Crankstel lengte 175/180mm

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
dutch_joker
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43

Iedereen bedankt voor het advies.
Waarom worden overigens alle nieuwe bikes (die ik zie) uitgevoerd met 2x11?
Zit me zelf suf te staren op de link die massen stuurde, maar kom er nog niet helemaal aan uit :oops: (zit dus goed in de beginnershoek)
Laatst gewijzigd door dutch_joker op do 7 januari 2016, 11:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ga ik je toch weer op andere gedachten brengen, misschien: een 2x10 kan echt zwaar genoeg schakelen om op het asfalt een respectabele snelheid te behalen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
dutch_joker
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43

Kapitein Iglo schreef:Ga ik je toch weer op andere gedachten brengen, misschien: een 2x10 kan echt zwaar genoeg schakelen om op het asfalt een respectabele snelheid te behalen.
Heb m'n post ook aangepast. Twijfel toch heel hard of 2x11 of 3x10
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Waar ga jij het meeste fietsen? En waar haal je het meeste lol uit?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik begrijp je, die gear calculator komt ook heel theoretisch over.
Deze is goed om te vergelijken met een setup die je kent/hebt.
Ik zal proberen om het een beetje uit te leggen.
Standaard staat ie ook op %teeth, verander deze ook eens naar %speed, dan krijg je bij elke versnelling ook de snelheid er bij te staan.
Deze snelheid is dan berekend met de cadans (%cadence) van 90, oftewel het aantal omwentelingen van de crank per minuut.
De %wheel_size is de bandmaat en zal ook op je band staan.
Verander de calculator eens naar bijvoorbeeld een 2x10 setup en kijk dan eens wat er verandert.

Ik rij persoonlijk met 2x10 (24-38 voor + 11/36 achter) persoonlijk is dit voldoende en rij ook in de bergen.
Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een 2x11sp niet voldoende is voor Nederland.
Als je twijfelt dan gewoon voor de 3x10sp gaan, dan weet je zeker dat je voldoende bereik hebt.
dutch_joker
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43

Iglo, Fiets het meeste rond in Rucphen, Bergen op Zoom, Dorst (Brabant), omgeving R'dam, soms in de zomer uitstapjes naar Limburg. Wens is ook om in de Ardennen te rijden. Met de huidige bike durfde ik dit niet aan..
Het is dus vrij divers. Rucphen en Bergen kan je lekker doortrappen. Dorst is weer technischer rijden..
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb Lowies Malmedy Ride op 2x10, met als lichtste verzet 22X36 gereden, op een 29er. Ik had het nodig, maar vaak kon ik wel een tandje zwaarder. En onderschat de zwaarte van de Ardennen niet;). Met een 2x11 kom je er denk ik prima rond, en de zwaarste versnelling van een 3x10 ga je er niet heel vaak gebruiken denk ik.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
dutch_joker
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43

massen schreef:Ik begrijp je, die gear calculator komt ook heel theoretisch over.
Deze is goed om te vergelijken met een setup die je kent/hebt.
Ik zal proberen om het een beetje uit te leggen.
Standaard staat ie ook op %teeth, verander deze ook eens naar %speed, dan krijg je bij elke versnelling ook de snelheid er bij te staan.
Deze snelheid is dan berekend met de cadans (%cadence) van 90, oftewel het aantal omwentelingen van de crank per minuut.
De %wheel_size is de bandmaat en zal ook op je band staan.
Verander de calculator eens naar bijvoorbeeld een 2x10 setup en kijk dan eens wat er verandert.

Ik rij persoonlijk met 2x10 (24-38 voor + 11/36 achter) persoonlijk is dit voldoende en rij ook in de bergen.
Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een 2x11sp niet voldoende is voor Nederland.
Als je twijfelt dan gewoon voor de 3x10sp gaan, dan weet je zeker dat je voldoende bereik hebt.
Ga er vanavond eens mee stoeien :-q .
dutch_joker
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43

Beide 2x11 en 3x10 even in een document om het overzichtelijk te houden.
Zit ook even te spelen met de %display. Iemand die uit kan leggen wat %ratio inhoud?

Afbeelding
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

ratio is het aantal keer dat je wiel rondgaat per keer dat je crank rondgaat. Er is toch ook een 11-42 11 speed cassette? Daarmee zit je met 26/42 op dezelfde granny als een 22/36 op ouderwetse 10-speed. Als je ook veel stukken op de weg gaat rijden zou ik wel de tripel houden, dan heb je nog wat kleinere stapjes aan de hoge kant. Maar voor in het bos is het niet nodig.
Give me little bits of / more than I can take
dutch_joker
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43

Dacht eindelijk alles rond te hebben en de bike te kunnen opbouwen. Als echter beginner maak je fouten. Ben er achtergekomen dat het gaat om een press fit frame. Uiteraard is mijn trapas geen press-fit (Shimano XT 3x10-fach Kurbel FC-M782 schwarz / silber 29er/ 650B 175mm / Schwarz (Black) / 40/30/22). Is dit op te lossen? Maat van mij denkt dat de trapas te kort zal zijn als het überhaupt mogelijk is.

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Daar is zo'n mooi tabelletje voor van Problemsolvers...... googeldegoogel...
pats

Is dat BB92 wat je daar hebt? Dan zou het volgens mij moeten passen. Die extra breedte die anders in de cups zit krijg je nu in je frame.
Give me little bits of / more than I can take
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Volgens mij is er geen onderscheid tussen de crankstellen als het gaat om aslengte, bij de HT-crankstellen van Shimano, toch?

Veel plezier met pressfit-persen;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
dutch_joker
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 21:43

ak-77 schreef:Daar is zo'n mooi tabelletje voor van Problemsolvers...... googeldegoogel...
pats

Is dat BB92 wat je daar hebt? Dan zou het volgens mij moeten passen. Die extra breedte die anders in de cups zit krijg je nu in je frame.
Bedankt voor je reactie.
Als ik de tabel zo aflees kom ik inderdaad uit bij BB92. Dus kortom als ik de BB92 in het frame laat persen, dan past de trapas gewoon ondanks de lengte 92mm? Wat bedoel je met ''Die extra breedte die anders in de cups zit krijg je nu in je frame''?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Bij buitenboordlagers zitten de cups náást je trapas. Bij PF pers je ze erin. In het eerste geval heb je dus een smallere bracketpot die met één lager links, en een lager rechts ernaast, optelt tot eenzelfde breedte als de bracketpot die je nu hebt. Die wordt níet breder, omdat de lagers erin vallen.

Enne... láát persen? Dat doe je toch gewoon zelf joh :winkie: . Met de juiste tool is het echt goed te doen!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie