Allemaal beginnersvragen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
flensje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 17 oktober 2015, 21:59

Hallo allemaal,
Ik ben een absolute starter op een moutainbike en heb wat tips nodig omtrent kleding.
Van het racefietsen heb ik nog wel wat tenues over, maar eigenlijk vind ik de wijde fietskleding gewoon wat leuker en voel ik me er ook wat meer mee op mijn gemak, maar waar moet ik nou op letten?
Moet er wel of geen zeem in, moet je wel of niet een binnenbroek erbij nemen.

Dezelfde vraag telt ook voor de schoenen. Clip ons of gewoon basic wandelschoenen. Dat clip ons makkelijker is helling op is me duidelijk, maar hoe makkelijk schieten ze los als je valt?

Dan iets heel anders, waar kan ik goede beginnersroutes vinden (liefs in Friesland) of is er een site waarom je hierop kan selecteren?

En fietsnavigatie? Ik heb helemaal geen idee waar te beginnen met routes en waar heen te gaan. Toen ik de racefiets had, heb ik eens een mio geleend en was gelijk verkocht, maar is dit ook wel zo handig voor het mountainbiken? Ik wil niet gelijk 400 euro uitgeven aan een fietsnavigatie, dus wat is een goed alternatief?

kortom: HELP!!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hoi Flensje.
De meeste van ons rijden tegenwoordig gewoon in strakke kleding volgens mij.
Wil je toch met wijde broeken rijden, let op de naden ivm schuren op gevoelige plekken en gebruik een sowieso een zeem (onderbroek met zeem, bibshort of gewone wieler short). Ik had vroegah ook wel wat baggy shorts met "losse" zeem maar die schoven eigenlijk altijd wat. Niet prettig en hoe langer de rit, des te irritanter het werd.

Verder is kleding erg persoonlijk, voor mij telt vochtafvoer heel zwaar en qua shirts heb ik het liefst een volledige rits (makkelijk uittrekken als je nat bent) maar je komt van de racefiets dus wat dat betreft zal je genoeg ervaring hebben.

Schoenen:
Met clipons bedoel je klikpedalen(spd), neem ik aan? Tja de discussie klik- en platformpedalen is nog steeds niet beslecht. Als je op je racefiets met klikpedalen hebt gereden en uitklikken is een 2e natuur dan zo ik zeggen, wat let je? Zo niet en denk/voel je je onzeker in het bos en zit je liever niet vast dan zou je mss beter voor platformpedalen kunnen kiezen.
Afhankelijk van het soort pedaal, kies je je schoenen. Kies wel voor schoenen met een stijve zool, is beter voor de krachtoverbrenging. En persoonlijk krijg ik een pijnlijke rechterknie van te dunne zolen (onbewust forceren)

Navigatie:
Je hebt niet speciaal een navi nodig om een parcours te rijden. Alle officiele routes zijn gemarkeerd (indien niet verwijderd of gesloopt) met paaltjes/bordjes met dit teken:
Afbeelding


Voor routes:
http://www.mtbroutes.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Enjoy :)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mijn bovenbuurman heeft je het meeste al wel verteld. Kleding en schoenen zijn zeer persoonlijk en niemand behalve jijzelf kan die keuze voor je maken. Heb je eenmaal een keuze gemaakt ergens voor kun je daar weer verder op borduren en gerichter vragen stellen.

http://www.mtbroutes.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier kun je vaste, gepijlde routes vinden welke geschikt zijn om te mountainbiken. Een navigatie heb je in 1e instantie niet nodig, dat is iets waar je je (nog) niet druk om hoeft te maken. Ga eerst lekker de routes bij jouw in de buurt af, enjoy. :-q
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Dice Oldskool schreef: Kleding en schoenen zijn zeer persoonlijk en niemand behalve jijzelf kan die keuze voor je maken.
Inderdaad. Over wel of niet baggy en wel of niet spd lopen elders in dit forum topics van zo'n 100 bladzijden waarin veel verschillende meningen worden geuit en niemand ooit zegt: o, je hebt gelijk, ik ga het anders doen.
Give me little bits of / more than I can take
flensje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 17 oktober 2015, 21:59

Dice Oldskool schreef: Hier kun je vaste, gepijlde routes vinden welke geschikt zijn om te mountainbiken. Een navigatie heb je in 1e instantie niet nodig, dat is iets waar je je (nog) niet druk om hoeft te maken. Ga eerst lekker de routes bij jouw in de buurt af, enjoy. :-q
Hier ligt gelijk mijn uitdaging. Ik woon in Leeuwarden en als je het kaartje van MTB routes bekijkt, is er bar weinig in de buurt met officiële pijlen. Ik weet dat er in Appelscha wat zit, dat Drachten net zijn kaartjes heeft geplaatst van hoe te rijden en dan houdt het ook op in de 'omgeving'
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Tja Friesland is niet bepaald het MTB walhalla van NL. Desalniettemin zijn er vast en zeker genoeg leuke paadjes in de buur van Ljouwert te vinden.

Strava (heatmap) kan ook een mooi begin zijn om te kijken waar je collega bikers rijden.
http://labs.strava.com/heatmap/#12/5.79 ... ellow/bike" onclick="window.open(this.href);return false;
krt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 12 februari 2015, 22:20
Mijn mountainbike: Sensa Fiori sfb carbon

Ik weet wel dat je in Friesland heel goed uit de voeten kunt met een waterfiets. maar verdere mtb routes weet ik er eerlijk gezegt ook niet.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

krt schreef:Ik weet wel dat je in Friesland heel goed uit de voeten kunt met een waterfiets. maar verdere mtb routes weet ik er eerlijk gezegt ook niet.
Die waterfiets kan je op het moment volgens mij in heel Nederland op de routes wel gebruiken.
flensje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 17 oktober 2015, 21:59

Mike123 schreef: Die waterfiets kan je op het moment volgens mij in heel Nederland op de routes wel gebruiken.
:-q :lol:
flensje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 17 oktober 2015, 21:59

Bowiex schreef: Strava (heatmap) kan ook een mooi begin zijn om te kijken waar je collega bikers rijden.
http://labs.strava.com/heatmap/#12/5.79 ... ellow/bike" onclick="window.open(this.href);return false;
Hierop kan je wel zien waar ze rijden, maar deze kan je niet importeren in je strava app toch?
Ik... leek :P
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Appelscha is inderdaad een stukkie rijden .. drenthe heeft ook mooie routes .. Zoals gieten
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Bowiex schreef:Strava (heatmap) kan ook een mooi begin zijn om te kijken waar je collega bikers rijden.
http://labs.strava.com/heatmap/#12/5.79 ... ellow/bike" onclick="window.open(this.href);return false;
Op het circuit van de plaatselijke wielerclub, zo te zien. Ik ben niet zo van Strava, maar ze lijken niet echt onderscheid te maken tussen verschillende soorten fietsen. Ik gebruik soms mapmyride, daar moet je wel aangeven wat voor soort fietsen je doet. Veel zie ik daar niet in de buurt van Leeuwarden maar wel wat, en dat is gezien het landschap nog best verbazend.
Give me little bits of / more than I can take
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

De route in Drachten (beetsterzwaag) is op dit moment dicht wegens wateroverlast, de route van Appelscha ook. Er wél rijden maakt de route voor het voorjaar niet mooier en het werk van de vrijwilligers voor niets en dat zou jammer zijn.
Zelf woon ik in de omgeving van Bakkeveen, ook erg nat maar nog wel te doen, geen route maar zelf route zoeken. Dat is vanaf Leeuwarden max. 35 minuten rijden.
flensje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 17 oktober 2015, 21:59

Vandaag op de bonnefooi naar de Groene Ster gereden en erg genoten. Al heb je geen officiële route om te pakken er is genoeg te spelen
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

Kleding en wel of niet vast is eigen keuze. Ik ben van flats naar spd overgegaan en het bevalt zeer goed, je voelt je meer een eenheid met de fiets en veel zekerder. Losschieten lukt altijd wel eigenlijk. Altijd keer gehad dat in de bocht mn achterwiel er vandoor ging. Door je reactie trek je die schoen er wel uit.

Qua lange broek ben ik begonnen met een tight, fietste wel lekker maar sinds kort heb ik een baggy mtb broek gekocht (Endura Hummvee) en die bevalt zeer goed. Persoonlijk vind ik het ook wel fijn met takjes die tegen je been aanslaan :) Een zeem is wel aan te raden.

Routes in het Noorden: Appelscha, Sleen, Exloo, Gieten is toch wel mijn top. Verder fiets ik gewoon op de bonnefooi in de buurt wat opzoek naar nieuwe paadjes :) Google maps erbij en zoeken naar groene stukjes. Alleen tja, Friesland.. veel weiland :P
Plaats reactie