Zo groen als gras! HELP!!

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Eaglewing
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 7 juni 2015, 13:39

Beste mensen.

Ik ben op zoek naar een geschikte fiets om offroad mee te fietsen. Mijn doel is om MTB parcours te fietsen. Ik wil ongeveer twee keer per week gaan fietsen op recreatieve basis. Nu heb ik al het eea gelezen, maar ik word er zelf nog niet echt wijzer uit.

Mijn budget is 500,- tot 1000,- euri
Ik ben 206cm lang en 108 kilo zwaar.

Heeft iemand van jullie tips over merken, grootte van de fiets, afmontage etc? Ik zou hier enorm mee geholpen zijn!! :D

Alvast bedankt!
tripod
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 6 juli 2007, 20:00
Contacteer:

Radon, Haibike, Mondraker zijn enkele goede merken die fietsen hebben tussen de 500 en 1000 euro en nog een leuke afmontage ook.

Daarnaast merken als Canyon, Cube, etc.

De maat van de fiets is in de meeste gevallen +/- 22/23" en zou voor een 29er gaan.
NextBikeParts
Ride your own way!
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Trek X-caliber serie.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Specialized valt ook groot uit... en fietsen lekker.
Maar kijk wel heel goed naar de geometrie. Je moet vooral ook goed naar de lengte van het frame kijken.

Heb zelf met 1.98 een Mondraker en die bevalt erg goed, maar of je met 2.06 nog op een Mondraker past weet ik niet, passen kan altijd bij mij.

Specialized levert in ieder geval met de Crave een vrij groot frame: http://www.specialized.com/nl/nl/bikes/ ... e#geometry" onclick="window.open(this.href);return false;
Radon levert dan bijv deze, ook een erg mooie fiets: http://www.radon-bikes.de/bikes/mountai ... ace-29-le/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vergelijk dan gelijk even de geo's... :wink:
Eaglewing
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 7 juni 2015, 13:39

Bedankt voor de reacties!

Ik ben druk bezig om te oriënteren en ik laat het weten als ik een mooie tweewieler heb gekocht.
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Ik ben zelf 2.00 meter en 100 kilo, ik rij op een Canyon Nerve 29 wat me zeer goed bevalt, de geometrie is perfect voor een lang persoon, hiervoor een 26" gehad maar dan heb je echt het gevoel op een kinder fiets te rijden, kijk niet teveel naar het gewicht van de fiets, een lichte fiets is alleen leuk leuk als je 70 kilo weegt en maratons in wedstrijd verband gaat rijden, de wielen moeten stijf zijn en je gewicht aan kunnen dus 120 kilo, gewicht fiets en eigen gewicht samen. kijk bv naar GRAND CANYON AL 5.9
€ 799 * Spezialized Rockshopper 29 xxl 529,00 €
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

- koop een MTB niet te ver weg, een MTB heeft veel onderhoud nodig en als je zelf "nog zo groen als gras" bent dan is het handig om een fietsenmaker in de buurt te hebben.
- een Bulls Copperhead 29 of Cube LTD 29 komen eigenlijk altijd als toppers uit de test vandaan tot 1000 euro, ze hebben een zeer goede prijs/kwaliteits verhouding.
- met jouw lengte kan je er vanuit gaan dat de grootste maat het beste zal zijn, een goede verkoper zal jouw altijd opmeten en een maatadvies geven.

Zelf ben ik begonnen met een Cube LTD 29 23" , na een jaar al 20kg kwijt....
Eaglewing
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 7 juni 2015, 13:39

Ik heb een fiets op het oog die mij enorm aanstaat. Is verkrijgbaar in goede maat en het juiste frame. Ik ben benieuwd naar jullie mening en of deze geschikt is om recreatief mee te rijden. Het gaat om de volgende fiets: http://www.cube.eu/nl/bikes/mtb-hardtai ... blue-2015/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoor graag van jullie!
gerritsel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:14
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 9

Ik heb 2 weken geleden de trek xcaliber 9 gekocht. ben erg tevereden en heb nu eindelijk het gevoel dat ik een fiets onder mijn derriere heb. verder netjes afgemonteerd, en was ook nog in de aanbieding van 899 naar 809,-. en met 1.94 zat ik op framemaat 21.5 inch.
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Eaglewing schreef:Ik heb een fiets op het oog die mij enorm aanstaat. Is verkrijgbaar in goede maat en het juiste frame. Ik ben benieuwd naar jullie mening en of deze geschikt is om recreatief mee te rijden. Het gaat om de volgende fiets: http://www.cube.eu/nl/bikes/mtb-hardtai ... blue-2015/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoor graag van jullie!
Deze Cube is naar mijn mening te klein. En dan gaat het niet om de hoogte maar om de lengte. De (horizontaal gemeten) bovenbuis is bij de 23" maar 62 cm lang. Een Trek X-Caliber heeft in de grootste maat een (horizontaal gemeten) bovenbuis van 67,3 cm. Dat heb jij echt wel nodig.

Houd in de gaten dat je in eerste instantie misschien best het gevoel hebt dat die Cube wel groot genoeg is, je hebt immers geen vergelijkingsmateriaal. Probeer daarom echt moeite te doen om ook eens op een Trek of bv Specialized te zitten met bovenbuizen van rond de 67 cm.
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Cube Attention is boswaardig. Fietsmaatje heeft 2014 model, heeft er alle vele km's opzitten (zowel parcours NL als weekendje Ardennen) en de fiets doet het nog steeds.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

Eaglewing schreef:Ik heb een fiets op het oog die mij enorm aanstaat. Is verkrijgbaar in goede maat en het juiste frame. Ik ben benieuwd naar jullie mening en of deze geschikt is om recreatief mee te rijden. Het gaat om de volgende fiets: http://www.cube.eu/nl/bikes/mtb-hardtai ... blue-2015/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoor graag van jullie!
Dit is uitstekende beginnersbike, je kan hier heel wat offroad-plezier mee beleven.
Je zit bij dit model wat meer rechtop, beginners vinden dat vaak erg prettig.

Nb De zware banden zijn geen aanrader, ik zou proberen om er Schwalbe Racing Ralph EVO bij te bedingen
Plaats reactie