Goedemiddag,
Mijn eerste topic op dit forum en natuurlijk gaat het over het kopen van een nieuwe MTB
Momenteel gebruik ik nog een tweedehands Giant Talon 2 2015 29".
Qua formaat is ie zeker goed, maar er moet teveel aan gebeuren om de bossen in te gaan. Als beginner ga ik liever niet meteen allemaal geld uitgeven voor alleen onderhoud
Daarom ben ik opzoek naar een nieuwe MTB. Als student heb ik niet veel uit te geven, dus mijn budget is €700, het liefst niet meer dan €600. De kwaliteit in die prijsklasse is natuurlijk niet geweldig, maar het zou wel genoeg moeten zijn.
Ik ga vooral snellere, minder technische routes rijden, dus dan kom ik al snel uit op een XC bike toch?
Daardoor vind ik het ook fijn om voldoende versnellingen te hebben; 18 zou genoeg moeten zijn, meer kan altijd.
Ik ben niet bekend met de merken, ik zie wel dat Cube veel voorbij komt met mijn budget, maar de andere merken zeggen mij niks.
Heeft iemand een goede suggestie voor mij? Ik ben 1,93cm lang en licht van gewicht.
Nieuwe MTB / ATB of nieuwe banden?
- Giant-E
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4828
- Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
- Mijn mountainbike: Neuron CF8
Voor dat budget zou ik gaan voor een leuke 2e-hands. Toch een nieuwe? Minimaal een luchtvork, en Deore afmontage.
Deze bijv: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2031.html
Deze bijv: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2031.html
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2127
- Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
- Mijn mountainbike: Massi Team advanced
Deze is naast de Canyon ook weleen optie:
https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-300-2018
Ik kan zo geen Cube vinden die voor deze prijs vergelijkbaar of beter is dan de Canyon of Merida.
https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-300-2018
Ik kan zo geen Cube vinden die voor deze prijs vergelijkbaar of beter is dan de Canyon of Merida.
-
- All rounder
- Berichten: 90
- Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
- Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014
Ik heb al gekeken naar tweedehands, maar dan weet ik niet echt wat een goede prijs is voor een bepaald type, dat wordt dus een beetje lastig.Giant-E schreef: ↑za 8 juni 2019, 14:58 Voor dat budget zou ik gaan voor een leuke 2e-hands. Toch een nieuwe? Minimaal een luchtvork, en Deore afmontage.
Deze bijv: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2031.html
Een MTB met luchtvork kom ik amper tegen met mijn budget, ga ik echt een verschil merken (tov coilvering) met mijn gebruik?
Daarnaast nog bedankt voor jullie suggesties, ze zien er beide inderdaad goed uit. Alleen is de Canyon qua prijs wel echt de maximum, de Merida zit er net overheen, die wordt 'm dus niet.
Wat vinden jullie van de nieuwere Giant Talon's (2019)? De Talon 1 is te duur en valt dus meteen af, de Talon 2 is ook €699 en de Talon 3 is €599.
Nu is er een forum waar je vragen kunt stellen aan ervaren MTB-ers en waar gehandeld wordt op een relatief open en controleerbare marktplaats
O wacht......
Ja, doei !
- mtfuji
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
- Mijn mountainbike: 3 stuks
- Contacteer:
Misschien dit nog wat als je via internet gaat kopen:
https://www.cycletec.de/Neu/MTB29-/Fuji ... 2018-.html
https://www.cycletec.de/Neu/MTB29-/Fuji ... 2018-.html
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 196
- Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
- Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8
Ik heb zelf een Trek X-caliber 8 van marktplaats geplukt om te beginnen.. van de 7, 8 en 9 staan er genoeg te koop van redelijk recent bouwjaar, weinig gebruikt en beter dan een echte basis budget fiets.. idem voor vergelijkbare Cubes etc.. ben je rond 500 euro klaar en heb je een betere fiets. Het aantal mensen dat na 3 keer fietsen op hun nieuwe instapmodel er de brui aangeeft is dusdanig hoog dat hier voor jou ook vast wat te vinden is...
-
- All rounder
- Berichten: 90
- Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
- Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014
Ik heb nog een tijdje naar jullie suggesties gekeken en enkele anderen. Daarmee ben ik erachter gekomen dat ik beter voor een ATB / hybride kan gaan. Ik fiets namelijk ook altijd naar m'n werk (op een andere fiets) en in het bos ga ik eigenlijk alleen over de soepelere / snellere routes. Ook vind ik het leuk om af en toe normaal over de weg te rijden ipv off-road. Het zou dan mooi zijn als ik voor beide momenten dezelfde fiets kan gebruiken, scheelt een hoop ruimte
Ben ik voor een ATB nog steeds op het juiste adres hier of gaat het hier echt alleen over MTB's?
Ben ik voor een ATB nog steeds op het juiste adres hier of gaat het hier echt alleen over MTB's?
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Het is hier toch wel redelijk mtb-specifiek...
Maar ter overweging: een mtb is beter geschikt voor weggebruik dan een atb (hybride) voor terreingebruik. Vooral de smalle banden vormen soms een aardig nadeel, maar ook de kwaliteit van de verende vorken in een hybride is vaak ondermaats.
Verder zijn de versnellingen vaak zwaarder (grotere bladen voor en een kleinere cassette). Op straat geen probleem, maar op een steil klimmetje in het bos wordt je daar niet blij van
Als je op een mtb semi slick bandjes monteert (en ze een beetje harder oppompt) rolt het op straat net zo goed als een hybride, maar in het bos rijdt het beter door de bredere maat. Ook kun je op de meeste hardtails makkelijk een dragertje monteren, mocht je eens met bagage op pad willen.
Je hoort het al, ik ben wat meer mtb-minded
Nu is dat natuurlijk persoonlijk, maar wellicht toch iets om rekening mee te houden. Alleen als je vrijwel niet het bos in gaat zou mijn voorkeur (misschien...) naar een hybride uitgaan.
Maar ter overweging: een mtb is beter geschikt voor weggebruik dan een atb (hybride) voor terreingebruik. Vooral de smalle banden vormen soms een aardig nadeel, maar ook de kwaliteit van de verende vorken in een hybride is vaak ondermaats.
Verder zijn de versnellingen vaak zwaarder (grotere bladen voor en een kleinere cassette). Op straat geen probleem, maar op een steil klimmetje in het bos wordt je daar niet blij van
Als je op een mtb semi slick bandjes monteert (en ze een beetje harder oppompt) rolt het op straat net zo goed als een hybride, maar in het bos rijdt het beter door de bredere maat. Ook kun je op de meeste hardtails makkelijk een dragertje monteren, mocht je eens met bagage op pad willen.
Je hoort het al, ik ben wat meer mtb-minded
Nu is dat natuurlijk persoonlijk, maar wellicht toch iets om rekening mee te houden. Alleen als je vrijwel niet het bos in gaat zou mijn voorkeur (misschien...) naar een hybride uitgaan.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Zoals de grote meerderheid hierkermit schreef: ↑di 11 juni 2019, 09:08 Het is hier toch wel redelijk mtb-specifiek...
Maar ter overweging: een mtb is beter geschikt voor weggebruik dan een atb (hybride) voor terreingebruik. Vooral de smalle banden vormen soms een aardig nadeel, maar ook de kwaliteit van de verende vorken in een hybride is vaak ondermaats.
Verder zijn de versnellingen vaak zwaarder (grotere bladen voor en een kleinere cassette). Op straat geen probleem, maar op een steil klimmetje in het bos wordt je daar niet blij van
Als je op een mtb semi slick bandjes monteert (en ze een beetje harder oppompt) rolt het op straat net zo goed als een hybride, maar in het bos rijdt het beter door de bredere maat. Ook kun je op de meeste hardtails makkelijk een dragertje monteren, mocht je eens met bagage op pad willen.
Je hoort het al, ik ben wat meer mtb-minded
Nu is dat natuurlijk persoonlijk, maar wellicht toch iets om rekening mee te houden. Alleen als je vrijwel niet het bos in gaat zou mijn voorkeur (misschien...) naar een hybride uitgaan.
maar helemaal mee eens. Met een beetje lichte XC banden rol je zowel op de weg als in het bos prima, maar ga je met een hybride het bos in zit je toch snel aan de limiet (en dat zou voor mij de lol teveel beperken).
Even ter vergelijking, op mijn MTB met xc banden (Schwalbe racing ralp/ray) kan ik op de weg +/- 31km/uur voor 1 uur volhouden, met de zelfde inspanning/duur ga ik op een racefiets 33.7km/uur. gewicht van beide is vergelijkbaar (goeie MTB vs matige racefiets). het grootste verschil zit daar in de banden en in de aerodynamica (houding). Qua comfort is de MTB niet slechter, door de brede banden eigenlijk alleen maar beter. (en dan vergelijk ik het nog met een racefiets ipv een hybride... ik zou wel durven stellen dat ik op mijn mtb sneller ben dan een eenvoudige hybride!)
Even los van het budget is een gravel bike misschien nog wel een betere middenweg
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Een gravelbike kan heel erg leuk (en veelzijdig zijn), maar de grote vraag is dan vooral of je graag met een dropbar (racestuur) rijdt of niet. Los van wat andere verschillen (gravelbikes hebben doorgaans geen verende voorvork) is dat toch wel een essentiëel puntje.
Persoonlijk rijd ik op straat echt tien keer liever met een dropbar dan met een mtb-stuur, het klinkt wellicht vreemd maar dat vind ik veel comfortabeler.
In het terrein juist niet, doe me dan maar de controle van een breed stuur en een meer rechtop houding. Maar in het terrein ben je ook continu van houding aan het veranderen, met je gewicht aan het werken. Terwijl je op de weg relatief stil in één houding zit, hooguit af en toe je handen verplaatst en even gaat staan om "de boel los" te houden.
Persoonlijk rijd ik op straat echt tien keer liever met een dropbar dan met een mtb-stuur, het klinkt wellicht vreemd maar dat vind ik veel comfortabeler.
In het terrein juist niet, doe me dan maar de controle van een breed stuur en een meer rechtop houding. Maar in het terrein ben je ook continu van houding aan het veranderen, met je gewicht aan het werken. Terwijl je op de weg relatief stil in één houding zit, hooguit af en toe je handen verplaatst en even gaat staan om "de boel los" te houden.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- All rounder
- Berichten: 90
- Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
- Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014
Ik had ook al even gekeken naar een gravelbike, dat lijkt meer op een racefiets met iets bredere banden dan een mountainbike met wat smallere banden.Prulleman schreef: ↑di 11 juni 2019, 13:22Zoals de grote meerderheid hierkermit schreef: ↑di 11 juni 2019, 09:08 Het is hier toch wel redelijk mtb-specifiek...
Maar ter overweging: een mtb is beter geschikt voor weggebruik dan een atb (hybride) voor terreingebruik. Vooral de smalle banden vormen soms een aardig nadeel, maar ook de kwaliteit van de verende vorken in een hybride is vaak ondermaats.
Verder zijn de versnellingen vaak zwaarder (grotere bladen voor en een kleinere cassette). Op straat geen probleem, maar op een steil klimmetje in het bos wordt je daar niet blij van
Als je op een mtb semi slick bandjes monteert (en ze een beetje harder oppompt) rolt het op straat net zo goed als een hybride, maar in het bos rijdt het beter door de bredere maat. Ook kun je op de meeste hardtails makkelijk een dragertje monteren, mocht je eens met bagage op pad willen.
Je hoort het al, ik ben wat meer mtb-minded
Nu is dat natuurlijk persoonlijk, maar wellicht toch iets om rekening mee te houden. Alleen als je vrijwel niet het bos in gaat zou mijn voorkeur (misschien...) naar een hybride uitgaan.
maar helemaal mee eens. Met een beetje lichte XC banden rol je zowel op de weg als in het bos prima, maar ga je met een hybride het bos in zit je toch snel aan de limiet (en dat zou voor mij de lol teveel beperken).
Even ter vergelijking, op mijn MTB met xc banden (Schwalbe racing ralp/ray) kan ik op de weg +/- 31km/uur voor 1 uur volhouden, met de zelfde inspanning/duur ga ik op een racefiets 33.7km/uur. gewicht van beide is vergelijkbaar (goeie MTB vs matige racefiets). het grootste verschil zit daar in de banden en in de aerodynamica (houding). Qua comfort is de MTB niet slechter, door de brede banden eigenlijk alleen maar beter. (en dan vergelijk ik het nog met een racefiets ipv een hybride... ik zou wel durven stellen dat ik op mijn mtb sneller ben dan een eenvoudige hybride!)
Even los van het budget is een gravel bike misschien nog wel een betere middenweg
Misschien ook nog wel handig om te weten; met de nieuwe fiets wil ik ook lange tochten gaan fietsen, denk aan de elfmerentocht (~100-150km) en de elfstedentocht (235km). Dan is een gewone MTB naar mijn idee geen goede keuze.
Over het idee van MTB en banden wisselen: is het gewoon een kwestie van banden van hetzelfde formaat kopen met evenveel versnellingen? Of zijn er nog andere dingen die verwisseld moeten worden?
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
klopt, en daarom sluit een gravel bike waarschijnlijk beter aan bij je wensen dan een hybride, (en misschien trap ik nu wat mensen op hun tenen, maar hybrides zie ik toch meer als stadsfietsen voor sportieve bejaarden).Mark2201 schreef: ↑di 11 juni 2019, 13:42Ik had ook al even gekeken naar een gravelbike, dat lijkt meer op een racefiets met iets bredere banden dan een mountainbike met wat smallere banden.Prulleman schreef: ↑di 11 juni 2019, 13:22
Zoals de grote meerderheid hier
maar helemaal mee eens. Met een beetje lichte XC banden rol je zowel op de weg als in het bos prima, maar ga je met een hybride het bos in zit je toch snel aan de limiet (en dat zou voor mij de lol teveel beperken).
Even ter vergelijking, op mijn MTB met xc banden (Schwalbe racing ralp/ray) kan ik op de weg +/- 31km/uur voor 1 uur volhouden, met de zelfde inspanning/duur ga ik op een racefiets 33.7km/uur. gewicht van beide is vergelijkbaar (goeie MTB vs matige racefiets). het grootste verschil zit daar in de banden en in de aerodynamica (houding). Qua comfort is de MTB niet slechter, door de brede banden eigenlijk alleen maar beter. (en dan vergelijk ik het nog met een racefiets ipv een hybride... ik zou wel durven stellen dat ik op mijn mtb sneller ben dan een eenvoudige hybride!)
Even los van het budget is een gravel bike misschien nog wel een betere middenweg
Misschien ook nog wel handig om te weten; met de nieuwe fiets wil ik ook lange tochten gaan fietsen, denk aan de elfmerentocht (~100-150km) en de elfstedentocht (235km). Dan is een gewone MTB naar mijn idee geen goede keuze.
Over het idee van MTB en banden wisselen: is het gewoon een kwestie van banden van hetzelfde formaat kopen met evenveel versnellingen? Of zijn er nog andere dingen die verwisseld moeten worden?
Grote tochten over de weg met MTB banden is een beetje zonde van je energie, dan moet je echt wel even zorgen voor geschikte banden (niet perse smal, maar weinig nop en een lage rolweerstand). Banden wisselen kan natuurlijk altijd, al past er in een racefiets geen dikke banden (niet genoeg ruimte in het frame en rondom de remmen), andersom kan je op een MTB ook niet uitzonderlijk smal gaan (afhankelijk van de breedte van je velg). Maar voor een MTB zijn er genoeg snelle wegbanden te vinden. Maar je hebt het ook over versnellingen, dus wellicht bedoel je dat je met 2 complete wielsets wilt gaan rijden. dat kan uiteraard ook, maar ook dan moet je rekening houden met de ruimte in je frame en je remmen.
Mocht je een fiets met schijfremmen hebben, dan kan het ook nog zo zijn dat de remschijven niet precies op dezelfde plek staan en je dus ook je remklauw opnieuw moet uitlijnen. Niet zoveel werk, maar wel iets om rekening mee te houden. (of je gaat aan de slag met shims om ze op exact dezelfde positie uit te lijnen.