Ik heb even een vraagje zoals jullie wel door zullen hebben. ben vandaag weer wezen biken op de posbank/veluwe. (was trouwens goed nat op de route )
In een klim zat er een boomwortel.. Op het moment dat ik daar over heen reed. ging mijn voorwiel de lucht in... en naar de rest valt te raden....
Wat doe ik verkeerd?? naar mijn mening trek ik helemaal niet zoveel aan het stuur... ligt het dan aan de fiets??
Alvast bedankt
edit RT: titel aangepast om duidelijk over te komen
Boomwortels
-
- All rounder
- Berichten: 112
- Lid geworden op: za 14 augustus 2004, 09:59
- Mijn mountainbike: Giant T-Mobile Custom
- Contacteer:
Je zwaarte punt verplaatsen.. zo ver mogelijk voorover
Met steile afdalingen hetzelfde, met de buik op het zadel anders ga je voorover
Met steile afdalingen hetzelfde, met de buik op het zadel anders ga je voorover
Life sucks but hey, it beats the alternative
- Remco85
- All rounder
- Berichten: 63
- Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 14:41
- Mijn mountainbike: Grand Canyon CF SL 7.9 SE
met afdalingen heb ik er niet zo veel last van.... maar als ik nog meer voorover ga in de klim heb ik het idee dat ik weer te weinig grip heb
maar ik zal het binnekort weer ff uitproberen
maar ik zal het binnekort weer ff uitproberen
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2021
- Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
- Mijn mountainbike: Kona Manomano
Naar de rest is wel te raden, maar wat gebeurde er? Sloeg je achterover? Hoe groot was de wortel?
Ik trek ook weleens aan mijn stuur, maar eigenlijk alleen als ik stijle klimmetjes heb waar mijn achterwiel drijgt te gaan slippen. Door dan al het gewicht achterop te gooien, wordt zo'n slip eigenlijk altijd in voorwaartse snelheid omgezet (een soort wheelie omhoog, maar een wheelie op straat kan ik weer niet).
Maar wat jij fout doet??..
Ik trek ook weleens aan mijn stuur, maar eigenlijk alleen als ik stijle klimmetjes heb waar mijn achterwiel drijgt te gaan slippen. Door dan al het gewicht achterop te gooien, wordt zo'n slip eigenlijk altijd in voorwaartse snelheid omgezet (een soort wheelie omhoog, maar een wheelie op straat kan ik weer niet).
Maar wat jij fout doet??..
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 29
- Lid geworden op: wo 20 oktober 2004, 20:52
- Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR XC
- Contacteer:
Heb je een korte stuurpen? Dat, vooral in combinatie met een downhill stuur en een laag afgestelde sadel en ook met achtervering erbij, maken het best moeilijk steiltes uit te fietsen. Zoals AoS al zei. Verplaats je zwaartepunt. Dus, doe je sadel wat hoger of leun meer naar voren als je klimt of krijg een langer stuurpen (als die van jou een downhill stuurpen is) etc.
Specialized up your sunny ass.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3159
- Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
- Mijn mountainbike: Trek Superfly
- Contacteer:
Hoever je voorover moet zitten moet je gewoon zelf leren aanvoelen, wanneer je weinig grip hebt inderdaad proberen zoveel mogelijk druk op je achterwiel te krijgen, wanneer je klikpedalen hebt is het trouwens sowieso makkelijk om te klimmen omdat je aan de ene kant het pedaal omhoog kunt trekken en aan de andere kant het pedaal om laag kunt drukken.
Maar probeer gewoon voor een klimmetje zo veel mogelijk snelheid te maken dan kom je er meestal wel tegenop (logisch natuurlijk). Maar echt de ideale houding om te klimmen is er niet omdat dat gewoon ligt aan hoe steil het klimmetje is en hoeveel grip je op de ondergrond hebt...
Maar probeer gewoon voor een klimmetje zo veel mogelijk snelheid te maken dan kom je er meestal wel tegenop (logisch natuurlijk). Maar echt de ideale houding om te klimmen is er niet omdat dat gewoon ligt aan hoe steil het klimmetje is en hoeveel grip je op de ondergrond hebt...
- Remco85
- All rounder
- Berichten: 63
- Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 14:41
- Mijn mountainbike: Grand Canyon CF SL 7.9 SE
wat er gebreurde ... ik sloeg inderdaad achterover.... maakte een mooie koprolachterwaarts met fiets (SPD) en daarna nog een achterwaarts zonder fiets..... toen ik weer stil lag schoot de kramp in mn kuit.... Fijn na 7,5 km fietsen
Ach ik heb nog doorgefietst tot de 40 km... wat al heel wat is met mijn conditie....
maargoed.... De wortel was niet bijzonder groot. het gehele Opstapje was misschien zo'n 15 cm hoog.... misschien iets meer. de klim was wel redelijk steil misschien was dat het...
het kan natuurlijk ook zijn dat ik in het algemeen wat meer met mn zwaartepunt moet 'spelen'
Ach ik heb nog doorgefietst tot de 40 km... wat al heel wat is met mijn conditie....
maargoed.... De wortel was niet bijzonder groot. het gehele Opstapje was misschien zo'n 15 cm hoog.... misschien iets meer. de klim was wel redelijk steil misschien was dat het...
het kan natuurlijk ook zijn dat ik in het algemeen wat meer met mn zwaartepunt moet 'spelen'
-
- All rounder
- Berichten: 112
- Lid geworden op: za 14 augustus 2004, 09:59
- Mijn mountainbike: Giant T-Mobile Custom
- Contacteer:
Jup, snelheid maken.. voor de helling de lichte versnelling er op en dan alles geven (als het een flinke helling is he) in de pedalen gaan staan als je veel vaart mindert
Life sucks but hey, it beats the alternative
-
- Extreme Biker
- Berichten: 544
- Lid geworden op: ma 17 november 2003, 16:42
- Mijn mountainbike: XTC TEAM HT/full XTR/Skareb Super/Mavic Crossmax/Ritchey WCS
- Contacteer:
wat ook erg klote is dat als je op een natte boomwortel door glijdt en dan op je bek gaat omdat je niet los komt:P
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3159
- Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
- Mijn mountainbike: Trek Superfly
- Contacteer:
Als je het elke keer post wanneer je op je bek gaat kom je deze fiets over 3 maand niet meer kwijt, wanneer je hem wilt verkopen omdat je weer een nieuwe bike wilt...ATX 830 bestuurder schreef:wat ook erg klote is dat als je op een natte boomwortel door glijdt en dan op je bek gaat omdat je niet los komt:P
Heb je je pedalen niet te strak staan?
-
- Extreme Biker
- Berichten: 544
- Lid geworden op: ma 17 november 2003, 16:42
- Mijn mountainbike: XTC TEAM HT/full XTR/Skareb Super/Mavic Crossmax/Ritchey WCS
- Contacteer:
nee want als je doorslipt. dan moet je zo'n snel reactievermogen hebben om los te klikken.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3159
- Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
- Mijn mountainbike: Trek Superfly
- Contacteer:
Dan wip je je achterwiel er toch bovenop/eroverheen mbv je spd pedalen...ATX 830 bestuurder schreef:nee want als je doorslipt. dan moet je zo'n snel reactievermogen hebben om los te klikken.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 544
- Lid geworden op: ma 17 november 2003, 16:42
- Mijn mountainbike: XTC TEAM HT/full XTR/Skareb Super/Mavic Crossmax/Ritchey WCS
- Contacteer:
maar met een pittig klimmetje is mij dat nog niet gelukt.
-
- All rounder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: ma 1 september 2003, 19:17
- Mijn mountainbike: Naamloos geval
Dames houden we het even on topic.
De algemene regel is: maak je klein zodat je zwaartepunt lager ligt en je dus beter grip hebt met bijde banden. Ga verder op het puntje van je zadel zitten.
Voor de natte boomwortels: probeer niet aan te zetten, maar gooi je gewicht voorover zodat je achterwiel er vanzelf overheen gaat, als dit moment kort genoeg is kun je ook op pittige klimmetjes wortels overwinnen.
En gewoon oefenen
De algemene regel is: maak je klein zodat je zwaartepunt lager ligt en je dus beter grip hebt met bijde banden. Ga verder op het puntje van je zadel zitten.
Voor de natte boomwortels: probeer niet aan te zetten, maar gooi je gewicht voorover zodat je achterwiel er vanzelf overheen gaat, als dit moment kort genoeg is kun je ook op pittige klimmetjes wortels overwinnen.
En gewoon oefenen