivetrain begint...
+1
Rijd zelf 2 x 11 en recent een 1 x 12 meegehad voor een rondje door het bos...🤔 maar kreeg een beetje hetzelfde gevoel als met een 3 versnellingsnaaf....de 2 te licht en de 3 te zwaar.
De stappen onderling zijn best groot, het weerhoudt me voorlopig in ieder geval om een nieuwe bike te kopen want hetgeen ik mooi vindt is praktisch allemaal een 1 x 11 of 1 x 12..😬
de meeste 2x11 systemen worden met een shimano 11-42 cassette geleverd, maar ook de 11-40 geeft dezelfde stapjes t/m de 24T:
11-40: 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40
11-42: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42
een eagle (xd) cassette ziet er als volgt uit:
10-50: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-50

dus t/m de 18, ofwel de eerste 5 kransjes hebben in beide gevallen 2 tandjes verschil, bij 2x heb je vervolgens nog 1 kransje extra met een 2T stapje, en eagle gaat daar naar een stap van 3. in vergelijking met de meest gebruikte 42 cassette zit er dus eigenlijk maar 1 extra sprong in tussen 5/6, de laatste 3 kan zijn ook niet gelijk, maar de verschillen zijn wisselend in het voordeel van eagle of 2x.

een 11-50 eagle cassette is vergelijkbaar, die springt 1tje meer tussen 5 en 6:
11-50: 11-13-15-17-19-22-25-28-32-36-42-50

dan heb je nog de 12 speed van shimano, maar die zijn eigenlijk gelijk aan eagle in de normale range (tot 28):
10-45: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45
10-51: 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51

het stapje tussen kransje 5 en 6 zit wel rond de 20 km per uur, een mooi gemiddelde voor nederlandse rondjes, maar of je hier nou heel erg last van hebt is ook persoonlijk, een gemiddelde betekend uiteraard ook dat de kans groot is dat je er vaak onder en boven zit..
Ook zit je cadans in het bos meestal niet rond de 90, maar wat lager (bij mij althans). Dat betekend dat het gat op een wat lagere snelheid komt te liggen, ene snelheid waar je snel doorheen trekt. Een beetje je cadans range trainen is ook niet slecht voor je

Anyway, het is ook erg persoonlijk. Maar als je voornamelijk in NL fietst, of je hebt 2 fietsen, bv een hardtail voor NL en een trail voor het buitenland, dan kan je ook nog gewoon shimano 1x11 met 11-42 in NL rijden (of voor mijn part de 11-46, die is ook gelijk op de laatste 2 kransjes na), dan heb je dezelfde stappen als bij je 2x setup.

Maar iedereen moet vooral zelf bepalen wat het beste werkt, niet iedereen is gelijk, en niet iedereen fietst op dezelfde locaties. Mijn punt was eigenlijk dat het verschil in stapjes tussen 1x en 2x minimaal is. Maar het kan zijn dat je precies van dat stapje wel last hebt :)
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Zelfde geneuzel zag je jaren geleden ook op de racefiets, tripple was voor mietjes en had je nergens voor nodig :winkie:
Trend was een dubbel, want ja, compact had je in Nederland ook niet nodig....

Heb mij vaak kapot gelachen om stoere mannen die met een 53-39 dubbel vervolgens in Limburg al in de problemen kwamen en de topics "welk verzet heb ik nodig in het buitenland" :lol:

Alles valt of staat met inzetbereik en realistisch zelfbeeld als je niet de fysieke gesteldheid van een proffessional hebt :D
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

vasquez schreef: do 27 augustus 2020, 13:11 Zelfde geneuzel zag je jaren geleden ook op de racefiets, tripple was voor mietjes en had je nergens voor nodig :winkie:
Trend was een dubbel, want ja, compact had je in Nederland ook niet nodig....

Heb mij vaak kapot gelachen om stoere mannen die met een 53-39 dubbel vervolgens in Limburg al in de problemen kwamen en de topics "welk verzet heb ik nodig in het buitenland" :lol:

Alles valt of staat met inzetbereik en realistisch zelfbeeld als je niet de fysieke gesteldheid van een proffessional hebt :D
Als je 53*11 met een fatsoenlijk beenritme weg weet te trappen ga je bijna 70 km/u. Niet veel mensen hebben daar de benen of bergaf het lef voor. Daarom is de 'compact' uitgevonden. Probleem opgelost (met een compact crankstel en 12-32 cassette komt iedereen boven). Zelfde geldt voor de MTB. Hoeveel mensen trappen er nog bij als ze op onverharde ondergrond 45 km/u rijden? Met een 36 voor kun je van 6 tot 45 km/u trappen met 90 rpm. De meeste mensen klimmen niet op hun grootste krans op zo'n beenritme dus in de praktijk kun je groter voor of kleiner achter (als je bang bent voor een spinout op het kleinste kransje).
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

"Probleem opgelost" bestaat niet, is voor iedereen anders

Compact is ook niet voor iedereen en in elke situatie zaligmakend.

Maar dat was nou net niet waar ik op doelde, het zat hem nou juist in de laatste regel :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

1x11 of 12 is behelpen op de weg, ook met dikke banden.
Dus het dunnebandenplan is kansloos.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie