Sneller worden

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Ja, grenspaal / monument. Ik begin dus op het segment "ik haat modder" aangezien ik aan kom fietsen over soesterberg.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

MrGoon22 schreef: Mijn rondje zeist vanaf de grenspaal zit nu op 40:39
Dat zou verdacht snel zijn :-D
Als je het aandurft om je Strava account met ons te delen kunnen we je van gedetailleerde feedback voorzien :wink:
Verder ik ben pas net begonnen en was zeker niet van plan een klap geld uit te geven aan de fiets
Zeker niet nodig, wat je nu hebt is prima materiaal :-q
Een ander achterbandje gaat er om wanneer deze op is. Ik zit nu haast op 2000km en ze slijten aardig. Nog 2000 en de achterband is op de voorband gaat niet zo snel.

Je zou ook eens kunnen kijken naar de Continental Race King in 2.2 breed als achterband. Redelijk snel, voldoende grip in Zeist, en nog betaalbaar ook.
En dat is het punt waar ik nu echt een end te kort op kom, energie.
Rustig door blijven trainen. Als je pas 2 maanden weer begonnen bent kun je nog bergen progressie maken :-q
Everybody bought a new bike!
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

asphaltdude,
bedankt voor de bandentip ik zal me nog even inlezen dit kan wel eens mijn volgende bandensetje worden.
mijn strava, ik pak de fiets meestal ook als ik ergens heen ga dan zet ik strava niet aan natuurlijk (vandaar ook deze pedalen.) https://www.strava.com/athletes/16933214" onclick="window.open(this.href);return false;
en ja, vandaag precies 2 maanden terug deze fiets gekocht! ik heb telkens nog dikke spierpijn na lange pittige ritten ik kan nog een heel end sterker worden denk ik.


verder ik lees op de site van ntfu dat er zaterdag een clinic is op de lage vuursche ik ga me inschrijven. zal ik dit doen op beginners of gevorderd/ half gevorderd niveau? ik neig naar de 2e groep alleen is mijn kennis over materiaal en de sport zelf zeer beperkt.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

MrGoon22 schreef:bedankt voor de bandentip ik zal me nog even inlezen dit kan wel eens mijn volgende bandensetje worden.
Ik zou de Race King niet direcht aanraden als voorband. Hij ís prima als voorband te gebruiken, maar niet op iedere ondergrond. Wedstrijdrijders die vaak wisselen gebruiken m wel eens als voorband, maar wil je gewoon één setup om minstens 3/4 van het jaar zorgeloos (bijna) overal te rijden, dan zou ik wel een Race King achter nemen, maar vóór een meer allround bandje met wat meer grip (Continental X-King, Schwalbe Rara of RoRo).
Als je nu vóór een RoRo hebt die nog goed is, zou ik die gewoon laten zitten.
[Linkje naar Strava]
DIT is echt niet langzaam zeg! :o
Sterker nog: voor iemand die 2 maanden bezig is vind ik dit echt loeihard :bier: :-q

Ik denk dat je bij die NTFU clinic zeker wel bij (half)gevorderd kunt aansluiten.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Ik dacht dat ik met mijn 43.5 al redelijk vlot ben, komt een broekie mij voorbij. Maar ja ik ga dan weer niet zo vaak onderuit :tong
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Danku (a).
Heb me nu ook opgegeven voor de clinic alleen wel die van 13 november. Voor dit weekend zaten ze al vol. Heb er zin an en kan ik voor die tijd nog een paar keer trainen daar. Ik fiets er al een even niet meer ze zijn het halve bos aan het kappen daar momenteel.

En ik klap er idd nog te vaak af -.- Meestal wanneer ik er helemaal door heen zit en dan toch door blijf knallen... dalijk rijd ik op de juiste bandenspanning dan hoop ik ook wat minder vaak onder uit te gaan.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

FF 5 dagen niet fietsen en dan voor je pr gaan... Rust levert nogal eens een pr op ;-)
Laatste keer rondje Rijssen na 5 dagen rust knalde ik er bijna 1m30 af...
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

1.74m en 72kg, dan ben je 2cm langer dan ik. Er *mag* (niet moet) dan wel wat kg af, maar fiets om af te vallen. Als je gaat afvallen om sneller te fietsen met een "groene" bmi... Nou laat ik het zo zeggen, niet mijn ding.
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

5 dagen rust... misschien als ik ziek ben het is een goede tip hoor! Maar dat kan ik niet. Vandaag wel een rust dag en morgen alleen even een uurtje zwemmen in de avond. Ik wil nog wel wat langer wachten voor ik weer een poging doe hoor.
En verder de kilo's vliegen er nog steeds van af met al het sporten dat ik doe. Mag best even duren maar zal wel op mijn voeding letten.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Interval - interval - interval...

Da's het toverwoord. Van duurtraining ga je niet sneller worden.

Zelf merk ik trouwens ook dat frequentie intervaltraining met rennen mij ook helpt met fietsen
StAlTiCa
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Techniek is toch wel een grote factor bij het mountainbiken.

Mijn techniek is niet best maar mijn conditie is wel aardig.
Met klimmen kan ik mensen bijhouden of eraf fietsen maar in de afdalingen halen ze mij weer in of rijden ze mij uit het wiel.
Dan kost het weer wat energie om terug te rijden.

Techniek, bochten maken is key.

Je kunt nog zo'n goede conditie hebben, maar de klimmen in NL zijn niet lang genoeg om veel winst te pakken.

Met de Bart Brentjens bijv. was ik het zat om steeds voorbij gestoven te worden in de afdalingen.
Ik heb de laatste klimmen flink gas gegeven om zonder mensen in mijn wiel af te kunnen dalen.
Echter onderaan de afdaling waren ze weer vlak achter me.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

techniek is key... bochten en goed leren pompen (en leren zien waar je het kan doen op de trail) :-q dat is hoe ik tegenwoordig cheat nu ik minder conditie heb als "vroeger" :lol:


platte bochten
https://www.youtube.com/watch?v=nrHWdScZ0Uo" onclick="window.open(this.href);return false;

pompen
https://www.youtube.com/watch?v=nFXS4d6trws" onclick="window.open(this.href);return false;
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Ik kom vooral benen te kort op het moment, kracht, conditie.
Daarnaast zal mijn techniek verre van perfect zijn ik kan niet wachten tot ik aan de clinic mee doe op de lage vuursche.
Thx voor de video's ik ga ze thuis bekijken.
En wat interval training betreft, ik vind het leuk om op parcours als de lage vuursche of t soester hoogt telkens kleine segmenten volgas te knallen. Tussen de 2 en de 5 minuten. Dan even stukje rustaaaag en vervolgens weer een segment aanzetten mag ik dit als interval tellen of is dat te lang voor een interval?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

MrGoon22 schreef:Ik kom vooral benen te kort op het moment, kracht, conditie.
Daarnaast zal mijn techniek verre van perfect zijn ik kan niet wachten tot ik aan de clinic mee doe op de lage vuursche.
Thx voor de video's ik ga ze thuis bekijken.
En wat interval training betreft, ik vind het leuk om op parcours als de lage vuursche of t soester hoogt telkens kleine segmenten volgas te knallen. Tussen de 2 en de 5 minuten. Dan even stukje rustaaaag en vervolgens weer een segment aanzetten mag ik dit als interval tellen of is dat te lang voor een interval?
Prima interval training hoor. Als je doe nou afwisselt met lange rustige ritten en ook echte rustdagen dan gaat het vanzelf goed komen
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
MrGoon22
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: do 6 oktober 2016, 03:53

Ik heb inmiddels ook amerongen en leersum ontdenkt. Mega! Daar heeft ook iemand mij geholpen met de bandenspanning heb veel meer vertrouwen in de fiets nu. Heb er nu 3 rondjes leersum op zitten en 4 rondjes amerongen erg leuk. Begin de routes een klein beetje te kennen daar. Word op de klimmen soms voorbij gereden alsof ik stil sta :'( hahaha. Maar ook daar kunnen we op trainen. Verder zei iemand me vandaag dat ik mijn zadel iets lager moet zetten? Ik dacht dat ik tegen gestrekt aan moest zitten? Bedankt allemaal voor de adviezen.
Plaats reactie