Welke MTB is geschikt voor een beginner?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Nickdw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 25 juni 2019, 15:50

Hallo!

De zonnige aangename dagen komen er aan en het lijkt mij leuk om te beginnen met mountainbiken. Ik zou graag lange stukken over verharde wegen willen fietsen en als ik af en toe eens een schelpenpaadje pak lijkt me dat wel tof! Ik heb nog geen ambitie om hele bergen te beklimmen.
Ik ben 1.80m en weeg 75kg.

Mijn budget is rond de €300, want ik heb helaas weinig budget op dit moment. Nu hoeft het van mij niet 100% perfect, maar een leuke fiets voor een mooie prijs moet lukken hoop ik!

Ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen om een mooie fiets te vinden. Nieuw of een tweedehands maakt me niet uit. Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer.

Edit:
cube curve 29 inch
http://link.marktplaats.nl/m1426887070? ... nt=app_ios

Is dit eventueel een mooie fiets?

Sportieve groet,

Nickdw
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lees in ieder geval de eerste pagina van 'Beginnershoek' even door, deze vraag komt regelmatig langs.


Voor wat jij wilt doen zou een cross-hybride ook al voldoen, maar die beginnen ook wat zeldzamer te worden. Een mountainbike met wat gladdere banden is dan een leuke oplossing.

Die Cube uit de advertentie is inderdaad een leuke optie. Alleen voor jou 2 maten te groot. Belangrijk is gewoon de juiste maat te scoren, anders zit je gewoon niet goed/lekker op de fiets.


Je zou langs kunnen gaan bij wat fietsenwinkels. Vaak hebben ze wel een 2e hands staan die voor weinig weg mag, wie weet zit er wat tussen voor je.

Via Marktplaats voor die prijs moet je geluk hebben. Vaak zijn ketting en tandwielen flink versleten en heeft een fiets nog wel wat verborgen gebreken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Nickdw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 25 juni 2019, 15:50

Dankjewel voor je reactie!

Ik heb 8 fietsenzaken in de omgeving gebeld, maar allemaal uitverkochte 2e hands MTB’s... da’s jammer!

Marktplaats raad jij dus niet aan? Kan veel troep tussen zitten?

Heb je toevallig een handige berekening hoe je kunt checken hoeveel je frame qua lengte moet zijn?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Je zou ook eens naar een cyclo-crosser/gravel racer kunnen kijken? Beter geschikt voor wat jij wilt en misschien beter aan te komen ?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nickdw schreef: di 25 juni 2019, 16:56 Ik heb 8 fietsenzaken in de omgeving gebeld, maar allemaal uitverkochte 2e hands MTB’s... da’s jammer!
Inderdaad jammer, want daar mag je verwachten dat ze je geen troep verkopen.
Nickdw schreef: di 25 juni 2019, 16:56 Marktplaats raad jij dus niet aan? Kan veel troep tussen zitten?
Ik raad het niet af, maar er zit inderdaad wel veel troep tussen. En een hoop gladde lui (valt ook onder troep...). Je moet er dus voorzichtig zijn.
Nickdw schreef: di 25 juni 2019, 16:56 Heb je toevallig een handige berekening hoe je kunt checken hoeveel je frame qua lengte moet zijn?
Normaal gesproken voor iemand van jouw lengte de framematen 17", 18" of 19", of in centimeters alles tussen de 42 en 49 cm. Dat is dan de lengte van de zitbuis.
Maar dit is wel een grove uitspraak. In een enkel geval kan een 17" te kort zijn of een 19" te lang, want het draait uiteindelijk om meer maten van het frame.


Wat MonkeyRider voorstelt is ook wel interessant, maar het is wel een heel ander type fiets. Voor wat jij wilt doen uitstekend, maar ga je er een keer een mountainbikeroute mee op, dan kom je snel aan grenzen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Nickdw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 25 juni 2019, 15:50

Heb even gekeken naar wat Monkey zei.. Weinig te vinden, helaas.

En wat nou als ik mijn budget iets opschroef naar 450€? Kan ik er dan vanuit gaan dat deze cube mountainbike: https://www.fietsenwinkel.nl/cube-aim-pro-29-2019 een mooi model is om mee te beginnen? Of is dit alsnog rommel..

En als ik eens een 27,5er neem? Dat scheelt volgens mij flink budget. Dan zit je bijvoorbeeld op deze: https://www.decathlon.nl/p/mtb-rockride ... YCEALw_wcB
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

Hi Nick,

Ik ben geen ultieme kenner maar kan je wel wat raad geven. ( de kenners mogen me afschieten als ik onzin vertel :) De fietsen die je noemt zijn echt geen rommel, alleen geen echte mountainbikes: Het hangt er alleen vanaf wat je ermee gaat doen. Ga je echt trails rijden dan kom je al snel aan de limiet van materiaal.

Ga je veel op de weg/ fietspaden rijden en af en toe een stukje bos dan zou het op zich prima kunnen. Maar heb je de smaak te pakken en ga je een “ echte” route pakken dan ben je beter af met een goede tweedehands. In ieder geval toch bij een nieuwe het liefste minimaal Shimano Deore ( sram x5 is ongeveer hetzelfde van ander merk) Het staat en valt dus met je graag wilt gaan doen. Waar woon je? Durf ook wat verder weg te kijken. Liever rijd je 60 km verder voor een goede fiets. En dan kun je tenminste proefrijden en een keuze maken.

Overigens scheelt 27.5 en 29 niet qua prijs: het is in dit geval goedkoper omdat Cube een prima merk is en decathon is wat meer budget. ( niet dat ze slechte fietsen hebben)



Gr Mirko.
Nickdw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 25 juni 2019, 15:50

Mirko schreef: di 25 juni 2019, 20:53 Hi Nick,

Ik ben geen ultieme kenner maar kan je wel wat raad geven. ( de kenners mogen me afschieten als ik onzin vertel :) De fietsen die je noemt zijn echt geen rommel, alleen geen echte mountainbikes: Het hangt er alleen vanaf wat je ermee gaat doen. Ga je echt trails rijden dan kom je al snel aan de limiet van materiaal.

Ga je veel op de weg/ fietspaden rijden en af en toe een stukje bos dan zou het op zich prima kunnen. Maar heb je de smaak te pakken en ga je een “ echte” route pakken dan ben je beter af met een goede tweedehands. In ieder geval toch bij een nieuwe het liefste minimaal Shimano Deore ( sram x5 is ongeveer hetzelfde van ander merk) Het staat en valt dus met je graag wilt gaan doen. Waar woon je? Durf ook wat verder weg te kijken. Liever rijd je 60 km verder voor een goede fiets. En dan kun je tenminste proefrijden en een keuze maken.

Overigens scheelt 27.5 en 29 niet qua prijs: het is in dit geval goedkoper omdat Cube een prima merk is en decathon is wat meer budget. ( niet dat ze slechte fietsen hebben)



Gr Mirko.
Dank voor je heldere reactie Mirko,

Je geeft aan dat je 'minimaal Shimano Deore moet hebben. Zijn er gradaties in ja? Waar kan ik zo'n mooi overzichtje vinden?
Ik wil veel op weg/fietspaden rijden en af en toe stukkie bos inderdaad. Echt parkour rijden zie ik nog niet zitten.

Ik woon zelf in Schagen en je hebt gelijk.. Liever 60km rijden voor een goede fiets, dat biedt weer meer opties.

Ik ben benieuwd wat de experts voor de fietsen van Decathlon vinden!

Gr

Nick
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Lars TB schreef: di 25 juni 2019, 16:41 Lees in ieder geval de eerste pagina van 'Beginnershoek' even door, deze vraag komt regelmatig langs.
Nickdw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 25 juni 2019, 15:50

Goede topic. Goede info! Onder de 500€ gaat zeldzaam worden dus....
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Nickdw schreef: wo 26 juni 2019, 18:27 Goede topic. Goede info! Onder de 500€ gaat zeldzaam worden dus....
Als je een beetje wil fietsen.. als voorbeeld mijn 2e hands ( impuls aankoopje vorige eigenaar en nauwelijks gebruikt) zat op 550 , of je dan een Trek, Cube of vergelijkbaar koopt maakt niet veel uit, 29 inch in nieuwprijs rond de 900 kosten na een jaar of 2 dat ongeveer wel..
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

Zoals je in dat topic kunt lezen zie je alle gradaties van materiaal. Je wilt in jouw geval dus een betaalbare fiets met minimaal Deore afmontage lijkt me.

Succes met de zoektocht!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Met een budget van € 350 à 500,- is het moeilijk maar niet onmogelijk om een bike te vinden die past bij jouw gebruik.
Kwestie van geduld, rustig de tijd nemen voor speurwerk.

Persoonlijk zou ik een nieuwe voor dat bedrag uit mijn hoofd zetten, ook voor gebruik op de weg en wat schelpenpaadjes wil je geen gedoe met je aandrijf en schakelgroep.
Paar dingen die je nu kan doen:
- op dit forum een 'gezocht' topic plaatsen, duidelijk aangeven wat je gebruik en budget is
- het 'te koop' deel op dit forum in de gaten houden
- MP in de gaten houden, goeie zoekactie bewaren zodat je een melding krijgt als er weer een advertentie geplaatst is (voorbeeld)
- als je wat gevonden hebt wat je interessant lijkt kun je dat hier posten, inclusief foto's / linkje, in de meeste gevallen volgt er dan wel een reactie / advies
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Nickdw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 25 juni 2019, 15:50

Bedankt voor je reactie!

Ik ben bijna alle zaken aan het bellen in Noord-Holland, maar tweedehands mountainbikes lijken mij zeldzaam... Marktplaats is het aanbod ook karig.

Geduld dus!
Nickdw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 25 juni 2019, 15:50

Mountainbike 29 inch
http://link.marktplaats.nl/m1425714411? ... nt=app_ios

Past deze bij mij?
Plaats reactie