MTB voor beginners

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Ik heb nog een 16 inch Cube attention al staan uit 2018. Die staat te huilen in de schuur. Mijn vrouw heeft er 10 keer op gefietst. Kreeg meer last van tintelende vingers wat eindigde in een carpaal operatie. De andere hand moet ook nog een keer dus ze heeft geen animo meer.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Nu zijn we wel benieuwd of er een Radon gekocht is.
swa100
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 12:35

Dice Oldskool schreef: za 23 mei 2020, 23:43 Nu zijn we wel benieuwd of er een Radon gekocht is.
Ik heb hem zeker gekocht! Nog iets van de prijs af kunnen halen ook :). Fiets ziet er keurig uit, geen krassen of beschadigingen, geen speling, cassette en ketting nooit schoon, keurige fiets! Ben er erg blij mee. De “sprietjes” zitten zelfs nog op de banden. Schakelen ging tijdens de proefrit heel soepel en het klonk ook allemaal erg goed. Ben er zeer content mee. Vandaag een Spinder Hawk bij iemand kopen hier in de buurt en bij een fiets kijken voor mijn vriendin! Volgende week wordt de trekhaak onder de auto gemonteerd (als het goed is).
swa100
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 12:35

De verkoper raadde mij trouwens aan de ketting te smeren met Squirt dry lube. Ik heb op het forum hier meer goede verhalen over “Squirt” gelezen, is dat de dry lube? Hoe brengen jullie dit aan? Op een doek en dan de ketting erdoorheen? Hoe vaak doen jullie dit? Na elke rit eerst even afnemen met droge doek en vervolgens met een doek met dry lube?

Verder vroeg ik me af hoe jullie de stanchions mooi gesmeerd houden, de derailleur en de kabels (zoals lockout kabel vanaf stuur). Hoe vaak smeren jullie dit en met welk middel?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Kijk aan, gefeliciteerd. Weer een enthousiaste mountainbiker erbij. :-q Hopelijk vind je ook snel wat voor je vriendin. Ik heb dus ongelijk gekregen en jij hebt geluk gehad dat deze op je pad kwam. Goed gedaan. :-q

Qua kettingonderhoud kun je hier ellenlange discussies terug lezen, elke biker heeft wel zo zijn eigen voorkeur qua smeren. Ik heb bijvoorbeeld dus niets met die dry lubes. Je zal het zelf moeten ontdekken welk smeermiddel voor jouw het beste werkt. Als er maar gesmeerd wordt.

De stanchions veeg ik na elke rit met een droge doek schoon, spuit er klein beetje Brunox Deo op, paar keer inveren en overtollige wegvegen. Maar ook hier zijn meerdere middelen geschikt voor.

Kabels die laat je lekker zitten en smeer je niet. Dat trekt alleen maar vuil aan.
Mariette
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 12:33

Nou, en ook de Haibike zojuist aangeschaft! Hebben we toch in vrij korte tijd (in onze ogen) prima dealtjes gesloten. Kunnen we gaan fietsen! :D
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mooi hoor, gefeliciteerd ermee. Nog eventjes showen hier en dan lekker fietsen. :bier:
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Mariette schreef: zo 24 mei 2020, 19:32 Nou, en ook de Haibike zojuist aangeschaft! Hebben we toch in vrij korte tijd (in onze ogen) prima dealtjes gesloten. Kunnen we gaan fietsen! :D
Veel plezier ermee. : :-q
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
swa100
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 12:35

Showen zullen we zeker! We gaan morgen even een afspraak proberen te maken bij een van de betere fietsenzaken in de omgeving om ze even een klein beurtje te geven. De fiets van mijn vriendin moet nog even worden afgesteld. De vorige eigenaar had op de dag van de verkoop een nieuwe casette en de 'standaard' derailleur weer geplaatst, maar kwam tijd tekort om hem af te stellen. Daarnaast is het gewoon een goed idee om de fietsen even te laten nalopen. Tevens wordt de trekhaak volgende week pas geplaatst :(. Dus we zullen nog even moeten wachten.

Bedankt voor alle tips!

Edit: gezien de drukke (online) agenda's en het vermoeden dat de agenda bij de fietsenzaken in de omgeving die geen online-tool hebben ook voorlopig vol zullen zitten zoeken wij nog naar tips voor het zelf nalopen van de fiets alvorens wij willen gaan rijden op rustig terrein (op de weg/fietspaden). Mijn fiets schakelt en rijdt goed. De fiets is ook nog eens goed schoon en ik vermoed dus dat ik in principe klaar ben om te beginnen. De fiets van mijn vriendin is er nog iets minder klaar voor. Ik zal eerst eens proberen de achterderailleur af te stellen. Remmen doen beide fietsen naar onze beleving goed. Is het dan nodig om de schijven uit voorzorg te ontvetten? Ze zien er verder prima uit.

De kettingen zien er schoon uit. Vrijdag komt de lube van Squirt binnen en zal ik ze voor de zekerheid behandelen met die lube nadat ik er eerst nog een droge doek langs heb gehaald. Gewoon wat van dat spul in een doek en dan de ketting erdoorheen halen, denk ik? Of kunnen jullie andere technieken aanraden? En waarmee smeren jullie de scharnierende punten van de derailleur?
Met betrekking tot het grotere onderhoud: om de hoeveel km ontvetten jullie de ketting en cassette en met welk middel? Ik kwam Morgan Blue Bio Bike tegen op Bol.com, is dat wat?

Ook heb ik Brunox deo spray besteld voor de stanchions, welke ik zal gebruiken voordat we gaan fietsen. Zijn er nog speciale technieken aan te raden om dit aan te brengen? Ik dacht zelf aan wat aanbrengen op een doek, doek erlangs en erna navegen met een droge doek.

Verder vroeg ik me af hoe strak je wielen met een quick-release hendel nou moet vastzetten in de vork. Mag dit wat kracht kosten of moet je de hendels eigenlijk met 2 vingers dicht kunnen drukken? Ik zie op youtube namelijk grote verschillen.

Zijn er specifieke zaken die we echt even moeten doen/checken voordat we gaan fietsen?

Alvast bedankt!
Plaats reactie