Crosscountry en de tragere beginnende rijder

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Tandwiel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 22:26
Mijn mountainbike: met twee wielen

Als beginner ben je natuurlijk een stuk langzamer dan de rest, hoe wordt hiermee omgegaan tijdens een toertocht, hoe gaan de snellere rijders hier mee om?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Die gaan je gewoon voorbij.
Tandwiel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 22:26
Mijn mountainbike: met twee wielen

hoe geven ze dat aan? gaat dat als een ´heer in het verkeer´ ?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Vaak roepen ze rechts of links. Daarmee bedoelen ze dat ze je aan deze kant zullen inhalen. Jij kunt/ moet of gewoon/ beter in je lijn blijven rijden.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Vaak ook niet. Maar idd gewoon netjes je lijn blijven rijden, en niet ineens gaan remmen of versnellen. Gewoon doen zoals je deed.

En een enkele hork zal er altijd wel tussen zitten, gewoon niets van aantrekken.
Tandwiel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 22:26
Mijn mountainbike: met twee wielen

Ok, duidelijk, thanks
Gebruikersavatar
Jerry-K
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 11 augustus 2014, 09:17
Mijn mountainbike: Cube

Gewoon voorbij laten gaan ! Ik heb net mijn eerste 3 toertochten gereden en ben ook nog maar een beginner. Zoals hierboven al aangegeven, sommige roepen iets, sommige baggeren er gewoon voorbij en een hele enkele gebruikt zijn bel.

Mijn ervaring, op de brede stukken rijden mensen gewoon netjes langs je, op de smalle stukken moeten ze maar even inhouden. (Hoewel er inderdaad altijd wel een paar zijn die denken je op de smalste stukken even van het pad te moeten rijden.)

Als ik op een lang smal stuk fiets en ik weet dat er iemand langs wil, dan houdt ik even in en laat deze persoon passeren. Op die manier hebben we allemaal lol tijdens een tocht.
Mountainbike noob 1st class.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Ben niet zo'n voorstander van roepen.
Laat soms merken dat ik er ben, maar kies vaak zelf de veiligste weg erlangs.
Soms begint men dan te schreeuwen dat ik moest schreeuwen.
Probleem wat ik wel eens mee maakte als ik wat luider links of recht riep dat men dit begreep dat zij moesten uitwijken naar links of rechts ( waar ik dan net langs dender).
Ook vatten sommige bikers dit geschreeuw als beledigend op.
Heb een paar jaar terug zelfs een cyclo crosser op de vuist zien gaan met een biker die hij perse voor een bocht moest inhalen.
Die gast stond met zijn gedrag zelfs op mijn opname, dus naderhand zijn club er even op aangesproken.
Dus ik zeg niet links of rechts, maar blijf wel hofelijk naar minder snellere bikers en als het dan minder galant overkomt bied ik mijn verontschuldiging aan.
Soms hebben ze in de gaten dat ik erachter zit en beginnen dan om te kijken en in paniek te geraken.
Ik zeg dan altijd "rustig maar, blijf je eigenl lijn rijden ik kijk wel wanneer ik erlangs kan" en bedank ze als ik erlangs kom.
Het blijven tenslotte toertochten en geen wedstrijden.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

hansdegebruiker schreef: Dus ik zeg niet links of rechts, maar blijf wel hofelijk naar minder snellere bikers en als het dan minder galant overkomt bied ik mijn verontschuldiging aan.
Soms hebben ze in de gaten dat ik erachter zit en beginnen dan om te kijken en in paniek te geraken.
Ik zeg dan altijd "rustig maar, blijf je eigenl lijn rijden ik kijk wel wanneer ik erlangs kan" en bedank ze als ik erlangs kom.
Het blijven tenslotte toertochten en geen wedstrijden.
:-q

Dit is de juiste manier. Zouden velen een voorbeeld aan kunnen nemen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Er is ook een hele ontspannen manier van MTB'en (voor eenderwelk niveau) waarbij je je veel minder zorgen hoeft te maken over achterop komend verkeer, waar je iemand al dan niet voorbij kan steken, etc... Dat begint bij het vermijden van grote aantallen mede-fietsers op dezelfde route in een korte tijdsperiode, ofwel de toertocht.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dan zou je het ook om kunnen draaien en tegen de snelle mannen zeggen dat er een manier is waarbij je minder "obstakels" in de vorm van langzame rijders tegen komt en dat noemt men een XC Wedstrijd. :wink:
Gebruikersavatar
Paul Chris
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 28 februari 2008, 23:02

Zelf probeer ik niet te vroeg te starten. Als de grootste groep al weg is heb je veel minder achteropstuivende snelle jongens, en dat vind ik altijd wel plezierig want ik ga ook nooit zo hard #understatementvanhetjaar
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

cheeta schreef:Er is ook een hele ontspannen manier van MTB'en (voor eenderwelk niveau) waarbij je je veel minder zorgen hoeft te maken over achterop komend verkeer, waar je iemand al dan niet voorbij kan steken, etc... Dat begint bij het vermijden van grote aantallen mede-fietsers op dezelfde route in een korte tijdsperiode, ofwel de toertocht.
Alleen zit je dan vaak dat je de weg niet weet, en dat je geen leuke routes kan rijden. Niet iedereen woont in de buurt van het bos
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Paul Chris schreef:Zelf probeer ik niet te vroeg te starten. Als de grootste groep al weg is heb je veel minder achteropstuivende snelle jongens, en dat vind ik altijd wel plezierig want ik ga ook nooit zo hard #understatementvanhetjaar
Ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik heb het idee dat de "snelle jongens" of idd vroeg starten, of juist laat waardoor ze nog achterop iedereen rijden.

Maar het beste kun je idd even wachten tot de meeste op pad zijn.
Starten van 09:00?? Dan lekker om 09:00 inschrijven, kopje koffie/thee en dan lekker opstappen en je eigen tocht rijden.
Het is een tocht en geen wedstrijd, al denken idd helaas sommige mensen daar anders over.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Brujeria
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: di 10 april 2012, 22:15
Mijn mountainbike: XTrail Save 5.0 29er

Als je naar een toertocht kunt rijden dan kun je ook naar een vaste track rijden lijkt me.
Ik ben ook niet 1 van de snelste (rond de 20 gem. ) maar ik start meestal op of vóór de aangegeven starttijd omdat ik ook nog een vrouw en kinderen thuis heb die papa ook willen zien. De snelleren geef ik ruimte daar waar mogelijk. anders wachten ze maar even. T is geen wedstrijd.
Zolang je nog kunt zeggen dat je niet meer kunt, kan je nog een héél eind!
Plaats reactie