Plus sized rider

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Zoals in voorstel topic

Een tikkeltje overgewicht... Meh gewoon veel te zwaar.
Momenteel met doe ik met een cube emtb de parkstad routes.
Klimmen is niet mijn sterkste punt en ook nooit geweest.

Hoewel ik de ebike heerlijk vind bergop, heb ik af en toe last van wat ebike shame en ook merk ik dat downhill, bochten en rechte stukken de ebike een beperking beginnen te vormen.
Verders worden de drops en sprongetjes iets teveel voor een ebike hardtail met een bestuurder van mijn caliber.

Dus nu op zoek naar een fully zonder ondersteuning.
Tijdens deze zoektocht kwam ik een nare term tegen
Max system weight of max rider weight.

Dus iets verder in de specs duiken en meer ellende kwam om de hoek kijken.
Categorieen?
Schijnbaar moet je volgens de manuals een echte downhill bike hebben wil je meer dan 10cm van de grond komen.

Daar waar ik eerst dacht een cube stereo aan te schaffen verdwaalde ik in een woud van adviezen.

Wil je beetje springen moet je een trail of enduro bike.
Carbon met overgewicht.... Beter van niet
Een stereo 120 moet lukken met jouw gewicht hoor... (110kg) je kan beter een enduro bike pakken ivm je gewicht.
Neem geen giant die hebben slechte wielen... Maar giant heeft wel een van de hoogste max rider weights specs.
Bomen bos ellende

Vooralsnog blijf ik beetje steken bij
Giant trance of beter nog de reign 1.5
Yt capra
Canyon spectral al 6.0

Deze keus meer omdat me aangeraden werd richting enduro te kiezen en bovenstaand hebben redelijk Max rider weight specs.
Santa Cruz ook maar dat is budget technisch een heel pak meer.


Is er iemand die me wat advies kan geven.
Ja enduro is over de top voor Nederland en evt ardennen waar ik wil gaan rijden.
Maar is dit wel de verstandige keus ivm mijn gewicht?

Hoe serieus moet ik die max rider specs nemen?
Of is een spacer in de demper en een wielupgrade genoeg om me daar niks van aan te trekken?

Als ik wat drops wil doen en beetje springen... Trail enduro of xc fully?


En een ander probleem.... Ga ik richting enduro.. Waar kan ik een dergelijke hike testen. 2500 tot 3500 voor een fiets uitgeven zonder er op te hebben gezeten.


Thanks alvast voor evt adviezen

Groet ivo
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ja de gewichten zal ik zeker serieus nemen.....heb je eigenlijk geen advies over nodig, als je hier op het forum al ziet wat er aan garantie gevallen voorbij komt en op MP te koop staat (onder garantie opgebouwd met een nieuw frame) dat zegt wel genoeg denk ik :( :D en daarbij dat ik met bijna de helft van jouw gewicht, heeft mijn Cannondale f29 frame het ook begeven :(
Ik weet niet hoe lang je bent, zou je zeker het gewicht in de gaten moeten houden.....maar ook vooral niet onbelangrijk de stack hoogte :-D zelf denk ik dat deze net zo van belang is, als de juiste frame maat.... of om op de juiste goed passende frame maat te komen :-q
En wielen of ze nu goed of minder goed bevonden worden....dat is volgens mij net zo iets als een hele complete bike :-D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ikkes schreef: zo 4 augustus 2019, 23:55Schijnbaar moet je volgens de manuals een echte downhill bike hebben wil je meer dan 10cm van de grond komen.
Als je de owner manual van sommige downhill vorken leest, mag je er niet mee springen...

Vanzelfsprekend gaat veel massa het niet makkelijker voor het materiaal maken, maar de waardes blijven tamelijk nietszeggend. Als je bepaalde hindernissen als een zak aardappelen neemt waarbij je alles de fiets in jaagt dan kan je onderdelen slopen op een klein obstakel alwaar mensen die impact opvangen gewoon van een meter naar beneden komen....
yo-eddy schreef: do 23 mei 2019, 00:06... en wat de drops betreft is inderdaad "de skilift" de enige serieuze drop daar ..... dus die moest opa met z'n 100+kg op z'n hardtailtje maar even doen dan.....

https://www.pinkbike.com/video/501959/

Ikkes schreef: zo 4 augustus 2019, 23:55Wil je beetje springen moet je een trail of enduro bike.
1) De houding op die fietsen is zeker een voordeel ten opzichte van een XC race machine,
2) stijvere voorvorken met dikkere vorkpoten, bredere wielen met bredere banden, etc.. zijn dingen die in je voordeel werken,
... maar veel valt en staat bij wat je onder een beetje springen verstaat. Voor de een is dat met twee wielen van de grond over een hobbel aan de zijkant van een XC route, voor de ander is dat iets groter (ter informatie, wederom 100+ en hardtail).

Ikkes schreef: zo 4 augustus 2019, 23:55Neem geen giant die hebben slechte wielen...
Ik weet niet over welke wielen we het hebben, maar ik heb met Giant P-AM2 wielsets - de simpelste uit de Reign 2 - gereden. Het heeft me 4 jaar gekost met weken bikepark, DH en enduro trails om velgen van een set af te schrijven met een rijstijl waarbij velgen gewoon als slijtage onderdeel worden gezien: gewoon volgas door rockgardens en hopen dat het heel blijft, sprongn/drops waarbij je gewoon op wortels of stenen landt, etc... Wel eens rechtgetrokken of een velgrand gericht maar als dat met zoveel misbruik slechte wielen zijn :roll:

Ikkes schreef: zo 4 augustus 2019, 23:55Of is een spacer in de demper en een wielupgrade genoeg om me daar niks van aan te trekken?
Zoek een fully met een lage overbrengingsverhouding (wheel travel / damper stroke)...
Ikkes schreef: zo 4 augustus 2019, 23:55Als ik wat drops wil doen en beetje springen... Trail enduro of xc fully?
Wat moeten we ons bij drops en beetje springen voorstellen en wat wil je er voor de rest mee doen?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

OK Lage overbrengingsverhouding.
Interne memo...

Ben op gegeven moment alleen nog maar gaan kijken naar weight specs.

De bijgevoegde video's.
Dat is wel zo waar ik naar toe wil..
Rampage achtig praktijken niet zo.
Wat wil ik met de fiets doen, realistisch is de parkstad routes en observant in Mst, puur tijd technisch gezien.
Weekend uitwijk richting drielandenpunt en Aken. Maar ook de gemoedelijke routes in heuvelland omdat de kleine ook willen Mountainbiken en die moeten het nog leren.
Verders trekt een dagje of weekendje bikepark me wel (nog nooit gedaan) en ik wil van de gebaande paden af in de ardennen vanwege een andere hobby

Nu zijn het met name de lokale trails.
Hobbels aan de zijkanten van de trails worden meegenomen.
Verkeersdrempels in achterafstraatjes waar het goed bergaf gaat zijn kleine tabletops waar ik al helemaal overheen ga.
En die drop.... Iets lager zit er hier in de buurt ook een aantal mogelijkheden welke ik nu ook al met de hardtail doe.


Goed te horen dat de giant wielen wat misbruik kunnen hebben
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

110 kg is nu niet een belachelijk gewicht. Zolang je weg blijft van lichtgewicht (xc-)materiaal zul je niet echt problemen ondervinden. Ja, alles wordt wat meer belast en je zult rekening moeten houden met wat meer slijtage. Maar brekende onderdelen mogen bij jouw gewicht niet zomaar voorkomen.

Wielen kan een thema zijn. Standaard wielen worden niet altijd even goed gebouwd en de kans dat spaken los lopen is aanwezig. Maar een goed gebouwd setje zal geen probleem zijn. Hoef je niet eens de meest lompe velg te nemen. Als je bij aankoop aangeeft wat zwaarder te zijn en de wielen minder te vertrouwen, is het aan de verkoper om hier op zeker te spelen. Bij internetfietsen wordt dit iets lastiger. Maar een fietsenzaak zou de wielen goed moeten kunnen controleren (waarschijnlijk niet, want de meeste fietsenmakers beheersen de kunst van het wielen bouwen niet meer... :roll: ).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

+1 voor vork met dikkere poten (minimaal 34mm, liever 36), dunnere vorken flexen behoorlijk onder wat meer gewicht en dat doet de werking geen goed.

Je zou ook een degelijke Long Travel Travel Hardtail kunnen overwegen, kun je ook prima mee droppen en springen en heeft wat minder parts om stuk te maken :winkie:

Vooral investeren in goed frame, wielen en vork
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mag ik vloeken in de kerk?

Waarom wil je perse geen ondersteuning meer?
Naar mijn idee is (zeker voor jou) het grote voordeel van een ebike dat hij wat degelijker/zwaarder in elkaar zit en meer misbruik kan hebben.
Er zitten vaak net wat stevigere wielen in, sterkere remmen op en qua vork wordt er meestal ook voor net een maatje meer gekozen.

Dus ik vraag me meer af waarom je nu niet met je ebike uit de voeten kunt :bier:
Dat wordt met een E-fully misschien wel stukken beter ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik zou me niet al te veel zorgen maken, 110kg is niet licht maar elke trailbike moet daar mee overweg kunnen. Ga er maar vanuit dat fabrikanten aardig voorzichtig zijn in dergelijke opgaves en dat elke fabrikant daar anders in staat, ik zou het met een korreltje zou nemen. Een trailfully moet prima voor je zijn, op basis van je verhaal vermoed ik dat je best weet hoe je moet fietsen. Anders kun je beter investeren in een paar clinics dan in een sterkere fiets, want wat cheeta al zegt: rijstijl maakt een stuk meer uit.

Achtervering kan wel een dingetje zijn. Sommige dempers en frames zijn moeilijk geschikt te maken voor je gewicht, dat kun je allemaal uitrekenen en er is vast iemand die precies weet hoe. Ik heb zelf op mijn Five de Monarch RT3 voor een DVO Topaz T3 verwisseld, die is veel breder instelbaar door de druk in de piggyback te veranderen. Met 85KG en de Monarch zat ik al aan de bovengrens met de Orange Five.

Als je een XC-fully koopt dan is de kans groot dat de wielen niet helemaal geschikt zijn voor je gewicht. Kwestie van een handgespaakt setje neme. Eerlijk gezegd zou ik nooit een XC-fully aanraden aan iemand van 110KG, omdat je nou eenmaal niet veel nadeel hebt van een 2kg zwaardere fiets en wel een hoop voordeel.

Ook zou ik wegblijven van 32mm vorken. 34-36mm stancions, prima...
Waar woke is, is vuur
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Dank voor de adviezen.

Kan ik weer ietsje gerichter kijken.


Terughakend op vloeken in de kerk.
Fully ebike.
Heb er ook aan gedacht gezien de hardtail nu ook wordt gebruikt waar het niet altijd voor bedoeld is en zich prima houdt.
Die ebikes zijn idd stevig gebouwd.

Maar prijzig....

Ook heb ik gevoel dat met name op wat vlakkere stukken de ebike beperkend is.
Hoewel ik in zuid Limburg woon is niet alles stijgen en dalen hier. Vaak zit ik zonder veel moeite op de 25km/h en net er boven... Maar dan knal je gewoon tegen een muur. Althans met mijn fiets.
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

oei
hoe langer ik blijf twijfelen hoe leuker (en duurder) de fietsen worden die langs komen.

de nieuwe reign en stereo 170... beide alu
volgens mij zwaar over de top voor wat ik er mee wil doen,
aan de andere kant als het beter klimt dan een ebike met bosch motor die uit staat en >25km/h op het vlakke kan ben ik ook al blij


in de lbs werd ik richting een stereo 120 gestuurd "een endure modelletje", ondanks de weight limit 115kg totaal moest het volgens de verkoper prima kunnen..
lijkt me dat toch meer XC georienteerd dan endure


heeft iemand in de regio parkstad toevallig een reign/trance of iets anders met wat meer veerweg, hoewel ik weinig tijd heb de komende weken zou ik graag eens een keer op iets willen zitten van aluminium met wat meer veerweg en een bergje opklimmen.
Giant stores hebben vaak alleen de anthem en cube stores vermoed ik ook niet veel meer dan de stereo 200
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Zodra een LBS zegt dat een Stereo 120 een enduro is, moet je hem hard uitlachen, direct de winkel verlaten en nooit meer terug komen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol: ik kon het met mijn zeer beperkte kennis.... Al niet meer volgen :-? en dat nog eens met alle wetenschap hier :~ :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/mount ... uspension/
Okee....dan hebben ze de info niet omschreven :P ...., maar het voldoet ruimschoots aan TS zijn eisen....rondje NL met zo nu en dan een uitstapje iets zuidelijker :-q ....als ik het goed heb onthouden :D
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik woon/rijd in hetzelfde gebied, ken alle trails wel die je noemt.
Je weegt 110kg en je wilt proefrijden: hoe lang ben je, welke maat heb je nodig?
En: wat is je budget?
Hoeveel km/hm fiets je meestal, als je een tocht maakt? Ga je op de fiets naar een route, vertrek je met auto?

Als klimmen niet je ding is (door je gewicht?), als je op het vlakke ook 25+ wil rijden, dan zou ik gaan voor een fiets die hier en bergop en bergaf prima voldoet, en die natuurlijk voldoende stevig is uitgevoerd, afgemonteerd.

Beetje afhankelijk van de antwoorden op bovenstaande vragen:
Allround trailbike, 120-140mm, dikke stijve vorkpoten (minimaal 34mm), stevige wielset (27,5” danwel 29”) met bredere volumineuze banden, een dropper.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

aurelius schreef: vr 16 augustus 2019, 08:32 Ik woon/rijd in hetzelfde gebied, ken alle trails wel die je noemt.
Je weegt 110kg en je wilt proefrijden: hoe lang ben je, welke maat heb je nodig?
En: wat is je budget?
Hoeveel km/hm fiets je meestal, als je een tocht maakt? Ga je op de fiets naar een route, vertrek je met auto?

Als klimmen niet je ding is (door je gewicht?), als je op het vlakke ook 25+ wil rijden, dan zou ik gaan voor een fiets die hier en bergop en bergaf prima voldoet, en die natuurlijk voldoende stevig is uitgevoerd, afgemonteerd.

Beetje afhankelijk van de antwoorden op bovenstaande vragen:
Allround trailbike, 120-140mm, dikke stijve vorkpoten (minimaal 34mm), stevige wielset (27,5” danwel 29”) met bredere volumineuze banden, een dropper.
Mij is het niet gelukt om daarop antwoord te krijgen, TS zijn lengte....is een geheim en mag niemand weten :lol: niet erg handig lijkt mij :( om een goed advies te geven voor een passende bike :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie