Miskoop gekocht?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Hi!

2 jaar geleden begonnen met fietsen op een gebruikte 26" fully. Fiets was misschien aan de kleine kant, maar ik kon er prima mee uit de voeten.

Recent zag ik een hele mooie aanbieding voorbij komen. Op basis van de geometrie info wist ik dat de fiets aan de kleine kant was, dus heb ik een bike fit gedaan (een size2bike fit en dat is een aanrader!), waarbij ook gekeken is naar de maten van mijn droomfiets. Op papier was het allemaal precies mogelijk, dus de stap gezet en de fiets gekocht.

Thuis staat nu een Felt Decree 3 carbon 27,5" uit 2017 te glimmen. Gloednieuw en voor een hele scherpe prijs gekocht. So far, so good. Vanwege de bike fit weet ik exact aan hoe hoog op deze fiets het zadel moet komen. Helaas..... De af fabriek gemonteerde dure seat dropper (KS LEV DX) mist zo'n 5 cm aan buislengte. Met dit soort bijzonderheden houdt een bike fit programma helaas geen rekening.

Een uitvoering met een langere buis zal de oplossing zijn, maar die dingen zijn behoorlijk prijzig. Ik neem aan dat de buitenste buis van de seat dropper niet is te vervangen door een langere versie. Ik kan ook voor een vaste zadelpen kiezen. Zien jullie nog andere oplossingen? Of was ik te ongeduldig en heb ik de miskoop vd maand te pakken :~
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

The Grim Ripper schreef: do 29 augustus 2019, 12:56 Hi!

2 jaar geleden begonnen met fietsen op een gebruikte 26" fully. Fiets was misschien aan de kleine kant, maar ik kon er prima mee uit de voeten.

Recent zag ik een hele mooie aanbieding voorbij komen. Op basis van de geometrie info wist ik dat de fiets aan de kleine kant was, dus heb ik een bike fit gedaan (een size2bike fit en dat is een aanrader!), waarbij ook gekeken is naar de maten van mijn droomfiets. Op papier was het allemaal precies mogelijk, dus de stap gezet en de fiets gekocht.

Thuis staat nu een Felt Decree 3 carbon 27,5" uit 2017 te glimmen. Gloednieuw en voor een hele scherpe prijs gekocht. So far, so good. Vanwege de bike fit weet ik exact aan hoe hoog op deze fiets het zadel moet komen. Helaas..... De af fabriek gemonteerde dure seat dropper (KS LEV DX) mist zo'n 5 cm aan buislengte. Met dit soort bijzonderheden houdt een bike fit programma helaas geen rekening.

Een uitvoering met een langere buis zal de oplossing zijn, maar die dingen zijn behoorlijk prijzig. Ik neem aan dat de buitenste buis van de seat dropper niet is te vervangen door een langere versie. Ik kan ook voor een vaste zadelpen kiezen. Zien jullie nog andere oplossingen? Of was ik te ongeduldig en heb ik de miskoop vd maand te pakken :~
Je kan toch gewoon een langere kopen en deze verkopen. Tuurlijk, je moet iets inleveren want je gaat niet de volle mep er voor krijgen maar het verschil moet redelijk klein te houden zijn lijkt me.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Dat is zeker een optie.... Als freshman op het forum mag ik 'm hier nog niet te koop zetten.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

The Grim Ripper schreef: do 29 augustus 2019, 13:09 Dat is zeker een optie.... Als freshman op het forum mag ik 'm hier nog niet te koop zetten.
Klopt, maar wellicht is marktplaats of facebook een optie?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wel grappig dat je de bikefit een aanrader noemt en toch met een te kleine fiets zit. ;-) Ben ik toch benieuwd hoe groot jij bent en hoe groot de fiets.
Optie 1: deze fiets verkopen en een passende vinden.
Optie 2: vaste zadelpen monteren en de Lev verpatsen. Kan je van dat geld weer een langere dropper kopen. Hoeveel drop heeft deze Lev?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hoeveel travel heeft die KS Lev? Een brand X dropper kost ook relatief niet veel.

Edit*
Wat Suravida al zegt :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bedoel je met de vraag of je een miskoop gedaan hebt alleen de te korte dropper? Of twijfel je ook aan de maat van de fiets? Die dropper is vrij makkelijk te corrigeren, heb je een fiets in de verkeerde maat is de term "miskoop" wel wat toepasselijker... :-{
Ik zie dat de Decree relatief kort gebouwd is. Wat natuurlijk niet persé fout is, maar wel iets om rekening mee te houden bij koop-overwegingen.

Vwb die dropper: ik zou geen LEV terugkopen als je een andere zoekt. Voor duidelijk minder kun je een Brand-X of OneUp kopen en die doen imo niet onder voor een LEV. Of je gaat voor de absolute top in droppers op dit moment, een BikeYoke of Fox Transfer ;-)
(maar dan ben je nog meer kwijt als voor een LEV).
Ik heb best wat verschillende droppers gehad, waaronder een LEV-DX. Ik vond hem nogal gevoelig voor de juiste kabelspanning en de bevestiging van de kabel is ook niet de beste die ik ooit gezien heb (bij mij is-ie al eens losgekomen).

Voordeeltje van de OneUp: met een simpele shim die je zelf op maat kunt knippen kun je de travel en daarmee inbouwhoogte van de pen aanpassen. Handig bij kritische situaties zoals veel drop willen op een kleine framemaat. Zie de website van OneUp voor how-to en specs.

Het is overigens niet mijn bedoeling hier een dropper-topic van te maken, dat hebben we al in "onderdelendiscussie". Het zijn slechts enkele tips ter overweging ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Nog een voordeel: waarschijnlijk zit er nu geen dropper met 170 mm travel in en heb je dus een prima reden om te upgraden. Die Brand X is er in 170mm. Ik heb de 150 mm versie en ik kan hem zeker aanbevelen.

Wel een mooi voorbeeld dit van wat ik vind dat er mis is met een bikefit. Het is in mijn ogen vooral een instrument van de verkoper om van verkeerde maten af te raken, niet een tool voor de consument om aan de juiste maat fiets te komen. Als hij echt te kort is en je wil een paar mm winnen in de lengte kun je een reach adjust headset overwegen, mits die in het frame zou passen. Dat hangt van het type balhoofd af maar je zou waarschijnlijk 5mm kunnen winnen.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

suravida schreef: do 29 augustus 2019, 13:49 Wel grappig dat je de bikefit een aanrader noemt en toch met een te kleine fiets zit. ;-) Ben ik toch benieuwd hoe groot jij bent en hoe groot de fiets.

Optie 1: deze fiets verkopen en een passende vinden.
Optie 2: vaste zadelpen monteren en de Lev verpatsen. Kan je van dat geld weer een langere dropper kopen. Hoeveel drop heeft deze Lev?
De bikefit is prima en levert veel bruikbare data op, alleen houdt het geen rekening met uitvoeringsdetails, waardoor in grensgevallen je buiten het bereik komt van de standaard onderdelen van de fiets. Zo werd bijv duidelijk dat een wat langere stuurpen met een andere hoek nodig was om voldoende lengte te krijgen. Maar dat de aanwezige zadelpen 50mm te kort zou zijn om ideale zadelhoogte te krijgen moest ik na aankoop constateren (geen tijd genomen om te controleren)

@1=(nog) geen optie
@2=vast heb ik in overweging (nooit een dropper nodig gehad). LEV heeft 100mm drop en is 335mm lang
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

The Grim Ripper schreef: do 29 augustus 2019, 17:43 @2=vast heb ik in overweging (nooit een dropper nodig gehad). LEV heeft 100mm drop en is 335mm lang
Kijk eens aan, 100mm is vrij kort. Nu weet je iig dat een langere dropper tot de mogelijkheden behoort :-q
Vaste pen erin en de LEV verpatsen, daarna kan je altijd nog kijken of je een dropper terug wil.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Oli4k schreef: do 29 augustus 2019, 16:10 Nog een voordeel: waarschijnlijk zit er nu geen dropper met 170 mm travel in en heb je dus een prima reden om te upgraden. Die Brand X is er in 170mm. Ik heb de 150 mm versie en ik kan hem zeker aanbevelen.

Wel een mooi voorbeeld dit van wat ik vind dat er mis is met een bikefit. Het is in mijn ogen vooral een instrument van de verkoper om van verkeerde maten af te raken, niet een tool voor de consument om aan de juiste maat fiets te komen. Als hij echt te kort is en je wil een paar mm winnen in de lengte kun je een reach adjust headset overwegen, mits die in het frame zou passen. Dat hangt van het type balhoofd af maar je zou waarschijnlijk 5mm kunnen winnen.
In dit geval was er geen koppelverkoop. De fiets stond 150km verderop te koop en wilde daarom eerst weten of ie wel zou passen. Deze bikefit was ook alleen bedoeld om te bepalen dat mijn afmetingen zouden aansluiten op de geometrie. Uit de data werd al duidelijk dat het een grensgeval zou worden, maar dat ik gelijk een relatief duur onderdeel zou moeten aanpassen was achteraf niet ok. Mijn fout :x
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

TenZNL schreef: do 29 augustus 2019, 17:48
The Grim Ripper schreef: do 29 augustus 2019, 17:43 @2=vast heb ik in overweging (nooit een dropper nodig gehad). LEV heeft 100mm drop en is 335mm lang
Kijk eens aan, 100mm is vrij kort. Nu weet je iig dat een langere dropper tot de mogelijkheden behoort :-q
Vaste pen erin en de LEV verpatsen, daarna kan je altijd nog kijken of je een dropper terug wil.
Eens! Denk dat ik eerst met een vaste pen begin
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

kermit schreef: do 29 augustus 2019, 14:01 Bedoel je met de vraag of je een miskoop gedaan hebt alleen de te korte dropper? Of twijfel je ook aan de maat van de fiets? Die dropper is vrij makkelijk te corrigeren, heb je een fiets in de verkeerde maat is de term "miskoop" wel wat toepasselijker... :-{
Ik zie dat de Decree relatief kort gebouwd is. Wat natuurlijk niet persé fout is, maar wel iets om rekening mee te houden bij koop-overwegingen.

Vwb die dropper: ik zou geen LEV terugkopen als je een andere zoekt. Voor duidelijk minder kun je een Brand-X of OneUp kopen en die doen imo niet onder voor een LEV. Of je gaat voor de absolute top in droppers op dit moment, een BikeYoke of Fox Transfer ;-)
(maar dan ben je nog meer kwijt als voor een LEV).
Ik heb best wat verschillende droppers gehad, waaronder een LEV-DX. Ik vond hem nogal gevoelig voor de juiste kabelspanning en de bevestiging van de kabel is ook niet de beste die ik ooit gezien heb (bij mij is-ie al eens losgekomen).

Voordeeltje van de OneUp: met een simpele shim die je zelf op maat kunt knippen kun je de travel en daarmee inbouwhoogte van de pen aanpassen. Handig bij kritische situaties zoals veel drop willen op een kleine framemaat. Zie de website van OneUp voor how-to en specs.

Het is overigens niet mijn bedoeling hier een dropper-topic van te maken, dat hebben we al in "onderdelendiscussie". Het zijn slechts enkele tips ter overweging ;-)
Miskoop misschien wat zwaar aangezet..... Maar toen ik erachter kwam baalde ik flink :evil: :-D
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Met een langere zadelpen komt het wel goed, maar wat voor stuurpen moet je nu monteren voor een goede zit?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In het verleden heb ik ook wel last gehad van fabrikanten die te korte zadelpennen in de voor mij juiste maat fietsen monteerden. Dus dat kan een oorzaak zijn. Tenzij de pen er van strop tot kop meer dan 30 cm uit moet, dan is de maat inderdaad niet helemaal juist of jij hebt extreem lange benen in verhouding.


Bike-fitting is zelden aan te raden :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie