Analysis paralysis

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Arson schreef: do 28 mei 2020, 16:59
ThaSingleTrackMastah schreef: do 28 mei 2020, 09:18 En, wat is het laatste nieuws?
Haha, mooi hoe jullie mee leven :)

Gisteren eind van de dag eindelijk een reactie van PlanetX via mail. Ze willen het wiel terug zodat ze het kunnen omruilen en een nieuwe opsturen. Of de doos waarin de fiets zat toevallig beschadigingen had en of ik daar evt ook een foto van kon maken? Nou zat er inderdaad wel een gat in dat er niet hoorde, maar ik had natuurlijk de boel al lang in de papiercontainer gegooid. Heb het er uiteindelijk wel uitgevist en nog een foto kunnen maken van het gat, dus wellicht dat ze er nog iets mee kunnen richting DHL.

Ze wilden een afspraak maken voor een koerier. Of ik kon aangeven wanneer ik thuis was en wat mijn adres was. Ik heb gevraagd of ze niet eerst een wiel op kunnen sturen en dat ik zelf de cassette en schijf wel over zet. Dan kan ik ze evt het kapotte wiel nog wel terug sturen.

Vanmiddag nog steeds niets gehoord. Ik werd dat wachten wel een beetje beu, dus Koers gebeld en daar kon ik eigenlijk direct langskomen. Helaas bleek het wiel inderdaad wel een flinke klap te hebben gehad en er moeten wat spaken vervangen worden. Met heel veel geluk lukt het nog voor het weekend en anders waarschijnlijk dinsdag. Geschatte reparatiekosten inderdaad een paar tientjes. Voor dat geld ga ik me alle ergernis mbt de trage communicatie en afhandeling van PlanetX niet af zitten wachten.

Dus heb dat ook aan PlanetX laten weten. Hopelijk gaan ze die paar tientjes vergoeden. Lijkt me voor hun ook de makkelijkste/goedkoopste oplossing. Geen nieuw wiel, geen arbeidskosten, geen transportkosten. Of desnoods geven ze me wat shop tegoed. Ik kan nog wel wat tools gebruiken :).

Nog steeds geen reactie trouwens.
Klinkt als een goede oplossing... Hopelijk zien zij dat ook zo!

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lijkt mij de meest practische oplossing.
Als Koers meent dat het wiel goed bruikbaar is na het vervangen van die spaken, dan zit je wel goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

Jaaaa, gisteren een belletje gehad dat mijn wiel gemaakt was. En voor nog geen 25 euro.

Dus meteen de stoute schoenen aangetrokken en savonds met een maatje naar Zoetermeer gegaan. Dat viel nog niet mee ;)
Het is maar goed dat er remmen op zitten, want die heb ik veel gebruikt. Op snelheid een bocht nemen is nog verdraaid lastig.
Daarnaast is Zoetermeer wel heel veel op en neer. Maar ik heb me zeker vermaakt en er is nog heel veel ruimte voor verbetering. :)
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Arson schreef: wo 3 juni 2020, 10:54 Jaaaa, gisteren een belletje gehad dat mijn wiel gemaakt was. En voor nog geen 25 euro.

Dus meteen de stoute schoenen aangetrokken en savonds met een maatje naar Zoetermeer gegaan. Dat viel nog niet mee ;)
Het is maar goed dat er remmen op zitten, want die heb ik veel gebruikt. Op snelheid een bocht nemen is nog verdraaid lastig.
Daarnaast is Zoetermeer wel heel veel op en neer. Maar ik heb me zeker vermaakt en er is nog heel veel ruimte voor verbetering. :)
Goed om te lezen! Valt alles mee dus uiteindelijk.

Qua fietsen, dat is gewoon wennen. Snelheid voor de bcoht er al uit remmen scheelt een hoop in de bocht zelf... En vooral van je voorrem afblijven in de bocht :wink:

Veel plezier en misschien tot eens in Zoetermeer :-q

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Arson schreef: wo 3 juni 2020, 10:54 Jaaaa, gisteren een belletje gehad dat mijn wiel gemaakt was. En voor nog geen 25 euro.

Dus meteen de stoute schoenen aangetrokken en savonds met een maatje naar Zoetermeer gegaan. Dat viel nog niet mee ;)
Het is maar goed dat er remmen op zitten, want die heb ik veel gebruikt. Op snelheid een bocht nemen is nog verdraaid lastig.
Daarnaast is Zoetermeer wel heel veel op en neer. Maar ik heb me zeker vermaakt en er is nog heel veel ruimte voor verbetering. :)
Goed te horen.
De Big Dog wil vlot (snel) naar beneden.
In de snellere bochten moet je goed met je lichaam werken.
Dus je gewicht op de voet van de buitenbocht én de hand van de binnenbocht. Dan voel je dat de fiets ineens 2x zo scherp stuurt.
Dit is echt iets waar je aan moet wennen en wat je moet oefenen.
(en iets wat je pas merkt als je wat harder gaat)
Veel plezier met je Dog :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

Welkom bij de avonturen van Arson ;)
Ik merkte dat de rem van mijn voorwiel wat aan liep. Eerst het remblokjes wat los gemaakt, wiel gedraaid en weer vast. Helaas.
Dan maar de hele rem een tikje los. Paar keer knijpen in de hendel en vasthouden en weer vast. Ook niet.
Toen dacht ik: waarschijnlijk per ongeluk licht de rem aangetikt tijdens het transport (met uitgenomen voorwiel) naar Koers.
Dus kijken of ik de zuigers wat terug kan duwen. Helaas, leek ook niet echt te helpen. Ik zag wel tijdens het indrukken van de rem dat voornamelijk 1 zuiger (van de 4) duwde, dus even gekeken zonder wiel. Helaas 1x teveel geknepen, dus je raad het al, zuiger er uit met als gevolg remvloeistof eruit :oops:

Ik beschouw het maar als een leerproces :wink: Wist ik veel dat die dingen er los in zaten.
Maar goed, nu dus de remvloeistof bijvullen. Zelf een kitje bestellen, want alle fietsenmakers zijn nog steeds knetterdruk.
Is er misschien iemand op het forum die me kan helpen bij de eerste keer? :winkie:
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Arson schreef: wo 3 juni 2020, 23:30 Welkom bij de avonturen van Arson ;)
Ik merkte dat de rem van mijn voorwiel wat aan liep. Eerst het remblokjes wat los gemaakt, wiel gedraaid en weer vast. Helaas.
Dan maar de hele rem een tikje los. Paar keer knijpen in de hendel en vasthouden en weer vast. Ook niet.
Toen dacht ik: waarschijnlijk per ongeluk licht de rem aangetikt tijdens het transport (met uitgenomen voorwiel) naar Koers.
Dus kijken of ik de zuigers wat terug kan duwen. Helaas, leek ook niet echt te helpen. Ik zag wel tijdens het indrukken van de rem dat voornamelijk 1 zuiger (van de 4) duwde, dus even gekeken zonder wiel. Helaas 1x teveel geknepen, dus je raad het al, zuiger er uit met als gevolg remvloeistof eruit :oops:

Ik beschouw het maar als een leerproces :wink: Wist ik veel dat die dingen er los in zaten.
Maar goed, nu dus de remvloeistof bijvullen. Zelf een kitje bestellen, want alle fietsenmakers zijn nog steeds knetterdruk.
Is er misschien iemand op het forum die me kan helpen bij de eerste keer? :winkie:
aah zuur, op de harde manier deze les geleerd. zonde! Hopelijk kan iemand jou helpen. Ik helaas niet.

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

4 zuiger remklauwen zijn lastig af te stellen.
Losdraaien, knijpen, ingeknepen houden en weer vast draaien werkt meestal niet 100%. Goed genoeg voor onderweg, maar zeker niet perfect.

Tip: Hope heeft er een filmpje over gemaakt op youtube, dat werkt ook oor Sram en Shimano.

Ontluchten van Sram is een kunst, dus hulp van een ervaren iemand is wel handig.
Hoewel je met de video van Sram op youtube ook een heel eind komt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Maar het eerste rondje zit er in ieder geval op :-q . Helaas geen ervaring met de remmen van SRAM, er is een reden dat ik Shimano rij :winkie:
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

Nou, toch nog een fietsenmaker op redelijke afstand gevonden die tijd had om een bleed uit te voeren. Dus we kunnen weer remmen.
Hij heeft de rem gebleed en afgesteld. Dus ook geen aanlopers meer. Ik heb nog wel duidelijk gemeld dat 1 van de pistons er kortstondig uit was geweest, maar volgens mij hadden ze het te druk om zich daar verder druk over te maken, want hij heeft dat verder niet nagekeken. Er lijkt iig niets te lekken. Dus fingers crossed dat de boel blijft werken.
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Arson schreef: do 4 juni 2020, 16:48 Nou, toch nog een fietsenmaker op redelijke afstand gevonden die tijd had om een bleed uit te voeren. Dus we kunnen weer remmen.
Hij heeft de rem gebleed en afgesteld. Dus ook geen aanlopers meer. Ik heb nog wel duidelijk gemeld dat 1 van de pistons er kortstondig uit was geweest, maar volgens mij hadden ze het te druk om zich daar verder druk over te maken, want hij heeft dat verder niet nagekeken. Er lijkt iig niets te lekken. Dus fingers crossed dat de boel blijft werken.
Mooi! Snel weer buiten spelen dus!

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Arson
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 23:33

foxie schreef: do 4 juni 2020, 16:49
Arson schreef: do 4 juni 2020, 16:48 Nou, toch nog een fietsenmaker op redelijke afstand gevonden die tijd had om een bleed uit te voeren. Dus we kunnen weer remmen.
Hij heeft de rem gebleed en afgesteld. Dus ook geen aanlopers meer. Ik heb nog wel duidelijk gemeld dat 1 van de pistons er kortstondig uit was geweest, maar volgens mij hadden ze het te druk om zich daar verder druk over te maken, want hij heeft dat verder niet nagekeken. Er lijkt iig niets te lekken. Dus fingers crossed dat de boel blijft werken.
Mooi! Snel weer buiten spelen dus!
Precies! Wie heeft er zin om vanavond een rondje Zoetermeer of Bergschenhoek te doen?
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Zin wel, tijd niet. Maar als mijn On One af is hou ik je er graag aan :D
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik wil rond 19u naar Vlaardingen voor 2 rondjes, mocht je zin hebben
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Arson schreef: do 4 juni 2020, 17:21
foxie schreef: do 4 juni 2020, 16:49

Mooi! Snel weer buiten spelen dus!
Precies! Wie heeft er zin om vanavond een rondje Zoetermeer of Bergschenhoek te doen?
Helaas... Nacht dienst, zo nog even voorslapen.....
Wilde graag vandaag, maar beetje een zombie :lol:

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Plaats reactie