avond!
Ik denk, post hier eerst even mn technische vraag, voordat ik als beginner zijnde gelijk de technische sectie op duik.
Ik heb een probleem met ontluchten van mijn Avid Elixir 7 achter rem. Heb het met de professionele bleedkit van avid zelf al 4 keer geprobeerd volgens de officiële filmpjes en handleidingen van Sram zelf, maar krijg het systeem niet op druk en zonder bubbles. De remklauw heb ik laatst wel zelf al gereviseerd, dus nieuwe zuigers, keerringen, O-ringen etc. Hier kwam namelijk olie uit lekken vlak nadat ik de fiets had gekocht.. Alles zou nu lek vrij moeten zijn, want als ik m zo goed mogelijk ontlucht en op druk zet met zo'n spuit, dan lekt er nergens wat uit.
Doe ik wat verkeerd? Zijn er echt sneaky dingen waar ik op moet letten? Of is het gewoon een k*tsysteem en kan ik beter een nieuwe kopen?
Bij voorbaat dank.
ontluchten Avid Elixir 7
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 15
- Lid geworden op: wo 3 februari 2016, 14:37
- Mijn mountainbike: Giant XTC Composite 26"
Achterrem zie ik? Zit er geen laag punt in je remleiding waar lucht in blijft staan? Pas ook al eens geschreven maar; laatste keer dat ik m'n Avid achter moest ontluchten lukte dat pas goed nadat ik het hele gebeuren van de fiets had gehaald, en opgehangen aan het hendel. Begin anders eens met de fiets aan de voorkant hoger te hangen.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 15
- Lid geworden op: wo 3 februari 2016, 14:37
- Mijn mountainbike: Giant XTC Composite 26"
Nee, de klauw is echt helemaal het laagste punt van het systeem. Wat ik zelf denk, en dus ok vreemd vind aan het systeem, is dat de schroef in de hendel NIET het hoogste punt is. Het reservoir waar de hendelzuiger in heen en weer beweegt zit hoger op de hendel. Maar dan nog, als ik druk heb en alle lucht is er uit, dan is de druk weer weg zodra ik dat nippel van die bleedkit er uit haal. Je kan m dus niet dicht draaien en dan pas af halen, zoals bij shimano. Dit geld voor de hendel en de klauw allebei.
Klopt, het voelt een beetje raar om super zorgvuldig te ontluchten en vervolgens schroef je de bleedkit eraf en heb je een open gat in je remsysteem. Ik betrap mezelf altijd op een zekere stress om zo snel mogelijk de afdichtschroef erin te draaien. Maar eigenlijk is mijn ervaring is dat het geen bal uitmaakt, door de oppervlaktespanning van de olie blijft alles netjes binnen en komt er ook geen lucht in.
Misschien kun je proberen je hendel wat te draaien op je stuur zodat de bleedport daar wat hoger komt?
Voor de rest; als ik lees dat je heel je caliper leeg gehad hebt zou ik toch eens overwegen het ding te demonteren voor het ontluchten, dan kun je 'm in alle standen houden tijdens het vacuum trekken met de vulspuit, en het is misschien een idee wat te tikken (houten blokje oid) tegen de caliper om alle luchtbubbels op te schrikken.
De Elixers zijn vast niet de meest makkelijke remmen om te ontluchten maar de fabriek is het destijds ook gelukt
Misschien kun je proberen je hendel wat te draaien op je stuur zodat de bleedport daar wat hoger komt?
Voor de rest; als ik lees dat je heel je caliper leeg gehad hebt zou ik toch eens overwegen het ding te demonteren voor het ontluchten, dan kun je 'm in alle standen houden tijdens het vacuum trekken met de vulspuit, en het is misschien een idee wat te tikken (houten blokje oid) tegen de caliper om alle luchtbubbels op te schrikken.
De Elixers zijn vast niet de meest makkelijke remmen om te ontluchten maar de fabriek is het destijds ook gelukt
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 15
- Lid geworden op: wo 3 februari 2016, 14:37
- Mijn mountainbike: Giant XTC Composite 26"
Dat wil ik inderdaad nog een keer zo proberen ja.
Ik was er zelf vandaag al achter toen ik naar die hendel zat te staren en vervolgens naar een shimano systeem keek, dat het reservoir bij shimano bovenop zit met de bleedport daar weer boven op, dus allemaal in het verlengde van onder naar boven.
Bij de elixirs zit het reservoir in het verlengde van de hendel, waar de zuiger doorheen pompt, met de bleedpoort daar schuin boven.
Dus ik had de hendels niet moeten draaien, want dan zit de bleedpoort onder....
lekker bijdehand van me
Dus wil het nog een keer proberen met de hendel zoals ie altijd zit met rijden. En inderdaad de klauw los halen en draaien voor de luchtbellen.
to be continued...
Ik was er zelf vandaag al achter toen ik naar die hendel zat te staren en vervolgens naar een shimano systeem keek, dat het reservoir bij shimano bovenop zit met de bleedport daar weer boven op, dus allemaal in het verlengde van onder naar boven.
Bij de elixirs zit het reservoir in het verlengde van de hendel, waar de zuiger doorheen pompt, met de bleedpoort daar schuin boven.
Dus ik had de hendels niet moeten draaien, want dan zit de bleedpoort onder....
lekker bijdehand van me
Dus wil het nog een keer proberen met de hendel zoals ie altijd zit met rijden. En inderdaad de klauw los halen en draaien voor de luchtbellen.
to be continued...
Antwoord op deze vraag is wat mij betreft een volmondig JA!Ultratuinder schreef:avond!
Of is het gewoon een k*tsysteem en kan ik beter een nieuwe kopen?
Bij voorbaat dank.
SLX of XT kopen en Avid ellende vaarwel zeggen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 948
- Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
- Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango
Eens met porcini. Heb mijn elixirs ook vervloekt. Xt's op mijn vorige fiets waren een verademing. Heb nu deore en dat werkt ook prima. Enige reden om die een keer te upgraden zijn uiterlijk, makkelijker verwisselen van blokken en instelmogelijkheid voor de reach van de remhendel.
''Only dead fish go with the flow''
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 15
- Lid geworden op: wo 3 februari 2016, 14:37
- Mijn mountainbike: Giant XTC Composite 26"
Daar zit ik idd ook heel dicht tegen aan. Ik probeer het ontluchten nog 1 keer en als het dan nog niet lukt, keil ik m ook in de container.
Wat ik er dan eventueel voor in de plaats neem, weet ik nog niet helemaal. Heb zitten kijken naar shimano Zee, XT en XTR.. Die laatste is wel erg prijzig, maar past mooi bij XTR crank en shifters die er al op zitten.
Wat ik er dan eventueel voor in de plaats neem, weet ik nog niet helemaal. Heb zitten kijken naar shimano Zee, XT en XTR.. Die laatste is wel erg prijzig, maar past mooi bij XTR crank en shifters die er al op zitten.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1195
- Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
- Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer
Ik heb ze laatst ontlucht voor een vriend van me... achterrem deed nagenoeg niks meer...instructie filmpje van het net geplukt...volgens mij van SRAM/Avid zelf... Bleedkit geleend van een collega. De remmen waren nog nooit ontlucht (Stumpjumper uit 2012 !). Ik heb eerste de oude vloeistof eruit gehaald en toen de instructies in het filmpje gevolgd. Ze remmen weer superstrak !
Let wel, bij het vacuüm trekken bij de hendel en de caliper niet te hard aan de spuit trekken ! dan kan er weer lucht in het systeem komen.
Waarom vervangen als ze niet kapot zijn ? Zo slecht zijn die remmen ook weer niet. De collega heeft een Canyon Nerve uit 2012 met Elixir 5, en die vriend van me Elixir 7... beide geen problemen, ook niet na ontluchten.
Moet wel zeggen dat ik het ontluchten in vergelijk met mijn eigen Hopes omslachtig vind. Op mijn andere fiets Formula R1, die zijn ook niet echt makkelijk vind ik...geduld is belangrijk.
Let wel, bij het vacuüm trekken bij de hendel en de caliper niet te hard aan de spuit trekken ! dan kan er weer lucht in het systeem komen.
Waarom vervangen als ze niet kapot zijn ? Zo slecht zijn die remmen ook weer niet. De collega heeft een Canyon Nerve uit 2012 met Elixir 5, en die vriend van me Elixir 7... beide geen problemen, ook niet na ontluchten.
Moet wel zeggen dat ik het ontluchten in vergelijk met mijn eigen Hopes omslachtig vind. Op mijn andere fiets Formula R1, die zijn ook niet echt makkelijk vind ik...geduld is belangrijk.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 15
- Lid geworden op: wo 3 februari 2016, 14:37
- Mijn mountainbike: Giant XTC Composite 26"
Ben ik weer,
Mag ik vandaag op het werk de "oude" avid XO rem van mn baas monteren op mijn fiets.. hij deed er toch niks meer mee en werkte nog prima..
Check ik mn elixir 7 nog even omdat ik die toch eerst nog een keer wilde proberen te ontluchten, maar dan met de hendel in de juiste positie.. doet ie het gewoon goed !! terwijl ik bij de laatste keer ontluchten toch echt geen goede druk had en nu dus zomaar ineens wel. Iemand idee hoe dit kan ??
Maar goed, XO schijnt beter te zijn dan elixir 7, dus die er op geknald. Staat ook wel mooier moet ik zeggen, want mn frame en alles is ook zwart, op de vork het zadel na. Die XO heeft wel gewoon goed druk, ondanks dat ik die volgens mn baas ook nog moest ontluchten. Alleen moet ik m nog wat beter afstellen qua speling met de schijf.
Maaarrrrr die schijven waren krom, wat ik al wist, maar vergeten was. Dus gelijk nieuwe besteld van 203 mm met adapters, want de huidige zijn 160 mm en ik weeg 100-105 kg...
Dus... Voorkant nog steeds de elixir 7, maar die doet t ook nog gewoon goed. En achter die XO. En dan eind van de week die 203 mm schijven er op zetten en afstellen. Hopen dat ik dan ein-de-lijk een goed setje remmen heb en wat kilometers kan gaan maken.
Mag ik vandaag op het werk de "oude" avid XO rem van mn baas monteren op mijn fiets.. hij deed er toch niks meer mee en werkte nog prima..
Check ik mn elixir 7 nog even omdat ik die toch eerst nog een keer wilde proberen te ontluchten, maar dan met de hendel in de juiste positie.. doet ie het gewoon goed !! terwijl ik bij de laatste keer ontluchten toch echt geen goede druk had en nu dus zomaar ineens wel. Iemand idee hoe dit kan ??
Maar goed, XO schijnt beter te zijn dan elixir 7, dus die er op geknald. Staat ook wel mooier moet ik zeggen, want mn frame en alles is ook zwart, op de vork het zadel na. Die XO heeft wel gewoon goed druk, ondanks dat ik die volgens mn baas ook nog moest ontluchten. Alleen moet ik m nog wat beter afstellen qua speling met de schijf.
Maaarrrrr die schijven waren krom, wat ik al wist, maar vergeten was. Dus gelijk nieuwe besteld van 203 mm met adapters, want de huidige zijn 160 mm en ik weeg 100-105 kg...
Dus... Voorkant nog steeds de elixir 7, maar die doet t ook nog gewoon goed. En achter die XO. En dan eind van de week die 203 mm schijven er op zetten en afstellen. Hopen dat ik dan ein-de-lijk een goed setje remmen heb en wat kilometers kan gaan maken.