Tips keuzes opbouwen fiets

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
MarkVeenstra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 13:26

Zoals aangekondigd in het voorsteltopic, wil ik een fiets opbouwen voor mijn vrouw. Zelf ben ik weliswaar technisch onderlegd, maar heb weinig ervaring met mountainbikes. Google en dit forum helpen uiteraard in het vormen van mijn mening, maar op een aantal punten kan ik goed de mening van ervaren materiaalmensen gebruiken.

Doel fiets: Sporadisch in het bos, beginner niveau, 1.72 lang, 65kg. Daarnaast als vakantiefiets met wat bepakking en een fietskar.
Daarom: hardtail mtb, voorvork met lock functie (hoeft niet remote te kunnen).

Zelf opbouwen omdat het een leuk project is, en ook niet zo kritisch gezien het doelgebruik van de fiets. Een frame uit china halen is daarbij een optie, eventueel met plastidip van een mooi kleurtje te voorzien. Budget beperkt houden, specificaties (gewicht) zijn niet heel belangrijk. Echter, waar ik keuzes heb, kies ik liever voor de optie die de fiets wat minder een tank zal maken.

Mijn vrouw heeft een tweelingzus, die sinds kort een Trek Roscoe 7 maat 17,5"heeft (ook beginner), wat prima bevalt, alleen het stuur was wat breed (last van dr polsen, stuur ingekort, probleem opgelost). Ik heb hiermee een aardig uitgangspunt voor het vergelijken van geometrieën.

Goed, de keuzes waar ik graag jullie tips/meningen over zou willen hebben:
- Zijn er gegronde redenen om carbon frame uit te sluiten (bijv. van fahrsport)?
- Goede aluminium opties uit het oosten? (amper te vinden), of van bike-discount (cube frames <100 euro.., 1.9 kg not too bad?) Of kan ik dan beter het forum of marktplaats in de gaten houden voor een leuke 2e hands fiets als uitgangspunt?
- bottombracket bij voorkeur BSA, maar pressfit kan het ook prima goed doen tegenwoordig toch?
- frame het liefst geschikt voor steekas (sommige frames kan je met inserts in de dropouts van QR een steekas maken?)
- boost frame, 148mm (zoals de Trek Roscoe), geeft flexibiliteit tussen dikke banden 27.5" en normale 29". Dit heeft mijn aandacht getrokken, maar de keuzes in frames zijn nog niet erg groot en een 2e hands optie als basis te pakken is dan nog lastiger. Gezien het gebruik, is er een significant voordeel aan 27.5"+? of zal 27.5" met 142mm inbouwbreedte net zo goed voldoen? Of dan toch beter voor een 29" kiezen?
- Wielen kan ik zelf spaken. In geval van een boostframe dacht ik aan velgen met intern 35mm breedte. Zodat ik daar zowel 2inch gladde banden op kan leggen als 2,5 of 2,8" dikke profielbanden. Maar als het toch niet extreem dik gaat zijn, is een iets smallere velg dan niet veel gangbaarder? (op de racefiets zijn we al blijf met 19 of 21mm interne velgbreedte tegenwoordig, atb zal wel breder zijn).
- Naven en spaken moet ik nog onderzoeken, voordelig/robuust, waarschijnlijk dan niet de meest lichte optie op de markt , dat is vast al vaker besproken dus ga ik nog even op zoeken.

- Voorvork, wel/niet boost? 110mm inbouwbreedte geeft flexibiliteit tussen 27,5"+, en 29". in vakantiesetting denk ik aan schwalbe big apples oid... 100mm beperkt het gebruik van de vork tot de gekozen diameter (27,5" of 29"), is er een nadeel aan het gebruik van een 27.5" wiel in een 29" voorvork? (normale 100mm inbouwbreedte). Ik zou zeggen van niet of nauwelijks.
- wel of geen voorderailleur, ik denk dat ik eruit ben dat een 1x11 setup prima zal werken voor beide doeleinden. met een 11-42 achter, en een 28, of eventueel 34 blad voorop. Geen voorderailleur scheelt in complexiteit en wat er niet is kan ook niet kapot. Topsnelheden zullen beperkt zijn (mijn vrouw kennende), dus zal niet snel tekort komen.Een dubbel in atb is vaak 24-34, of 26-36 als ik dat zo zie, daarmee zou vooral wat te winnen zijn aan de lichte kant van het spectrum.
- Afmontage, datgene wat voor handen is voor weinig (canyon outlet, bike-discount oid), maar shimano deore of SLX, of SRAM op vergelijkbaar niveau.

Zoals te lezen, heb ik al aardig wat overwegingen zitten maken, maar mijn eigen beperkte MTB ervaring beperkt me nu in het doorhakken van knopen. In mijn ogen begint alles hier bij het frame (alu/carbon, discounter in EU of China, 27,5"/27,5"boost/29", steekas/QR, BSA/pressfit). Daarna pas komen keuze voor voorvork, wielen en afmontage.

Alle meningen zijn welkom en zullen mij helpen in het maken van keuzes!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Carbon frame voor een vakantiefiets, ik zou alu verkiezen.
Vaste voorvork om lowrider op de voorvork te kunnen monteren heeft voordelen. mtb'en met een geveerde vork is wel comfortabeler.
Cube frames in overvloed.
29er is prettig met fietsvakantie
Boost is marketing bullshit.
brede velgen kan maar als je er geen passende banden bij gaat gebruiken. Dan zou ik smallere velgen verkiezen. Bovendien rij je met bepakking ook zulke breden banden? En voor sporadisch bosgebruik 2.8 banden? Dan zou ik voor smaller en lichtere banden gaan.
spaken, DT competition
Trek FX een optie en dan waar nodig onderdelen vervangen?
MarkVeenstra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 13:26

Dank Jurriaan, voor je reactie.

Waarom zou je voor alu kiezen? Of waarom niet voor Carbon?
Bereidster is een kg of 65, wat niet heel veel is. zelfs met bepakking blijft de belasting beperkt. Als het carbon normaal flink onder handen genomen wordt in het bos, kan deze een fietsvakantie met wat meer gewicht en lagere impact wel aan toch?
Bevestigen van bepakking kan wel een issue, of punt van aandacht zijn. Metname voor oplosisngen die halverwege een achtervork zouden aangrijpen, of alleen aan de zadelpen zitten. Dan krijg je gekke momenten waar een frame niet op gebouwd kan zijn.

Qua bepakking aan de voorvork, dacht ik het minimalistisch te houden en op die manier de verende voorvork er in te houden. bijv. salsa anycage, of iets dergelijks: https://tinyurl.com/y8ex6yc2" onclick="window.open(this.href);return false;

Dank voor de opmerkingen over boost, spaken en velgbreedte. Denk dat het de mogelijkheden vergroot, en daarmee makkelijker maakt om "gewoon " een 29" frame te zoeken.

Is de Trek FX niet vooral fitness fiets en niet zozeer een mountainbike?
zok
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: di 12 januari 2010, 21:08

Mijn mening;
Alu/ stalen frame met bokjes voor bagagedrager.
Voor vakantie een vaste stalen vork met bevestingingspunten voor lowrider Fietstassen.
Voor Mtb gebruik evt een geveerde vork erbij, maar een vaste kan ook.
( 1x per jaar even een vork wisselen).

Ik lees sporadisch bos; danzou Ik voor 29” gaan.
En een vaste vork.( lekker licht).

Steekassen of QR?
Dat ligt ook een beetje welk frame en vork je tegenkomt.
Persoonlijk zou ik dan wielen uitzoeken waarbij je de naven mbv adapters kan ombouwen van qr naar steekas.
Maar dit zijn dan meestal niet de allergoedkoopste naven.
Een complete wielset is vrijwel altijd voordeliger.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

2.0" slick gaat er belabberd op een 35 mm passen. De spagaat die je daar zoekt kan niet. Gooi er dan een 2.35" slick op, rolt lichter, nog meer comfort. En past wel met 35 mm velg.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Belangrijke vraag: hoe wordt die fietskar bevestigd?
Bijvoorbeeld een BOB-Yak wordt aan de (speciale) snelspanner van het achterwiel gehangen en dan is carbon geen punt, maar als er klemmen om de achtervork komen zou ik toch een sterke voorkeur voor alu (geen superlichtgewicht) of staal als framemateriaal hebben.

Verder zou ik bij het gebruik wat je beschrijft het allemaal niet te ingewikkeld maken. Dus wel of geen boost is geen hamvraag, gewoon kiezen waar je interessant geprijsd tegenaan loopt. Als velgbreedte lijkt me ongeveer 25mm tot max. 30mm echt wel genoeg en ik zou een voorkeur voor een 29er hebben ivm (iets) beter rollen en iets meer comfort in het terrein.

Een paar jaar geleden heb ik voor mijn vriendin ook iets vergelijkbaars opgebouwd. Ik wilde dus een 29er, en zocht een betaalbaar frame maar de kleur was wel belangrijk. Niet te zware wielen, juist omdat zij minder getraind is wilde ik een klein beetje op de grammen letten. Daarom heb ik ook de allergoedkoopste vorken links laten liggen, daarmee zit je zo aan 2.200~2.300 gram terwijl een Reba (of gelijksoortig) daar een halve kg winst op pakt.

Denk even goed na over de drivetrain, als je vriendin niet erg goed getraind is kan een 2x drivetrain toch wel de betere keuze zijn. Beter een versnellinkje over als het (lang?) bergop gaat dan te moeten harken in een net iets te zwaar verzet.
En met de moderne sideswing voorderailleurs schakelt het allemaal nog net wat beter als "vroeger".

Uiteindelijk uitgekomen op:
- een Drössiger frame, alu en elke RAL kleur mogelijk voor onder de 200 euro (toen).
- een wielsetje met XT naven en lichte Crest velgen, Fietssportief (inmiddels failliet) verkocht die toen voor 225 euro.
- een X-Fusion 100mm luchtvork, het was een beetje lastig aan een niet-tapered vork komen maar die vond ik voor een acceptabele prijs op Ebay.
- afmontage met XT 9-speed schakelspul (2x9), gripshift en Deore remmen. Heel specifiek, omdat zij gewend is aan een Nexus versnellingsnaaf op haar stadfiets met een gripshifter die andersom draait dan bij derailleurs heb ik de gripshifter gecombineerd met een inverse XT derailleur. Daarbij trekt de veer de derailleur naar een groter tandwiel ipv een kleiner, dus draait de shifter dezelfde kant op als bij die Nexus (die inverse derailleurs zijn er alleen voor 9-speed).
Omdat we voor die 9-speed setup gingen waren we beperkt tot een cassette met 34 tandjes max. Voor haar wat zwaar als we de bergen in gaan, dus daarom een 20 tands granny gemonteerd.
Laten we die draairichting van de gripshifter los zou een modernere setup met 2x11 en een grotere cassette meer voor de hand liggen.
- banden die op straat licht rollen, maar ook een eenvoudig pad prima aankunnen: Conti Racekings.

Omdat er soms een hondenmand aan het stuur mee moet heb ik later nog een starre (Surley) vork gekocht, die mand komt met inveren namelijk tegen de vorkbrug van de verende vork.

Let wel, ik zeg niet dat je deze keuzes moet overnemen, maar ik geef ze als voorbeeld met mijn/onze afwegingen erbij ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MarkVeenstra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 13:26

Dank voor alle reacties, wederom, geeft weer meer richting en eigenlijk vooral dat ik het ook niet moeilijker moet maken dan nodig.

De fietskar is een thule charoit CX1 of 2,...., die gaan aan de quickrelease of via een adapter aan de steekas. Dat gaat geen probleem geven.

Voorvork had ik al eerder opgevangen dat je daar misschien niet de allergoedkoopste optie wilt hebben, maar liever ietsje meer investeren voor een iets lichtere vork, met lucht, en met een lock functie.

Drivetrain voor een 2x 11 kiezen is denk ik dan toch wel een veiligere optie. Weliswaar meer onderdelen (die stuk kunnen gaan), maar tot een paar jaar geleden reedt elke mountainbike met een voorderailleur rond, dus zo kwetsbaar zal het ook niet zijn - zeker met het type gebruik dat we voor ogen hebben.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MTB die ook als vakantie fiets dienst doet, met fietskar, daar zou ik voor staal kiezen, met oogjes voor dragen (en spatborden?).
De kar komt aan de achteras, onder de snelspanner ? Dan een frame voor een 135mm QR achteras.
Vaste vork is al gezegd, voor de vakantie, dus met oogjes, de rest vh jaar een geveerde vork.
29", dat sowieso.
2x10 of 2x11 versnellingen. voorbladen bijv. 36-24. Categorie Deore t/m XT.
Ik zou velgen kiezen van 25mm, daar past alles op wat je wilt gebruiken.
Brede velgen vragen om brede banden, en bovendien zijn de brede combi's teveel mtb, de vakantiefiets komt dan in het geding.
Schijfremmen. Een setje Shimano Deore is probleemloos genoeg om heel te blijven, ook tijdens de vakanties.

Jammer dat On One gestopt is met de Inbred, maar misschien kan je 2e hands nog een S of M scoren.
Nadeel vd Inbred is het rechte 1 1/8 balhoofd. Het wordt steeds lastiger daar een goede verende vork voor te vinden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MarkVeenstra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 13:26

Thanks.
De 36/24 vertanding kan ik wat mee, ik snap verzetten prima maar in tegenstelling tot racefietsen heb ik hier niet direct mijn getallen paraat.

Waarom zou je voor een vaste voorvork kiezen en niet voor geveerde vork met lock functie? Qua bagage verwacht ik er niet dragers en paniers aan te hangen, hooguit lichtgewicht bepakking zoals ik eerder linkte (https://tinyurl.com/y8ex6yc2" onclick="window.open(this.href);return false;). Dus voor bevestigingspunten hoef ik het niet te doen.

De aanhanger is van Thule, die heeft zowel voor quickrelease als voor steekas, adapters die je aan de buitenkant van het frame monteert (Indien nodig, met langere as meegeleverd). Ik ben wel van de boost dingen afgestapt, het is veel makkelijker zoeken naar QR 135mm of 142mm steekas.

Materiaalkeuze voor het frame ben ik nog niet uit. Oogjes voor spatborden en achterdrager zijn wel een plus, dat heb je natuurlijk vaker op alu en staal dan op carbon. Eigenlijk is carbon voor mij alleen het argument dat ik graag de ervaring op zou willen doen iets uit china te laten komen. Wat direct een compromis zou zijn voor deze fiets want van de 3 (of 4) materialen, zijn alu en staal voor de hand liggendere keuzes.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet gewoon doen wat jou het beste lijkt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie