Adventures of an old rookie .....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Na de laatste mooie rit op 21 april sloeg de MS weer toe. Na een dikke twee weken van pijn, uitputting, verlammingen, angst, verdriet, pijnstillers veel op bed en niet opgeven, ging het vandaag weer een heel klein beetje.

Omdat ik abnormaal ben, kon ik het niet laten om mijn Cube even uit te laten...... :D Maar ook omdat mijn body and mind weer naar sporten snakten...

Ik ben nog zo slap als een vaatdoek en moest een hele drempel over, maar vòòr ik het wist, was ik alweer onderweg naar het Cadettenkamp..

"Niet te hard, spaar je krachten en geen risico's nemen"! zo neem ik mijzelf voor. En als de klimmetjes momenteel teveel inspanning kosten, gewoon lopen.... Het gaat erom dat je er weer bent....

Maar eigenlijk neemt mijn lijf het gewoon over, merk ik al snel.... Het gaat vanzelf.... Ik ben veel uit het zadel, verplaats, mijn gewicht goed, kijk goed voorbij de bochten en eigenlijk vlieg ik er overheen zonder al teveel inspanning.

Ik moet nog even een stop maken bij het oversteekje bij de weilanden omdat daar een paar grapjassen tussen de boomstammen een wegversperring hadden gemaakt met boomstronken. Ik kon maar nét op tijd remmen! Enfin, het is nu weer opgeruimd....

Ook de klimmetjes gaan belachelijk makkelijk. Ik hoef ook zelfs helemaal niet veel terug te schakelen. Zelfs het laatste beruchte klimmetje gaat met gemak en op de daarop volgende zandvlakte ga ik met mijn kont nòg verder naar achteren dan ik normaal doe en merk meteen dat het dan helemaal makkelijk gaat.

Op het eindpunt aangekomen check ik tòch weer even mijn computer en het blijkt dat ik, ondanks de verplichte stop, tòch weer 18,3 gemiddeld heb gefietst. :o

Ik snap er geen f*ck van maar ben er wel blij mee natuurlijk!

Morgen rustdag voor de zekerheid.. denk ik... It's good to be back! :-q
Laatst gewijzigd door Ad58 op ma 8 mei 2017, 15:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Fijn dat je weer wat beter bent.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Nu nog vasthouden.....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Vanmorgen weer een rondje CD. Ging niet zo soepel als gisteren; het zonlicht speelde me herhaaldelijk parten hetgeen resulteerde in stuurfoutjes hier en daar. Een keer een voetje aan de grond en laatste klimmetje niet gehaald.
18,0 km/uur gemiddeld.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Goed om te horen dat je weer op de fiets zit Ad.
Dat je nu sneller bent dan voor je verplichte 2 weken stop. Kan dat te maken hebben met de rust?
Een trainingsschema is soort gelijk opgebouwd, in 4 weken schema elke week de trainingen opbouwend in zwaarte en sluitend met een week van rust. Waardoor je een supercompensatie krijgt in je spieren.
Trainen is schade toebrengen aan de spieren, die door tot rust komen herstellen en er dan sterker eruit komen.
Alleen weet ik niet of dit ook zo kan werken met MS, ik ben geen dokter en niet thuis ben in het ziektebeeld van MS.
In ieder geval past bij jou wel de kreet: Opgeven is geen optie.
Petje af.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Zo, na 6 weken eindelijk weer in het zadel! Rondje CD geprobeerd. Was enorm zwaar en na de laatste klim, die jammerlijk mislukte, zat ik finaal door mijn reserves heen. Ik moest even snakkend naar adem gaan liggen en wat koelen met water en drinken.
Maar na 5 minuten ging het weer en verder gegaan. Dat snelle herstel is hoopgevend vind ik! Als het een beetje goed aanvoelt, morgen weer!
Toch nog 16,7 km/uur gemiddeld...
Met al dat losse en droge zand is mijn banden spanning toch te hoog merkte ik. Bij die laatste klim draaide mijn RR achter gewoon door... Die gaat morgen op 2,0!

We gaan gewoon weer lekker verder waar we gebleven waren! 8)
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Lekker dat je weer aan het fietsen bent! Ik zou wel iets meer rust nemen tussen de ritten in. Als je na 6 weken net weer begint is 2 dagen achter elkaar teveel van het goede..helemaal als je door je reserves heen was zoals je aangeeft. Het is beter om minstens een hele dag maar beter 2 dagen rust te nemen en daarna weer te gaan fietsen. Rustig opbouwen, anders put je je lichaam alleen maar uit en bouw je af i.p.v. op. Zie ook de vorige reactie van reaction 67. En verder uiteraard lekker genieten van het fietsen! :-q Respect voor je instelling en motivatie!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik ga het proberen, maar wordt moeilijk voor mij! :-{ Bedankt voor het goede advies! Je hebt volledig gelijk natuurlijk, maar dat valt niet mee voor een MTB-junkie... :((
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Of je doet een herstelritje tussendoor ...
Gewoon een stuk fietsen op de weg .. relaxed tempo en je spierpijn zal dan ook minder zijn.
Het relaxte fietsen zorgt voor een betere doorbloeding van je zwaar belaste fietsspieren dan dat je op de bank rust blijft nemen.
Hiermee wordt melkzuur wat de spierpijn o.a. veroorzaakt sneller afgevoerd en zijn je benen weer sneller fris voor een volgende rit CD.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Mooi het weer beter gaat met je.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Misschien is een herstel ritje wel een goed idee! Ik speelde zelf ook al met die gedachte. Gisteren heb ik mijn racefiets tevoorschijn gehaald. Even de ketting en cassette gereinigd, gepoetst en de banden op spanning gezet. Wat een verschil met een mtb trouwens; 7,5 voor en 8 bar achter....
Even kijken hoe ik me voel vandaag en wat voor weer het wordt.

Ketting reinigen doe ik het laatste jaar met de Parktool, wat een fijn ding! Ik gebruik gewoon een scheutje Dreft en een paar keer verversen tot het water schoon blijft. Daarbij drogen en opnieuw smeren waarbij ik hem een paar keer door alle versnellingen haal.
Samen met de Lidl fietsenstandaard natuurlijk, ook zo'n geniaal goed ding!

Smeren doe ik gewoon met Cordo PTFE spray. Ik spuit het dan wel eerst op veilige afstand op een klein schoon doekje, om mijn schijfremmen niet onder te nevelen. Doekje vouw ik dan om de ketting en vervolgens draai ik aan een trapper. Ik herhaal de handeling een paar keer, tot het doekje verzadigd is en ketting mooi gesmeerd. De dag daarna even het overtollige vet er af wrijven.

Afbeelding
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ziezo, ik ben er vanmorgen maar eens met de racefiets op uit geweest! Herstel rondje zogezegd. 40 km gefietst en afhankelijk van de omstandigheden tussen de 25 en 35 km/uur. Lekker relaxed dus en het voelde goed.
Weer even wennen aan het SPD gebeuren maar dat ging snel. Het verschil tussen wèl of geen vering voel je goed.
Ook valt me op dat MTB-en me veel meer uitput dan racefietsen!
Die 40 km gingen met gemak en bij het laatste rondje CD op de MTB van slechts 7,5 km stortte ik helemaal in....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Herstel en dan zo'n snelheden halen. Dat heb je wel een goede conditie.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dat vind ik niet snel hoor! Als ik in echt in vorm ben, fiets ik veel boven de 40 met af en toe een piekje naar de 50.
Ik denk dat ik even blijf racefietsen. Ik zit alleen maar op de racefiets met mooi weer en voor je het weet is de zomer weer voorbij! Ik denk erover om weer om de dag mijn trainingsrondje van 60 km te gaan doen. Even lekker wat conditie opbouwen. Dat zijn toch weer zo'n dikke 300 km per week.
Ik kan in de herfst en winter nog meer dan genoeg MTB-en... En dan heb ik hopelijk flink wat conditie opgebouwd.

Ik mag me van de doktoren ook inspannen. Ik heb me laatst laten testen en hart en longen zijn dik in orde. Mijn bloeddruk bedraagt 80/130 en een hartslag van 68. Dat zijn waardes van een jonge God, zo verzekerde de arts me. En u bent al haast 60! Zulke waardes zien we niet vaak bij die leeftijd sprak hij een tikje jaloers.
Kijk, dat geeft de burger weer moed!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Karvan Cevitam
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:38
Mijn mountainbike: ????? ??????

Dat lijkt me heerlijk om te horen :-q
Gesloten