Hi
mijn oog is gevallen op deze mtb: https://www.canyon.com/nl-nl/mtb/grand- ... l-5-0.html
Volgens mij best een redelijk fiets voor dat geld (heb er nog niet veel verstand van, beetje bij beetje)
Alleen her en der geen goede verhalen over de suntour voorvorken. is dat bij deze versie ook het geval? (wel gezocht op reviews maar ben nog niet tevreden)
Wat vinden jullie van de afmontage voor dit geld? of adviseren jullie een andere fiets in de zelfde prijsklasse?
edit: excuus, topic te voorbarig gestart, ook nog eens in verkeerde gedeelte. Lees net pas de FAQ van "bikeadvies"
ben nog steeds benieuwd naar jullie mening en anders zie ik hier wel een slotje verschijnen
Jullie visie op deze MTB: Grand canyon al 5.0
Sinds ik je vraag niet zie opduiken bij Bikeadvies, toch hier maar even antwoord (tot de mods hem verplaatsen).
Prima fiets die Canyon.
Hooguit het nadeel dat je als beginner niet veel aan je fiets doet (?)(vanwege gebrek aan sleutelervaring) en dat het dan al snel duur wordt als je langs een dealer gaat.
Een Cube kun je voor vergelijkbaar geld scoren bij een dealer en dan krijg je als het goed is wat meer service er bij.
Maar als de Canyon je aanspreekt is het vrij risicoloos.
Hooguit als je zegt dat je ook graag in het buitenland wilt gaan fietsen dat je misschien iets meer uit zou kunnen geven.
Prima fiets die Canyon.
Hooguit het nadeel dat je als beginner niet veel aan je fiets doet (?)(vanwege gebrek aan sleutelervaring) en dat het dan al snel duur wordt als je langs een dealer gaat.
Een Cube kun je voor vergelijkbaar geld scoren bij een dealer en dan krijg je als het goed is wat meer service er bij.
Maar als de Canyon je aanspreekt is het vrij risicoloos.
Hooguit als je zegt dat je ook graag in het buitenland wilt gaan fietsen dat je misschien iets meer uit zou kunnen geven.
Vroeger was SR-Suntour eerder een B-merk, maar dat is alweer even terug. De huidige SR-Suntour vorken zijn soepel en betrouwbaar. En scherper geprijsd dan concurrenten van naam. Dus geen zorgen om maken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Prima vork, ik heb er een jaar mee gereden en eigenlijk geen klagen gehad. Prima af te stellen met de luchtvering en gemakkelijk zonder extra kosten van 100 naar 120mm ‘om te bouwen’.
Bij de mijne kon de rebound niet afgesteld worden en heb hem uiteindelijk vervangen voor een suntour raidon.
Bewust weer voor een suntour gekozen omdat deze ontzettend gemakkelijk zelf te onderhouden is en zonder kosten on te bouwen is naar meer veerweg. Ik rij nu met 130mm veering en hij dempt ook wel wat beter dan de XCR maar dat komt waarschijnlijk ook doordat ik nu de rebound kan aanpassen.
Ik zie op de foto trouwens dat bij deze uitvoering de rebound wel zelf aan te passen is dus dat is een pluspunt
Bij de mijne kon de rebound niet afgesteld worden en heb hem uiteindelijk vervangen voor een suntour raidon.
Bewust weer voor een suntour gekozen omdat deze ontzettend gemakkelijk zelf te onderhouden is en zonder kosten on te bouwen is naar meer veerweg. Ik rij nu met 130mm veering en hij dempt ook wel wat beter dan de XCR maar dat komt waarschijnlijk ook doordat ik nu de rebound kan aanpassen.
Ik zie op de foto trouwens dat bij deze uitvoering de rebound wel zelf aan te passen is dus dat is een pluspunt
Even alleen een reactie op de Suntour.
Maar inderdaad daar is absoluut niets mis mee. Ik bike al een paar jaar op de 160 mm Auron Megavalanche en sinds vorig jaar zit
er in mijn LTHT een Axon ( https://www.mountainbike.nl/specials/tr ... n-34-boost )
En ze doen in mijn ogen echt niet onder voor de duurdere broertjes.
Verder gewoon een net fietsje
Maar inderdaad daar is absoluut niets mis mee. Ik bike al een paar jaar op de 160 mm Auron Megavalanche en sinds vorig jaar zit
er in mijn LTHT een Axon ( https://www.mountainbike.nl/specials/tr ... n-34-boost )
En ze doen in mijn ogen echt niet onder voor de duurdere broertjes.
Verder gewoon een net fietsje
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Top!Lars TB schreef: ↑ma 1 april 2019, 17:20 Sinds ik je vraag niet zie opduiken bij Bikeadvies, toch hier maar even antwoord (tot de mods hem verplaatsen).
Prima fiets die Canyon.
Hooguit het nadeel dat je als beginner niet veel aan je fiets doet (?)(vanwege gebrek aan sleutelervaring) en dat het dan al snel duur wordt als je langs een dealer gaat.
Een Cube kun je voor vergelijkbaar geld scoren bij een dealer en dan krijg je als het goed is wat meer service er bij.
Maar als de Canyon je aanspreekt is het vrij risicoloos.
Hooguit als je zegt dat je ook graag in het buitenland wilt gaan fietsen dat je misschien iets meer uit zou kunnen geven.
Overigens ben ik niet vies van wat sleutelen c.q. onderdelen evt vervangen waar nodig. ik heb mijn huidige en vorige budgetfietsen (ook wel de 'aldi' fietsen onderdelen vervangen of verbeterd.
M'n huidige 'aldi' full suspension deed t prima op de trails en zelfs door de ardennen.(althans als je niet beter weet.)
Alleen merk je wel dat de simpele dempers/vorken behoorlijk wat energie opslokken plus het gewicht dat je mee neemt.
Heb een goede conditie maar ik leek het toch af te leggen tegen vrienden die beduidend duurdere, lichtere en kwalitatief betere fietsen hadden.
Zo doende besloten om toch wat de portemonnee iets verder op te trekken. dan de huidige verder te willen verbeteren.
Ik rijd momenteel, recreatief, wat trails in NL en af en toe weekendje in de Ardennen. veel gekker is het nog niet .
Ik ga er van vanuit dat deze canyon mij voorlopig kan voorzien van een hoop plezier. En goed om te weten dat deze versie van de Suntour niet perse een bottleneck is.
Valt de Ardennen ook onder "buitenland" wat jou betreft? (Op fiets moeilijkheidsgraad/technische hoger eisen niveau dan natuurlijk)
Bedoel je dat de huidige te "modden" is tot een 120? Of de vork is zijn geheel te vervangen voor een 120?
Tja, je vraagt het hier op een forum waar alle serieuze bikers een duurdere fiets hebben. Niet helemaal zonder reden.
Op de Canyon zal het prima gaan in de Ardennen. Maar het gaat beter op een iets duurdere fiets. Je kunt lomper schakelen zonder dat de versnelling hapert. Een duurdere vork geeft meer controle en iets betere wielen rijdt ook prettiger. En een duurdere fiets is lichter. De Canyon in de loop van de tijd van duurdere onderdelen voorzien is niet helemaal zinnig.
Maar als je bij dit budget wilt blijven, je keuze is goed. Voor een echt betere fiets moet je naar €1.200,- gaan, dus dat is wel een grote stap.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Deze vork is om te bouwen naar 120mm travel door een kunststof spacer/begrenzer te verwijderen uit de luchtveer (als hij op deze fiets als 100mm gemonteerd is, hij word ook ingezet als 120mm bij bepaalde fietsen)
Voorbeeldje:
https://youtu.be/KiPYZH1uDyA
Voorbeeldje:
https://youtu.be/KiPYZH1uDyA
ik snap helemaal het concept duurdere fiets, betere ervaring op verschillende vlakken. Ik denk ook dat de gemiddelde bezoeker hier er dan ook veel gebruik van maakt. En dat het geld dan ook meer dan waard is.Lars TB schreef: ↑ma 1 april 2019, 20:49Tja, je vraagt het hier op een forum waar alle serieuze bikers een duurdere fiets hebben. Niet helemaal zonder reden.
Op de Canyon zal het prima gaan in de Ardennen. Maar het gaat beter op een iets duurdere fiets. Je kunt lomper schakelen zonder dat de versnelling hapert. Een duurdere vork geeft meer controle en iets betere wielen rijdt ook prettiger. En een duurdere fiets is lichter. De Canyon in de loop van de tijd van duurdere onderdelen voorzien is niet helemaal zinnig.
Maar als je bij dit budget wilt blijven, je keuze is goed. Voor een echt betere fiets moet je naar €1.200,- gaan, dus dat is wel een grote stap.
Wat mij betreft is dit een hobby erbij, naast mijn andere sporten. En ik zoek iets meer kwaliteit dan dat ik nu heb maar ook niet veel te betalen en dan nog net niks hebben.
Met deze Canyon denk ik dat dan voorlopig even vooruit kan.(prijs/kwaliteit). Om de Canyon te upgraden was ik niet van plan, het is meer onderhoud of reparaties als het nodig is.
Goed om te weten, mocht ik daar aan willen sleutelen ooit.P@trick schreef: ↑ma 1 april 2019, 20:53 Deze vork is om te bouwen naar 120mm travel door een kunststof spacer/begrenzer te verwijderen uit de luchtveer (als hij op deze fiets als 100mm gemonteerd is, hij word ook ingezet als 120mm bij bepaalde fietsen)
Voorbeeldje:
https://youtu.be/KiPYZH1uDyA
Dan denk ik dat je met deze Canyon een prima keuze maakt. Qua prijs/kwaliteit zit het bij Canyon wel goed.arjannl schreef: ↑ma 1 april 2019, 21:09 En ik zoek iets meer kwaliteit dan dat ik nu heb maar ook niet veel te betalen en dan nog net niks hebben.
Met deze Canyon denk ik dat dan voorlopig even vooruit kan.(prijs/kwaliteit). Om de Canyon te upgraden was ik niet van plan, het is meer onderhoud of reparaties als het nodig is.
Zeker als jouw referentie een "Aldi full-suspension" is, maak je met deze bike al een forse stap vooruit. Je hebt gewoon een veel betere - en ongetwijfeld ook veel lichtere - fiets onder je kont.