Eerst maar bij het positieve beginnen;
Balhoofd is nog best redelijk, lagers achtervering helemaal niks op aan te merken, vork functioneert boven verwachting, staat van de derailleurs is ook best, wiellagers lopen als boter met 0,0 speling!, de Magura remmen zijn blijkbaar ooit vervangen door LX en pakken goed beet.
Maar de volgende onderdelen moeten zonder twijfel vervangen worden: (prijs nieuwe spullen van Bike Components)
Binnen en, inderdaad, ook buitenbanden, Smart Sam € 39,80
Cassette HG50 € 14,95
Ketting HG53 en een powerlinkje € 10,45
Setje tandwielen 32-44t € 30,90
Nieuwe (vierkante) as BSA € 11,95
Kabels vernieuwen, heb ik een paar km van liggen, mag voor € 10,00
Derailleurwieltjes Sram € 16,95 (!!?!)
Remblokjes € 19,00
Stel crankarmen Deore heb ik nog liggen en mag 'ie voor € 0,- hebben.
Verzendkosten BC neem ik voor mijn rekening omdat ik ook maar meteen van de gelegenheid gebruik maak.
Granny (22t) heb ik nog wel liggen.
Tijdens het sleutelen blijkt dat de shifter voor de achterderailleur dood is.
Die heb ik hier op het forum gescoord voor een tientje.
Totale kosten aanschaf materiaal komt hiermee dus op € 164,00.
Achteraf was het misschien beter geweest om een complete, nieuwe Deore crankset aan te schaffen.
Daar kwamen we even niet snel uit bij BC en omdat we wat haast hadden met bestellen hebben we het dus wat onverstandiger opgelost.
Al met al de moeite waard? Oordeel zelf.
Per geluk is de basis van de bike (frame / vering, demper, vork, wielen, remmen) goed. Puur geluk.
Bike is aangeschaft voor minder dan € 100,-. Arbeid en wat klein los spul reken ik niks voor onder die voorwaarde dat hij de bike zelf een poetsbeurt geeft en ik voor wat andere klusjes op hem kan rekenen.
Naar boven afgerond, heeft deze jongen dus voor € 300,00 een prima bike om mee te beginnen.
De ene kant van het verhaal is dus, kort samengevat:
Je koopt voor een prikkie een opknapper die in de basis goed is, daarnaast heb je lef, wat sleutelervaring en een basisuitrusting voor het sleutelen (gereedschap, kleine afmontagespulletjes, smeermiddelen etc).
In zo'n situatie kun je dus voor € 150,- / 200,- aan spullen al heel wat vernieuwen.
Daarbij moet je over de hele linie denken in termen / kwaliteitsniveau Deore en niet meer vervangen dan beslist noodzakelijk.
Andere kant van het verhaal is:
Als je zelf niet kunt sleutelen en je bent afhankelijk van iemand die het sleutelwerk (de arbeid) niet kosteloos voor je doet, dan komt al heel snel de € 250,- / 300,- of nog meer in beeld.
En dan wordt het tijd om serieus te overwegen of de bike dat nog waard is.