Jullie visie op deze MTB: Grand canyon al 5.0

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
arjannl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 1 april 2019, 14:48

Hi

mijn oog is gevallen op deze mtb: https://www.canyon.com/nl-nl/mtb/grand- ... l-5-0.html
Volgens mij best een redelijk fiets voor dat geld (heb er nog niet veel verstand van, beetje bij beetje)

Alleen her en der geen goede verhalen over de suntour voorvorken. is dat bij deze versie ook het geval? (wel gezocht op reviews maar ben nog niet tevreden)

Wat vinden jullie van de afmontage voor dit geld? of adviseren jullie een andere fiets in de zelfde prijsklasse?

edit: excuus, topic te voorbarig gestart, ook nog eens in verkeerde gedeelte. Lees net pas de FAQ van "bikeadvies"
ben nog steeds benieuwd naar jullie mening en anders zie ik hier wel een slotje verschijnen :oops:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Sinds ik je vraag niet zie opduiken bij Bikeadvies, toch hier maar even antwoord (tot de mods hem verplaatsen).

Prima fiets die Canyon.

Hooguit het nadeel dat je als beginner niet veel aan je fiets doet (?)(vanwege gebrek aan sleutelervaring) en dat het dan al snel duur wordt als je langs een dealer gaat.
Een Cube kun je voor vergelijkbaar geld scoren bij een dealer en dan krijg je als het goed is wat meer service er bij.

Maar als de Canyon je aanspreekt is het vrij risicoloos.

Hooguit als je zegt dat je ook graag in het buitenland wilt gaan fietsen dat je misschien iets meer uit zou kunnen geven.
arjannl schreef: ma 1 april 2019, 14:56 Alleen her en der geen goede verhalen over de suntour voorvorken. is dat bij deze versie ook het geval? (wel gezocht op reviews maar ben nog niet tevreden)
Vroeger was SR-Suntour eerder een B-merk, maar dat is alweer even terug. De huidige SR-Suntour vorken zijn soepel en betrouwbaar. En scherper geprijsd dan concurrenten van naam. Dus geen zorgen om maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Prima vork, ik heb er een jaar mee gereden en eigenlijk geen klagen gehad. Prima af te stellen met de luchtvering en gemakkelijk zonder extra kosten van 100 naar 120mm ‘om te bouwen’.

Bij de mijne kon de rebound niet afgesteld worden en heb hem uiteindelijk vervangen voor een suntour raidon.

Bewust weer voor een suntour gekozen omdat deze ontzettend gemakkelijk zelf te onderhouden is en zonder kosten on te bouwen is naar meer veerweg. Ik rij nu met 130mm veering en hij dempt ook wel wat beter dan de XCR maar dat komt waarschijnlijk ook doordat ik nu de rebound kan aanpassen.

Ik zie op de foto trouwens dat bij deze uitvoering de rebound wel zelf aan te passen is dus dat is een pluspunt
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Even alleen een reactie op de Suntour.
Maar inderdaad daar is absoluut niets mis mee. Ik bike al een paar jaar op de 160 mm Auron Megavalanche en sinds vorig jaar zit
er in mijn LTHT een Axon ( https://www.mountainbike.nl/specials/tr ... n-34-boost )
En ze doen in mijn ogen echt niet onder voor de duurdere broertjes. :-q

Verder gewoon een net fietsje :bier:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
arjannl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 1 april 2019, 14:48

Lars TB schreef: ma 1 april 2019, 17:20 Sinds ik je vraag niet zie opduiken bij Bikeadvies, toch hier maar even antwoord (tot de mods hem verplaatsen).

Prima fiets die Canyon.

Hooguit het nadeel dat je als beginner niet veel aan je fiets doet (?)(vanwege gebrek aan sleutelervaring) en dat het dan al snel duur wordt als je langs een dealer gaat.
Een Cube kun je voor vergelijkbaar geld scoren bij een dealer en dan krijg je als het goed is wat meer service er bij.

Maar als de Canyon je aanspreekt is het vrij risicoloos.

Hooguit als je zegt dat je ook graag in het buitenland wilt gaan fietsen dat je misschien iets meer uit zou kunnen geven.
Top!

Overigens ben ik niet vies van wat sleutelen c.q. onderdelen evt vervangen waar nodig. ik heb mijn huidige en vorige budgetfietsen (ook wel de 'aldi' fietsen onderdelen vervangen of verbeterd.

M'n huidige 'aldi' full suspension deed t prima op de trails en zelfs door de ardennen.(althans als je niet beter weet.)
Alleen merk je wel dat de simpele dempers/vorken behoorlijk wat energie opslokken plus het gewicht dat je mee neemt.
Heb een goede conditie maar ik leek het toch af te leggen tegen vrienden die beduidend duurdere, lichtere en kwalitatief betere fietsen hadden.
Zo doende besloten om toch wat de portemonnee iets verder op te trekken. dan de huidige verder te willen verbeteren.

Ik rijd momenteel, recreatief, wat trails in NL en af en toe weekendje in de Ardennen. veel gekker is het nog niet :P .

Ik ga er van vanuit dat deze canyon mij voorlopig kan voorzien van een hoop plezier. En goed om te weten dat deze versie van de Suntour niet perse een bottleneck is.
Lars TB schreef: ma 1 april 2019, 17:20 Hooguit als je zegt dat je ook graag in het buitenland wilt gaan fietsen dat je misschien iets meer uit zou kunnen geven.


Valt de Ardennen ook onder "buitenland" wat jou betreft? (Op fiets moeilijkheidsgraad/technische hoger eisen niveau dan natuurlijk)
arjannl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 1 april 2019, 14:48

P@trick schreef: ma 1 april 2019, 17:48 Prima vork, ik heb er een jaar mee gereden en eigenlijk geen klagen gehad. Prima af te stellen met de luchtvering en gemakkelijk zonder extra kosten van 100 naar 120mm ‘om te bouwen’.


Bedoel je dat de huidige te "modden" is tot een 120? Of de vork is zijn geheel te vervangen voor een 120?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

arjannl schreef: ma 1 april 2019, 20:38
Lars TB schreef: ma 1 april 2019, 17:20 Hooguit als je zegt dat je ook graag in het buitenland wilt gaan fietsen dat je misschien iets meer uit zou kunnen geven.


Valt de Ardennen ook onder "buitenland" wat jou betreft? (Op fiets moeilijkheidsgraad/technische hoger eisen niveau dan natuurlijk)
Tja, je vraagt het hier op een forum waar alle serieuze bikers een duurdere fiets hebben. Niet helemaal zonder reden.


Op de Canyon zal het prima gaan in de Ardennen. Maar het gaat beter op een iets duurdere fiets. Je kunt lomper schakelen zonder dat de versnelling hapert. Een duurdere vork geeft meer controle en iets betere wielen rijdt ook prettiger. En een duurdere fiets is lichter. De Canyon in de loop van de tijd van duurdere onderdelen voorzien is niet helemaal zinnig.

Maar als je bij dit budget wilt blijven, je keuze is goed. Voor een echt betere fiets moet je naar €1.200,- gaan, dus dat is wel een grote stap.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Deze vork is om te bouwen naar 120mm travel door een kunststof spacer/begrenzer te verwijderen uit de luchtveer (als hij op deze fiets als 100mm gemonteerd is, hij word ook ingezet als 120mm bij bepaalde fietsen)

Voorbeeldje:
https://youtu.be/KiPYZH1uDyA
arjannl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 1 april 2019, 14:48

Lars TB schreef: ma 1 april 2019, 20:49
arjannl schreef: ma 1 april 2019, 20:38

Valt de Ardennen ook onder "buitenland" wat jou betreft? (Op fiets moeilijkheidsgraad/technische hoger eisen niveau dan natuurlijk)
Tja, je vraagt het hier op een forum waar alle serieuze bikers een duurdere fiets hebben. Niet helemaal zonder reden.


Op de Canyon zal het prima gaan in de Ardennen. Maar het gaat beter op een iets duurdere fiets. Je kunt lomper schakelen zonder dat de versnelling hapert. Een duurdere vork geeft meer controle en iets betere wielen rijdt ook prettiger. En een duurdere fiets is lichter. De Canyon in de loop van de tijd van duurdere onderdelen voorzien is niet helemaal zinnig.

Maar als je bij dit budget wilt blijven, je keuze is goed. Voor een echt betere fiets moet je naar €1.200,- gaan, dus dat is wel een grote stap.
ik snap helemaal het concept duurdere fiets, betere ervaring op verschillende vlakken. Ik denk ook dat de gemiddelde bezoeker hier er dan ook veel gebruik van maakt. En dat het geld dan ook meer dan waard is.

Wat mij betreft is dit een hobby erbij, naast mijn andere sporten. En ik zoek iets meer kwaliteit dan dat ik nu heb maar ook niet veel te betalen en dan nog net niks hebben.

Met deze Canyon denk ik dat dan voorlopig even vooruit kan.(prijs/kwaliteit). Om de Canyon te upgraden was ik niet van plan, het is meer onderhoud of reparaties als het nodig is.
arjannl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 1 april 2019, 14:48

P@trick schreef: ma 1 april 2019, 20:53 Deze vork is om te bouwen naar 120mm travel door een kunststof spacer/begrenzer te verwijderen uit de luchtveer (als hij op deze fiets als 100mm gemonteerd is, hij word ook ingezet als 120mm bij bepaalde fietsen)

Voorbeeldje:
https://youtu.be/KiPYZH1uDyA
Goed om te weten, mocht ik daar aan willen sleutelen ooit.
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

arjannl schreef: ma 1 april 2019, 21:09 En ik zoek iets meer kwaliteit dan dat ik nu heb maar ook niet veel te betalen en dan nog net niks hebben.
Met deze Canyon denk ik dat dan voorlopig even vooruit kan.(prijs/kwaliteit). Om de Canyon te upgraden was ik niet van plan, het is meer onderhoud of reparaties als het nodig is.
Dan denk ik dat je met deze Canyon een prima keuze maakt. Qua prijs/kwaliteit zit het bij Canyon wel goed.
Zeker als jouw referentie een "Aldi full-suspension" is, maak je met deze bike al een forse stap vooruit. Je hebt gewoon een veel betere - en ongetwijfeld ook veel lichtere - fiets onder je kont.
:-q
arjannl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 1 april 2019, 14:48

Top! Thanks!
arjannl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 1 april 2019, 14:48

arjannl schreef: do 4 april 2019, 14:57 Top! Thanks!
Inmiddels oude verkocht en de nieuwe AL 5.0 besteld. Met het mooie weer in aankomst heb ik er al weer zin in.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4832
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Toch wel voor dat mooie rood gekozen? :bier:
arjannl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 1 april 2019, 14:48

Giant-E schreef: za 6 april 2019, 20:59 Toch wel voor dat mooie rood gekozen? :bier:
Nee zwart/blauw. Het rood was mij iets too much en te glanzend. Als hij mat rood was had ik t gedaan. De zwarte oogt wat “volwassener” (ik kom van een “aldi” fiets he) 😅
Plaats reactie