Merida Big Seven 300 2015 geschikte fiets?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Aborah
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 23 oktober 2015, 22:49

Hallo allemaal,

Een vriend van mij wil ook gaan mountainbiken. Vroeger heb ik op vakanties wel vaak met hem gemountainbiked en nu ik een tweedehands mtb heb gekocht wil hij ook weer gaan biken. Hij was van plan om een nieuwe fiets voor 400 euro te kopen met een tourney schakelsysteem. Ik heb hem geadviseerd dat hij voor dat budget beter een tweedehands fiets kan kopen, maar hij wil graag een nieuwe mtb. Ik heb vanavond samen met hem gezocht naar een nieuwe mtb. Uiteindelijk heb ik hem geadviseerd om eens te kijken en een proefrit te maken met onderstaande fiets, omdat mij dat wel een mooie prijs lijkt voor het materiaal dat je er voor krijgt en het mij ook een boswaardige fiets lijkt. Hij is van plan om hem maandelijks te gebruiken op het mtb parcours in de Broekpolder in Vlaardingen en misschien in de toekomst op vakanties in regio Gulpen en de Ardennen. Nou is mijn kennis van MTB's ook niet heel uitgebreid en vroeg ik mij af wat jullie van deze fiets vinden en of jullie misschien betere alternatieven hebben rond deze prijs.

https://www.12gobiking.nl/mountainbikes ... tent_specs

Merida Big Seven 300 2015

Frameset
Frame Big 7 TFS
Voorvork SR 27 XCR air LO 100
Balhoofd EGG steel neck

Afmontage
Achterderailleur Shimano Deore-9
Voorderailleur Shimano Alivio
Shifters Shimano Alivio rapidfire
Crankset Shimano M430 octa 44-32-22 CG
Cassette Shimano CS-HG200-9 11-34
Remmen Tektro Auriga 180 / Tektro Auriga 160

Wielen
Wielmaat 27.5 inch
Velgen Big 7 comp D
Naven Disc-F Alloy/Shimano M475 disc
Banden Merida RACE 27 2.1

Onderdelen
Zadel Merida Sport/Race
Zadelpen Merida comp SB12 27.2
Stuur Merida pro OS 680 R12
Stuurpen Merida Comp OS 6
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

Mijn inziens wel matige afmontage. Alivio is volgens mij de instapgroep van Shimano die meer op trekking fietsen en dergelijke gebruikt worden. Afgeprijsd kost deze nog 600 euro terwijl hij 400 budget heeft?

In dat geval zal ik hem toch ook een degelijke tweedehands adviseren. Er zijn ook genoeg bikers die 2 of 3 jaar een nieuwe bike kopen (geen idee waarom).

De fiets zal het bos wel overleven, daar hoef je niet bang voor te zijn maar zoals je aangeeft op langere termijn Gulpen/Ardennen. Persoonlijk denk ik dat hij na verloop van tijd spijt zal krijgen.

Voor een alternatief qua prijs kijk eens naar een Bulls Copperhead [verkoopmodus]heb ik zelf ook![/verkoopmodus], Sensa of Cube. Overjarige modellen zijn altijd met korting te krijgen.

Bv. zoiets:
https://www.12gobiking.nl/mountainbikes ... tent_specs" onclick="window.open(this.href);return false;
Aborah
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 23 oktober 2015, 22:49

Bedankt voor de reactie!

Budget is dus verhoogd naar rond de 600 euro, omdat hij graag een nieuwe bike wil. Die Bulls was ik ook al tegengekomen, maar dacht dat Suntour XCM een matige voorvork is, maar jij hebt er blijkbaar geen slechte ervaringen mee?

Ben je niet in de war met Altus van Shimano? Alivio is de groep net onder deore. Is natuurlijk niet top, maar ik dacht dat dat wel voldoende zou zijn voor een maandelijkse gebruiker.
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

Altus is inderdaad de instapklasse, die heb ik in het begin zelf gehad op m'n mtb. Wist niet meer of die groep nog bestond (was op een fiets van 15 jaar terug).

Voor een maandelijkse gebruiker zou Alvio misschien wel voldoende kunnen zijn, vergeet echter niet dat als je de smaak te pakken hebt, je vermoedelijke vaker gaat fietsen :) En ik weet ook niet of je het aantal keren moet linken aan de kwaliteit? Ik fiets zelf eerlijk gezegd maximaal 1x per week met hoofdzakelijk een xt-afmontage. Al snap ik wel dat je geen dure fietst wilt kopen als je er 1x per maand gaat fietsen.

Over de voorvork durf ik geen uitspraak te doen, ik heb zelf de Copperhead 29 uit 2014 met een Recon Gold vork. Verder goede ervaring met Bulls, fietst heerlijk.

Indien het budget is opgeschroefd zal ik zelf verder kijken dan de Merida, bij de Bulls heb je voor hetzelfde geld Deore-afmontage. Bezoek ook eens de LBS voor overjarige modelletjes en maak een dealtje, daar kan hij ook wat proeffietsen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De XCR vork in de Merida is een betere vork dan de XCM vork in de Bulls.
De acera groep zit ook nog tussen de altus en de alivio groep in.
Merken als Bulls en Cube bieden normaal gesproken wat meer fiets voor je geld dan een merk als Merida.

Maar door de korting op de Merida is het geen slechte deal.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Die merida is geen slechte fiets hoor. Niet goed, maar ook zeker niet slecht.
Ik zou er wel de Nederlandse routes mee op durven.
Alleen de remmen twijfel ik over, maar een setje deore is er zo op gezet voor weinig als ze niet bevallen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Aborah
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 23 oktober 2015, 22:49

Bedankt voor jullie advies! Wij gaan zaterdag maar is een kijkje nemen :)
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

Ik kan mij volledig vinden in de reactie van massen.

Remmen zou ik als recreatief fietser niet zo druk om maken.. Remmen hebben mij (bijna) nog nooit in de steek gelaten [afdaling in Duitsland na]

Voor een recreatieve fietser hier NL zullen je remmen het prima doen.

Massen geeft aan dat de ene vork wel beter is, dat moet hij zelf dus maar afwegen waar hij het meeste waarde aanhecht. Advies is om te kijken in de winkel en de verschillen zelf te ervaren en te vragen aan de verkoper. Het zijn beide vorken uit de goedkopere klasse (ca. 80 euro) dus grote verschillen kan ik mij niet echt voorstellen.

Veel succes en plezier zaterdag!
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Zou toch voor dat budget ook zeker op marktplaats kijken voor een veel beter afgemonteerde 2de hands....

http://www.marktplaats.nl/z/fietsen-en- ... rom=always" onclick="window.open(this.href);return false;
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

streetracer schreef:Zou toch voor dat budget ook zeker op marktplaats kijken voor een veel beter afgemonteerde 2de hands....

http://www.marktplaats.nl/z/fietsen-en- ... rom=always" onclick="window.open(this.href);return false;
Klopt, zijn genoeg die al na paar jaar nieuwe fiets kopen :~

Maar volgens mij wil de klant van de TS per se een nieuwe :roll:
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

BruteBullsBikers schreef:Ik kan mij volledig vinden in de reactie van massen.

Remmen zou ik als recreatief fietser niet zo druk om maken.. Remmen hebben mij (bijna) nog nooit in de steek gelaten [afdaling in Duitsland na]

Voor een recreatieve fietser hier NL zullen je remmen het prima doen.

Massen geeft aan dat de ene vork wel beter is, dat moet hij zelf dus maar afwegen waar hij het meeste waarde aanhecht. Advies is om te kijken in de winkel en de verschillen zelf te ervaren en te vragen aan de verkoper. Het zijn beide vorken uit de goedkopere klasse (ca. 80 euro) dus grote verschillen kan ik mij niet echt voorstellen.

Veel succes en plezier zaterdag!
Er zijn 2 versies van de XCR, de coil versie en de air versie. De coil versie kost zo rond de €100 en de air versie rond de €150.
De Merida heeft de air versie.
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

Aah vandaar, helder. Bedankt!
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik kwam afgelopen zondag nog iemand op z'n stadsfiets tegen in de broekpolder dus veel fiets heb je daar niet nodig :lol:
Wat betreft afmontage e.d., er zitten nogal wat fanatieke bikers op dit forum dus die zullen je snel naar iets duurders praten, maar wat op deze fiets zit is zeker goed genoeg voor 'maandelijks' gebruik. Als hij de smaak te pakken krijgt en dat 'maandelijks' wordt 3 keer per week, dan gaat vanzelf het budget omhoog.
Goed idee van die proefrit, de maat en geometrie is minstens zo belangrijk als de afmontage. Bij twijfel tussen twee modellen op basis van afmontage altijd kiezen voor die waar de dure onderdelen (vork en wielen) beter zijn.
Give me little bits of / more than I can take
BruteBullsBikers
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 3 november 2015, 23:52
Mijn mountainbike: Copperhead 29 [2014]

ak-77 schreef:er zitten nogal wat fanatieke bikers pensioenrijders met geld te veel op dit forum
:D
Plaats reactie