Fiets wiebelt als ik ga staan

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Ik weet even niet waar ik dit moet plaatsen, maar omdat ik een opnieuw beginner ben lijkt me hier ok.
Ik begin meer kilometers te maken en ook meer snelheid te maken, al heb ik nog geen 100% vertrouwen in mijn oude barreltje. Deels komt dit door het fenomeen dat ik in de titel heb gezet: wanneer ik de fiets de sporen wil geven en ik ga staan voor meer kracht voel ik de hele fiets soms wiebelen.
Niet het heen en weer bewegen met de tred mee maar echt een snelle wiebel die een paar meter aanhoud. Ik ben gaan proberen, het gebeurd ook op lagere snelheden en stilhouden van de pedalen.

Ik heb het vroeger nooit gehad en ook op mijn stadsfiets heb ik nooit zoiets gevoeld.

De fiets is een Gazelle Instinct 26" van heel wat jaartjes oud, de wielen zijn recht, frame ook, banden zijn wat oud maar zitten goed op de wielen en geven een krimp.
Het kan natuurlijk techniek zijn, maar dat betwijfel ik, dan zou het niet bij stilhouden gebeuren. Of heb ik het heel fout en moet ik weer aan de zijwieltjes?
Ben benieuwd of iemand het gevoel kent!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik zou bijna denken aan speling etgens. kun je misschien een filmpje maken en posten van dit fenomeen?
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Mark-V schreef: ma 15 juli 2019, 22:42 Ik zou bijna denken aan speling etgens. kun je misschien een filmpje maken en posten van dit fenomeen?
Zou het dan niet ook gebeuren bij zittend kracht zetten? En waar zou ik dan aan moeten denken? Wielen en crank voelen ok.

Ik zal proberen een filmpje te maken, maar is lastig met twee handen aan het stuur en een telefoon. Eens zien wat ik daarop kan bedenken.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Zitten je snelspanners goed vast?
Je kunt de snelspanners eerst op spanning zetten voordat je de klem vastzet.

Is de spaakspanning nog in orde?
Pak tussen duim en wijsvinger twee spaken vast en probeer deze naar elkaar te drukken. Doe dit op meerdere plekken van elk wiel. Indien er meer dan een paar millimeter ruimte is je spaken laten spannen.

Zit je balhoofd goed aangedraaid?
Indien dit los zit is er ruimte voor je stuur om heen en weer te gaan.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Laat je fiets eens nakijken bij een LBS (local bikeshop aka fietsenmaker). Fietsen zonder vertrouwen in je fiets is niet goed. Een check hoeft niet veel te kosten, en levert je hopelijk vele veilige en vertrouwde kilometers op.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

slapbandje schreef: di 16 juli 2019, 06:48 Zitten je snelspanners goed vast?
Je kunt de snelspanners eerst op spanning zetten voordat je de klem vastzet.

Is de spaakspanning nog in orde?
Pak tussen duim en wijsvinger twee spaken vast en probeer deze naar elkaar te drukken. Doe dit op meerdere plekken van elk wiel. Indien er meer dan een paar millimeter ruimte is je spaken laten spannen.

Zit je balhoofd goed aangedraaid?
Indien dit los zit is er ruimte voor je stuur om heen en weer te gaan.
Snelspanners zitten goed, deze check ik bij iedere schoonmaakbeurt en zitten goed.
Spaakspanning is naar mijn idee OK. In het verleden vaak genoeg kapotte spaken gehad, dus daar let ik veel op.
Balhoofd heb ik ook aangedraaid, daar zit het ook niet in.
Rob.Erto schreef: di 16 juli 2019, 07:34 Laat je fiets eens nakijken bij een LBS (local bikeshop aka fietsenmaker). Fietsen zonder vertrouwen in je fiets is niet goed. Een check hoeft niet veel te kosten, en levert je hopelijk vele veilige en vertrouwde kilometers op.
Het gebrek aan vertrouwen komt meer door de leeftijd van de fiets, de kwaliteit van de afmontage tegenover mijn lengte en gewicht ;)
Het is echt een oud beestje (ik weet het modeljaar niet exact, maar minimaal 10 jaar oud).
Het idee was er tijdelijk op te rijden tot ik voldoende budget had voor een goede nieuwe/2e hands. Helaas duurt dat iets langer, vandaar dat ik nu probeer de fiets wat beter te begrijpen.
Breng ik hem naar de LBS duurt het langer voor ik iets anders kan aanschaffen.
Opzich is de fiets in orde hoor, ik heb hem zelf volledig afgesteld, schoongemaakt en waar nodig opgelapt met niet al te dure onderdelen.


De wiebel die erin zit is echt van links naar rechts. Het is niet het stuur dat beweegt, of de vork die slingert, het is echt de hele fiets.
Misschien beter te begrijpen: Als ik loodrecht op de pedalen sta beweegt de hele fiets zich snel van links naar rechts onder me, zonder dat hij echt van lijn veranderd (wel een beetje natuurlijk want stilhouden onder zo'n beweging is lastig, maar het voelt niet alsof de beweging uit het stuur/de vork komt).
Gebruikersavatar
Rembrandt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 augustus 2010, 11:12
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 , Bulls Copperhead 3 2010

Wij kunnen wel gaan raden wat het zou kunnen zijn maar als je langs een fietsenmaker gaat en even vraagt of ze ernaar kunnen kijken dan vertellen ze waarschijnlijk heel snel wat er mis is. Kan je vanaf daar weer verder kijken of je met deze fiets doorgaat en hem repareert/laat repareren of dat je voor wat anders gaat.

Suc6 :-q
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Klinkt toch ook als mogelijk speling in je wiellagers. Pak de velg eens vast bij de vork en probeer of je zijdelingse speling voelt.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

bartsince1975 schreef: di 16 juli 2019, 09:38 Klinkt toch ook als mogelijk speling in je wiellagers. Pak de velg eens vast bij de vork en probeer of je zijdelingse speling voelt.
Ik zal het nog eens checken, maar heb tot zover geen speling kunnen ontdekken.
Heb wel al met een schuin oog gekeken naar een andere wielset, maar nieuw is me net wat te prijzig voor zo'n oude fiets.
De achtervelg is wat uitgesleten doordat de vorige eigenaar de remblokken helemaal heeft opgeremd tot op het metaal en er dus een groef ingesleten is. Ik heb dit opgeschuurd, nu is het stukken beter, maar toch is hij niet meer helemaal OK. Dit veroorzaakt overigens niet het probleem wat ik heb ;)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Frame gescheurd? Maar maak eens een mooie set foto's voor ons, dan is het wat makkelijker meedenken.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Vanmiddag extra opgelet bij het naar huis fietsen, wat extra gaan staan, de wiebel komt van achteren.
Bij thuiskomst de achterkant goed bekeken, maar ik kan niets vinden.
Foto's heb ik even in een album gezet, dat scheelt: https://m.imgur.com/a/WF9MrdS

Duidelijk dat het een oudje is, maar bij voorkeur moet hij nog even mee ;)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Misschien toch even checken of de verstelbare stuurpen vast zit? Loszitten, en de constructie, komt de stijfheid niet ten goede.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

En weet je echt zeker dat er geen speling op je naven zit? (en wat staat je voorderailleur raar ver naar achteren....)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

suravida schreef: di 16 juli 2019, 21:33 En weet je echt zeker dat er geen speling op je naven zit? (en wat staat je voorderailleur raar ver naar achteren....)
Ik krijg geen beweging in de wielen, behalve de beweging die er in hoort te zitten (draaien). Ik kan ze niet zijwaarts of naar voren en achteren wiebelen.
Voorderrie heb ik niet aan gezeten, voor de fiets naar mij kwam is hij altijd door de LBS bij mijn zus in de buurt onderhouden
Schakelen werkt ook prima, dus het zal wel goed zijn.
Wat zou Ik daar aan moeten veranderen?
baron062 schreef: di 16 juli 2019, 21:18 Misschien toch even checken of de verstelbare stuurpen vast zit? Loszitten, en de constructie, komt de stijfheid niet ten goede.
Die zit goed aangedraaid, geen beweging in te krijgen.
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

Teveel speling in je naaf lijkt mij eigenlijk de enige logische oorzaak, maar je geeft aan dat dit zeker niet het geval is. Als je inderdaad nergens speling kan ontdekken kan je veilig concluderen dat de fiets in orde is. Het gewiebel zit dan wellicht tussen de oren. :bier:

Kortom: niet langer over nadenken, lekker fietsen! :-q
Plaats reactie