Plus sized rider

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Ehm TS?

Aurelius vraagt lengte en budget.
178..180ish
Maat fiets dacht aan een medium ivm korte pootjes in verhouding tot bovenlichaam.

Budget zwevend maar een Santa cruz gaat het niet worden denk ik.

Recentelijk dakkoffer aangeschaft en de optie om fietsdrager op de dakdragers te zetten is heel reëel, maar op 1 keer na rij ik normaal op de fiets richting de mtb routes (is wel een ebike...)

Meeste wat ik doe is 25 tot 50km per rit.. Tijdgebrek vaak en woonwerk is 25km enkel.
Hoogtemeters... Rondje parkstad of parkstad-Maastricht en alles wat daar tussen ligt
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

"Ehm TS?" = topic starter :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ikkes schreef: za 17 augustus 2019, 00:48 Ehm TS?

Aurelius vraagt lengte en budget.
178..180ish
Maat fiets dacht aan een medium ivm korte pootjes in verhouding tot bovenlichaam.

Budget zwevend maar een Santa cruz gaat het niet worden denk ik.

Recentelijk dakkoffer aangeschaft en de optie om fietsdrager op de dakdragers te zetten is heel reëel, maar op 1 keer na rij ik normaal op de fiets richting de mtb routes (is wel een ebike...)

Meeste wat ik doe is 25 tot 50km per rit.. Tijdgebrek vaak en woonwerk is 25km enkel.
Hoogtemeters... Rondje parkstad of parkstad-Maastricht en alles wat daar tussen ligt
Die lengte vraag.....die is alweer enig tijd geleden :-? Je leest.., wat je wilt lezen natuurlijk :lol: :wink:
Maar goed ter zake... :lol: 180m en kort onderstel en 110 kilo.... Je maakt het er iig niet makkelijker op :(
En je denkt zelf een medium frame maat nodig te hebben, als wij mee mogen denken van jou :-D geef dan je binnenbeen lengte aan ons door (wel door een ander laten meten, en jij niet naar beneden kijken als de ander tussen je voeten aan het aflezen is) voeten ongeveer 15cm uit elkaar en op je sokken :-D graag :wink: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Ik zal de baas eens vragen om te meten.

TS... Topic starter... Had ik kunnen weten.

Tja en als het makkelijk was dan had ik niks gevraagd hier, maar misschien ben ik ook gewoon een iets te grote twijfelaar.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Twijfels zijn normaal, je gaat toch een bak geld uitgeven wat je in één keer goed wilt doen.
Geef nou gewoon alle informatie aan die mtb-nerds hier, dan komt ‘t wel goed. :wink:
Ik denk dat je bij bijna geen enkele lbs zo’n gericht advies zal krijgen. Succes!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

GeertMTB schreef: zo 18 augustus 2019, 10:13
Ikkes schreef: za 17 augustus 2019, 23:51 Ik zal de baas eens vragen om te meten.

TS... Topic starter... Had ik kunnen weten.

Tja en als het makkelijk was dan had ik niks gevraagd hier, maar misschien ben ik ook gewoon een iets te grote twijfelaar.
Ik snap ook niet waarom je niet naar een gerenommeerde winkel gaat, die mensen geven je echt wel eerlijk advies en die kunnen je en bikefit doen.
Ten eerst doen veel winkels geen meting. Ten tweede zijn die metingen zo breed wat spreiding betreft dat je die dus niet nodig hebt. En ten derde weten we het hier in de regel beter dan een erg groot deel van de winkels. Dus dan moet TS wel bij de goede winkel binnen stappen.


Los daarvan kunnen wij hier zoveel info geven dat TS een stuk beter voorbereid een winkel binnen stapt.

Bij pakweg 180 cm zeg ik ook 17" tot 19" (M of L is wat vaag, want de ene fabrikant noemt 17" al L en een ander bestempelt 18" nog als M...). Een grotere maat omdat je wel de lengte nodig hebt met je relatief lange bovenlijf. En eventueel een kleinere maat om toch die 'stand-voer-height' te hebben, maar dan moet je niet de kortste nemen... . Ligt dus ook sterk aan het merk waar je op uit komt.

In jouw geval is het toch aan te raden een paar keer een uitgebreide proefrit te maken op verschillende maten, om te kijken wat beter aan voelt! Dat gewicht zou ik me dus niet al te veel zorgen om maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Over je budget blijf je nog wat vaag, maar met de rest vd info komen we al een stuk verder.

Al noemde de betreffende LBS de Cube Stereo 120 een ‘enduro’, wat ‘ie natuurlijk helemaal niet is, het zou wel een heel geschikte kunnen zijn.

De 120 serie heeft tegenwoordig vaak een 130mm vork, 120mm demper, daar kom je ‘hier’ overal mee op en af. Lange klimmen geen probleem, en reserves zat voor alles naar beneden en op de trails in de driehoek Parkstad - 3 Landenpunt - Maastricht. Ook vlot op het vlakke.
Deze bijvoorbeeld, https://www.cube.eu/2020/bikes/mountain ... llow-2020/ met RS Sektor 130mm, Shimano XT/SLX 1x12, 30T voorblad, 2,35” NoNi’s.

Met jouw lengte denk ik dat je bij Cube op een M uitkomt. Uitproberen.

Wil je het iets sportiever, meer naar marathon, dan kom je bv bij een 120mm Scott Spark uit.
Met een 130mm Canyon Neuron zit je in dezelfde 130 Stereo hoek.
Moet het nog meer ‘zware trails’ (hebben we hier niet echt, op evt Aachenerwald/Preuswald na) /bergafwaarts georienteerd zijn, dan heb je ook Stereo’s met meer veerweg, maar bv ook een Trek Fuel, Speci Stumpjumper (evt ook als shorter travel variant beschikbaar), Canyon Spectral.

Maar veel hangt af van je budget. Had je een specifieke dealer, bepaalde merken, in gedachten? Preciezer budget?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: zo 18 augustus 2019, 12:13 Met jouw lengte denk ik dat je bij Cube op een M uitkomt. Uitproberen.
Cube maakt geen M... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jawel, 18” :wink: ...
Maar nogmaals... proberen, dus.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: zo 18 augustus 2019, 14:28 Jawel, 18” :wink: ...
Maar nogmaals... proberen, dus.
Alleen noemen ze het zelf nergens zo. Verwarrend op zijn minst dus. Daarom ook mijn oproep om met 'daadwerkelijke' maten te komen. En wat schetst mijn verbazing: de eerstvolgende poster komt vrolijk weer met 'M-en' en 'L-en' :winkie: :kiss:

Alleen houdt Cube zich ook niet aan de werkelijke maten... .

Maar juist omdat Cube zulke lage frames bouwt, zou de 20" de betere keuze zijn. De werkelijke lengte van de zitbuis is 18,5" (= 470 mm) en je krijgt dan wel de nodige lengte voor het relatief lange bovenlijf van TS!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

We wachten nu nog de sortering numerieke cronologische volgorde van de werkelijke waarden :lol: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: zo 18 augustus 2019, 14:58 We wachten nu nog de sortering numerieke cronologische volgorde van de werkelijke waarden :lol: :lol: :wink:
Moet jij hier niet eens reageren:
viewtopic.php?f=2&p=2414535#p2414535

:bier: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus geen winkel waar het model dat op vorraad is toevallig perfect geschikt is voor onze TS.
Dat toeval bestaat natuurlijk, maar beter is het als TS zelf al een beetje weet waar hij op moet letten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Goed ik heb weer munitie, bedankt daarvoor.

Waarom vaag over mijn budget.
Het zit niet zozeer in wat kan ik uitgeven, maar eerder in het wat wil ik uitgeven en eerlijk dat weet ik niet zo goed. Het blijft idd een bak geld.

Waarom hier vragen, met name die laatste opmerking hier. Deze hier is degene die jij zoekt!
Wil iets beter gewapend de zaakjes nog eens aflopen hier.
Ik hou niet zo van internetaankopen, wil nog ouderwets een zaak binnen kunnen stappen, ook achteraf als er iets is.
Plaats reactie