Wel of geen klikpedalen??

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
AoS
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 14 augustus 2004, 09:59
Mijn mountainbike: Giant T-Mobile Custom
Contacteer:

Pas geleden heb ik een flinke smak gemaakt omdat ik van mijn trapper af schoot. Om me heen hoor ik verschillende verhalen over klikpedalen, die moeten zo'n voorvallen voorkomen.... maar andere zeggen dat je er niet makkelijk uit komt als het nodig is zodat dát juist weer een risico is.

Wat vinden jullie ervan, wel of geen klikpedalen??
mcauseway
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 683
Lid geworden op: di 30 juli 2002, 21:26
Mijn mountainbike: BMC Speedfox 02

wel
:: Fear is your only god ::
Sanjo
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: di 7 oktober 2003, 22:19
Mijn mountainbike: Trek Fuel 100

Zeker doen.

Het uitklikken bij noodsituaties moet wel een automatisme worden, zodat je zonder nadenken, binnen een oogwenk je fiets kunt verlaten. Het is dus zaak veel te oefenen. Als je voor de eerste keer met clipless pedalen gaat rijden, is het verstandig om de dag ervoor een tijdje droog te oefenen. Zet jezelf met fiets bijvoorbeeld tussen een deurstijl, en begin te oefenen met in en uitklikken. Doe dit zeker een half uurtje, en probeer erna wat noodstops te maken op een grasveldje. Je merkt vanzelf wanneer je een beetje feeling krijgt met je pedalen.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

absoluut, voor mij wegen de (het) nadelen van klikpedalen niet op tegen de voordelen. bij felle klimmetjes kun je meer kracht zetten, op vlakke stukken kun je meer spieren in je benen gebruiken en inderdaad, het van de pedalen afschieten behoort (bijna) tot het verleden.

je kunt de spanning van de pedalen in het begin zo laag schroeven dat je er vrij makkelijk uitkomt. zo voorkom je in een aantal gevallen dat je niet uit de pedalen zou kunnen komen.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Zeker doen, het rijdt echt veel beter en de krachtoverbrenging is (als je ook een stijve schoen hebt) ook veel beter. Uitklikken leer je heel snel aan en dan hebben klikkers eigenlijk bijna geen nadelen meer. Let in het begin alleen even goed op de positie van de plaatjes, zodat je geen last van je knieën krijgt. Als ze niet goed zitten net zolang verstellen tot het goed aanvoelt.
micha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 4 juli 2003, 14:10
Mijn mountainbike: Is eventueel te koop
Contacteer:

100% wel doen
A journey of a thousand miles starts with a single coffee
AoS
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 14 augustus 2004, 09:59
Mijn mountainbike: Giant T-Mobile Custom
Contacteer:

thnx guys, ik ben overtuigd


Wat ben je ongeveer kwijt aan een setje pedalen met schoenen?? iemand tips?
Steks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 13:19
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion, Fox F80X, Shimano XT
Contacteer:

Kijk bijv. bij B2B voor schoenen en pedalen
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Doen.

Ben zelf nog steeds uiterst tevreden over m'n eggbeaters: www.crankbrothers.com
MTB4Life
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: wo 30 juni 2004, 15:01
Mijn mountainbike: Superia 'Crosser'
Contacteer:

een schoen moet bij je voet passen dus die zou ik zeker niet online bestellen. zelfde geldt voor advies, ik weet niet wat bij jou voet goed zit dus de enige oplossing is passen.

zo rond de 70/100 euro heb je een paar goede schoenen. Pedalen zijn iets van 40/50 euro.
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

MTB4Life schreef:een schoen moet bij je voet passen dus die zou ik zeker niet online bestellen. zelfde geldt voor advies, ik weet niet wat bij jou voet goed zit dus de enige oplossing is passen.

zo rond de 70/100 euro heb je een paar goede schoenen. Pedalen zijn iets van 40/50 euro.
Schoenen zijn idd bijna het enige dat ik niet online zou bestellen. Heb zelf specialized comp mountains en die bevallen me meer dan uitstekend. Gewoon naar een goede fietsenzaak gaan en daar wat modellen proberen. Met 100 euro kun je al hele mooie schoentjes kopen.

Shimano pedalen bevallen mij goed, maar dat blijft ook persoonlijk. De pd-m540's die ik heb klikken iig makkelijk in en uit en hebben imho genoeg speling.
Michiel Hamerslag
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 juni 2004, 16:13
Mijn mountainbike: Trek 4300

Als je uit de buurt van bergen op zoom komt moet je eens bij hopmans gaan kijken daar heb je zelfs als je niet veel geld hebt voor 15 euro pedalen en schoenen vanaf 30 euro maar het is idd verstandig om het eerst goed te oefenen en ook opletten of je last van je spieren of knieen krijgt en daarna pas lange tochten gaat maken
Trek rules the planet
specialized-bestuurder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 10 augustus 2004, 23:46

eej

dat moet je cker doen in het begin val je meestal wel met spd(niet hard) maar later niet meer het is echt fijn fietsen met spd.

mzzl :-q
ja ja niet is beter dan een lekker ritje op een specialized.................YEAH........
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Absoluut klikpedalen nemen.

En schoenen moet je idd eest ff passen voordat je ze koopt, lijkt me logisch.
Plaats reactie