Mountainbike fatsoenlijk schoon maken how to

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Bart_Banaan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 13:12
Mijn mountainbike: Borgini Cirone SL Ultra Light

edkars schreef:..
Waarschijnlijk lees je dan ook wel ergens dat WD40 geen smeermiddel is :wink:
...
WD-40 staat voor "Water Displacement-40 days"
Het is een vocht verdrijvend middel wat een beschermende laag achterlaat. Het lost olie, vet, hars en andere 'vervuilende' stoffen op.
Reinigen en vocht verdrijven doet WD-40 prima, maar na gebruik van WD-40 is het wel nodig om de behandelde onderdelen te smeren met echte smerende olie of vet....
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

cheeta schreef:Om modder eraf te krijgen is er een tuinslang of hoge drukreiniger (met beleid). Maar om een fiets fatsoenlijk schoon te maken, heb ik altijd de situatie dat er de wielen eruit gaan, crank eruit, tandwielen eraf, remblokken eruit, derailleurwieltjes eruit, etc... om echt te kunnen schoonmaken.

De eerste meters na alles weer netjes opgebouwd te hebben zijn dan een waar genot, hetgeen dan meestal binnen 5 minuten weer verstoord wordt door modder :evil:
Herkenbaar. Hoe vaak doe jij dit dan? Ik 3 tot 4 keer per jaar.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dice Oldskool schreef:Herkenbaar. Hoe vaak doe jij dit dan? Ik 3 tot 4 keer per jaar.
XC/trail fiets in de zomer misschien eens per 2~3 maanden in de winter kan het oplopen tot (twee)wekelijks, wat eigenlijk geheel afhangt van de weersomstandigheden. FR fiets voor/na iedere keer serieus gebruik; als je 700~900 km voor een enkele dag en de kosten van liftkaarten e.d. rekent dan moet het ding gewoon in orde zijn voor ~6 uur intensief gebruik. Wil niet zeggen dat het allemaal super glimt, maar goed werken doet het wel...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Pollyxx40
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 4 oktober 2014, 20:40
Mijn mountainbike: Cube Elite Super HPC Pro 29 2015

Als je buiten je onh moet doen, maakt het ook uit wat voor weer het is.
Poetsen in de regen schiet ook niet op :~
Afbeelding

Moet toch maar eens een schuurtje bouwen met luifel.

Ik denk dat het voor elke discipline goed is om je fiets goed te onderhouden. Spul dat tijdens het biken stuk gaat komt nooit uit. Ook te laat zijn met een kettinkje vervangen kan je tandwielen kosten. Dan is er natuurlijk ook nog iets als veiligheid.

Natuurlijk moet iedereen het voor zich zelf uitmaken. Ik ga een schuurtje bouwen :wink:
Afzien is zien!!! :-)
PaganiProductions

ik zit er een te denken om ook een fles muc off the kopen voor ik hem fatsoenlijk was daar hebben ook spul voor als het goed is
up4it
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 19 april 2014, 02:31

Na elke tocht afspoelen met de tuinslang. Wanneer ie echt heel vies is en de troep op wat minder goed bereikbare plaatsen zit, gebruik ik ook Mucoff. Wereldspul! De ketting haal ik ff door zo'n apparaatje met wat WD40. Dan de hele fiets afdrogen met een oud T-shirt, evenals de ketting.
Daarna spuit ik met silliconenspray de hele fiets onder (goed oppassen dat je je remschijven niet meespuit, anders werken je remmen niet meer!) en smeer ik de ketting met olie.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook wel eens oversla wanneer ik de dag erna of twee dagen erna weer ga fietsen. Maar dan istie niet heel erg vies.....
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

ik heb het genoegen om een titanium bike met Rohloff en Gates belt drive te rijden. schoonmaken doe ik enkel als een glimmende bike wil hebben.
maximaal rijden, minimaal sleutelen en poetsen :-q
gerkefeitsma
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 15:38
Mijn mountainbike: BC Podsol

Ik probeer zo min mogelijk smeermiddel te gebruiken op alles behalve de ketting. Schoonmaken doe ik met een spons voor het frame, afwasborstel voor de tandwielen/cassette en tandenborstel voor de moeilijk bereikbare plekjes. De ketting haal ik er de helft van de keren af, laat m weken en maak m schoon met een tandenborstel, evenals de derailleurwieltjes. Als ik m er niet afhaal, dan haal ik 'm door zo'n kettingboen-tool heen, maar dat resultaat is niet super in mijn ogen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

EJB schreef:ik heb het genoegen om een titanium bike met Rohloff en Gates belt drive te rijden. schoonmaken doe ik enkel als een glimmende bike wil hebben.
maximaal rijden, minimaal sleutelen en poetsen :-q
Je hebt altijd baas boven baas. Zo'n fiets lijkt mij ook wel wat. Mijn bankrekening denkt daar helaas anders over. :((
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

Dice Oldskool schreef:
EJB schreef:ik heb het genoegen om een titanium bike met Rohloff en Gates belt drive te rijden. schoonmaken doe ik enkel als een glimmende bike wil hebben.
maximaal rijden, minimaal sleutelen en poetsen :-q
Je hebt altijd baas boven baas. Zo'n fiets lijkt mij ook wel wat. Mijn bankrekening denkt daar helaas anders over. :((
Ik heb er ook wel een tijdje voor moeten sparen en een paar andere fietsen moeten verkopen. Maar nu heb ik heel veel plezier van mijn 11ANTs Antelope.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Wat een gedoe zeg! Maar van mij mogen jullie.
Ik volsta met de slang schoonspoelen en een halve dag later de ketting druppelen.
Bij het druppelen even kijken of je gekke dingen ziet zoals verdwenen remblokken.
Dit is doorgaans voldoende.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Ik kom aardig in de buurt byorka. Thuis afspuiten met tuinslang en vaak nog even met zo'n borstel op de slang. Dan ketting en cassette beetje afdrogen met oude doek. Volgende dag meestal beetje Innotech op de ketting. Is geeneens altijd nodig.

Uitgebreide schoonmaken meestal in de vakantie. Dan gaat hij helemaal uit elkaar.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

byorka schreef:Wat een gedoe zeg! Maar van mij mogen jullie.
Ik volsta met de slang schoonspoelen en een halve dag later de ketting druppelen.
Bij het druppelen even kijken of je gekke dingen ziet zoals verdwenen remblokken.
Dit is doorgaans voldoende.
Topictitel is ook Fatsoenlijk schoonmaken, niet wat je na elke rit doet. Neem aan dat als jij hem fatsoenlijk schoonmaakt er ook het een en ander uit elkaar gaat? :winkie:
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Ja... 1x per 3 tot 6 maanden.
Verder gewoon max 1x in de week, ook als ik veel fiets. Enige dat echt Schoon moet van mij zijn de ketting, bladen en derailleur.
Maar das zo schoon.
Sommige lui maken de fiets na elke rit van top tot teen blinkend. Daar fiets ik denk ik teveel voor. Echt geen tijd voor.
Plaats reactie