Helaas is dat ook bij veel van die andere merken lastig of onmogelijk. Ik zou niet weten waar ik proef had kunnen rijden op een Banshee Phantom in mijn maat. Als je proefrijden belangrijk vindt zit je meestal het beste bij de grote mainstream merken, daar is vaak nog wel een dealer te vinden die je kan helpen. Of zelfs een testcenter met flink wat fietsen om op een echt rondje uit te kunnen proberen (Cube Store Leersum bijvoorbeeld

).
Bij kleine merken of merken met een zeer klein dealernetwerk ligt het doorgaans lastiger. En bij internetmerken als Canyon zit er vaak ook wel een ritje in op de lokale parking, bij veel lbs'en kom je ook niet verder... Waarbij je een Canyon nog kunt terugsturen na meerdere ritten als hij niet bevalt, ik denk niet dat de lokale dealer van merk X het daarmee eens gaat zijn
(Maar daarnaast, proefritten zijn ook wat overrated imo).
@MarkV, ik kijk juist totaal niet naar waar de profs mee rijden, om twee redenen.
1- Wat je al zegt, hun skills en de mijne zijn totaal onvergelijkbaar. Ik doe hele andere dingen met mijn fiets(en) en streef ook helemaal niet naar kunnen wat zij ermee doen. Dus waarom zou ik mijn fietskeuze baseren op wat een prof rijdt?
2- Een fiets van een topper is perfect op zijn/haar wensen getuned, ongeacht het merk. Het zal ook niet voor het eerst zijn dat er een sticker van het sponsormerk op een produkt van een ander merk geplakt zit omdat de topper in kwestie daar liever mee rijdt. Bart Brentjes op zijn first olympic champion "American Eagle"

(wat dus een Storck met AE stickers was). Of dat er een heel ander binnenwerk in die vork met Rock Shox sticker zit, etc. etc. Met andere woorden, je koopt sowieso nooit dezelfde fiets als die van die prof.
Kort samengevat, inderdaad de fiets kopen waar je het warmst van wordt.
Even op zitten (met een deskundig oog erbij) kan geen kwaad om een overduidelijke miskoop te voorkomen, maar daarna ga je aan de meeste fietsen wennen. En of het echt de perfecte keuze was, daar kom je bij elke aankoop pas na meerdere ritten achter...