29er 27,5 of 26 merkt een beginner verschil?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 20 mei 2021, 21:39 En toch zou ik nooit een 26" of 27.5" xc bike kopen :bier:
Dat ben ik met je eens!


Maar vooral omdat daar geen moderne versie van is die gewoon het niveau van een huidige 29" haalt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

On One 456 Evo Summer Season ?
11 jaar geleden, dus nog 26" en toen al long and slack.(nou ja...)
https://www.bikeradar.com/reviews/bikes ... me-review/
https://www.singletracks.com/bike-revie ... er-season/

Afbeelding

66.6°
Toen dachten we dat er niet normaal mee te fietsen zou zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Daar was ook pas normaal mee te fietsen toen ze bij de 29er de zitbuis hoek veranderde naar minimaal 74graden. Dat is eigenlijk de grootste vernieuwing.

Liefst met de 36 vork met korte sprong wat ze bij Bikeradar aanhalen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 20 mei 2021, 21:39 En toch zou ik nooit een 26" of 27.5" xc bike kopen :bier:
Ik wacht tot 32” echt doorbreekt voordat ik een xc-fiets koop.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Oli4k schreef: vr 21 mei 2021, 15:49
ThaSingleTrackMastah schreef: do 20 mei 2021, 21:39 En toch zou ik nooit een 26" of 27.5" xc bike kopen :bier:
Ik wacht tot 32” echt doorbreekt voordat ik een xc-fiets koop.
36” werd het toch :~
https://youtu.be/xbhV2_nbEnU
:lol: :lol: :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Lars TB schreef: do 20 mei 2021, 21:35 Nu meld ik het wel vaker, maar misschien moet ik het maar aan anderen overlaten om uit te leggen dat vrijwel alles wat over 29" gezegd wordt complete bullshit is:

https://www.mbr.co.uk/news/bike_news/si ... ers-340807


:bier:
Nee. Dit is stukje tekst is echt complete bullshit. Van een tekstschrijver die niet echt gespeend is met enige achtergrond...

Het enige zo'n beetje waar de schrijver van dit artikel wel gelijk in heeft is dat een deel van het positieve 29" effect te wijden is aan de geometrie van de fiets ipv van aan de maat wielen alleen. Maar eigenlijk, beter gezegd, het komt natuurlijk door de combinatie van beide. Immers, de maat wielen bepaalt ook de verhoudingen en maten van het frame en het frame kan natuurlijk niet optimaal presteren zonder de 29" wielen.

Laten we eens terug gaan in de tijd dat het MTB'en een beetje van de grond kwam. Vanuit de US. Dat waren een paar fietsers die zelf een mountainbike gingen bouwen als downhill fiets, hadden alleen een stel 26" wielen en bijbehorend fietsframe liggen (waarschijnlijk een bmx'je van een jonger broertje oid) en zo ontstond de geboorte van de 26" mountainbike.

We schrijven 2007/2008 toen Marathon en XC wedstrijden enorm populair werden. 26" was de norm en zelfs verplicht. Toch is er toen een Belgische toprijder gaan experimenteren met 28" wielen (dat waren Mavic racefietswielen). De naam van de rijder weet ik niet meer, maar hij had een uitzonderingspositie gekregen van de Belgische bond en tijdens Marathons in de Belgische Ardennen was hij niet meer bij te houden. Hij vloog gewoon over al die keien en boomwortels heen. Het hek was van de dam en dat wilden nog meer rijders proberen. Maar ja, de wielerwereld is nogal conservatief, dus het duurde nogal even voordat (eerst via 27.5") toch de voorzichtige stap naar 29" werd gemaakt. Maar daar zijn we nu en gelukkig maar, wat ik zou nooit meer terugwillen naar een 26" fiets. Vergeet niet dat die dingen veel smallere binnenmaten velgen hadden, als je 2.0" of 2.10" reed had je al brede banden.

Tuurlijk, zo'n 29" wiel weegt zwaarder en met zo'n bredere band erop al helemaal (ik kocht mijn 26" banden vroeger nooit zwaarder dan zo'n 450 gram p/st, nu wegen mijn banden bijna het dubbele!). Als ik accelereer merk ik wel iets van dat zwaardere gewicht, echter, meestal accelereer ik om een beklimming aan te gaan en meestal zijn dat zand-, rots- of wortelbeklimmingen en dan heb ik direct baat bij een stabielere fiets mbv de 29" wielen die mij letterlijk over ieder obstakel heen tillen waar ik in het verleden nog wel eens op m'n plaat ging vanwege die zenuwachtige 26" wieltjes. De bredere banden van nu hebben een lagere rolweerstand, dat speelt ook een rol natuurlijk. Daarnaast is het hele "zware wiel" effect natuurlijk redelijk onderuit gehaald. We zien dat ook bij het wielrennen, waar rijders steeds meer voor aerodynamica kiezen ipv lichtgewicht. Aerodynamica en mountainbiken gaat natuurlijk niet op bij de wielen ivm de bredere banden, dus in geval van accelereren op de langere en rechte stukken is een zwaarder wiel zelfs in het voordeel wegens de massa van het wiel en dat deze massa de snelheid juist beter weet vast te houden.

Ergo, de hele 29" trend komt uit het prof peloton die 14 jaar geleden al gingen experimenteren met racefietswielen en die daar meteen baat bij hadden en het voordeel ervan in gingen zien. Het waren juist de fabrikanten die héél traag op deze trend zijn ingesprongen.

Al het goede wat er over 29" wordt gezegd en geschreven is dus waar. De kennis van de schrijver van dit artikel valt in de categorie van iets met klok en klepel.

Nou Lars, jou kennende ... :wink: ga je het hier natuurlijk niet mee eens zijn en kom je met een weerwoord. Dat is je goed recht op een forum. Ik heb overigens geen zin om daar op te reageren, dit stuk tekst om eea recht te zetten en in de juiste context te plaatsen heeft mij al genoeg tijd gekost :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stunning schreef: vr 21 mei 2021, 22:21 Nou Lars, jou kennende ... :wink: ga je het hier natuurlijk niet mee eens zijn en kom je met een weerwoord. Dat is je goed recht op een forum. Ik heb overigens geen zin om daar op te reageren, dit stuk tekst om eea recht te zetten en in de juiste context te plaatsen heeft mij al genoeg tijd gekost :-q
Euh, ongeveer iedere alinea die je produceert is incorrecte info. Heeft weinig zin dus dat stuk van jou van commentaar te voorzien, kan iedereen gewoon overslaan.


Daarnaast onderschrijf je in een poging het negatief te draaien iets wat ik al een poos zeg. Dank daarvoor, goed inzicht! :roll:
Stunning schreef: vr 21 mei 2021, 22:21 Al het goede wat er over 29" wordt gezegd en geschreven is dus waar. De kennis van de schrijver van dit artikel valt in de categorie van iets met klok en klepel.
Misschien moet je je even in die meneer verdiepen... .


Maar effe serieus: je commentaar is toch alleen om mij uit de tent te lokken en niet als serieus bedoeld?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Lars TB schreef: vr 21 mei 2021, 22:37
Stunning schreef: vr 21 mei 2021, 22:21 Nou Lars, jou kennende ... :wink: ga je het hier natuurlijk niet mee eens zijn en kom je met een weerwoord. Dat is je goed recht op een forum. Ik heb overigens geen zin om daar op te reageren, dit stuk tekst om eea recht te zetten en in de juiste context te plaatsen heeft mij al genoeg tijd gekost :-q
Euh, ongeveer iedere alinea die je produceert is incorrecte info. Heeft weinig zin dus dat stuk van jou van commentaar te voorzien, kan iedereen gewoon overslaan.


Daarnaast onderschrijf je in een poging het negatief te draaien iets wat ik al een poos zeg. Dank daarvoor, goed inzicht! :roll:
Stunning schreef: vr 21 mei 2021, 22:21 Al het goede wat er over 29" wordt gezegd en geschreven is dus waar. De kennis van de schrijver van dit artikel valt in de categorie van iets met klok en klepel.
Misschien moet je je even in die meneer verdiepen... .


Maar effe serieus: je commentaar is toch alleen om mij uit de tent te lokken en niet als serieus bedoeld?
Bedankt god, voor je inhoudelijke terugkoppeling.

Het blijkt wederom dat je besef van feiten en waarheid op Trumpiaanse hoogte staat. Maar ik had ook niet anders van je verwacht :bier:
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Stunning schreef: vr 21 mei 2021, 22:21

We schrijven 2007/2008 toen Marathon en XC wedstrijden enorm populair werden. 26" was de norm en zelfs verplicht. Toch is er toen een Belgische toprijder gaan experimenteren met 28" wielen (dat waren Mavic racefietswielen). De naam van de rijder weet ik niet meer, maar hij had een uitzonderingspositie gekregen van de Belgische bond en tijdens Marathons in de Belgische Ardennen was hij niet meer bij te houden. Hij vloog gewoon over al die keien en boomwortels heen. Het hek was van de dam en dat wilden nog meer rijders proberen. Maar ja, de wielerwereld is nogal conservatief, dus het duurde nogal even voordat (eerst via 27.5") toch de voorzichtige stap naar 29" werd gemaakt. Maar daar zijn we nu en gelukkig maar, wat ik zou nooit meer terugwillen naar een 26" fiets. Vergeet niet dat die dingen veel smallere binnenmaten velgen hadden, als je 2.0" of 2.10" reed had je al brede banden.
Wat je hier schrijft is totale onzin.
De stap is gegaan van 26" naar 29" voornamelijk door meneer Gary Fisher.
Pas nadat de 29er, min of meer de standaard was geworden, stak de 27.5 de kop op, omdat met daar de eigenschap van betere wendbaarheid aan hing. Inmiddels is de 27.5 alweer langzaam aan het verdwijnen en voert 29 weer de boventoon.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Stunning schreef: vr 21 mei 2021, 22:21

Laten we eens terug gaan in de tijd dat het MTB'en een beetje van de grond kwam. Vanuit de US. Dat waren een paar fietsers die zelf een mountainbike gingen bouwen als downhill fiets, hadden alleen een stel 26" wielen en bijbehorend fietsframe liggen (waarschijnlijk een bmx'je van een jonger broertje oid) en zo ontstond de geboorte van de 26" mountainbike.
Dit klopt ook niet. Deze renners hadden allemaal een weg achtergrond en zouden graag op die wegmaat begonnen zijn. Zelfs toen Tom Ritchey voor Gary ging bouwen werdt het een 26" Al vergeten veel ook de geschiedenis in Crested Butte;
https://mmbhof.org/mtn-bike-hall-of-fam ... e-history/

Ook is de wielmaat in competitie veel eerder los gelaten dan de 2007 die je aanhaalt. Dus die Belgische rijder reed gewoon op een fiets die was toegestaan. Trouwens ook een leuk jaar waarin we het WK marathon in Verviers reden. Gewonnen door een 26" Gary begon met zijn Genisis geometrie al te experimenteren in 2000 waarna ook de 29er al vrij snel werd voorgesteld. Pas toen de marketing machine van Specialized het oppakte is het zogenaamd onmisbaar geworden. Hetzelfde Specialized die een DH fiets op de markt bracht met een 24" achterwiel.... :bier:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

rijders (dwz minder dan 5'5 "lang) zullen wellicht geen 29" fiets kunnen vinden met een geometrie die voor hen geschikt is :(( ......
vooral met betrekking tot teenoverlap, stuurhoogte en standover :((
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Grappig ( of triest ?).dat we nu de hele 29er discussie van jaren geleden blijkbaar moeten herhalen? Ter info: Surly had trouwens zijn "first production 29er Karate Monkey al in 2003 in zijn programma.....en is niet Belgisch :D
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ach, er is weinig veranderd door de jaren heen.

Vroeger wel of geen vering, later schijfremmen, tijdtje 26 vs 29er en nu is het de trail bike vs de XC bike..... :lol:

Alleen investeren in de beentjes hoor je bijna niemand meer over.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Real Epic '89 schreef: za 22 mei 2021, 00:28
Stunning schreef: vr 21 mei 2021, 22:21

Laten we eens terug gaan in de tijd dat het MTB'en een beetje van de grond kwam. Vanuit de US. Dat waren een paar fietsers die zelf een mountainbike gingen bouwen als downhill fiets, hadden alleen een stel 26" wielen en bijbehorend fietsframe liggen (waarschijnlijk een bmx'je van een jonger broertje oid) en zo ontstond de geboorte van de 26" mountainbike.
Dit klopt ook niet. Deze renners hadden allemaal een weg achtergrond en zouden graag op die wegmaat begonnen zijn. Zelfs toen Tom Ritchey voor Gary ging bouwen werdt het een 26" Al vergeten veel ook de geschiedenis in Crested Butte;
https://mmbhof.org/mtn-bike-hall-of-fam ... e-history/

Ook is de wielmaat in competitie veel eerder los gelaten dan de 2007 die je aanhaalt. Dus die Belgische rijder reed gewoon op een fiets die was toegestaan. Trouwens ook een leuk jaar waarin we het WK marathon in Verviers reden. Gewonnen door een 26" Gary begon met zijn Genisis geometrie al te experimenteren in 2000 waarna ook de 29er al vrij snel werd voorgesteld. Pas toen de marketing machine van Specialized het oppakte is het zogenaamd onmisbaar geworden. Hetzelfde Specialized die een DH fiets op de markt bracht met een 24" achterwiel.... :bier:
Klopt, 26" werd al snel vergeten..., maar men is er wel mee gestart...

Wat betreft de Belgische renner... Ach het kan ook in 2004 geweest zijn. Ik weet het niet meer precies. En ik beweer ook niet dat de stap naar 29" uitsluitend door de Belgische renner is gemaakt. Maar wat ik wil zeggen is dat 29" niet perse door de fietsenfabrikanten op de markt gepushed is. De behoefte naar 29" kwam juist bij de rijders vandaan, in tegenstelling van wat de schrijver beweert uit het stukje tekst dat Lars heeft gestuurd.

Het was destijds gewoon een kip en ei verhaal. De fabrikanten wilden wel 29" aan gaan bieden, maar er waren geen wielen, de wielbouwers wilden het wel, maar er waren geen frames, idem dito voor de bandenleveranciers. Volgens mij was het hier in Europa Schwalbe geloof ik die hier in mee ging ? Van de goed verkrijgbare banden ? Althans, ik weet nog dat ik toen al graag Maxxis reed, echter meer dan de Larssen TT was er niet te krijgen.

Nee, laten we hier alsjeblieft geen 29" discussie voeren. Dat is al in den treure gebeurd. Persoonlijk ben ik superblij met mijn 29". Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik 1.86m ben en ik kan mij voorstellen dat kleinere rijders met de geometrie kunnen worstelen, wat ik in het verleden deed met die 26" kinderwieltjes + dito frame.

Ja, uiteindelijk moeten de benen het doen. Ook ik heb in het verleden nog met velgremmen gereden. En rijd nu zelfs discs op de racer, een discussie die nog steeds wordt gevoerd binnen de wielren community. Toch helpt 29" mijn benen in ieder geval meer dan 26", dus ik ben er blij mee.

Ik weet het, op fora is het altijd héérlijk veilig om linkjes met elkaar te delen als absolute waarheid en er vervolgens een linkjes loopgraven oorlog van te maken. Maar uiteindelijk is de stap naar 29" veel gekleurder geweest dan dat. En gelukkig maar, want anders zou het hebben betekent dat slecht een enkele renner / fabrikant zoals Specialized de hele markt zou kunnen domineren en hun wil opleggen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stunning schreef: vr 21 mei 2021, 23:23 Bedankt god, voor je inhoudelijke terugkoppeling.

Het blijkt wederom dat je besef van feiten en waarheid op Trumpiaanse hoogte staat. Maar ik had ook niet anders van je verwacht :bier:
Ah, je had dus niet door dat ik op precies dezelfde wijze antwoordde als jij dat deed. Misschien moet je dat spelletje dan niet spelen... .


Misschien moet ik het ook niet spelen.


Maar wat ik dus mis is dat je de punten van die "tekstschrijver die niet echt gespeend is met enige achtergrond" even 1 voor 1 neerhaalt, daar wetenschappelijker op ingaat in plaats van met anekdotische 'feiten' te komen. Alleen op die manier zou je een discussie kunnen voeren.

Uit het commentaar van anderen blijkt ook al dat je dus geen zinnig commentaar hebt geleverd, dus misschien kun je even je best doen!


Ieder punt uit het artikel van MBR is goed te onderbouwen, het zijn punten die ik ook al regelmatig hier uitgelegd heb, het is een verdere ontleding van waar de performance vandaan gehaald wordt. Het is namelijk niet zo dat als je maar ergens 29" wielen onder schroeft je een snelle fiets hebt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gesloten