Vorken galore! - maar welke wordt het

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

Hi all. Ik ben herintreder en op zoek naar een nieuw ros. Jaren geleden vrij veel gereden op Specialized en ben opnieuw begonnen op een Sensa Catena 2009 welke ik had tot juli 2013 heb laten stofhappen. Inmiddels heb ik dat ding flink van jetje gegeven en er is een nieuwe nodig want het fietsje slijt en de vork is ruk (Dart 2... toepasselijke naam). Ik ben over alles wel redelijk 'bij' maar ik heb een praktijkvraag.

Ik rij natuurlijk vooral in Nederland (Veluwe, Heuvelrug) maar zal zo'n 3x lange weekenden per jaar een aantal ritten in de Ardennen/Eifel maken en ben aan het trainen voor de TransVercors eind augustus 2014. Dat moet zeker de 50, misschien de 100km rando worden. Welke vork past daar bij vraag ik mij af? Voor Nederland heb ik genoeg aan een Reba RL of Float CTD (Manitou Marvel?). Maar is dat genoeg in het Alpenland of trekt zo'n vork dat niet. Zelf neig ik minstens naar de CTD Fit... maar misschien is dat kul.

Help me out here! Thanks.
Fdees
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 8 juli 2011, 10:22
Mijn mountainbike: Trek Pro-Caliber 9.6
Contacteer:

Het is belangrijkere om naar de veerweg te kijken & ook is het belangrijk of hij luchtgeveerd is of met veren. De veerweg buitenwegen gelaten en dat de vorken waar je het over hebt volgens mij allemaal luchtgeveerd zijn. Zit er geen verschil tussen Float CTD en CTD fit wat dit is volgens mij beide van FOX en Float is een serie en CTD staat voor Climme, Trail, Descent en Fit zou ik niet zo snel weten. Maar je kunt het beste de specifieke vorken noemen om ze te vergelijken.

Maar wat voor een soort veerweg kijk je naar want 100 mm. is meer dan genoeg in Nederland voor de gevallen, maar in het buitenland kan het wel eens weinig zijn om bepaalde omstandigheden?
Luctor Et Emergo
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik heb even je andere topic door gespit en hierin geef je aan dat je huidige bike uitgerust is met V-brakes. Weet niet of je deze vorken hierin wil monteren? Deze vorken zijn slecht verkrijgbaar met V-brakes. Kan dus zijn dat je een nieuwe vork, wiel en remmen nodig hebt.

Ik zou even doorsparen en opzoek gaan naar een nieuwe/ goede 2ehands bike om je oude te vervangen.

100mm veerweg is in veel gevallen genoeg zelfs voor de Alpen. Veel zal afhangen van de hoogte van je stuur en de werking van je remmen.
Plaats reactie