Mijn eerste mountainbike aanschaffen, tips zijn welkom!

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
sylvia81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 18:41
Mijn mountainbike: Cube acid 2016

Hoi,

Afgelopen jaar heb ik kennis gemaakt met het mountainbiken in het bos en stukjes parcour, dit was op een Cube Attention SL 29, nu wil ik graag mijn eigen mountainbike aanschaffen en heb me dus een beetje verdiept in de wereld van mountainbikes :-D inmiddels weet ik wel dat de afmontage toch minimaal wel vb Shimano Deore moet zijn en dat het merk van de voorvork belangrijk is en de voorkeur vaak naar Rock shox en Manitou gaat. Ook weet ik dat ik 17 inch nodig heb, dat 27,5 en 29 doorgaans meest gebruikte wielmaat is.
Ik wil graag gaan mountainbiken in de bossen, parcours en af en toe gewoon een lekker lang stuk op de weg.
Mijn budget begon voordat ik mij erin begon te verdiepen bij een bedrag van 500 euro maar inmiddels is deze bij geschroefd naar boven omdat ik vaak lees dat je voor dat bedrag een leuke recreatieve fiets heb maar de afmontage enz niet helemaal 'je van het' is. Mijn voorkeur gaat uit naar de Cube maar dat is puur omdat ik hier afgelopen jaar ook op gefietst heb en hoor dat deze een goede prijs kwaliteit verhouding heeft.

Ik heb er een aantal gegoogled en kwam op de volgende mountainbikes uit, hebben jullie misschien tips voor mij, wat is het grote verschil tussen deze fietsen, wat is een prima eerste fiets en gaat toch een poos mee, of hebben jullie nog een heel ander idee, het liefst houd ik mijn budget zo laag mogelijk (heb ook nog andere hobby's :D ) maar wil wel een goede fiets, kortom hoor ik graag jullie mening en adviezen!
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-acces ... 2016-dames" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-attention-29-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-attention-sl-29-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-ltd-pro-2x-29-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-acces ... 2016-dames" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt! Groeten Sylvia
Laatst gewijzigd door sylvia81 op zo 31 januari 2016, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Kijk ook eens bij Canyon. Qua afmontage en prijs kan geen enkel merk het van ze winnen en het is echt topspul.
BigNiner
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: wo 30 januari 2013, 14:25
Mijn mountainbike: Bulls

Zou kunnen, maar dan moet je er wel 1 te pakken kunnen krijgen.... :D :D
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=119829" onclick="window.open(this.href);return false;
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik kan mij niet helemaal vinden in de keuzes die Cube maakt voor afmontage icm de voorvork.
De eerste in je lijstje komt er wel het beste uit, maar is dan ook de duurste.
Bij dezelfde winkel is er ook de giant talon 0 27,5", is imo beter in balans.
https://www.fietsenwinkel.nl/giant-talo ... 0-ltd-2016" onclick="window.open(this.href);return false;
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Probeer zeker wat fietsen uit, de zithouding kan nogal variëren tussen verschillende fietsen met ongeveer dezelfde maat. En een (iets) betere afmontage compenseert nooit voor een fiets die niet lekker past...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sylvia81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 18:41
Mijn mountainbike: Cube acid 2016

Bedankt voor jullie reacties!
Ik had ook nog een andere vraag, waarom zit er zo'n verschil in het aantal versnellingen, 22 of 30, ik zou geneigd zijn te denken dat 30 versnellingen beter zijn dan 22 maar zie bijvoorbeeld bij de Cube access wls sl 29 dames 2016, 22 versnellingen maar wel een goede afmontage (voor zover ik er verstand van hebt :) )
of maakt het nauwelijks verschil?

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen, thnx alvast!
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Ik heb 30 versnellingen maar gebruik er misschien maar 10 of 11
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb er afgelopen weekend eens op gelet. Het kleinste blad gebruik ik ook niet.
Alles lukt met het middelste blad en als ik snelheid wil maken gebruik ik het grote blad.
In de bergen zal dat anders zijn uiteraard dan in NL.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

sylvia81 schreef:Ik had ook nog een andere vraag, waarom zit er zo'n verschil in het aantal versnellingen, 22 of 30, ik zou geneigd zijn te denken dat 30 versnellingen beter zijn dan 22 maar zie bijvoorbeeld bij de Cube access wls sl 29 dames 2016, 22 versnellingen maar wel een goede afmontage (voor zover ik er verstand van hebt :) )
of maakt het nauwelijks verschil?
Theoretisch heb je bijv. 3x10 versnellingen, maar in de realiteit voegen die niet allemaal wat toe omdat in de eerste plaats versnellingen overlappen, je niet echt om voor te kunnen schakelen achter 4x moet schakelen en bepaalde combinaties zoals 'klein' - 'klein' ook niet echt lekker werken...

1) Wanneer je voor een 3x10 de overbrengingverhoudingen uizet dan zie je at je effectief ongeveer 15~16 versnellingen overhoudt. In geval van een 2x11 is dat ongeveer 14 versnellingen, heel groot is het verschil dus niet.
2) Wat is het bereik dat je ook daadwerkelijk wilt afdekken en wat heb je daarvoor nodig?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Racingthewagon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 4 februari 2016, 10:50

The whole gear scene is changing in Mtb bikes. It was always thought more is better. But now with 11 speed it appears that is not the case anymore. A lot of bikes are being coming 1x11. The reason being it works better. Front chainrings cause problems, the biggest being the chain falling off. Also I think people have discovered that they don't use more then half of there gears anyway, so just having a single chainring is better. I would definitely make sure that if you are getting a hard tail bike that you get something with big travel up front 140-160. This will bring the front end of the bike up and give you more confidence on the down hill. Plus it will soak up a lot more terrain allowing you to cheat a little bit and not always have to pick the best line. Don't be stuck on one brand, as someone mentioned you need to try many bike brands because they all have different geometry.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Well... I don't know if I'd recommend such a long-travel bike, in this case. We are talking entry-level here. In, IMHO, 2x10 or 2x11 gives enough confidence en spare parts may even be cheaper.

That being said, I haven't got any experience with single ring set-ups... Next week I will, however.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Als je naar het budget kijkt en waar de TS de fiets voor gaat gebruiken is een fully of zelfs een LTHT niet de juiste keuze.
Zou zelfs eerder naar een MTB kunnen kijken met een starre vork.
Afhankelijk van kunnen en welke routes zou 1x11 genoeg kunnen zijn.
Bij twijfel voor 2x10, 2x11 of 3x10 gaan.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

De eerste Cube die je aangeeft. Te zijner tijd nieuwe lichte banden erop en gaan met dat ding, super kleur ook.
sylvia81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 18:41
Mijn mountainbike: Cube acid 2016

https://www.12gobiking.nl/mountainbikes ... tent_specs" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben idd ook een beetje aan het rondkijken naar andere merken, en kwam deze tegen, de Bulls Jinga 29, vond het een mooie prijs maar zou graag jullie mening willen horen mbt de kwaliteit enz
Van Canyon zag ik ook een mooie, Grand Canyon AL 5.9 WMN en de Grand Canyon AL SL 6.9 WMN maar ik kan geen direct verkooppunt vinden en alleen online verkopen.

Nogmaals thnx voor jullie reacties, super handig en fijn!
sylvia81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 18:41
Mijn mountainbike: Cube acid 2016

Eenmaal besloten er helemaal voor te willen gaan en dan al die keuzemogelijkheden... Haha pff :)
Plaats reactie