Een FS onder de € 1.000,-? Bulls Wild Cup 1

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Bernadictus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 18 maart 2014, 16:45
Mijn mountainbike: 2017 Giant Trance, 2014 Giant Defy

Zoekende naar de toekomstige vervanging van mijn huidige budget bike kwam ik de FS tegen in het segment onder de € 1.000,-.
Met het oog op zelf in de toekomst onderdelen upgraden naar Deore+, wat zeggen jullie als "connaisseurs d' vtt" van deze fiets? Is dit een solide basis om rustig uit te bouwen, i.p.v. direct € 2.000,- ergens tegen aan te smijten? Daarnaast rijdt ik nu op een 26", SRAM X4 afgemonteerde bike, ruim 1.200km op de teller zonder enige issues (op een bandje klap na) - ik ben dus zeer gesteld op het onderhouden van mijn fiets om deze langer mee te laten gaan.

Bulls Wild Cup 1

Frameset
Frame 7005 aluminium
Voorvork Suntour Epicon-RL-R CTS Air, 140 mm, remote lockout
Achterdemper Suntour Epicon-LO D, Air Shock, 140 mm, rebound, lockout

Afmontage
Achterderailleur Shimano Deore 27-speed, shadow
Voorderailleur Shimano Alivio
Shifters Shimano Acera
Crankset Shimano FC-M391, 44/32/22T
Cassette Shimano, 11-34T
Remmen Tektro Auriga Pro hydraulic disc, 180/180 mm, Tektro Gemini hendels

Wielen
Wielmaat 27.5 inch
Wielset STYX, DDM-2 Disc
Velgen STYX aluminium
Naven Formula DC
Banden Schwalbe Nobby Nic SnakeSkin 2.35 Folding

Onderdelen
Zadel Selle Royal Seta T1 STYX design
Zadelpen STYX aluminium
Stuur STYX aluminium
Stuurpen STYX aluminium
Pedalen Wellgo

Overig
Gewicht ca. 15 kg
Overig KMC ketting

http://www.12gobiking.nl/mountainbikes/ ... cup_1_2014" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bulls.de/en/bikes/show/wild-cup-1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Is er een specifieke reden voor de keuze voor 27,5"?

Met de vork en demper is m.i. niets mis. Het zal niet de finesse bieden die een bv een Fox geeft, maar je hebt er verder geen omkijken naar (afgaande op mijn ervaring met de vork). Ik maak me eerder zorgen over de afmontage die wel érg karig is, met Alivio en Acera. Je hebt het over upgraden in de toekomst, maar ga eens voor de spiegel staan, kijk jezelf in de ogen en stel jezelf de vraag of je dat ook écht gaat doen, of dat je beter wat door kunt sparen en wil kiezen voor een fiets die direct al wat lichter is en betere onderdelen heeft.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Bernadictus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 18 maart 2014, 16:45
Mijn mountainbike: 2017 Giant Trance, 2014 Giant Defy

Kapitein Iglo schreef:Is er een specifieke reden voor de keuze voor 27,5"?

Met de vork en demper is m.i. niets mis. Het zal niet de finesse bieden die een bv een Fox geeft, maar je hebt er verder geen omkijken naar (afgaande op mijn ervaring met de vork). Ik maak me eerder zorgen over de afmontage die wel érg karig is, met Alivio en Acera. Je hebt het over upgraden in de toekomst, maar ga eens voor de spiegel staan, kijk jezelf in de ogen en stel jezelf de vraag of je dat ook écht gaat doen, of dat je beter wat door kunt sparen en wil kiezen voor een fiets die direct al wat lichter is en betere onderdelen heeft.
Geen specifieke reden voor de 27,5" - hoewel ik lees dat er div. voordelen zijn t.o.v. 29" (en nat. nadelen) kijk ik niet specifiek naar dit wiel formaat.
Mijn lijstje #1 op dit moment is de Cube LTD 29er of Cube LTD Pro 29 - waarvan de onderdelen allemaal wel Deore/SLX/XT zijn dus ben mij zeer zeker bewust van de grote verschillen. Echter de mogelijkheid tot FS voor die prijs lonkt - waar mijn primaire zorgen de suspensie was (Suntour lijkt een een synoniem te zijn voor 'bagger' hier en daar).
Qua gewicht: vrij simpel - is de fiets 2kg zwaarder (Cube v. Bulls in dit geval) dan heb ik een mooi doel om die 2kg van mijzelf af te fietsen ;)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik denk dat je met die laatste redenering bedrogen uit gaat komen. Twee kilo verschil in gewicht moet je niet onderschatten. Je merkt dat meer dan twee kilo minder lichaamsgewicht.

Over de vering hoef je je geen zorgen te maken. Maar als je budget leidend is, zou ik toch kiezen voor het meeste waar voor je geld. En dat is in dit geval een hardtail. Als die al op nummer 1 staat, waarom overweeg je dan alsnog een fully?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die Bulls is zeker een heel nette fiets en zoals de Kapitein al aangeeft is er met de vering niet heel veel mis. Maar dat je deze keuze maakt, betekent waarschijnlijk ook wel dat je de fiets gaat gebruiken in minstens heuvelachtig terrein. En dan moet je met enige regelmaat ook omhoog. De schakelonderdelen zullen dan luid gaan protesteren als ze iets zwaarder belast gaan worden. Met veel lawaai schakelen is het max wat je kunt verwachten, met een beetje pech schakelen ze niet eens als je het zou willen (als je dus kracht zettend stil aan het vallen bent op een helling...).

€ 200-300 meer in dit geval maakt de fiets een stuk gebalanceerder. Als je later moet gaan upgraden ben je zomaar het dubbele kwijt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Bernadictus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 18 maart 2014, 16:45
Mijn mountainbike: 2017 Giant Trance, 2014 Giant Defy

Lars TB schreef:Die Bulls is zeker een heel nette fiets en zoals de Kapitein al aangeeft is er met de vering niet heel veel mis. Maar dat je deze keuze maakt, betekent waarschijnlijk ook wel dat je de fiets gaat gebruiken in minstens heuvelachtig terrein. En dan moet je met enige regelmaat ook omhoog. De schakelonderdelen zullen dan luid gaan protesteren als ze iets zwaarder belast gaan worden. Met veel lawaai schakelen is het max wat je kunt verwachten, met een beetje pech schakelen ze niet eens als je het zou willen (als je dus kracht zettend stil aan het vallen bent op een helling...).

€ 200-300 meer in dit geval maakt de fiets een stuk gebalanceerder. Als je later moet gaan upgraden ben je zomaar het dubbele kwijt!
Daar ligt een beetje het punt voor mij. Ik heb een absoluut budget van max € 1.000. Daar ga ik niet overheen - want 1.250 wordt 1.500 wordt 1.750, en voor je het weet...
Dan komt de HT v. FS. Ik weet dat FS gewoon duurder is, en als je bijvoorbeeld kijkt naar de Bulls Wild Cup 2 (1.495 volledig SLX, RS Recon voor) weet ik dat het meer fiets is, maar daar staat tegenover wel weer € 500 meer. Het blijft kip/ei in alle prijsklassen.

Allicht eens dan maar een FS huren voor een dag en uitproberen, allicht daarna verder doorsparen of hopen op een overjarig model in de uitverkoop :)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Eerst keuze maken tussen hardtail of fully. Indien fully: budget ophogen. Indien hardtail: met 1000,- heb je echt wel iets leuks.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
cyclomania
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 323
Lid geworden op: do 13 juni 2013, 15:13
Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 7.9

Laat je niet gek maken. Met de fiets is niets mis.
OK, kan altijd beter en lichter, en ja dat zal je merken, maar ik denk dat je een hoop lol kan hebben met de bulls. (meer lol dan geen fiets omdat je door moet sparen...)

Keuze HT of FS is natuurlijk nog wel een die je zelf moet nemen.
Bernadictus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 18 maart 2014, 16:45
Mijn mountainbike: 2017 Giant Trance, 2014 Giant Defy

cyclomania schreef:Laat je niet gek maken. Met de fiets is niets mis.
OK, kan altijd beter en lichter, en ja dat zal je merken, maar ik denk dat je een hoop lol kan hebben met de bulls. (meer lol dan geen fiets omdat je door moet sparen...)

Keuze HT of FS is natuurlijk nog wel een die je zelf moet nemen.
Rij nu rond op een fiets van € 300 en al 1200km geen problemen terwijl ik er vrij ruig mee omga. Dus qua lol hebben voor een budget zit het wel goed. Zat enkel even in op de vering gezien dat toch wel de prijzigste onderdelen zijn (op het frame na).
Gebruikersavatar
Rhazer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 3 juni 2011, 16:00
Mijn mountainbike: Cube Elite HPC pro 29

Lekker die Cube Hardtail pakken :-q
Niet voor een fully gaan omdat hij zo lekker binnen het budget is en eigenlijk een spontane keuze is geworden. Ik zou als ik jou was voor een knappe hardtail gaan :-q Dan kan je het materiaal in eder geval nooit de schuld geven..

OF.... zoals je zelf zegt.... wacht lekker tot dat over een paar maanden de "overjarige" modellen er voor een stuk minder uitgaan, wellicht heb je dan 250 Euro meer en is die Bulls Wild Cup 2 E250 afgeprijsd :wink:

Je oude fiets is immers nog goed voor die paar maandjes toch? Maar laat je niet te veel verleiden..
Deze ruimte niet beschrijven.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik mis in bovenstaande reacties nog wel een opmerking van iemand die TS gaat vertellen dat die Bulls Wild Cup en de Cube LTD behalve het verschil HT-Fully, wielmaat en de merknaam 2 totaal verschillende bikes zijn die je eigenlijk nogal slecht met elkaar kunt vergelijken.
Dus doe ik dat dan maar. Bij deze :wink: :wink: :wink: .
Zie ook de geotabellen;
Geo van de Bulls.
Geo van de Cube.

Daarnaast kan het zinvol zijn om TS even te vragen waar / hoe/ hoe vaak de bike ingezet gaat worden; dus doe ik dat dan maar. Bij deze :wink:.
- Waar ga je hoe vaak onder welke omstandigheden hoeveel km biken?
- Hoe vaak ruigere buitenlandtrips?
- In het verlengde op de laatste vraag, wegen de voordelen die je hebt met de bike in ruig buitenland op tegen de nadelen met de bike in NL? Of andersom gesteld; wegen de voordelen die je hebt met de bike bij je lokale NL rondjes op tegen de nadelen van de bike in ruig buitenland?

Ja, ik weet het. Vroeger (eind '80 - begin '90) reden we allemaal, ik ook trouwens, op stalen starre bakken met 3x6spd met voor die tijd hoge snelheid op de vreselijkste afdalingen en meest onmogelijke klimmen in the middle of nowhere.
Maar nu zijn er aanzienlijke verschillen tussen diverse bikes. Zo ook bij dit opmerkelijke tweetal.
Daar wil ik dus even op wijzen.

Mijn keuze, los van dat alles hierboven? Na ±23jr hardtails en 1½ jaar fully:
De Bulls! Inderdaad met Acera of < (die afmontage kom ik hieronder op terug). Maar ik mag dan ook graag baantjes in ruig buitenland trekken en heb hier in de achtertuin een non-vaste-route dikke MTB speeltuin waar ik met wat fantasie en een donkere zonnebril prima buitenlandtrips kan simuleren.

Voor het geval dat je nooit in het buitenland zult gaan biken zou ik persoonlijk ook de Bulls overwegen.
Maar dan wel onder één strikte voorwaarde: op korte termijn je schakelgroepje upgraden want als je dat niet doet moet je dan vreemd genoeg toch maar de Cube nemen;
Voorderie SLX-XT: € 25,-
Achterderie 10spd SLX-XT: € 40 à € 50,-
Shifters 3x10 (zou ik beslist XT doen): € 70,-
Cassette 10spd SLX: € 35,-

Voor pakweg € 200,- ken je die bike bij een smerig stuk klimwerk dan werkelijk niet meer terug.
Op termijn kun je er dan nog een andere wielset en crankstel onder werpen.
Maar dan moet je eerst maar eens een jaartje sparen tot je € 400 à 450,- hiervoor beschikbaar hebt.

Ik hanteer zelf nog altijd als vuistregel voor het vaststellen van de prioriteiten:
1) ga voor de basis (frame+veersystemen, dus ook vraagstuk HT-Fully / inzet, geometrie etc)
2) goeie remmen!
2) ga voor de schakelgroep
3) ga voor een goeie wielset
4) aandrijflijn komt vanzelf aan de beurt, als je je bike gebruikt tenminste

Als afmontage is Deore wel een minimum al moet ik zeggen dat dit minimum momenteel al van een behoorlijk hoog niveau is.

O ja, voor ik het vergeet; weet je hoe ze rijden? Heb je er op gezeten en minimaal een rondje stoeprandje-drempeltje gemaakt?

Succes, ben benieuwd!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

+1 Jan Willem!

Een Fully met 140mm veerweg is gemaakt (zou gemaakt moeten zijn) voor zwaar terrein met ruige afdalingen, echte bergen. Ga je die daarvoor dus ook aanschaffen? Zo ja: dan heb je zeker een probleem met de voor dit inzetbereik volstrekt ondermaatse afmontage met alivio en acera. En 15kg is het gewicht van een downhiller. Niks mis mee bergaf, maar op het vlakke of bergop zeer nadelig merkbaar.

Zou je hem wel in Nl willen gebruiken, dan zijn er fully's met minder veerweg die hier vele malen beter tot hun recht komen, 100-120mm volstaat ruimschoots. Echter: die vind je gewoon niet voor 1000,- nieuw. Een tweedehandse zou evt. een optie zijn als je goed zoekt.

Als 1000,- echt je max is voor een fully/fiets, en bv prima maar goedkopere internetmerken als Canyon of Radon je ook nog te duur zijn, dan zou ik je adviseren voor een hardtail te gaan.
Want die is voor 1000,- nieuw, met fatsoenlijke afmontage en acceptabel gewicht, nog net wel te vinden. En tweedehands zeker.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Nickei
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 14:06

Maakt 26 inch wielmaat uit?
http://www.rijwielshop-elfring.nl/produ ... ance-x2-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb je goeie vering en schakelspul
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: Een Fully met 140mm veerweg is gemaakt (zou gemaakt moeten zijn) voor zwaar terrein met ruige afdalingen, echte bergen.
Sinds de komst van de enduro's gaat dit dus niet meer op wat de vering betreft. Ik ken 160 mm fietsen die beter werken dan sommige 100 mm fietsen! Wat zithouding en geometrie betreft zit er wel een verschil, maar dat gaat bij de enduro's pas tegen je werken als je haast begint te krijgen op Nederlandse XC rondjes. Heb je iets minder haast, dan kun je een hele generatie 140-160 mm fietsen als prima allrounders beschouwen.

Ook deze Bulls heeft een prima steile zitbuishoek om sportief mee te fietsen, gemiddelde bovenbuis kun je alle kanten mee uit: tikje langere stuurpen en je zit sportief, korte stuurpen en je kunt er een bikepark mee in. Veersysteem is goed doordacht en voelt wat trappen betreft als de gemiddelde 120 mm bike. Hoe de SR Suntour demper zich gedraagt durf ik niet te zeggen, maar die zal allicht beter zijn dan de RockShox die ik 4 jaar geleden standaard in een Wild Mojo had. En die RS was gewoon redelijk.

Je kunt de Bulls niet echt met een HT vergelijken, klopt, beide hebben voor- en nadelen. Maar als je beginner bent en het gaat je om de lol, dan doe je veruit de beste keuze met de Bulls vanwege juist die vering. Alleen die onderdelen... .

Ja, je hebt gelijk dat als je nu met een goedkoop ding rond rijdt en alles heel blijft het nu ook wel zou gaan. Maar je gaat met de Bulls ook raarder doen als je meer ervaring opbouwt. En dan ga je de schakeldelen zeker zwaarder belasten. Het rekensommetje staat hierboven, maar dan is het nog niet gemonteerd... . (Leuk om zelf te leren!)(maar gereedschap is ook duur!). Monteren kun je inderdaad stap voor stap doen en dan heb je uiteindelijk toch een heel leuk fietsje. En met het vervangen van bovenstaande onderdelen spaar je al snel 1,5 kg. En dan zit je op een mooi gewicht voor zo een fiets!

Keuzes, keuzes, keuzes... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: Ik ken 160 mm fietsen die beter werken dan sommige 100 mm fietsen!
Ik ook, maar die kosten minimaal 3x zoveel, wegen mede daardoor minimaal 2,5kg lichter, hebben een efficient veersysteem, en dan nog is het het nog steeds net niet in onze platte polder (wel in die bergen waar 'ie voor ontworpen was) :winkie: .

Max 1000,-, 15kg, 140mm, slechte afmontage: tsja....
Waarom perse vasthouden aan zo'n loodzware fully (ken je zwaardere?) die eigenlijk niet voor Nl bedoeld was, als er voldoende hardtails zijn, die je veel meer plezier kunnen brengen in ons land en erbuiten? Zeker met een maatje grotere wielen, 27,5" danwel 29"?

Voorbeeld: een Bulls Copperhead bv, XT afgemonteerd, Reba voorvork, 999,-. Wat is daar mis mee? Ga je meer lol aan beleven dan aan bovengenoemde tank. Is er in 27,5" en 29".

Voor dit budget, slechts 1000,-, is dat het meest reele advies wat je iemand kunt geven: ga voor een goede hardtail, goede fully is helaas nog buiten bereik.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie